Husproblemene som aldri tar slutt...

Annicken skrev:
leiligheten til presten da ???

ville helt seriøst ringt prestedamen å snakket med henne jeg =)
 - kanskje hun synes det er ålreit at dere bor der litt lengre =) eller at dere får bo i hennes leilighet ?

Vet ikke, kommuna vet at vi ikke har plass å bo så da hadde de vel sagt at vi kunne bodd der, jeg aner ikke... Kan jo høre med de. Vet ikke hvem denne prestedama er. Ingenting er hennes feil og det er ikke henne vi er frustrerte på. Tviler på hun vet noe om dette... Det beste hadde vært, som du nevner, at vi kunne bodd her til feb.

MetteJ skrev:

Annicken skrev:

- kanskje hun synes det er ålreit at dere bor der litt lengre =) eller at dere får bo i hennes leilighet ?

Vet ikke, kommuna vet at vi ikke har plass å bo så da hadde de vel sagt at vi kunne bodd der, jeg aner ikke... Kan jo høre med de. Vet ikke hvem denne prestedama er. Ingenting er hennes feil og det er ikke henne vi er frustrerte på. Tviler på hun vet noe om dette... Det beste hadde vært, som du nevner, at vi kunne bodd her til feb.

og derfor om dere ringer prestedama så kanskje hun også syns det er det beste =)=)   ville deff tingt henne direkte jeg =)   og hvertfall siden dere ikke er frustrerte på henne - kan veldig godt hende hun vil hjelpe dere =)

Annicken skrev:

MetteJ skrev:

Annicken skrev:

og derfor om dere ringer prestedama så kanskje hun også syns det er det beste =)=)   ville deff tingt henne direkte jeg =)   og hvertfall siden dere ikke er frustrerte på henne - kan veldig godt hende hun vil hjelpe dere =)

Vi vet ikke hvem hun er, hun er ikke herfra. Og de vil jo ikke si hvem hun er. Vi har prøvd å få navn og nummer på flere personer som vi kan snakke med så vi kan fikse opp i dette, men de nekter å gi oss det. Tenkte å snakke med henne når flyttelasset kom men hun var ikke her når tingene hennes ble flyttet inn i huset vårt...

hmm, nei da gjør d jo ikke saken noe enklere =(

Jeg må bare spørre, hvorfor kan de ikke kaste dere ut?
Dere har jo fått oppsigelse.

Utrolig kjip situasjon! Håper det løser seg på et vis

hissigproppen skrev:

Det er ikkje lov å hive folk ut, når det fører til at dei må på bu gata.

hissigproppen skrev:

Kaste ett par med ett lite barn på gata? Det er jo ikke lov? Vi kan jo ikke bo på gata, være hjemløse... Vi har virkelig prøvd å komme oss ut herfra, men vi klarer det ikke til 30 nov...:S

Ja det er kjipt:S Håper jeg også, takk:)

lillemortil2snart skrev:

hissigproppen skrev:

De kan bli fraveket jo... Men de kan få annet boalternativ fra kommunen, f.eks hospits, annen leilighet eller sånt.

Man er ikke "fredet" der man bor om man ikke har funnet noe nytt, tvangsfravikelse kan likevel begjæres om vilkårne er oppfyllt.

hissigproppen skrev:

lillemortil2snart skrev:

hissigproppen skrev:

De kan bli fraveket jo... Men de kan få annet boalternativ fra kommunen, f.eks hospits, annen leilighet eller sånt.

Man er ikke "fredet" der man bor om man ikke har funnet noe nytt, tvangsfravikelse kan likevel begjæres om vilkårne er oppfyllt.

Men sa ikkje hun i HI at kommunen overhodet ikkje har noko anna til dei?

lillemortil2snart skrev:

hissigproppen skrev:

lillemortil2snart skrev:

hissigproppen skrev:

Men har de noe til presten?

Kanskje de klarer å rote frem noe om de nekter å flytte?

Problemet med tvangsfravikelse er at det tar tid, men om kommunen sender begjæring så tar det ideelt sett 4-6 uker før selve utkastelsen kan finne sted.
I løpet av den tiden kan kommunen, eller leietaker selv kanskje ha klart å hoste opp en boplass.
Det kommer jo til å koste for de som blir boende i form av gebyrer og liknende...

