Husk influensavaksine etter uke 12!

Hm, dette har jeg faktisk aldri hørt før, at gravide anbefales å ta influensavaksine. Hadde influensa i vinter, hvor jeg fikk lungehinnebetennelse i tillegg, var ikke noe gøy det da. Skal snakke med legen min. :)

Det er ikke så mange år siden det ble en del av anbefalingene, norske helsemyndigheter ville ha et veldig stort datagrunnlag før de bestemte seg. Så mange andre vestlige land har hatt anbefalingen veldig lenge før Norge. :) Jeg tror WHO anbefalte det før det ble en fast anbefaling her til lands.
 
Jeg skal snakke med legen. Fikk skikkelig influensa og diaré sist rundt uke 32. Værste jeg har opplevd omtrent!!!
 
Det er ikke så mange år siden det ble en del av anbefalingene, norske helsemyndigheter ville ha et veldig stort datagrunnlag før de bestemte seg. Så mange andre vestlige land har hatt anbefalingen veldig lenge før Norge. :) Jeg tror WHO anbefalte det før det ble en fast anbefaling her til lands.

Okey. Ja, det er jo 7 år siden sist jeg var gravid. Men trodde likevel jeg var ganske oppdatert :p
 
Da vil jeg hvertfall ta den vaksinen, men er ikke i uke 12 før desember, det blir vel ikke for sent å ta den da? :)
Vil gjøre alt for at denne ligge mirakelbabyen skal være frisk og fin :):)
 
Jeg har allerede tatt den. Må ta den for sønnen min er så utsatt. Det ble i 1. trimester, men de mente det ville gå bra. Hadde tatt den i 2. trimester hvis ikke. Syns det er rart at så mange sier at de ikke skal ta den..
 
Da vil jeg hvertfall ta den vaksinen, men er ikke i uke 12 før desember, det blir vel ikke for sent å ta den da? :)
Vil gjøre alt for at denne ligge mirakelbabyen skal være frisk og fin :):)
Gratulerer med ny spire i magen <3
 
Skal snakke med legen min. Bedre å ta den nå så tidlig enn senere i 2. Eller 3. Trimester. I hvertfall om man kan risikere å reagere voldsomt på den.

Nå har både min far og mormor tatt vaksinen de 15 siste åra da, uten mer enn evt lett feber som reaksjon, så sånn kjempebekymra er jeg slett ikke.
 
Skal snakke med legen min. Bedre å ta den nå så tidlig enn senere i 2. Eller 3. Trimester. I hvertfall om man kan risikere å reagere voldsomt på den.

Nå har både min far og mormor tatt vaksinen de 15 siste åra da, uten mer enn evt lett feber som reaksjon, så sånn kjempebekymra er jeg slett ikke.

Kan man ta den før uke 12?:)
 
Kan man ta den før uke 12?:)

Det anbefales ikke å ta den i 1. trimester, med mindre det er noen spesiell medisinsk grunn for sterkt behov for vaksinen da. Vaksinetoppen er ofte i januar-februar, så det er jo bare å ta den i desember og holde seg unna folk med influensa før det.
 
Det anbefales ikke å ta den i 1. trimester, med mindre det er noen spesiell medisinsk grunn for sterkt behov for vaksinen da. Vaksinetoppen er ofte i januar-februar, så det er jo bare å ta den i desember og holde seg unna folk med influensa

For noen yrkesgrupper er jo ikke det helt enkelt, da. For meg er det umulig.
 
Det anbefales ikke å ta den i 1. trimester, med mindre det er noen spesiell medisinsk grunn for sterkt behov for vaksinen da. Vaksinetoppen er ofte i januar-februar, så det er jo bare å ta den i desember og holde seg unna folk med influensa før det.

Ok godt å vite :) jeg pleier alltid å få influensa utpå nyåret når jeg tenker meg om, så skal nok gå fint frem til desember :)

10 desember har det gått 12 uker så får få meg en time rundt da :)
 
For noen yrkesgrupper er jo ikke det helt enkelt, da. For meg er det umulig.

Da må du lese første del av innlegget mitt, det du quotet. :)
 
Da må du lese første del av innlegget mitt, det du quotet. :)

Joda men jeg faller ikke inn der heller. Jeg selv er frisk og uten stor risiko. Yrket mitt gjør like vel at jeg har økt risiko ifht et annet yrke. Det blir jo feil å ta vaksine for jobben sin del, når det er risikabelt for spiren!

