Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tror nok ikke noen får diagnose tilbakestående i dag.Altså å være tilbakestående av forskjellig grad er en diagnose.
Tror nok ikke noen får diagnose tilbakestående i dag.
Tilbakestående er et utdatert begrep. Bedre å bruke feks hun som har en utviklingshemning/forstyrrelse eller lærevansker.
Diagnose hos legen?Har faktisk lest dette flere ganger de siste årene....
Diagnose hos legen?
Tilbakestående er ikke lov å si. Det er er negativt ladet ord, og er egentlig ganske gammeldags som ikke brukes lenger. Det samme som mongo, mongolid, ånsvak osv.. Jeg signerer de over her og sier utviklingshemmed. Personlig liker jeg å si mennesker med lærevansker eller forskjellig grad av bistandsbehov..![]()
Personlig synes jeg tilbakestående er et nedlatende begrep, og synes ikke det er ok å bruke det. Hvis du vet hva hun heter funker sikkert navnet finthvis det er noe som må utdypes ville jeg sagt "annerledes" eller utviklingshemmet.
Det er jeg usikker på med ser ordet dukke opp i forbindelse med utredning hos ppt/bup osv.... Feks mentalt tilbakestående....
Psykisk utviklingshemmede er personer som har generelle lærevansker.. Det ligger noe positivt i betegne at de ikke bare er "tilbakestående" Men de har muligheter til å lære og bli bedre med nok repetisjoner og riktig opplegg rundt seg. Og det er mye spenn i hvor store utfordringer de forskjellige har. Generelle lærevansker er ofte brukt i nyere britisk litteratur også.Syns det blir veldig feil å blande tilbakestående og lærevansker altså... Der er det store forskjeller....
Lærevansker kan være dyslelsi eller dyskalkuli eller bare "vanlige" konsentrasjonsvansker.
Begrepet tilbakestående eller mentalt tilbakestående ble ofte brukt i sammenheng med andre diagnoser som feks asberger og autisme... Der personen ofte har problemer med sosialt samspill.
Det brukes vel ikke ofte lenger men alikevel vil jeg ikke si det er et skjellsord... Grunnen til at det blir sett på som det er at det ofte blir feilaktig brukt, i likhet med så ufattelig mange andre ord desverre.
Må bare si at jeg synes det er leit å lese at noen kontorer bruker det begrepet. Det er absolutt ikke vanlig.. Jobber selv i PPT, og har aldri vært borti at verken andre kontorer eller bup sier/skriver slikt. Mener ikke at du tar feil, og det forekommer sikkert. Første som slår meg er at fagpersonen ikke er så oppdatert![]()
Psykisk utviklingshemmede er personer som har generelle lærevansker.. Det ligger noe positivt i betegne at de ikke bare er "tilbakestående" Men de har muligheter til å lære og bli bedre med nok repetisjoner og riktig opplegg rundt seg. Og det er mye spenn i hvor store utfordringer de forskjellige har. Generelle lærevansker er ofte brukt i nyere britisk litteratur også.
Tilbakestående er et gammelt utdattert ord, som jeg ikke har sett i nyere tid og syntes heller ikke bør brukes. På lik linje med feks et utdattert ord barnehagetante(man sier det bare ikke lenger) selv om personen ikke mener noe vondt med det.
Men dette er en evig diskusjon også spørs det hvordan forhold du har til det. Men jeg tviler på at du ville gått rundt å sagt det om feks barnet ditt at det var tilbakestående om det ble født med utfordringer/en utviklingshemming.
Selvfølgelig er de ikke oppdatert... Desverre... Derfor mener jeg at dette ordet ikke burde bli brukt i negativ setting fordi det faktisk er et ord som enda blir brukt mange steder.
Jeg synes heller de som brukere det skal bli korrigert på en konstruktiv og høflig måte