Kjip situasjon altså... Men hadde du kontrakt med kommunen? Du skriver at du får en "sjokkbeskjed", men har du fått en skriftlig oppsigelse? Og hva begrunnes oppsigelsen med? Er enig at kommunen burde vise litt initiativ til å hjelpe dere litt her, å få en kontrabeskjed etter 16 dager er merkelig...

Sannheten skrev:
Kjip situasjon altså... Men hadde du kontrakt med kommunen? Du skriver at du får en "sjokkbeskjed", men har du fått en skriftlig oppsigelse? Og hva begrunnes oppsigelsen med? Er enig at kommunen burde vise litt initiativ til å hjelpe dere litt her, å få en kontrabeskjed etter 16 dager er merkelig...

Enig her!
Sjekk at oppsigelsen fra kommunen er gyldig i forhold til husleieloven.

Det er jo for sent nå, men i oppsigelsen så skal det stå at man har 1 mnd på å komme med innsigelser til oppsigelsen, så det går jo ikke i deres tilfelle nå HI.

hissigproppen skrev:

Sannheten skrev:

Enig her!
Sjekk at oppsigelsen fra kommunen er gyldig i forhold til husleieloven.

Det er jo for sent nå, men i oppsigelsen så skal det stå at man har 1 mnd på å komme med innsigelser til oppsigelsen, så det går jo ikke i deres tilfelle nå HI.

Svarer dere begge her jeg:

Sannheten; Nei har faktisk ikke fått noe skriftelig, bare muntlig beskjed, den 16 august. Begrunnelsen er at det kommer prest, og det står i kontrakten at om en prest kommer så må man flytte. Og det er jo greit det, vi skal ikke si i mot kontrakten. Men vi syns det er utrolig merkelig at de har ansatt en prest 16 dager etter vi flytta inn, de må jo ha utlyst stilling, få søknad, hatt henne på intervju osv, og de tingene tar jo tid som regel. De må ha visst om dette før vi flytta inn 1 august??? Jeg kan ikke skjønne annet hvertfall:S Og hvorfor sa de da ikke noe til oss før vi flytta inn? For da hadde jo ikke vi flytta inn, pakket opp alle tingene våres og laget til her. Og de sa (flere ganger) at det ikke kom til å komme prest på over ett år, jeg føler meg lurt og tråkka på. De har sagt rett ut at vi får finne ut av dette selv, de gidder rett og slett ikke å hjelpe oss.

Hissigproppen; Hvordan får jeg sjekket det da? Oppsigelsen er fordi det kommer prest, det er liksom ikke som om man leier ett vanlig hus/leilighet...?

hissigproppen skrev:

lillemortil2snart skrev:

hissigproppen skrev:

lillemortil2snart skrev:

hissigproppen skrev:

Problemet med tvangsfravikelse er at det tar tid, men om kommunen sender begjæring så tar det ideelt sett 4-6 uker før selve utkastelsen kan finne sted.
I løpet av den tiden kan kommunen, eller leietaker selv kanskje ha klart å hoste opp en boplass.
Det kommer jo til å koste for de som blir boende i form av gebyrer og liknende...

Hva er fraveket? Og tvangsfravikelse? Kommuna har sagt at de ikke har noe til oss, hvor mye de har gidda å prøvd vet jeg ikke:S Hvor presten bor nå og hvordan hun har fått tak i den plassen aner jeg ikke. Vet ikke om kommuna har hatt noe med det å gjøre. Godt mulig de finner noe til oss om vi ikke flytter, det får tiden vise...

Får vi gebyrer om vi blir boende?:S Det er jo de som har laget denne situasjonen, er ikke vår feil at vi ikke klarer å få plass å bo nå når vi må ut... Jeg har gått innom butikker for å høre om de ansatte der vet om noe, på jobben min har jeg hørt med folk, annonse i avisen, lest lapper som henger på butikker osv. finn.no er vi innom hver dag siden 16 august...

Det blir jo litt annerledes når det gjelder prestebolig, men dere skal jo uansett ha en skriftlig kontrakt?
Og der står vel hvordan oppsigelse skal leveres.

Her er link til husleieloven http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

Opphør av leie står det mer om i § 9 i de forskjellige underdelene. Blant annet §9-7 om formkrav til oppsigelse.

hissigproppen skrev:
Det blir jo litt annerledes når det gjelder prestebolig, men dere skal jo uansett ha en skriftlig kontrakt?

Opphør av leie står det mer om i § 9 i de forskjellige underdelene. Blant annet §9-7 om formkrav til oppsigelse.

