Hus bygging

Mamma-til-to-skatter

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Desemberlykke 2018
Vi har lyst å bygge hus. Vi har sett på en del. Noe nsom har bygget så kan fortelle oss hva ting koster???? Hvor mye har dere gjort selv??? Og eventuelt hva koster ting helt ferdig..

http://www.hibahus.no/index.asp?menuID=4846&menuPage=5&docID=5688

Vi har sett dette og liukte det, men noen som har erfaringer med om det blir veldig dyrt med tanke på alle vinklene på taket..

vi skal bygge=)=)
prisene varierer veeeldig og skal du ha med leilighet kan du få 1 million mer i lån hos husbanken. nå er det ikkje lov å flise bad selv lenger er komt så mange regler (om eg ikkje tar heilt feil)
så vi skal flise gangen, legge gulv og male selv=)
nå har ikkje vi betsemt oss for hus enda men svogeren min skal bygge nå og de har med leilighet og den blir på ca 3 mill, då har de tomt fra før.

så regner med at det blir 3 mill her og uten leilighet for er nye regler om isolasjon og vinduer må ha mer av alt nå:/ hehe men då har vi og tomt fra før=)

var på boligmesse i helga og det er så mange som selger hus, mange eg ikkje har hørt om så gjør ikkje ant enn å se i kataloger om dagen:p

det huset har vi sett litt på og men det er ganske dyrt trur eg:p har prislisten en plass:p

ORIGINAL: majo88

vi skal bygge=)=)
prisene varierer veeeldig og skal du ha med leilighet kan du få 1 million mer i lån hos husbanken. nå er det ikkje lov å flise bad selv lenger er komt så mange regler (om eg ikkje tar heilt feil)
så vi skal flise gangen, legge gulv og male selv=)
nå har ikkje vi betsemt oss for hus enda men svogeren min skal bygge nå og de har med leilighet og den blir på ca 3 mill, då har de tomt fra før.

så regner med at det blir 3 mill her og uten leilighet for er nye regler om isolasjon og vinduer må ha mer av alt nå:/ hehe men då har vi og tomt fra før=)

var på boligmesse i helga og det er så mange som selger hus, mange eg ikkje har hørt om så gjør ikkje ant enn å se i kataloger om dagen:p

Vi var også på boligmessen sist helg[;)] O gnå sitter vi med en drøss med kataloger, og flere aktuelle hus. Ikke lett dette, så mye å velde mellom.. Vil ikke la prisen stoppe oss så mye heller. Vil ha et hus jeg kan trivst i. Min kjære samboer gjør alt av sparkling, strimling, og maling, siden han er maler.. Så har vi en snekker i familie, som vil hjelpe oss en del, kjenner også eletriker, men vet ikke hvor mye en "kan" gjøre selv heller etter de reglene..

det huset har vi sett litt på og men det er ganske dyrt trur eg:p har prislisten en plass:p

1,4 for byggesette.. mener det var 1 418 000, for å være nøyaktig.. hehe.. Likte fasaden på huset.. Men vil bytte på vaskerommet med boden, så vi kan bruke boden som matbod[;)] Og vaskerommet som ingang når barna har vert ute å lekt i sølen..

elektrikeren må være godkjent, svigerfar er elektriker men jobber ikkje som det nå og då kan ikkje han gjøre det:/ viss ikkje han får noen til å se over og skrive for seg, men i disse tider er det få som vil det:p

er komt så mange nye regler så har ikkje fått satt meg inn i alt:p

fra bergen du og?=)

elektrikeren må være godkjent, svigerfar er elektriker men jobber ikkje som det nå og då kan ikkje han gjøre det:/ viss ikkje han får noen til å se over og skrive for seg, men i disse tider er det få som vil det:p

er komt så mange nye regler så har ikkje fått satt meg inn i alt:p

fra bergen du og?=)

Ja, det er nettopp disse reglene som gjør det litt mer innviklet ja. Er fra en øy rett utenfor Bergen faktisk[:D] 45 min så er vi i sentrum, så ikke langt vekke nei.

ja=) vi og er 45 min vekke men sikkert en an vei:p hihi

alle byggesettene er ikkje så dyre men skal jo få noen til å gjøre jobben og. huff pengene fyker fort når en skal bygge:p
eg vil ha 4 soverom + kontor så må ha litt størrelse på og:p
men alle kan jo lage ett hus etter våre ønsker=)

ja=) vi og er 45 min vekke men sikkert en an vei:p hihi

alle byggesettene er ikkje så dyre men skal jo få noen til å gjøre jobben og. huff pengene fyker fort når en skal bygge:p
eg vil ha 4 soverom + kontor så må ha litt størrelse på og:p
men alle kan jo lage ett hus etter våre ønsker=)

ja, gjett om pengene fyker ja.. De ruller avgårde. Her sitter vi å drømmer om glaserte taksteiner, og kina-vipp.. Men tror nok at intektene våre setter en stopper der ja.. Men tror nok vi skal skjekke ut priser hos mange, det kan være noen kr å spare der.

ja og det går jo ann å finne hus en liker å gå til egen arkitekt å få de til å tegne opp og så gå til kem som helst å få de til å bygge=) kan spare en del på det, det gjorde broren min og de=)

ORIGINAL: Emmeline

ORIGINAL: Ljiljana

1,4 for byggesette.. mener det var 1 418 000, for å være nøyaktig.. hehe.. Likte fasaden på huset.. Men vil bytte på vaskerommet med boden, så vi kan bruke boden som matbod[;)] Og vaskerommet som ingang når barna har vert ute å lekt i sølen..

