Hva er greit å si?

Tilbakestående er et utdatert begrep. Bedre å bruke feks hun som har en utviklingshemning/forstyrrelse eller lærevansker.

Mannens mormor brukte ordet "mongoloid" her en dag da hun skulle fortelle om en person.
Say what? :P Trodde ikke det ordet ble brukt lenger, men så er jo hun av den eldre garde.
Må si jeg ble paff. :P

Tilbakestående er et utdatert begrep. Bedre å bruke feks hun som har en utviklingshemning/forstyrrelse eller lærevansker.

Å bruke "lærevansker" ville nok blitt helt feil, for man kan være normalt psykisk utviklet og likevel ha lærevansker.
Jeg har for eksempel veldig problemer innenfor enkelte matematiske grener, men jeg snakker 6 språk og hadde ikke hatt problemer med å lære meg et språk omtrent flytende på et år dersom jeg hadde villet det.
Men tenker jeg kommer til å bruke utviklingshemmet fremover, for vil jo ikke utilsiktet støte noen :(

Jeg har aldri sett på tilbakestående som noe negativt i det hele tatt, men jeg skjønner jo at det etterhvert er begynt å bli negativt i samfunnet.

Jeg vet ikke navnet på jenta, jeg sier bare hei hei når hun kommer bort til oss. For hun reagerer ikke på ting om seg selv. Jeg vil anta (uten å være sikker) at hun har en form for autisme, basert på måten hun snakker på, formuleringer, tema hun snakker om, gjentagelser, blikkontakt eller mangel på sådan, bevegelser osv.
Veldig hyggelig jente på mange måter, og det er tydelig at foreldrene har vært flinke. Ser henne av og til leke med barn rundt i gatene, men de virker som om de passer veldig på henne :)

Jeg hadde ikke reagert på det, så lenge det ikke var sagt på en negativ måte.

Tilbakestående er ikke lov å si. Det er er negativt ladet ord, og er egentlig ganske gammeldags som ikke brukes lenger. Det samme som mongo, mongolid, ånsvak osv.. Jeg signerer de over her og sier utviklingshemmed. Personlig liker jeg å si mennesker med lærevansker eller forskjellig grad av bistandsbehov.. :-)

Syns det blir veldig feil å blande tilbakestående og lærevansker altså... Der er det store forskjeller....

Lærevansker kan være dyslelsi eller dyskalkuli eller bare "vanlige" konsentrasjonsvansker.

Begrepet tilbakestående eller mentalt tilbakestående ble ofte brukt i sammenheng med andre diagnoser som feks asberger og autisme... Der personen ofte har problemer med sosialt samspill.

Det brukes vel ikke ofte lenger men alikevel vil jeg ikke si det er et skjellsord... Grunnen til at det blir sett på som det er at det ofte blir feilaktig brukt, i likhet med så ufattelig mange andre ord desverre.

Personlig synes jeg tilbakestående er et nedlatende begrep, og synes ikke det er ok å bruke det. Hvis du vet hva hun heter funker sikkert navnet fint :) hvis det er noe som må utdypes ville jeg sagt "annerledes" eller utviklingshemmet.

Helt enig. Reagerte på navnet på tråden, fordi det sto nettopp tilbakestående...

Det er jeg usikker på med ser ordet dukke opp i forbindelse med utredning hos ppt/bup osv.... Feks mentalt tilbakestående....

Må bare si at jeg synes det er leit å lese at noen kontorer bruker det begrepet. Det er absolutt ikke vanlig.. Jobber selv i PPT, og har aldri vært borti at verken andre kontorer eller bup sier/skriver slikt. Mener ikke at du tar feil, og det forekommer sikkert. Første som slår meg er at fagpersonen ikke er så oppdatert :p

I mine ører er "tilbakestående", om ikke et skjellsord, et nedlatende begrep og jeg bruker det ikke. Moren til en jeg kjenner betegner ham som en gutt med mentale utfordringer og det synes jeg var en grei måte å si det på :-)

Jeg er imidlertid enig i at det ikke alltid er så godt å vite hva som er politisk og etisk korrekt å bruke. Som oftest er det jo ingen vonde meninger bak, men jeg har aldri hørt fagpersoner omtale noen som tilbakestående.

