Hva er sunn middag for deg?

Lyst kjøtt, lite mettet fett, mye grønnsaker, lite salt.
Og så bør det selvfølgelig være hjemmelaget med gode rådvarer.

Først så gjelder det jo å skjønne at magert ikke nødvendigvis er det samme som sunt.
Feks laks og makrell er jo veldig sunt, men ikke magert.

Jeg mener at sunne middager er mat med mest mulig ferske ingredienser, ingen/lite halvfabrikat, mye fisk og lyst kjøtt, mindre rødt kjøtt, masse masse grønnsaker, bytte ut salt med urter, bytte ut smør med sunn olje, og sist men ikke minst et variert og balansert kosthold

i morgen skal vi ha kylling som jeg fyller og steker i ovnen med rotgrönnsaker til. vil paastaa det er ganske sunt? eller...

ORIGINAL: MalinDalin

i morgen skal vi ha kylling som jeg fyller og steker i ovnen med rotgrönnsaker til. vil paastaa det er ganske sunt? eller...

Rotgrønnsaker er desverre ikke det sunneste man kan spise innen grønnsaksverden!
Men kylling er kjempe sunt, bruk fullkornspasta, mye sunnere en hvit pasta [;)]

ORIGINAL: Lottelott
Har du oppskrift på hjemmelaget sauser da? ;)

Ja! Hvilken sauser tenker du på?
Vi bruker svært sjeldent saus til middagen!

ORIGINAL: Mamma x 3

fisk eller kylling med grønnsaker

Det er en mager middag som inneholder mindre enn 430 kcal per porsjon[:D]

ORIGINAL: dripdrop

Rotgrønnsaker er desverre ikke det sunneste man kan spise innen grønnsaksverden!

haha vi skal ikke ha pasta (og den gaar foreesten i fullkorn naar vi har det) jeg har bare ikke de siste 3 bokstavene i det norske alfabetet paa tastaturet....)
rotgrönnsakene vi skal ha er:poteter (ja vet det er karbo og stivelse) fenikler, gulerötter og seleripurre)

Syns dette med middag er vanskelig jeg [8D] Hva er sunt? hva er ikke sunt?
Er fullkorns spagetti med kjøøtsaus sunt da? [8|] Med masse salat til f.eks?

Hvis du lager kjøttsausen av karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig f.eks vil jeg absolutt påstå at det er et sunnt måltid ja..

ORIGINAL: Froskegele

Syns dette med middag er vanskelig jeg [8D] Hva er sunt? hva er ikke sunt?
Er fullkorns spagetti med kjøøtsaus sunt da? [8|] Med masse salat til f.eks?

Hvis du lager kjøttsausen av karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig f.eks vil jeg absolutt påstå at det er et sunnt måltid ja..

Ja, bruker alltid karbonadedeig! [:)]

ORIGINAL: Tøsa FTW

Hvor har du det fra?
Går man på ketolyse skal man unngå det, men det er jo fortsatt sunt.
Fullkornspasta er mindre sunt for å si det sånn, er ikke så mye bedre enn vanlig pasta, bare et bedre alternativ dersom man skal ha pasta.

Mye stivelse..

ORIGINAL: Froskegele

Hvor har du det fra?
Går man på ketolyse skal man unngå det, men det er jo fortsatt sunt.
Fullkornspasta er mindre sunt for å si det sånn, er ikke så mye bedre enn vanlig pasta, bare et bedre alternativ dersom man skal ha pasta.

Mye stivelse..

Det er mer i fullkornspasta enn i rotgrønnsaker.
Det er ikke sååååå mye i rotgrønnsakene (bortsett fra poteten da)

Ja jeg vet.. Jeg bare tenkte at det kansje var det hun siktet til? Jeg spiser verken potet eller pasta [:D]

Eksempel på 2 ukers meny hos oss, vil påstå vi spiser ganske sunt. Prøver å ha mye fisk, og grønsaker/salat/grovt brød til alle måltid.

Minestronesuppe
Pasta med sjømat
Kyllingfrikasse
Taco
Quiche m/ grønnsaker og laks
Sopprisotto m/bacon
Fiskeburgere i grove pita

Urtebakt torsk
Svinekoteletter m/braiserte grønnsaker
Laksefrikasse
Kalkun m/ tortillachips og avokadomos
Panert seifilet m/urtesaus
Pølse og makaroniform
Lammelår m/ byggryn og rotgrønnsaker

Fisk eller magert kjøtt(helst hvitt).

Laks med grønnsaker i ostesaus

1 stk blomkål i buketter
½ stk brokkoli i buketter
3 stk vårløk i grove skiver
8 stk frisk grønn asparges
2 dl grønnsakbuljong (utblandet)
2 dl matfløte
1 ss maisstivelse (maizena)
600 g renskåret laksefilet i stykker
½ ts salt
½ ts pepper
50 g hvitost - revet

Fremgangsmåte:

Kok først alle grønnsakene i så lite vann som mulig, gjerne en sort av gangen, til de er knapt møre - 3-4 min. på hver. Ta dem opp etterhvert. Visp sammen grønnsakkraft, fløte og maisennamel og kok opp så det blir saus. Smak til med salt og pepper. La fiskestykkene trekke i sausen til de er kokt - 3-4 min. Ta dem forsiktig opp og rør i osten. Ha grønnsaker og fisk i sausen, varm opp og server med dill og poteter.

Back
Topp