Takk:) Men siden vi ikke har fått skriftlig oppsigelse, kan vi si at vi vil ha det til kommuna, da må de skrive den også blir det 3 mnd fra den dagen vi mottar den? Tolker jeg det under rett da? Syns slikt er litt vanskelig å forstå:S

§ 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse

Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig.

Oppsigelsen skal begrunnes.  Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt.  Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven

Men om dette står i kontrakten vet jeg ikke men det kan jeg sjekke...

MetteJ skrev:

hissigproppen skrev:

lillemortil2snart skrev:

hissigproppen skrev:

lillemortil2snart skrev:

hissigproppen skrev:

Hva er fraveket? Og tvangsfravikelse? Kommuna har sagt at de ikke har noe til oss, hvor mye de har gidda å prøvd vet jeg ikke:S Hvor presten bor nå og hvordan hun har fått tak i den plassen aner jeg ikke. Vet ikke om kommuna har hatt noe med det å gjøre. Godt mulig de finner noe til oss om vi ikke flytter, det får tiden vise...

Får vi gebyrer om vi blir boende?:S Det er jo de som har laget denne situasjonen, er ikke vår feil at vi ikke klarer å få plass å bo nå når vi må ut... Jeg har gått innom butikker for å høre om de ansatte der vet om noe, på jobben min har jeg hørt med folk, annonse i avisen, lest lapper som henger på butikker osv. finn.no er vi innom hver dag siden 16 august...

Tvangsfravikelse er utkastelse ved namsmann/lensmann.
Om det i praksis går så langt at lensmann står på døra får man 10 min til å pakke sakene sine og så byttes låsen på døra.
Gebyret er 1806,- om tvangsfullbyrdelsen blir begjært (at kommunen sender begjæring om tvangsfravikelse til lensmann/namsmann) og i overkant av 3000 om de gjennomfører seansen.

At dere ikke har noe nytt sted å bo er ikke lensmann/namsmannens problem, men kommunen. Så sånn sett, så er det de som må ordne opp om dere står på gata 30. november også.

Ang dette:
Takk:) Men siden vi ikke har fått skriftlig oppsigelse, kan vi si at vi vil ha det til kommuna, da må de skrive den også blir det 3 mnd fra den dagen vi mottar den? Tolker jeg det under rett da? Syns slikt er litt vanskelig å forstå:S

Oppsigelsen skal begrunnes.  Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt.  Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven

Så er jeg mer usikker, siden det ikke er standard utleiebolig.
Men ville sjekket kontrakten deres nøye og evt protestert nå. Er jo helt tullete at dere ikke har fått skriftlig oppsigelse!

Ikke lett å tyde håndskriften til den som  har skrevet denne kontrakten men jeg prøver (ord som er "-tegn på klarer jeg ikke å tyde:P:

Partene vedtar eiendommens "veneting"? i alle "tvisk"? som gjelder leieforholdet.

Leietaker må stelle uteanlegg, slå plen m.m. Leiligheten må vaskes ned før utflytting. Huset er tjeneste"lovg"? for prest og dersom ny prest blir ansatt som har behov for huset, godtar leietaker en kort oppsigelsestid på 2 måneder. Leietaker har ikke rett på å fremleie leiligheten eller garasjen. Leietaker har ikke rett til å ta inn nye leietakere i huset eller overføre leieavtalen til andre. Erstatningsansvar omslutter ikke indirekte tap, "fhr"? husleiekrav $2-4, siste ledd, "husll"? $10-3, sjuende ledd.

Her står det ingenting om akriftelig oppsigelse... Står noe om skriftelig oppsigelse men det er når leien ikke blir betalt, og den har vi betalt i god tid hver gang.

MetteJ skrev:

hissigproppen skrev:

Ja det vil jeg tro, men hva står det spesifikt i kontrakten om oppsigelse?

Be om et møte med kommunen ang situasjonen. Vær klare på at dere ikke går fra møtet før dere har et sted å bo fram til dere kan ta over huset. Når det gjelder alt det andre du irriterer deg over: overtakelse er noe man spør om før man byr på et hus. Det får dere ta på egen kappe. Og hvorvidt presten trenger å bo i presteboligen eller ei er irrelevant. Det er en prestebolig, mao presten bor der. Og at folk vi kikke på huset mens dere ikke er der, er heller ikke uvanlig. Det skjer på visninger over hele landet hver eneste dag.

Back
Topp