Hva er ditt beste selvangivelse tips?

Spar på BSU, men det er jo ikke noe man kan rette opp i da. Bare så supert med 5000 tilbake av det du har spart.

Og kjøring til og fra om det ikke er på vei til jobb:)
Nei jeg må faktisk en liten omvei.... Må motsatt retning. Men er ikke så langt, så tviler på at det vil utgjøre noe.
Kan tenke meg det er 300 meter en vei. Så 600 meter på morgenen da, og 600 meter på ettermiddagen med mindre samboer henter eller han går hjem selv.

Hvor langt må man ha kjørt for at det vil ha noe å si?

Bhg er på vei til jobb, men må en avstikker fra hovedveien der også, kanskje omtrent samme avstand som til skolen. Kan jeg skrive det feks?

Nei jeg må faktisk en liten omvei.... Må motsatt retning. Men er ikke så langt, så tviler på at det vil utgjøre noe.
Kan tenke meg det er 300 meter en vei. Så 600 meter på morgenen da, og 600 meter på ettermiddagen med mindre samboer henter eller han går hjem selv.

Hvor langt må man ha kjørt for at det vil ha noe å si?

Bhg er på vei til jobb, men må en avstikker fra hovedveien der også, kanskje omtrent samme avstand som til skolen. Kan jeg skrive det feks?
Du får fradrag for hver km. Litt usikker på fradraget, men det var 1,5 pr km før.
Max fradrag for ett barn er 25 000 og så øker det med 15000 pr barn
kan og føre opp fritidsordning

Du får fradrag for hver km. Litt usikker på fradraget, men det var 1,5 pr km før.
Max fradrag for ett barn er 25 000 og så øker det med 15000 pr barn
kan og føre opp fritidsordning
Da får jeg måle avstand og regne ut et gjennomsnitt for dette halvåret da kanskje.

Kan jeg da føre opp den avstikkeren til bhg, eller er den på vei til jobb selv om jeg må av hovedveien?

Da får jeg måle avstand og regne ut et gjennomsnitt for dette halvåret da kanskje.

Kan jeg da føre opp den avstikkeren til bhg, eller er den på vei til jobb selv om jeg må av hovedveien?
Omvei er omvei.

Men har de full plass har du utgifter utover max sats allerede, med mindre dere har veldig billig Sfo.

Jeg har tre barn, bare utgifter på to, men selv når jeg endret til at jeg har tre barn får vi ikke trekke alt som er rapportert inn for de to eldste (det er dog bare noen hundrelapper om å gjøre)

Så da regner jeg ikke på omveiene vi kjører. For bhg er det bare av hovedveien og ned på parkeringsplassen, men skolen er jo faktisk motsatt vei.

Ja, det er veldig greit. Man kan jo bruke pengene til nedbetaling av gjeld den dagen kontoen er fylt opp.
Jupp:) nå for tiden så lønner det seg kanskje å bare ha pengene stående på bsu konto frem til man er 36. Renten på bsu er over 4 % og lånerenten er rett over 2%. :)

Nei, de ønsker ikke penger. Vi kommer til å kjøre henne til og fra de dagene de skal ha henne. 25 min hver vei. Men uansett. Skal det skattes hvis man betaler barnevakt?
Du har jo ingen utgift hvis du ikke betaler dem, og syns ikke man skal sette opp utgifter på skatten som ikke stemmer. Det er jo juks.

Mener det er slik at du i løpet av 1 år kan betale inntill 6000kr skattefritt pr barnevakt (?)

Du har jo ingen utgift hvis du ikke betaler dem, og syns ikke man skal sette opp utgifter på skatten som ikke stemmer. Det er jo juks.

Mener det er slik at du i løpet av 1 år kan betale inntill 6000kr skattefritt pr barnevakt (?)
Jeg er helt enig. Skriver ikke opp når jeg ikke betaler da. :)

Omvei er omvei.

Men har de full plass har du utgifter utover max sats allerede, med mindre dere har veldig billig Sfo.

Jeg har tre barn, bare utgifter på to, men selv når jeg endret til at jeg har tre barn får vi ikke trekke alt som er rapportert inn for de to eldste (det er dog bare noen hundrelapper om å gjøre)

Så da regner jeg ikke på omveiene vi kjører. For bhg er det bare av hovedveien og ned på parkeringsplassen, men skolen er jo faktisk motsatt vei.
Kan man ikke da skrive av kjøring når man allerede har nådd max sats på Sfo og bhg? Hvorfor skal kjøring gå under der?

Ikke for det, jeg har ikke kjørt mer enn ca 64 km for å hente og levere (regnet i gjennomsnitt en levering og henting hver dag, noen ganger to ganger om dagen. Noen ganger har han jo gått hjem selv, eller samboer har hentet. Noen onsdager har vi gått til skolen)
Så hadde vel bare vært en hundrelapp å skrive av.

Kan man ikke da skrive av kjøring når man allerede har nådd max sats på Sfo og bhg? Hvorfor skal kjøring gå under der?

Ikke for det, jeg har ikke kjørt mer enn ca 64 km for å hente og levere (regnet i gjennomsnitt en levering og henting hver dag, noen ganger to ganger om dagen. Noen ganger har han jo gått hjem selv, eller samboer har hentet. Noen onsdager har vi gått til skolen)
Så hadde vel bare vært en hundrelapp å skrive av.
Kjøring på henting og levering går på kvoten for pass og stell av barn ja, ikke den vanlige kjøring til jobb-greia.

Så kjøring for hente og levere er bare aktuelt for de som ikke har hatt utgifter lik hele kvoten. Det er ikke så mange, egentlig

Kjøring på henting og levering går på kvoten for pass og stell av barn ja, ikke den vanlige kjøring til jobb-greia.

Så kjøring for hente og levere er bare aktuelt for de som ikke har hatt utgifter lik hele kvoten. Det er ikke så mange, egentlig
Ja da er da ikke det noe å styre med. De har full plass begge to.

Ja da er da ikke det noe å styre med. De har full plass begge to.
Jeg førte det opp det året mellomste var baby. Vi hadde kvote for to barn og barne en i bhg, men fikk bare føre opp noen få mnd for det teller ikke når en er i permisjon

Så kjøring til barnepass er virkelig ikke for de store massene av folk å bry seg med, nei.

Så lenge vedkommende ikke jobber som barnevakt/dagmamma til vanlig, så kan du betale inntil 6000 uten at de må skatte for det. Du kan føre opp disse 6000 som fradrag under foreldrefradrag.

Lønnsarbeid i hjemmet

Lønnsarbeid
i hjemmet
For å kunne omfattes av reglene om lønnsarbeid i hjemmet med skattefri lønn for mottaker og fritak for arbeidsgiveravgift for arbeidsgiver må disse kravene være oppfylt:
• arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen.
• utbetalt lønn utgjør ikke mer enn 6 000 kr i året per person.
• du betaler som privatperson.
• den som utfører jobben har ikke firma i samme bransje.
• samlet verdi av mottatte ytelser i eget hjem er under kr 60 000.

Dere glupinger, - her eier vi huset 50/50. Men på min selvangivelse står det ikke noe gjeld (kun formue på huset), all gjelda er ført opp på mannen. Er dette noe vi bør fikse, sånn at vi har halvparten hver?

Back
Topp