Husproblemene som aldri tar slutt...

MetteJ

Gift med forumet
Augustmødrene 2014
Oppdaterer litt: Bare så det er sagt, så vet jeg at vi burde sjekket hvor lang tid det tar å ta over det huset vi har gitt bud på. Men det gjør fortsatt ikke siutasjonen bedre, vi har fortsatt ikke plass og bo med eller uten huset vi har gitt bud på:P Det er liksom det som er greia her:P

Jeg må bare få ut litt frustrasjon, problemene tar aldri slutt føler jeg:

Vi skulle flytte hit vi bor nå fordi jeg hadde fått meg jobb her og jentungen bhg plass. Vi fant ingenting til leie så ringte kommuna å snakket med de om de visste om noe, dette var før sommeren. De hadde en prestebolig som stod tom som vi kunne bo i, det kom ikke til å komme prest på over ett år. Så vi takket ja og flyttet inn 1 august. 16 august kommer sjokk beskjeden; Vi må flytte. Det kommer prest... 30 November er datoen vi må være ute.

Ikke lenge etter denne beskjeden skal presten på visning, og det skal skje når vi ikke er hjemme, da skal de gå inn der vi bor, i vårt privatliv.

Noen uker senere, så skal de som har ansvar for eiendommene til presterådet sjekke tilstanden på huset, dette skal også gjøres når vi ikke er hjemme. Jeg liker det dårlig. Jeg har ikke noe skjule men syns det er ekkelt at folk skal gå rundt når vi ikke er hjemme.

Enda noen uker senere; Vi får tlf fra kommuna, de lurer på om vi kan låne ut ett rom til presten som hun kan ha tingene sine i den siste mnd før hun tar over huset, vi sier ja. Fordi vi er snille. Det er tross alt vi som betaler husleie, også for det rommet. Presten bor denne siste mnd i en leilighet. Vi skjønner ikke hvorfor denne enslige presten ikke kan fortsette å bo der, hva skal hun med to bad og fem soverom? Men det er prestebolig, så hun skal bo her, ferdig med det.

De ville komme med flyttelasset på kveldstid, etter jentungen hadde lagt seg. Da satte sambo ned foten å sa at det kommer ikke på tale, de kommer bare til å vekke henne. Da vil de komme på dagtid mens vi ikke er hjemme. Da spurte jeg om å få nøklene til hun som sa de skulle komme på dagtid når vi ikke var hjemme, så jeg kunne gå inn i hennes hus mens hun ikke var hjemme. Det ville hun ikke at jeg skulle, fordi det syns hun var ekkelt. (Ehm, ja nettopp???) Da satte jeg ned foten. Sa de fikk komme mellom 17 og 1930 for da er vi hjemme og har mulighet. Nei det gikk ikke, de ville komme på formiddagen. Jeg begynner ikke på jobb før 1145, men jeg bruker minst 30 min å gå til jobb, liker å komme litt før, spise to brødskiver og slappe av litt før jeg hiver meg i gang. Så liker å gå 1045-1055 tiden. Før dette går jeg til bhg og tilbake, så jeg er ikke så mye hjemme på formiddagen selvom jeg begynner sent.

Jeg stod på mitt med klokkeslett men de klarte å få det til kl 09 allikavell. Vi hadde møte med banken kl 08 den dagen så jeg sa i fra at vi kanskje ikke var hjemme til kl 09. 0915 kom vi hjem og jeg sa i fra at de må bli ferdig til 1045 for da skal jeg låse huset å gå på jobb. De ble ikke ferdig til da men de kjørte meg på jobb så det var jo greit.

Vi fulgte med på finn.no hver eneste dag, ingenting kom til leie. Vi hørte med folk rundtom i bygda om de visst om noe, men nei. Vi la ut annonse i avisen der vi søkte plass å bo, men nei, ingenting. Vi skjønte da at vi måtte prøve å få kjøpt noe, som sagt så gjort. Fant ett hus på finn.no som vi likte og kunne tenkt oss, dro på visning, mye må gjøres men fullt mulig å få det kjempe fint der. Dro i banken, fikk lån til å kjøpe huset pluss litt ekstra til å pusse opp.

