Husbankfinansiering?

LittleBiii

Forumet er livet
Er det noen sjanse for å få det nå når jeg blir alene med to barn og jeg har null startkapital? De skal bygge nye leiligheter her vi bor og noen av de er det muligheter for å få husbankfinansiering på står det. Hadde vært helt fantastisk å kunne kjøpe min egen leilighet, men uten noe særlig startkapital, ser jeg veldig mørkt på å kunne få et lån i banken. Vet at det går an å søke på startlån i kommunen, men aner ikke om jeg har krav på det. Jeg har fast jobb og en tålig grei inntekt, så jeg skal klare å få betalt ned et lån. Men leilighetene koster alt i fra 1.6-1.8 mill, så jeg tenker kanskje at det blir med drømmen :rolleyes: Noen som har litt mer peiling enn meg og har noen råd, tips og/eller erfaringer å dele?

Last edited:
Der er bare å søke. Men det er mulig å få fullfinansiert fra Husbanken ja. Viktigste er at du har nok penger til å betale lånet tilbake og nok penger igjen til å leve.

Det kan absolutt være mulig ja:-) har hørt flere som har vært i lignende situasjon som deg som har fått hjelp:-)

Men det kan sikkert også varriere litt fra kommune til kommune også. Anbefaler deg å søke:-)

Åhh så godt å høre! Prøver å ikke få for store forhåpninger, men det er veldig godt å høre at det er en mulighet for at det går :happy: Skal jammen med bestille meg en time i banken og høre om de kan hjelpe meg med å finne ut om det går. Og eventuelt legge inn en søknad hvis de ser positivt på det. Krysser fingrene :D

Hvis deler av prosjektet er finansiert av husbanken tror jeg alle kvalifiserer, det gjorde i hvert fall vi. Du kan ringe megler og spørre :)

Hvis deler av prosjektet er finansiert av husbanken tror jeg alle kvalifiserer, det gjorde i hvert fall vi. Du kan ringe megler og spørre :)

Takk for tips :D Håper og krysser fingrene for at det går. Samlivsbrudd og det å innse at jeg ikke kan beholde huset har vært tungt å svelge. Men det er et nytt år og nye muligheter. Jeg tenker det å få kjøpe noe som er mitt eget og bare mitt kan være et stort lyspunkt for meg nå. En ny start for både meg og barna :Heartred

Takk for tips :D Håper og krysser fingrene for at det går. Samlivsbrudd og det å innse at jeg ikke kan beholde huset har vært tungt å svelge. Men det er et nytt år og nye muligheter. Jeg tenker det å få kjøpe noe som er mitt eget og bare mitt kan være et stort lyspunkt for meg nå. En ny start for både meg og barna :Heartred
Så leit å høre at du har vært gjennom et brudd! Krysser fingrene for at dere får en flott leilighet og trives godt i den ❤️

Så leit å høre at du har vært gjennom et brudd! Krysser fingrene for at dere får en flott leilighet og trives godt i den ❤️

Ja dette er det vondeste og tøffeste jeg noen gang har gått igjennom. Men nå må jeg bare se framover og sørge for en fin framtid for meg og barna. Tusen takk :Heartred

Først må du i banken å søke lån da Husbanken krever å se at du har fått avslag i vanlig bank, før du evt får tilslag på demmes lån.

Har dere vært i banken nå og sett på tallene sånn at du vet du ikke har råd til å beholde?

Har dere vært i banken nå og sett på tallene sånn at du vet du ikke har råd til å beholde?

Nei jeg har ikke det, men han har. Hvis jeg skal overta, så må han kjøpes ut pluss at jeg må overta et privat lån han har med faren sin som hjalp oss da vi kjøpte huset. Så da blir det det i tillegg til huslån og det å kjøpe han ut. Så er det jo også et gammelt hus, så for meg å sitte alene med huset som etter hvert må gjennom endel vedlikehold, det har jeg sett for meg blir for mye for meg og jeg er redd jeg kommer til å sitte her å snu på krona for å få det til å gå rundt. Men jeg skal selvfølgelig snakke med banken å høre hva mulighetene mine er. Men jeg regner med at det blir til at han overtar huset og at jeg flytter.

