Hva er sikrest? ang bilsete -hva ville DU gjort? Oppdatert...

Det var som

Elsker forumet
barnesete i bil...
Når setet er bakovervendt i passasjersetet ser jeg ikke sidespeilet på høyre side, og heller ikke høyre hjørnedel av frontruta.[:o]

Så er det da sikrere å ha han forovervendt bak?

Poll fordi jeg vet at det aldri kommer svar på det jeg spør om, bare en hel del spm om hvorfor ikke bakovervendt bak som er det 100% sikreste. Orker ikke gå inn på det nå, vil bare ha svar på dette i første omgang.[;)]

Oppdatering;
Ser det er flere her som mener jeg fint kan kjøre uten å bruke høyre sidespeil, og det er forsåvidt greit.. MEN, som jeg også sa, mister jo sikten i høyre hjørnedel av frontruta i tillegg...

HVA er tryggest av disse to alternativene?
Hvilket av DISSE to løsningene ville DU gått for?

Bedre formulert nå?

bakovervendt foran.
jeg har redusert sikt i midt speilet pga setet, men har lært meg kjapt å bruke side speilene.
så tror du fort vil vende deg til det og bruke blindsona de istedenfor det ene sidespeilet

Tror det skal gå ann å få kjøpt ekstraspeil.

Hvilket sete har du???

Ville heller prøvd et annet merke og sjekket om det passer bedre[;)]

Ville valgt bakovervendt forran [;)] Litt dårligere sikt kan man leve med så lenge du ser hva som skjer forran bilen, er rygging uten side speil et problem så kjøp rygge sensorer på biltema til 200kr [;)]

Ha barnet bakovervendt bak og kjøp deg Caravanspeil så du får sikt :-)

Sakset fra Trygg Trafikk:

Bakovervendt foran eller forovervendt bak
Hei! Jeg kjører en liten Golf personbil. Denne må jeg ha et barnesete i og jeg lurer på om det er tryggere å sitte bakovervendt i forsetet ( Kopler selvfølgelig ut airbag ) eller forovervendt i baksetet? Jeg har ikke plass til noe bakovervendt sete bak i bilen. Sønnen min er 10 mnd.
Publisert: 22.01.08 - Sist endret 22.01.08.

Svar:
Det er uansett tryggere å ha barn bakovervendt enn forovervendt. Så fremt kollisjonsputen er utkoblet er det flere fordeler med å ha barnet i forsetet. Kollisjonstester viser en noe lavere risiko for skader ved en frontkollisjon om barnet sitter i en bakovervendt stol lent mot instrumentpanelet foran, sammenlignet med en bakovervendt bilbarnestol i baksetet lent mot ryggen på forsetet. Ved en sidekollisjon er barnet mer beskyttet i midtsetet bak enn i forsetet. Sidekollisjoner er dog mer uvanlig enn frontkollisjoner. Fordelene med å ha barnet foran er dermed flere:
  • Foran har barnet bedre plass til bena enn bak. Den ekstra plassen gjør at barnet kan sitte bakovervendt minst ett år lengre enn i baksetet.
  • Sjåføren forstyrres mindre. Observasjoner fra USA tyder på at ulykkesrisikoen øker når spebarn eller barn er plassert i baksetet. En sammenligning viste at sjåføren ble distrahert fire ganger oftere av et barn i baksetet enn av en voksen passasjer på samme plass, og nesten åtte ganger mer av et spedbarn.
  • Den sosiale kontakten blir bedre mellom sjåfør og barn, noe som har betydning når man kjører alene med barnet.

NB: Kollisjonsputen må alltid være utkoblet når barn under 140 cm skal sitte i forsetet.

Forovervendt bak, helt klart![:)]

ORIGINAL: Ågot Stang

Det er jo det minst sikre alternativet..

Regner med du skjønte det TS men hvis det var noen tvil så er bakovervendt i forsetet mye mer sikkert enn fremovervendt i baksetet :)

Kanskje bakover vendt foran?  Siden bakover vendt er sikrest??!
Bruke blindsona som noen sier... Aner faktisk ikke je[8D]

Vi har bakovervendt foran i bila, fordi vi ikke har plass bakovervendt i baksetet..[;)]
Å der kommer hun til å sitte så lenge som mulig..[;)]
Du lærer deg kjapt å bruke blindsona, var seff uant i starten å ikke se speilet..

I den andre bila vår, Toyota Corolla, så har vi setet framovervendt i baksetet.. Men den blir ikke så ofte brukt..Kun ved henting eller kjøring til dagmamma'n..

Plasserer'n BAK... Sikten kommer først. Det er liksom et kriterie for sikker kjøring. Har også airbag (har ikke alle det?)

ORIGINAL: Skorpio82

Plasserer'n BAK... Sikten kommer først. Det er liksom et kriterie for sikker kjøring. Har også airbag (har ikke alle det?)

en airbag kobles jo ut viss en har barna fremme....

SIKKERHET kommer først.. og da har man barnet bakovervendt.. man lærer seg å se uten speil..

Caravanspeil er en billig forskring.. Da får man sikt og kan ha barnet bakovervendt foran. Alle har ikke airbag nei og har man det er det som regel mulig å enten slå den av eller fjerne den helt(det er ulovlig å ha barn bakovervendt foran en aktiv airbag).

ORIGINAL: Dollface™

SIKKERHET kommer først.. og da har man barnet bakovervendt.. man lærer seg å se uten speil..

Sikkerheten til andre på utsiden av bilen er ikke så nøye [8D] hihi...

Neida, man kan fint se selv med setet, man må kanskje se litt ekstra osv, men det er fullt lovlig og forsvarlig [:D]

nå er det sikkert noen som synes jeg er tett men hva er forskjellen på å ha bakovervendt bak og bakover vendt forran???

ORIGINAL: shorty86

nå er det sikkert noen som synes jeg er tett men hva er forskjellen på å ha bakovervendt bak og bakover vendt forran???

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar [;)]

I følge Trygg Trafikk er det viktigere at barnet sitter bakovervendt enn hvor setet er plassert, men midt i bak skal være aller sikrest.

Jeg har prøvd å samle litt forskjellige uttalelser om plassering av barnet i bilen her(bak eller foran i bilen):
http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/hvor-plassere-barnesetet.html

ORIGINAL: Helene Harefrøken

ORIGINAL: shorty86

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar [;)]

I følge Trygg Trafikk er det viktigere at barnet sitter bakovervendt enn hvor setet er plassert, men midt i bak skal være aller sikrest.

Jeg har prøvd å samle litt forskjellige uttalelser om plassering av barnet i bilen her(bak eller foran i bilen):
http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/hvor-plassere-barnesetet.html

takk[:D] noen ganger er det skummelt å spørre eller lage tråder... alltid noen som må klage eller være små ufine[8|]

Personlig hadde æ nok hatt han forovervendt bak..

ORIGINAL: Kittekat

Bakovervendt foran.

ORIGINAL: Helene Harefrøken

ORIGINAL: Ågot Stang

Det er jo det minst sikre alternativet..

Regner med du skjønte det TS men hvis det var noen tvil så er bakovervendt i forsetet mye mer sikkert enn fremovervendt i baksetet :)
Nå så sikkert du i overskriften at TS spurte hva den enkelte ville ha gjort, og dette er hve JEG ville ha gjort[:)] JEG synes at unger i forsetet er en uting så sant man har mulighet til noe annet[:)]

Back
Topp