Husbankfinansiering?

Du trenger ikke avslag fra vanlig bank for å søke husbanken. Den ser at du ikke har mulighet til å få vanlig lån.
Forøvrig må du ikke gi deg så lett i forhold til hva du har rett til å ta med deg ut av forholdet. Alt du har betalt noe på, feks møbler o.l har du eierandel i, og kontoene dine viser vel hvis du har vært den som har dekket matutgiftene. Det finnes en måte å motregne på slik at det blir tatt med i regnestykket. Hvis du har betalt noe på lånet, så kommer det også frem på kontoutskriftene. Kontakt jussbuss for gratis rettslig hjelp.
Dette er et eksempel på hvorfor det er så viktig med samboeravtaler og økonomiske ordninger når man ikke er gift, slik at man kan sikre seg selv og barna hvis det blir samlivsbrudd. Og vi damer må slutte å betale løpende utgifter fremfor å betale på lån.
Jeg holdt også på å ende opp som medlåntaker fordi han hadde større inntekt, men jeg insisterte på å betale halve lånet hver mnd i stedet. De løpende utgiftene er det han med best inntekt som tar. Vi har giftet oss etter det, så jeg sitter trygt, men jeg syntes det var godt å ha den tryggheten at jeg betalte halvparten selv om hans innskudd i huset var mye større enn mitt.
Jeg håper du får kommet deg ut med mer enn 50 000kr, og at du får husbanklånet. Søk i dag, det er opp til 3 mnd behandlingstid.
Ikke la han kaste deg ut av huset før du har et sted å flytte, av hensyn til barna. Da kan heller han bo et annet sted i mens.
Lykke til med en ny start, og et nytt og bedre liv:happy:

Tusen takk for gode ord! Jeg syns selv at 50 000 kr høres veldig lite ut. Vi kjøpte huset sammen, og har sammen brukt penger på både huset, lånet, møbler og alt annet av utgifter. Vi har eid huset i over 4 år og har hatt felles konto i rundt 3 år. Så jeg må jo ha krav på mer enn det tenker jeg. Han sier selv at vi må bare bo der så lenge som mulig, så det er ikke sånn at han ønsker å kaste oss ut. Men jeg ønsker jo egentlig selv å finne noe annet så fort som mulig, bare for å komme meg videre. Han prøver veldig hardt å vinne meg tilbake og det er jo ikke bare bare å gi slipp. Tenker at det kanskje vil bli bedre når jeg kommer meg ut av huset og starter på nytt en annen plass :)

Hei, jeg var alene før og har kjøpt bolig.
Det er en del kriterier for å få lån hos husbanken som du må følge. Legger ved link.
https://www.husbanken.no/startlaan/kan-jeg-faa-startlaan-og-tilskudd/

Jeg prøvde, fikk men så lavt beløp det var ikke vits. Men selvfølgelig prøv!!! Bankene er strenge på egenkapital men sier ja hvis du har kausjonist. Har du noen foreldre som kan stille?

Ja jeg prøver å ikke ha for store forhåpninger, for det er jo ikke sikkert det går. Men skader jo ikke å prøve :happy:

Har kun mamma som er uføretrygdet og det er dessverre ingen andre jeg kan komme på som kunne stilt som kausjonist.

Håper det ordner seg for deg!
Då vil jeg bare si at jeg ikke ville stolt blindt på det din «manns» sier hans advokat sa. Ikke sikkert du har krav på 50% dersom han har eid huset vesentlig lengre enn deg, men du skal nå i alle fall ha 50% av verdistigning ol fra det tidspunktet du ble medeier. Synes 50000 høres altfor lite ut.. men kommer jo selvsagt an på hva taksten på huset er og hvor mye dere har i lån på det totalt. Har du oversikt over det? Ville uansett hatt en annen til å se på dette sammen med deg.

Vi kjøpte huset sammen og har eid det i litt over 4 år. Men vi fikk ikke felles konto før 1 års tid etter at vi kjøpte huset. Jeg står oppført i papirene som medlåntaker, men har jo bidratt med mye penger i både lån, oppussing, og andre faste utgifter. Så jeg skal ta kontakt med en advokat og høre hva jeg har krav på :happy:

Hvorfor er dere så opptatt av felles konto? Det har ingenting å si for dine rettigheter. Vi har ikke og kommer aldri til å ha felleskonto, men vi stiller likt i forhold til huset uansett, så lenge begge står på lånet..
Har du betalt noe på huset? Eller har du betalt andre utgifter?

Jeg kjenner noen som ikke er gift, og der mannen Eide huset alene. De var sammen i mange mange år, og han måtte likevel betale henne ut, nettopp fordi hun har bidratt på andre måter som har hjort at han har hatt økonomi til å betjene lånet. Ingen felleskonto der heller..

