Hva er ditt beste selvangivelse tips?

Så lenge vedkommende ikke jobber som barnevakt/dagmamma til vanlig, så kan du betale inntil 6000 uten at de må skatte for det. Du kan føre opp disse 6000 som fradrag under foreldrefradrag.

Lønnsarbeid i hjemmet

Lønnsarbeid
i hjemmet
For å kunne omfattes av reglene om lønnsarbeid i hjemmet med skattefri lønn for mottaker og fritak for arbeidsgiveravgift for arbeidsgiver må disse kravene være oppfylt:
• arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen.
• utbetalt lønn utgjør ikke mer enn 6 000 kr i året per person.
• du betaler som privatperson.
• den som utfører jobben har ikke firma i samme bransje.
• samlet verdi av mottatte ytelser i eget hjem er under kr 60 000.
Var det ikke det jeg skrev? Litt kortere fortalt. Jeg skrev med spørsmålstegn etter pr barnevakt pga hun referete til besteforeldrene, så var litt usikker :) (altså 2 personer) men kom jo frem at hun ikke betaler dem og ergo ikke har krav på fradraget da det ikke en er faktisk kostnad.

Dere glupinger, - her eier vi huset 50/50. Men på min selvangivelse står det ikke noe gjeld (kun formue på huset), all gjelda er ført opp på mannen. Er dette noe vi bør fikse, sånn at vi har halvparten hver?
Huslånet står på hovedlånetaker. Hos oss eier vi også 50/50, men lånet og avdraget står kun på meg da jeg er hovedlånetaker og lånet betales fra min konto selv om vi eier lånet 50/50 også. Vi gidder ikke endre det. Pengene vi får går jo til familien og vi er enige om hvor mye som skal spares og hvor mye som skal brukes. :)

Dersom du har så mye formue at du får formuesskatt bør du få overført lån så du slipper det. Samlet sett har dere jo negativ formue vil jeg tro

Huslånet står på hovedlånetaker. Hos oss eier vi også 50/50, men lånet og avdraget står kun på meg da jeg er hovedlånetaker og lånet betales fra min konto selv om vi eier lånet 50/50 også. Vi gidder ikke endre det. Pengene vi får går jo til familien og vi er enige om hvor mye som skal spares og hvor mye som skal brukes. :)
Ok, da forstår jeg - takk! Gidder ikke endre det vi heller da, alt går jo i det samme sluket. Visste bare ikke om det hadde noe å si med hvem som skatter mest etc, om det totalt sett hadde lønna seg at det sto på den ene eller andre.
Beundrer dere som forstår dette her. Jeg blir svimmel. :p

Dersom du har så mye formue at du får formuesskatt bør du få overført lån så du slipper det. Samlet sett har dere jo negativ formue vil jeg tro
Ja, formuen her er nok i rødt dessverre. :p vet du hvor mye formue man må ha før man får formueskatt?

Ok, da forstår jeg - takk! Gidder ikke endre det vi heller da, alt går jo i det samme sluket. Visste bare ikke om det hadde noe å si med hvem som skatter mest etc, om det totalt sett hadde lønna seg at det sto på den ene eller andre.
Beundrer dere som forstår dette her. Jeg blir svimmel. :p
Ja, formuen her er nok i rødt dessverre. :p vet du hvor mye formue man må ha før man får formueskatt?
Ektefeller har dobbel kvote. Mener man ikke betaler formueskatt før formuen tilsammen er på 2.8 mill for ektefeller i 2016.

Det lønner seg som regel at den med høyest inntekt får fradragene for å slippe toppskatt.

Forresten overføres jo negativt lån til ektefellen, utenom studielån. Så ektefelles lignes sammen. :)

Ektefeller har dobbel kvote. Mener man ikke betaler formueskatt før formuen tilsammen er på 2.8 mill for ektefeller i 2016.

Det lønner seg som regel at den med høyest inntekt får fradragene for å slippe toppskatt.

Forresten overføres jo negativt lån til ektefellen, utenom studielån. Så ektefelles lignes sammen. :)
Aha! Da lar vi det bare være som det er. Takk for oppklaring! :)

Back
Topp