Husproblemene som aldri tar slutt...

For denne leiekontrakten gjelder Lov om husleie av 26.3.1999 (husleieloven). Husleieloven regulerer sammen med denne leiekontrakten leietakerens og utleierens rettigheter og plikter i leieforholdet.
Husleieloven ufravikelige regler går foran avtalte vilkår.
(Da gjelder vel den vanlige loven da??)

Sannheten skrev:

MetteJ skrev:

hissigproppen skrev:
Det blir jo litt annerledes når det gjelder prestebolig, men dere skal jo uansett ha en skriftlig kontrakt?
Og der står vel hvordan oppsigelse skal leveres.

Her er link til husleieloven http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

Opphør av leie står det mer om i § 9 i de forskjellige underdelene. Blant annet §9-7 om formkrav til oppsigelse.

Takk:) Men siden vi ikke har fått skriftlig oppsigelse, kan vi si at vi vil ha det til kommuna, da må de skrive den også blir det 3 mnd fra den dagen vi mottar den? Tolker jeg det under rett da? Syns slikt er litt vanskelig å forstå:S

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes.  Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt.  Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven

Men om dette står i kontrakten vet jeg ikke men det kan jeg sjekke...

Ja det vil jeg tro, men hva står det spesifikt i kontrakten om oppsigelse?

Først av alt, takk for at du tar deg tid til å hjelpe:) Det setter jeg stor pris på.

Tidsubestemt avtale(den vi har):

Leieforholdet starter den 1.8.2011 kl 1200 og løper til det blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsesfristen skal være 2 måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

Tidsbestemt avtale(som vi ikke har):

- Avtalen kan ikke sies opp av noen av partene i den avtalte leieperioden.

- I den avtalte leieperioden har partene avtalt en gjensidig oppsigelsesrett. Oppsigelsesfristen skal være ............. måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

- Det kan avtales kortere leietid enn lovens minimum på henholdsvis 3 eller 1 år dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører husstanden til, eller
b) utleier har en annen saklig grunn for tidsavgrensingen.

NB! Begrunnelsen må oppgis skriftelig, ellers kan ikke utleier påberope seg annen tidsavgransing enn den loven tillater.

(
Men dette gjelder tidsbestemt avtale, det har ikke vi, vi har jo tidsubestemt....)

Setter pris på alle som kommer med tips, råd og hjelp. Tusen takk! Jeg har ganske heftig migrene nå så må legge meg men kommer til å svare i morgen:)

Dere kan kontakte sosialtjenesten og få noen der til å se på kontrakten og mulighetene deres. Ved begjæring om utkastelse via namsfogden, blir det ofte sendt ut brev fra sosialtjenesten til den som er begjært utkastelse med tilbud om samtale, så de er kjent med slike saker, og noen saksbehandlere er dyktige på husleiekontrakter. Dessuten ville jeg satset på å finne noe til leie enn å kjøpe noe i hui og hast. Godt mulig det kommer noe til leie i tiden fremover. Lykke til! :)

Husleieloven er veldig klar på det at oppsigelse sal være skriftlig, ref.

§ 9-7 - Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Sånn som jeg ser det har ikke dere blitt sagt opp i det hele tatt, da kommunen ikke har oppfylt sine plikter. Hadde ringt kommunen og etterspurt en skriftlig oppsigelse jeg, da gjelder den fra 01.Desember. 

Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c.

En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt.

Sånn som jeg ser det har ikke dere blitt sagt opp i det hele tatt, da kommunen ikke har oppfylt sine plikter. Hadde ringt kommunen og etterspurt en skriftlig oppsigelse jeg, da gjelder den fra 01.Desember. 

Juliette skrev:
Dere kan kontakte sosialtjenesten og få noen der til å se på kontrakten og mulighetene deres. Ved begjæring om utkastelse via namsfogden, blir det ofte sendt ut brev fra sosialtjenesten til den som er begjært utkastelse med tilbud om samtale, så de er kjent med slike saker, og noen saksbehandlere er dyktige på husleiekontrakter. Dessuten ville jeg satset på å finne noe til leie enn å kjøpe noe i hui og hast. Godt mulig det kommer noe til leie i tiden fremover. Lykke til! :)

Vi har prøvd å finne noe til leie men det er ingenting her, sjekke finn.no hver eneste dag siden vi fikk beskjeden, og lokal avisen. Vi har selv hatt annonse i lokalavisen men ingenting. Det er stor mangel på hus/leilighet til leie her. Nettopp pga det vi begynte å lete etter hus å kjøpe, og fant ett vi ville ha... Takk:)

Sannheten skrev:

Jeg har visst rota bort tiden din, beklager! Vi har visst fått skriftlig men den surrekoppen av en samboer har ikke nevnt det til meg, mannfolk altså!!!  

Men da har de gjort alt korrekt og vi har ingenting vi kan gjøre?:S

Han sa vi fikk den i september, jeg har ikke sett snurten til den oppsigelsen... Ikke hørt om den heller før nå... Ante ikke hadde vi måtte ha skritlig før du sa det nå så har heller ikke spurt etter den...

Så med andre ord så kan vi ikke gjøre noe? Om vi ikke flytter så blir vi uansett kasta ut?

Så lenge dere har fått oppsigelsen skriftlig og ikke protestert innen en mnd, så kan dere bli kastet ut dessverre.
Innmari dårlig at samboeren din ikke sa fra om oppsigelsen da den kom.

hissigproppen skrev:
Så lenge dere har fått oppsigelsen skriftlig og ikke protestert innen en mnd, så kan dere bli kastet ut dessverre.
Innmari dårlig at samboeren din ikke sa fra om oppsigelsen da den kom.

Han glemte det:S Ikke noe å gjøre med. Vi skal ringe kommuna i dag å si hvordan det er. Så håper jeg det går greit at vi får bo her 3 mnd til... Evnt at vi får en annen plass å bo selvom jeg ikke kunne tenkt meg å flytte to ganger på 3 mnd:P

Back
Topp