Hvorfor er dere så opptatt av felles konto? Det har ingenting å si for dine rettigheter. Vi har ikke og kommer aldri til å ha felleskonto, men vi stiller likt i forhold til huset uansett, så lenge begge står på lånet..

Jeg kjenner noen som ikke er gift, og der mannen Eide huset alene. De var sammen i mange mange år, og han måtte likevel betale henne ut, nettopp fordi hun har bidratt på andre måter som har hjort at han har hatt økonomi til å betjene lånet. Ingen felleskonto der heller..

Om begge står på låner har lite å si, det er heftelsen på bolig i statens kartverk og fordelingen av denne, eventuelt samboer avtaler, ektepakter eller lignende. Og som også styrer litt hva man har krav på å få ut av boligen.

Men som de andre sier så burde ikke felleskono eller ei egentlig ha så mye å si for den fordelingen slik du forklarer.

Hvis dere kjøpte sammen, og du har stått som medlåntaker hele tiden, må han kjøpe deg ut hvis han vil beholde huset, og det for mye mer enn 50000kr. Det eneste han skal ha mer enn deg, er det innskuddet han lånte av sin far, som han forøvrig må betale han tilbake selv.
Høres ut som om han prøver å lure deg. Lurt av deg å ta kontakt med advokat.

Vi kjøpte huset sammen og har eid det i litt over 4 år. Men vi fikk ikke felles konto før 1 års tid etter at vi kjøpte huset. Jeg står oppført i papirene som medlåntaker, men har jo bidratt med mye penger i både lån, oppussing, og andre faste utgifter. Så jeg skal ta kontakt med en advokat og høre hva jeg har krav på :happy:

Men om dere kjøpte det sammen er dere vel begge registrert som eiere av huset? Om annet da ikke er avtalt har dere lik eierandel, altså 50% hver. Felles konto eller ei sier ingenting om eierforhold.

Men om dere kjøpte det sammen er dere vel begge registrert som eiere av huset? Om annet da ikke er avtalt har dere lik eierandel, altså 50% hver. Felles konto eller ei sier ingenting om eierforhold.

Ja vi er jo egentlig det. Visste bare ikke om det hadde noe å si at jeg kun står som medlåntaker? Men vi har jo uansett kjøpt huset mens vi var sammen og har vært sammen såpass lenge og har i tillegg felles barn så jeg skal jo ha min del av det tenker jeg nå når vi går fra hverandre. Det kan jo være min mulighet til å få kjøpt meg noe nytt i stedet for å leie. Så jeg må absolutt finne ut av hva jeg skal sitte igjen med.

Det er vel egentlig ikke så viktig. Har vel kanskje bare hengt meg opp i det selv fordi han (min ekssamboer) sa at advokaten lurte veldig på hvor lenge vi hadde hatt felles konto. Fordi før vi fikk det, var det jo han som fysisk betalte lånet fra sin konto. Men jeg har jo da uansett betalt andre utgifter igjen som har gjort at han har hatt råd til å betjene lånet. Og i ettertid når vi fikk felles konto har jo alle våre penger blitt samlet både på regningskonto og brukskonto så da har vi betalt på alt av utgifter begge to.

Hvis dere kjøpte sammen, og du har stått som medlåntaker hele tiden, må han kjøpe deg ut hvis han vil beholde huset, og det for mye mer enn 50000kr. Det eneste han skal ha mer enn deg, er det innskuddet han lånte av sin far, som han forøvrig må betale han tilbake selv.
Høres ut som om han prøver å lure deg. Lurt av deg å ta kontakt med advokat.

Ja jeg føler jo selv at det er det han prøver på. Høres altfor lite ut med 50 000 kr. Så jeg må sette meg inn i alt dette og ta kontakt med en advokat. For det er jo som jeg sier at jeg ønsker jo ikke å ruinere han, men vil jo veldig gjerne ha det jeg har krav på i hvert fall. Det kan jo faktisk sikre meg og barna en grei plass å bo.

Om begge står på låner har lite å si, det er heftelsen på bolig i statens kartverk og fordelingen av denne, eventuelt samboer avtaler, ektepakter eller lignende. Og som også styrer litt hva man har krav på å få ut av boligen.

Men som de andre sier så burde ikke felleskono eller ei egentlig ha så mye å si for den fordelingen slik du forklarer.

Vi har ingen samboerkontrakt eller lignende. Burde jo hatt det skjønner jeg nå. Men håper i hvert fall på å få det jeg har krav på.

Back
Topp