Jeg vil bare frem til at det er et dilemma. Skal jeg utsette spiren for risiko ved tidlig vaksine eller skal jeg satse på at det går bra de siste ukene før sesongen og ta vaksinen til rett tid?

jeg tar feks ikke kvalmestillende, migrenemedisin eller ibuprofen under svangerskapet. Jeg selv kan leve med plagene, de er ikke så alvorlige at lille i magen kan rammes, men å ta slik medisin for å komme seg på jobb synes ikke legen min var greit. Da ble jeg sykemeldt. Det måtte være fordi jeg hadde sterkt behov for det for å i det hele tatt klare å stå opp.

Skal jeg da (satt på spissen) ta vaksine for å kunne gå på jobb?
 
Joda men jeg faller ikke inn der heller. Jeg selv er frisk og uten stor risiko. Yrket mitt gjør like vel at jeg har økt risiko ifht et annet yrke. Det blir jo feil å ta vaksine for jobben sin del, når det er risikabelt for spiren!

Jeg vil bare frem til at det er et dilemma. Skal jeg utsette spiren for risiko ved tidlig vaksine eller skal jeg satse på at det går bra de siste ukene før sesongen og ta vaksinen til rett tid?

jeg tar feks ikke kvalmestillende, migrenemedisin eller ibuprofen under svangerskapet. Jeg selv kan leve med plagene, de er ikke så alvorlige at lille i magen kan rammes, men å ta slik medisin for å komme seg på jobb synes ikke legen min var greit. Da ble jeg sykemeldt. Det måtte være fordi jeg hadde sterkt behov for det for å i det hele tatt klare å stå opp.

Skal jeg da (satt på spissen) ta vaksine for å kunne gå på jobb?

De kvalmestillende man anbefaler til gravide finnes det nå gode oppfølgingsstudier på at det er helt trygt å ta i svangerskapet, så dersom det gjør at man kan få i seg noe mer mat og drikke så anbefales det absolutt. :)

Vaksinen regnes å være trygg å ta i 1. trimester, men det er ikke vist noen nytteeffekt, og da har blant annet Norge valgt å anbefale at man tar den i 2. eller 3. trimester siden det er vist stor nytteeffekt da, med mindre man burde ta den i 1. trimester av en eller annen grunn. I de andre landene (USA, Finland, Sverige, Island, UK osv) er anbefalingen for gravide å ta den med en gang det er influensasesong - uavhengig av trimester (altså hele svangerskapet, også 1. trimester). Så det er flere millioner kvinner som har tatt den i 1. trimester også. :) (Ligger data og info i hovedinnlegget mitt her).
 
Her skal jeg ta vaksinen på 1. svangerskapskontroll til tirsdag:) da er jeg 12+4 så akkurat innenfor satser jeg på.
 
Vis man alt har hatt skikkelig influensa da? Må jeg ta den da? :confused:
 
Sånn, da var endelig datoene for jobb-vaksineringa ute, og en var når jeg er i uke 11-noe, men heldigvis en til når jeg skal være i uke 15-noe, så har allerede notert meg det :) Greit å få det ordnet så enkelt og gratis :)

Forresten så ser jeg på oversiktene til sykehuset jeg jobber på at gravide begynte å bli inkludert i risikogruppene i 2012-2013 om jeg husker rett, så det er jo ikke så rart at en del som var gravide før den tid ikke har tatt den :)
 
Tar ikke vaksiner, unntatt de jeg fikk som barn, og en påfylling av stivkrampe en gang jeg skadet meg som 20åring.

Jeg hadde aldri tatt vaksine som jeg ikke måtte hatt når jeg er gravid. Det er jeg enormt skeptisk til. :bored:
 
Tar ikke vaksiner, unntatt de jeg fikk som barn, og en påfylling av stivkrampe en gang jeg skadet meg som 20åring.

Jeg hadde aldri tatt vaksine som jeg ikke måtte hatt når jeg er gravid. Det er jeg enormt skeptisk til. :bored:

De mener jo at vi må ha den når vi er gravide i influensasesongen, derfor den står oppført for oss. Det er data på 11,8 millioner gravide kvinner som har fått vaksinen. Risikoen for blant annet fosterdød er høyere hos de ikke-vaksinerte. Derfor anbefalingen er sånn både i Norge og internasjonalt (WHO).
 
Last edited:
Back
Topp