Budrunden ble avsluttet i dag, vi stod med høyest bud. JIPPI tenkte vi først, så kommer denne beskjeden; Vi kan ikke flytte inn før 9 feb, dette pga at huset er tvangssalg... De som eier huset har seks uker på seg til å skaffe penger for å få beholde huset. Og fortsatt frem til 9 feb så kan andre folk by over oss, selvom vi egentlig vant budrunden.

Så saken er den at om tre uker og to dager har vi egentlig ingen plass å bo, de kan jo ikke kaste oss ut men uansett... Dette kommer det til å bli rabalder for med kommuna, men vi har gjort alt vi kan, vi har virkelig prøvd både å leie og å kjøpe. Jeg føler alt er ett helvettes dritt kaos som vi aldri skal komme oss ut av. Det er utrolig kjipt å komme i denne situasjonen og hadde vi visst at det skulle bli slik hadde vi aldri flyttet hit i utgangspunktet.

Vi har ikke noe valg, vi må bo her, vi kan ikke bo på gata. Dette blir jo da frem til 9 feb. Vi skal høre med megleren som har dette huset om det er mulighet for å ta over før men vi tviler. Vi har gjort det vi kan, vi har ingen å bo hos heller, ikke venner eller familie.

Jeg er sliten og lei av å ha alt dette gnagende oppi hodet så måtte bare få det ut nå. Om du/dere har giddet å lese; takk:) Hvis ikke forstår jeg, for dette ble langt og kanskje en smule innviklet:P

Dusteprest... Hvor er nestekjæligheten??? At de som får huset solgt på tvangssalg skal få tid til evt. å løse sine økonomiske problemer har jeg full forståelse for, men hele den presteboligsaken syns jeg var sjofel! Muntlig avtale er faktisk bindende i Norge, dere burde jo da ha fått blitt det året! Men siden presten fikk bruke rom hos dere bør vel dere få bruke noen rom hos henne frem til februar? Eller er det ikke rom på herberget...?

Når dere kjøpte huset, mener du helt alvorlig at du ikke visste at det var tvangssalg og at dere ikke kunne flytte inn med en gang? Har vansker med å tro det, og om det er tilfelle hadde jeg sett på mulighetene for å heve kjøpet. 

Huff for en situasjon Sender en god klem, og et håp om at det ordner seg!

Sannheten skrev:
Når dere kjøpte huset, mener du helt alvorlig at du ikke visste at det var tvangssalg og at dere ikke kunne flytte inn med en gang? Har vansker med å tro det, og om det er tilfelle hadde jeg sett på mulighetene for å heve kjøpet. 

Vi visste det var tvangssalg ja. Men ikke at det kunne ta så lang tid å få flytta inn. Det ante vi ikke, og ingen i familiene våres heller. Vi har ikke vært utenfor det før. Huset stod tomt så vi tenkte da at vi kunne flytte inn veldig fort, og fort må vi jo flytte. Megler sa ingenting om det før nå i dag når vi vant budrunden:S Vanligvis er det jo ca en mnd for å ta over hus, og siden det stod tomt tenkte vi at vi kunne kutte ned den mnd litt.

Småting skrev:
Dusteprest... Hvor er nestekjæligheten??? At de som får huset solgt på tvangssalg skal få tid til evt. å løse sine økonomiske problemer har jeg full forståelse for, men hele den presteboligsaken syns jeg var sjofel! Muntlig avtale er faktisk bindende i Norge, dere burde jo da ha fått blitt det året! Men siden presten fikk bruke rom hos dere bør vel dere få bruke noen rom hos henne frem til februar? Eller er det ikke rom på herberget...?

Det er ikke presten sin feil, det er kommuna som har tabbet seg ut, altså hun dama som har dreve på med dette. Jeg også skjønner det med tvangssalget, men hadde vært greit å visst om det litt før:P Mener at vi skal bo i lag med presten? Nei det orker jeg ikke tanken på:P

Jeg tror faktisk ikke at presten vet om situasjonen engang, har ikke møtt henne. Og jeg tviler på at de som har rota til alt har turt å si det til presten:P

Hva med å kontakte lokalavisen? La de lage en sak på at kommunen har tabbet seg ut,og at det går utover "vanlige folk"?
Kanskje dere i alle fall får et botilbud frem til dere får det nye huset...
Bortsett fra det høres jo hele saken ut som...HUFF!!!
(Men det om tvangssalg er en kjent sak,det er noe dere burde ha satt dere inn i.)