Nei jeg har ikke det, men han har. Hvis jeg skal overta, så må han kjøpes ut pluss at jeg må overta et privat lån han har med faren sin som hjalp oss da vi kjøpte huset. Så da blir det det i tillegg til huslån og det å kjøpe han ut. Så er det jo også et gammelt hus, så for meg å sitte alene med huset som etter hvert må gjennom endel vedlikehold, det har jeg sett for meg blir for mye for meg og jeg er redd jeg kommer til å sitte her å snu på krona for å få det til å gå rundt. Men jeg skal selvfølgelig snakke med banken å høre hva mulighetene mine er. Men jeg regner med at det blir til at han overtar huset og at jeg flytter.
Men da må han kjøpe ut deg?
Tenkte på at da får du jo litt egenkapital å legge i en leilighet.

Var det du som også hadde tråden om at familien hans ikke likte at du kjøpte deg inn eller noe?

Kanskje det er godt å starte på nytt et annet sted også, kan være at du blir gående i huset og huske alle ting også. At det kan være bra å bygge opp et nytt liv i nytt hus/leilighet :)

Men da må han kjøpe ut deg?
Tenkte på at da får du jo litt egenkapital å legge i en leilighet.

Var det du som også hadde tråden om at familien hans ikke likte at du kjøpte deg inn eller noe?

Kanskje det er godt å starte på nytt et annet sted også, kan være at du blir gående i huset og huske alle ting også. At det kan være bra å bygge opp et nytt liv i nytt hus/leilighet :)

Ja han må det. Men jeg må sette meg inn i hvordan alt dette fungerer. Snakke med noen som kan det. For han mener egentlig at jeg kun skal ha 50 000 kr. Det fordi jeg er oppført som medlåntaker og fordi vi ikke har hatt felles konto i alle årene vi har eid huset. Han har visst snakket med advokat og sagt til advokaten at vi kun har hatt felles konto i 1 år. Da hadde advokaten regnet ut på en eller anna måte at jeg skulle ha 50 000 kr om han skulle kjøpe meg ut. Syns ho det høres fryktelig rart ut. Vi har eid huset i over 4 år og betalt ned endel på lånet, så jeg trodde i hvert fall at jeg skulle ha halvparten av det? Jeg har sjekket datoene og det viser seg at vi har hatt felles konto i 3 år. Pluss at tiden før vi fikk felles konto, har jeg jo betalt mye annet som har gjort sånn at han faktisk har hatt råd til å betale huslån og det privatlånet til faren hans. Så jeg må ta tak i det og finne ut av hva som er riktig. Har jo ikke planer om å ruinere han, men ønsker jo selvfølgelig å få det jeg har krav på.

Nei det var ikke meg som hadde den tråden :happy:

Ja jeg tenker egentlig også det nå. At det beste er å starte på nytt på en ny plass. Her er det altfor mye minner. Kommer nok til å være vondt en stund framover og denne kjærlighetssorgen kommer til å være lenge, men det vil nok hjelpe litt å slippe å bo i huset som var vårt. Var mest for barnas del at jeg ønsket å beholde huset. For det er jo bare dette de kjenner til. Men de tilpasser seg jo når de er små. Så det vil nok gå bra :happy:

Ja han må det. Men jeg må sette meg inn i hvordan alt dette fungerer. Snakke med noen som kan det. For han mener egentlig at jeg kun skal ha 50 000 kr. Det fordi jeg er oppført som medlåntaker og fordi vi ikke har hatt felles konto i alle årene vi har eid huset. Han har visst snakket med advokat og sagt til advokaten at vi kun har hatt felles konto i 1 år. Da hadde advokaten regnet ut på en eller anna måte at jeg skulle ha 50 000 kr om han skulle kjøpe meg ut. Syns ho det høres fryktelig rart ut. Vi har eid huset i over 4 år og betalt ned endel på lånet, så jeg trodde i hvert fall at jeg skulle ha halvparten av det? Jeg har sjekket datoene og det viser seg at vi har hatt felles konto i 3 år. Pluss at tiden før vi fikk felles konto, har jeg jo betalt mye annet som har gjort sånn at han faktisk har hatt råd til å betale huslån og det privatlånet til faren hans. Så jeg må ta tak i det og finne ut av hva som er riktig. Har jo ikke planer om å ruinere han, men ønsker jo selvfølgelig å få det jeg har krav på.

