Husk influensavaksine etter uke 12!

Lykkeliten_86

♥ Håper på en liten en ♥
Tilgangsansvarlig
VIP
Assistert-jentene
Himmelbarn
Maiblomstene 2016
Hei,

Vil bare minne alle om at vi burde ta influensa-vaksine med en gang vi har passert 12 uker. :) Vaksinen beskytter det ufødte barnet i magen, men også den nyfødte den første tiden etter fødsel. Nå er influensasesongen mens vi er i risikogruppen, så da anbefales det at vi tar vaksine (gravide i 2. og 3. trimester i influensasesongen). Vaksine gis ofte på helsestasjon, hos fastlege eller vaksinekontor. De har allerede hengt opp informasjon med påminnelse om vaksinen til risikogruppene hos fastlegen min. :) (Vi er altså den ene risikogruppen som anbefales vaksine.)

"Gravide har en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom, for eksempel lungebetennelse, sammenliknet med ikke-gravide. Denne risikoen ser ut til å øke utover i svangerskapet. Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en fare for fosteret. Det er også vist at influensa under svangerskapet øker risikoen for dødfødsel.
Vaksinasjon av mor under graviditeten kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen."

"Flere land, blant annet USA, har gjennom flere år anbefalt sesonginfluensavaksinen til alle gravide. Ut fra disse erfaringene er det ikke noe som tyder på at vaksinen øker risikoen for abort eller skader på fosteret." (Som vanlig er Norge litt trege og forsiktige med sine anbefalinger, men på den annen side er vaksinen mye mer utprøvd da.) Informasjonsark fra Folkehelseinstituttet, trykk her.

ImageUploadedByBV Forum1443862908.714607.jpg

Spørsmål og svar fra Folkehelseinstituttet, trykk her!

Her er det en presentasjon av bakgrunnen for anbefalingen, trykk her.

Her fant jeg en mer konkret, det er dobbelt så høy risiko for dødfødsel hos ikke-vaksinerte som hos vaksinerte. Det er også økt risiko for en rekke andre komplikasjoner, samt at spedbarnet har økt risiko for å få influensa om mor ikke ble vaksinert i svangerskapet.

Informasjonen her på Babyverden, trykk her.
 
Takk for tipset! Skal til fastlegen når jeg er akkurat bikket 12 uker etter menstermin, så skal huske å spørre om den :)
 
Jeg skal ta den. Tok den ikke med første, men tok med andre siden jeg hadde barnehagebarn. Skal ta den nå så fort jeg passerer 12 uker :)

Med første så var det rundt den tiden hvor det kom frem seinvirkninger fra svineinfluensavaksinen så jeg var litt skeptisk.. men regner med at alt er bedre utprøvd nå :)
 
Skal ta den jeg og. Tok den ifjor da jeg var gravid på høsten da og, veldig glad for det! Har stor risiko for smitte i mitt yrke og, så kommer absolutt til å ta den igjen.
 
Det er så lett å tenke at det går fint uten vaksinene når man aldri har vært i risikogruppe, før nå. Jeg skal definitivt snakke med legen om dette! Jeg har ikke særlig bra immunforsvar, så jeg bør nok ta vaksinen.
Kjempefint Lykkeliten_86 at du minner oss på dette. Tusen takk for tipset. :happy:
 
Jeg tok den for første gang sist jeg var gravid. Fikk bivirkning som sendte meg på sykehus med 40 i feber og med utslett fra topp til tå. Konklusjon var sjelden bivirkning av influensavaksinen, så det gjør jeg IKKE igjen!
 
Jeg tok den for første gang sist jeg var gravid. Fikk bivirkning som sendte meg på sykehus med 40 i feber og med utslett fra topp til tå. Konklusjon var sjelden bivirkning av influensavaksinen, så det gjør jeg IKKE igjen!

Hørt om flere som har blitt skikkelig dårlige av selve vaksina, så jeg er litt skeptisk. Men nå er jeg generelt skeptisk. Vil diskutere dette med fastlegen og mamma som er jordmor. Jeg er overvektig også, noe som i seg selv også er en risiko.
 
Jeg er veldig for vaksinene i vaksineprogrammet. De er godt utprøvd og viktig for å holde oppe Folkehelsen. Men, er skeptisk til influensavaksinen. Følte jeg ikke hadde noe valg da fastlegen kjørte gravidekorte på meg sist, og det som gjorde at jeg tok den da.

Jeg var muligens uheldig, men ikke kjekt å være så dårlig og gravid i uke 32. Heller ikke kjekt å høre kor rolig ho blei på sparketestene da jeg kokte som mest. Har heller aldri måtte ta så mye paracet!! (Måtte få ned feberen). Så jeg tenker at det skal mer til enn å være gravid for at en trenger å ta den. Syke eldre og ellers andre svært syke kan dø av influensa, oss andre blir bare litt dårlig noen dager ;)
 
Jeg er veldig for vaksinene i vaksineprogrammet. De er godt utprøvd og viktig for å holde oppe Folkehelsen. Men, er skeptisk til influensavaksinen. Følte jeg ikke hadde noe valg da fastlegen kjørte gravidekorte på meg sist, og det som gjorde at jeg tok den da.