MetteJ skrev:

Sannheten skrev:

Vi visste det var tvangssalg ja. Men ikke at det kunne ta så lang tid å få flytta inn. Det ante vi ikke, og ingen i familiene våres heller. Vi har ikke vært utenfor det før. Huset stod tomt så vi tenkte da at vi kunne flytte inn veldig fort, og fort må vi jo flytte. Megler sa ingenting om det før nå i dag når vi vant budrunden:S Vanligvis er det jo ca en mnd for å ta over hus, og siden det stod tomt tenkte vi at vi kunne kutte ned den mnd litt.

Når ble det vanlig? Mener at 3 mnd er mer vanlig, og det er 3 mnd til 9.februar, så syns ikke det var så lenge til jeg..

Men den prestehus-saken syns jeg var teit. Dere burde jo få bo der til dere har et nytt sted, særlig når presten nå har en leilighet og er enslig og ikke trenger huset. Dere fikk jo beskjed om at det ikke kom en prest på 1 år, så de bør jo skjønne at det er vanskelig for dere å "plutselig" måtte flytte.

MICAmor skrev:
Hva med å kontakte lokalavisen? La de lage en sak på at kommunen har tabbet seg ut,og at det går utover "vanlige folk"?
Kanskje dere i alle fall får et botilbud frem til dere får det nye huset...
Bortsett fra det høres jo hele saken ut som...HUFF!!!
(Men det om tvangssalg er en kjent sak,det er noe dere burde ha satt dere inn i.)

Har egentlig ikke så lyst å gå ut med navn osv:S Men hadde vi sluppet det så kanskje:P Ja hele saken er noe dritt...

Helt enig i at vi burde satt oss bedre inn i reglene ved tvangssalg, så det er for det meste på vår kappe selv om jeg kunne tenkt meg at megler sa noe:P Men det er jo vår feil at vi ikke visste dette. Om det er så kjent for alle vet jeg ikke, for ingen jeg har snakket av familie osv ante at det kunne ta så lang tid å ta over huset:S

Maanda skrev:

MetteJ skrev:

Sannheten skrev:

Når ble det vanlig? Mener at 3 mnd er mer vanlig, og det er 3 mnd til 9.februar, så syns ikke det var så lenge til jeg..

Men den prestehus-saken syns jeg var teit. Dere burde jo få bo der til dere har et nytt sted, særlig når presten nå har en leilighet og er enslig og ikke trenger huset. Dere fikk jo beskjed om at det ikke kom en prest på 1 år, så de bør jo skjønne at det er vanskelig for dere å "plutselig" måtte flytte.

En megler sa til oss for ikke så lenge siden at det er normalt med en mnd. Flere som har kjøpt i vår vennegjeng og familie har tatt over huset etter en mnd. Men det gjelder ikke tvangssalg da, men vanlig salg.

Ja de kan jo ikke kaste oss ut akkurat så hva som skjer det vet jeg ikke. Sambo skal ringe hun kommuna dama i morgen og fortelle henne hvordan ting er... Kjenner at hodet mitt er på vei til migrene nå av hele greia:S

Er vell ingen fasit på det å overtahus. Har aldri hørt 1 mnd.. 

Har hørt folk som selger og skal flytte om 2, 3 , 6 mnd senere en de solgte huset. Er slike ting man må forsikre seg om før man kjøper, slik at man ikke havner en knipe og bare gå utifra at man skal få flytte inn med en gang.

*Queen* skrev:

Har hørt folk som selger og skal flytte om 2, 3 , 6 mnd senere en de solgte huset. Er slike ting man må forsikre seg om før man kjøper, slik at man ikke havner en knipe og bare gå utifra at man skal få flytte inn med en gang.

Jeg har aldri hørt om 2, 3, 6 mnd... Men når et hus står tomt så skulle man jo tro det kunne tas over fort. Men ja, jeg vet vi burde sjekket det bedre. Har sagt over også at vi burde sjekket reglene ved tvangssalg.