Nei det var ikke meg som hadde den tråden :happy:

Ja jeg tenker egentlig også det nå. At det beste er å starte på nytt på en ny plass. Her er det altfor mye minner. Kommer nok til å være vondt en stund framover og denne kjærlighetssorgen kommer til å være lenge, men det vil nok hjelpe litt å slippe å bo i huset som var vårt. Var mest for barnas del at jeg ønsket å beholde huset. For det er jo bare dette de kjenner til. Men de tilpasser seg jo når de er små. Så det vil nok gå bra :happy:
Det hørtes lite ut med 50 000 ja, så dette ville jeg sjekket grundig opp. Klart du skal ha det du har krav på.

Ja barna tilpasser seg, så det skal du ikke tenke på. :)
Det er lov å tenke på seg selv også, det er ikke vi damer gode nok på.
Det har jeg lært denne høsten, og jeg jobber med det hver dag, at det er lov å sette seg selv først også :)

Det hørtes lite ut med 50 000 ja, så dette ville jeg sjekket grundig opp. Klart du skal ha det du har krav på.

Ja barna tilpasser seg, så det skal du ikke tenke på. :)
Det er lov å tenke på seg selv også, det er ikke vi damer gode nok på.
Det har jeg lært denne høsten, og jeg jobber med det hver dag, at det er lov å sette seg selv først også :)

Takk for gode ord :happy: Nå har jo faktisk han vært veldig egoistisk og tenkt altfor mye på seg selv. Det er jo grunnen til at jeg ikke orker mer. Nå er det min tur til å sette meg selv og barna først :happy:

du har rettigheter når dere har felles barn og du har bidratt med felles utfifter... ta kontakt med egen advokat så fort som mulig...

Du trenger ikke avslag fra vanlig bank for å søke husbanken. Den ser at du ikke har mulighet til å få vanlig lån.
Forøvrig må du ikke gi deg så lett i forhold til hva du har rett til å ta med deg ut av forholdet. Alt du har betalt noe på, feks møbler o.l har du eierandel i, og kontoene dine viser vel hvis du har vært den som har dekket matutgiftene. Det finnes en måte å motregne på slik at det blir tatt med i regnestykket. Hvis du har betalt noe på lånet, så kommer det også frem på kontoutskriftene. Kontakt jussbuss for gratis rettslig hjelp.
Dette er et eksempel på hvorfor det er så viktig med samboeravtaler og økonomiske ordninger når man ikke er gift, slik at man kan sikre seg selv og barna hvis det blir samlivsbrudd. Og vi damer må slutte å betale løpende utgifter fremfor å betale på lån.
Jeg holdt også på å ende opp som medlåntaker fordi han hadde større inntekt, men jeg insisterte på å betale halve lånet hver mnd i stedet. De løpende utgiftene er det han med best inntekt som tar. Vi har giftet oss etter det, så jeg sitter trygt, men jeg syntes det var godt å ha den tryggheten at jeg betalte halvparten selv om hans innskudd i huset var mye større enn mitt.
Jeg håper du får kommet deg ut med mer enn 50 000kr, og at du får husbanklånet. Søk i dag, det er opp til 3 mnd behandlingstid.
Ikke la han kaste deg ut av huset før du har et sted å flytte, av hensyn til barna. Da kan heller han bo et annet sted i mens.
Lykke til med en ny start, og et nytt og bedre liv:happy:

Håper det ordner seg for deg!
Då vil jeg bare si at jeg ikke ville stolt blindt på det din «manns» sier hans advokat sa. Ikke sikkert du har krav på 50% dersom han har eid huset vesentlig lengre enn deg, men du skal nå i alle fall ha 50% av verdistigning ol fra det tidspunktet du ble medeier. Synes 50000 høres altfor lite ut.. men kommer jo selvsagt an på hva taksten på huset er og hvor mye dere har i lån på det totalt. Har du oversikt over det? Ville uansett hatt en annen til å se på dette sammen med deg.

Back
Topp