Det er mange barn som ikke har det bra, mener dere som er imot adopsjon at alle skal slutte å få barn?
Eller kanskje at det bør bli strengere ettersyn i løpet av svangerskapet og mer oppfølging i tiden etterpå? (Dette siste alternative er jeg i så fall enig i.)
Det er kjempestrenge prosesser for å få bli adoptivforeldre, men dessverre er det med de foreldrene som med alle andre; de er mennesker, og ikke alle er gode foreldre. Det er ingen krav til dem som får biologiske barn; ingen ettersyn, ingen kurs, ingen kontroller.
Dessverre er det mye som kan tyde på at adoptivfamilier ikke får så mye hjelp som de bør/trenger, nettopp fordi de anses for å være mer ressurssterke enn andre familier.
(Les denne:
https://www.ntnu.no/documents/10458/19132562/egge3.pdf)
Barn er barn, og det er ikke noe mer eller mindre viktig at adoptivbarn får det bra enn "biologiske barn."
Det vil alltid være noen som faller utenfor, og det er veldig usannsynlig at det skulle være et større antall dårlige foreldre blant adoptivforeldre enn blant biologiske foreldre.
At dere som deler her ikke har hatt det bra er kjempetrist å høre, jeg har heller ikke hatt det bra, men det betyr ikke at min barndom er representativ for noe som helst egentlig, det betyr bare at mine foreldre ikke var egnet til å ha barn.
Det går ikke an å skjære alle over én kam uansett, det er det motsatte av å være nyansert.
Det er mange adoptivbarn som er uønsket av sine biologiske foreldre, mange som ville dødd om de ikke ble adoptert bort, mange som ikke har det bra, og mange som har det helt strålende.
Det er selvmotsigende å si at velstand ikke garanterer gode foreldre, samtidig som man mener at et i-land ikke behøver å adoptere bort barn fordi det er et i-land.
Det er ingen som sier at det "ikke gjør noe" at enkelte adoptivforeldre ikke er egnet, alle her sier det eksakt motsatte, fordi de mener at ALLE barn bør ha det bra.
Det er derfor de er for adopsjon, fordi mesteparten faktisk får det bra, akkurat som flesteparten av biologiske barn har det bra. (Heldigvis.)
Det er ikke et spørsmål om hva man mener, det er bare sånn det er, og det viser alle tall vi har tilgjengelig også, og all sannsynlighet. De fleste barn har det bra. Noen har det ikke bra.
Jeg er forøvrig 100% for adopsjon, og for strengere krav og oppfølging av alle(!) som skal bli/er foreldre.
Såfremt du ikke har noen tall å vise til, blir det bare anekdoter, og anekdoter er kun bevis for deg, og ikke for noen andre.