Jeg var muligens uheldig, men ikke kjekt å være så dårlig og gravid i uke 32. Heller ikke kjekt å høre kor rolig ho blei på sparketestene da jeg kokte som mest. Har heller aldri måtte ta så mye paracet!! (Måtte få ned feberen). Så jeg tenker at det skal mer til enn å være gravid for at en trenger å ta den. Syke eldre og ellers andre svært syke kan dø av influensa, oss andre blir bare litt dårlig noen dager ;)
Alle mine tre har fått alle vaksiner + litt til pga utenlandsk far. Så jeg mente det ikke sånn. Men det er disse vaksinene som ikke er godt utprøvd eller ikke helt nødvendig som jeg er skeptisk til. Jeg fikk influensa da mini var knapt 4 mnd gammel. Det var skikkelig ille, men han ble ikke syk. Det er alltid bivirkninger på vaksiner, noen får de sterkere enn andre. Men det er jo opp til hver enkelt i samråd med sin lege hva man lander på :)
 
Syke eldre og ellers andre svært syke kan dø av influensa, oss andre blir bare litt dårlig noen dager ;)

Babyen kan dø i magen om du får influensa som gravid. Blant annet derfor den anbefales. :) (Dobbelt så høy risiko for dødfødsel hos ikke-vaksinerte.) Det er sant at det ikke er så farlig for oss (kvinnen selv) å få influensa, men siden de fleste gravide er opptatt av den inni magen så blir det jo faktisk fryktelig viktig allikevel.
 
Last edited:
Jeg skal ta den. Tok den ikke med første, men tok med andre siden jeg hadde barnehagebarn. Skal ta den nå så fort jeg passerer 12 uker :)

Med første så var det rundt den tiden hvor det kom frem seinvirkninger fra svineinfluensavaksinen så jeg var litt skeptisk.. men regner med at alt er bedre utprøvd nå :)

Dette er sesongvaksinen, den er mye bedre utprøvd. (Det er også tilbakevist at det var økt fosterdødelighet av pandemivaksinen, men det er egentlig en annen sak da. :) )
 
hmm. jeg ble anbefalt å ikke ta den... jeg fødte nå i februar i år så var gravid i sesongen ifjord også!
 
Det var vaksinen som utsatte mitt barn for fare sist. Jeg ble fryktelig dårlig og var på sykehus i fire dager. Det var og en sesongvaksine tatt i januar 11. Alle må kunne ta sine beslutninger i samråd m lege osv. Men tenker det kan være greit å nyansere litt, lov til å tenke selv og lov til å tenke at den vil jeg ikke ta. Det er ikke utelukkende positive erfaringer med det å ta vaksinen.
 
Kunne ikke falt meg inn å ta den vaksinen, eller andre vaksiner utenfor vaksineprogrammet.
 
Kunne ikke falt meg inn å ta den vaksinen, eller andre vaksiner utenfor vaksineprogrammet.

Den er anbefalt til oss av de som lager programmet og av WHO. :)
 
Last edited:
Det var vaksinen som utsatte mitt barn for fare sist. Jeg ble fryktelig dårlig og var på sykehus i fire dager. Det var og en sesongvaksine tatt i januar 11. Alle må kunne ta sine beslutninger i samråd m lege osv. Men tenker det kan være greit å nyansere litt, lov til å tenke selv og lov til å tenke at den vil jeg ikke ta. Det er ikke utelukkende positive erfaringer med det å ta vaksinen.

Jeg forstår at du hadde en reaksjon på vaksinen, men selv om man tar med de som får reaksjoner (selvfølgelig tar man med de og) så er det mye høyere risiko for de som ikke tar vaksine. Og det er viktig å påpeke. Dette finnes det store data på, siden det har vært anbefalt så lenge i så mange land. Man velger selvfølgelig fortsatt selv hvilken risiko man helst vil ta (risiko for sykdom etter vaksinering vs risiko for blant annet dødfødsel ved influensasykdom), men det er greit å ha sett datagrunnlaget. (Den største oversikten er 11,8 millioner gravide kvinner som er vaksinert og overvåket uten at man finner skadelige effekter av vaksinen, til tross for at noen av dem reagerer på selve vaksinen, men altså på en ikke fosterskadelig måte). :)
 
Last edited:
hmm. jeg ble anbefalt å ikke ta den... jeg fødte nå i februar i år så var gravid i sesongen ifjord også!

Det er skummelt når fagfolk ikke er oppdatert, dette har vært anbefalt i Norge i flere år nå. :) (Anbefalt i USA, Sverige, Danmark, Finland, Island og England, blant annet).
 
Last edited:
Hm, dette har jeg faktisk aldri hørt før, at gravide anbefales å ta influensavaksine. Hadde influensa i vinter, hvor jeg fikk lungehinnebetennelse i tillegg, var ikke noe gøy det da. Skal snakke med legen min. :)
 
Ikke jeg heller!

Denne er anbefalt nasjonalt (og internasjonalt) for gravide i 2. og 3. trimester. :) Så om dere følger de nasjonale anbefalinger for vaksiner så er dette en av de dere skal ta.
 
Back
Topp