Jeg må bare spørre, hvorfor kan de ikke kaste dere ut?
Dere har jo fått oppsigelse.
Utrolig kjip situasjon! Håper det løser seg på et vis 
Det er ikkje lov å hive folk ut, når det fører til at dei må på bu gata.
De kan bli fraveket jo... Men de kan få annet boalternativ fra kommunen, f.eks hospits, annen leilighet eller sånt.
Man er ikke "fredet" der man bor om man ikke har funnet noe nytt, tvangsfravikelse kan likevel begjæres om vilkårne er oppfyllt.
Men sa ikkje hun i HI at kommunen overhodet ikkje har noko anna til dei?
Men har de noe til presten?
Kanskje de klarer å rote frem noe om de nekter å flytte?
Problemet med tvangsfravikelse er at det tar tid, men om kommunen sender begjæring så tar det ideelt sett 4-6 uker før selve utkastelsen kan finne sted.
I løpet av den tiden kan kommunen, eller leietaker selv kanskje ha klart å hoste opp en boplass.
Det kommer jo til å koste for de som blir boende i form av gebyrer og liknende...
Hva er fraveket? Og tvangsfravikelse? Kommuna har sagt at de ikke har noe til oss, hvor mye de har gidda å prøvd vet jeg ikke:S Hvor presten bor nå og hvordan hun har fått tak i den plassen aner jeg ikke. Vet ikke om kommuna har hatt noe med det å gjøre. Godt mulig de finner noe til oss om vi ikke flytter, det får tiden vise...
Får vi gebyrer om vi blir boende?:S Det er jo de som har laget denne situasjonen, er ikke vår feil at vi ikke klarer å få plass å bo nå når vi må ut... Jeg har gått innom butikker for å høre om de ansatte der vet om noe, på jobben min har jeg hørt med folk, annonse i avisen, lest lapper som henger på butikker osv. finn.no er vi innom hver dag siden 16 august...
Tvangsfravikelse er utkastelse ved namsmann/lensmann.
Om det i praksis går så langt at lensmann står på døra får man 10 min til å pakke sakene sine og så byttes låsen på døra.
Gebyret er 1806,- om tvangsfullbyrdelsen blir begjært (at kommunen sender begjæring om tvangsfravikelse til lensmann/namsmann) og i overkant av 3000 om de gjennomfører seansen.
At dere ikke har noe nytt sted å bo er ikke lensmann/namsmannens problem, men kommunen. Så sånn sett, så er det de som må ordne opp om dere står på gata 30. november også.
Ang dette:
Takk:) Men siden vi ikke har fått skriftlig oppsigelse, kan vi si at vi
vil ha det til kommuna, da må de skrive den også blir det 3 mnd fra den
dagen vi mottar den? Tolker jeg det under rett da? Syns slikt er litt
vanskelig å forstå:S
§ 9-7.
Formkrav til utleierens oppsigelse
Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.
Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også
opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én
måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten
opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper
leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven
Men om dette står i kontrakten vet jeg ikke men det kan jeg sjekke...
Så er jeg mer usikker, siden det ikke er standard utleiebolig.
Men ville sjekket kontrakten deres nøye og evt protestert nå. Er jo helt tullete at dere ikke har fått skriftlig oppsigelse!