Syns det blir veldig feil å blande tilbakestående og lærevansker altså... Der er det store forskjeller....

Lærevansker kan være dyslelsi eller dyskalkuli eller bare "vanlige" konsentrasjonsvansker.

Begrepet tilbakestående eller mentalt tilbakestående ble ofte brukt i sammenheng med andre diagnoser som feks asberger og autisme... Der personen ofte har problemer med sosialt samspill.

Det brukes vel ikke ofte lenger men alikevel vil jeg ikke si det er et skjellsord... Grunnen til at det blir sett på som det er at det ofte blir feilaktig brukt, i likhet med så ufattelig mange andre ord desverre.
Psykisk utviklingshemmede er personer som har generelle lærevansker.. Det ligger noe positivt i betegne at de ikke bare er "tilbakestående" Men de har muligheter til å lære og bli bedre med nok repetisjoner og riktig opplegg rundt seg. Og det er mye spenn i hvor store utfordringer de forskjellige har. Generelle lærevansker er ofte brukt i nyere britisk litteratur også.

Tilbakestående er et gammelt utdattert ord, som jeg ikke har sett i nyere tid og syntes heller ikke bør brukes. På lik linje med feks et utdattert ord barnehagetante(man sier det bare ikke lenger) selv om personen ikke mener noe vondt med det.

Men dette er en evig diskusjon også spørs det hvordan forhold du har til det. Men jeg tviler på at du ville gått rundt å sagt det om feks barnet ditt at det var tilbakestående om det ble født med utfordringer/en utviklingshemming.

• Liker
Reactions: BMC
Må bare si at jeg synes det er leit å lese at noen kontorer bruker det begrepet. Det er absolutt ikke vanlig.. Jobber selv i PPT, og har aldri vært borti at verken andre kontorer eller bup sier/skriver slikt. Mener ikke at du tar feil, og det forekommer sikkert. Første som slår meg er at fagpersonen ikke er så oppdatert :p

Selvfølgelig er de ikke oppdatert... Desverre... Derfor mener jeg at dette ordet ikke burde bli brukt i negativ setting fordi det faktisk er et ord som enda blir brukt mange steder.

Psykisk utviklingshemmede er personer som har generelle lærevansker.. Det ligger noe positivt i betegne at de ikke bare er "tilbakestående" Men de har muligheter til å lære og bli bedre med nok repetisjoner og riktig opplegg rundt seg. Og det er mye spenn i hvor store utfordringer de forskjellige har. Generelle lærevansker er ofte brukt i nyere britisk litteratur også.

Tilbakestående er et gammelt utdattert ord, som jeg ikke har sett i nyere tid og syntes heller ikke bør brukes. På lik linje med feks et utdattert ord barnehagetante(man sier det bare ikke lenger) selv om personen ikke mener noe vondt med det.

Men dette er en evig diskusjon også spørs det hvordan forhold du har til det. Men jeg tviler på at du ville gått rundt å sagt det om feks barnet ditt at det var tilbakestående om det ble født med utfordringer/en utviklingshemming.

Selv har jeg ingen forhold til det. Men jeg mener slike ord som desverre fortsatt brukes flere steder , ikke burde være så negativt ladet. Og ikke burde bli sett på som skjellsord ettersom det fortsatt til tross for at det er utdatert brukes.

Selvfølgelig er de ikke oppdatert... Desverre... Derfor mener jeg at dette ordet ikke burde bli brukt i negativ setting fordi det faktisk er et ord som enda blir brukt mange steder.

Jeg synes heller de som brukere det skal bli korrigert på en konstruktiv og høflig måte

Jeg synes heller de som brukere det skal bli korrigert på en konstruktiv og høflig måte

Litt begge deler tenker jeg... Alt for mange ord og utrykk som blir sett på som stygge fordi folk bruker de feilaktig som skjellsord...

Back
Topp