Hvor mye mer kommer jo helt an på hva slags standard byggesettet kommer i, men ofte må man ha flere el punkter og våtrommene har ofte det billigste av det meste så der må man og legge til litt om man vil ha litt finere fliser, vaske, doer osv. I tillegge kommer tomt, utgraving, sprengning og opparbeiding av tomt, grunnmur/såle osv.

Ja, vi må nok bare høre med forskjellige levrandører.. Altid det billigste av det billigste. Så pengene ruller avgårde kan du si.. Heldigvis skal min far hjelpe oss med grunnmuren. Han jobber innen annleggsarbeid. Så hjelper oss litt der da. Men det er sykt dyrt alt..

ja og det går jo ann å finne hus en liker å gå til egen arkitekt å få de til å tegne opp og så gå til kem som helst å få de til å bygge=) kan spare en del på det, det gjorde broren min og de=)

ok.. DEt høres jo dyrt ut, men er nok en del å spare ja, pluss du får det slik du vil ha det.. Jeg vil også ha 4 soverom, og et hobby/trenings/kontor rom.. Kjøkkenet og bad må jo også være litt størrelse på.. Mange krav ser du, der er det som gjhør det så dyrt.. hehe[:D] Men gøy er det å sitte å se i kataloger.. Verre når en skal begynne å snakke pris..[;)]

ja hehe=)
er faktisk ikkje så dyrt å gå til arkitekt=) men alle eller de fleste husbygger firmaer har arkitekter som kan tegne om til deg gratis men då lurer eg på om du må bruke deiras tømrare, men er ikkje sikker:p

Vi skal bygge snart. Venter på priser no, litt spent kan du si[&:]

Skal ha hibahus, Opal, men vi har gjort mange forandringer. Vi håper vi kommer under 4mill inkl tomten. Skal ha utleie.

ja hehe=)
er faktisk ikkje så dyrt å gå til arkitekt=) men alle eller de fleste husbygger firmaer har arkitekter som kan tegne om til deg gratis men då lurer eg på om du må bruke deiras tømrare, men er ikkje sikker:p

Det må du nok ja.. Alltid noe å fikse på også. Skal mye til for å bli 100% fornøyd med et hus også, så de tegner vel opp igjen. En ka njo også finne seg et hus, og få noen til å forandre litt på det så det ikke blir en kopi, da kan hvem som helst byggefirma bygge mener jeg.. Skal bare noen små forandringer til.

ORIGINAL: Becca1983

Skal ha hibahus, Opal, men vi har gjort mange forandringer. Vi håper vi kommer under 4mill inkl tomten. Skal ha utleie.

Gruer meg til prisene vi skal hente, men vi får tomt på ca 1,3 nabo tomtene ligger på den prisen så hadde ikkje vi hatt tomt hadde vi ikkje hatt råd å bygge for prisene er jo såååå heisen:/

ja hehe=)

Hos hibahus kan du bare kjøpe byggekittet, så kan du skaffe snekker og div sjøl. De har også arkitekter som tegner om akkurat sånn som vi vil ha det,

Hvor mye mer kommer jo helt an på hva slags standard byggesettet kommer i, men ofte må man ha flere el punkter og våtrommene har ofte det billigste av det meste så der må man og legge til litt om man vil ha litt finere fliser, vaske, doer osv. I tillegge kommer tomt, utgraving, sprengning og opparbeiding av tomt, grunnmur/såle osv.

Ja, vi må nok bare høre med forskjellige levrandører.. Altid det billigste av det billigste. Så pengene ruller avgårde kan du si.. Heldigvis skal min far hjelpe oss med grunnmuren. Han jobber innen annleggsarbeid. Så hjelper oss litt der da. Men det er sykt dyrt alt..

Vet alt om hvordan pengene flyr ja, vi har akkurat bygd. Har gjort absolutt alt selv( sambo er tømrer), bortsett fra grunnmuren og gravingen, elektriker og rørlegger. Har et hus på 300kvm, med leilighet i kjelleren og vi landet på ca 2,9 tenker jeg.

så pass.. Det var jo en bra pris.. Så bra at du har en tømrer da[;)] Ikke dårligt. Vi tar nok grunnmuren selv, og får good hjelp av en tømrar i familien. Men jeg rekner med det kommer opp i 3mill med tomt uansett..

ORIGINAL: Becca1983

Opal ja, liker planløsningen på det huset.. Er noe lignende vi har sett på. Men da uten kjeller.. Liker godt at det er 4 sov oppe, pluss bad. Veldig fint hus også.

Back
Topp