Men uansett, så er vi i en stor knipe. Siden kommuna har tabbet seg ut...

MetteJ skrev:

*Queen* skrev:

Jeg har aldri hørt om 2, 3, 6 mnd... Men når et hus står tomt så skulle man jo tro det kunne tas over fort. Men ja, jeg vet vi burde sjekket det bedre. Har sagt over også at vi burde sjekket reglene ved tvangssalg.

Kommunen leide ut et hus med planer om lengre tids utleie, plutselig var ikke det tilfelle lenger og dere får oppsigelse.. Sånt skjer - ikke alt som går etter planen alltid.. Så prøver dere å få leid noe uten napp - og går så videre til å prøve å kjøpe noe.. Dere kjøper et hus UTEN å sjekke når dere kunne flytte inn og OOOOPS - det er tvangssalg og det vil ta lang tid å få flytte inn.. Hvem har tabbet seg ut sa du??

Sorry, men denne må dere ta på egen kappe..

Pearl skrev:

MetteJ skrev:

*Queen* skrev:

Kommunen leide ut et hus med planer om lengre tids utleie, plutselig var ikke det tilfelle lenger og dere får oppsigelse.. Sånt skjer - ikke alt som går etter planen alltid.. Så prøver dere å få leid noe uten napp - og går så videre til å prøve å kjøpe noe.. Dere kjøper et hus UTEN å sjekke når dere kunne flytte inn og OOOOPS - det er tvangssalg og det vil ta lang tid å få flytte inn.. Hvem har tabbet seg ut sa du??

Sorry, men denne må dere ta på egen kappe..

Dropp det! greit vi burde sjekket det med tvangssalget men resten kan du drite i å legge over på oss. Ingen er enig med deg der som vi har fortalt dette til, både kjente og ukjente vi har snakket med. dette er ikke normalt. Hvem lar noen flytte inn, bo der 16 dager for så å si at de må flytte om ikke så lenge??? Syke folk i såfall. De har jo selv innrømmet at de har tabbet seg ut!

Og om vi dropper dette tvangssalg huset som vi kjøpte for å ha plass å bo, da står vi igjen med ingen plass å bo i fremtiden, ikke bare frem til 9 feb men videre også. Vi er fortsatt like langt, ingen plass å bo!!! Vi gjor dette bare for å få plass å bo!

Vi har plass å bo fra og med 9 feb, og det er jo kjempe bra det, men greia er at vi ikke har plass å bo fra 30nov til da. Og det er ikke vår feil!!! Vi har gjort alt vi kan

Høyrest ut som ein veldig traig situasjon. Håpar noko dukkar opp før utgangen av månaden! Lykke til!

GAMLEMOR skrev:
Høyrest ut som ein veldig traig situasjon. Håpar noko dukkar opp før utgangen av månaden! Lykke til!

Ja, håper vi kan bo her til feb så vi har plass å bo før vi flytter inn i huset. Vet liksom ikke hva annet vi kan gjøre. Selv om vi skulle trekker oss fra huskjøpet er vi jo like langt, ingen plass å bo:P Men kommer ikke til å trekke oss tror jeg. Takk:)

Sjakkruta skrev:
Huff for en situasjon Sender en god klem, og et håp om at det ordner seg!

Hva med den leiligheten prestedama bor i da? Går ikke det for noen mnd evt?
Den blir jo ledig når presten flytter ut?!

leiligheten til presten da ???

ville helt seriøst ringt prestedamen å snakket med henne jeg =)
 - kanskje hun synes det er ålreit at dere bor der litt lengre =) eller at dere får bo i hennes leilighet ?

illimilli skrev:
Hva med den leiligheten prestedama bor i da? Går ikke det for noen mnd evt?
Den blir jo ledig når presten flytter ut?!

Om det går ann for å oss å bo der så er det jo rart at de ikke har nevnt det til oss kommuna...? For vi har fortalt de at vi ikke har plass å bo, at det ikke er noe til leie osv. Liker ikke helt tanken på å flytte til en mellomstasjon i noen få mnd men må man så må man vel:S Hadde vært fint å få bo her til vi skal flytte inn i det huset vi har gitt bud på. Da slipper vi all denne flyttinga, er en smule lei av å måtte flytte så ofte:S

Back
Topp