Hund på fly

*Høna*

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Noen som har sendt hund på fly? Måtte den ha beroligende? Hvordan gikk reisen?

Reiser flere ganger i året med min,og det har vi gjort siden hun var valp[:)]Vi har hun med oss inn på flyet,så hun sitter i bur under setet. Det går veldig fint,hun sover hele veien[:)]

Edit: Ser nå at du spurte om å "sende" med flyet,så da rekner jeg med at du mener under?[:)]

ORIGINAL: ..Lykke..

Reiser flere ganger i året med min,og det har vi gjort siden hun var valp[:)]Vi har hun med oss inn på flyet,så hun sitter i bur under setet. Det går veldig fint,hun sover hele veien[:)]

Edit: Ser nå at du spurte om å "sende" med flyet,så da rekner jeg med at du mener under?[:)]

Ja mener som "bagasje", tanta til samboeren min som bor i nord norge (vi bor på østlandet) skal ta over hunden vår, så han skal ta flyet 21.mars. Gruer meg jo litt, hunden tar litt av ved ukjente lyder og kan tenke meg at han blir livredd når han skal gjennom dette..

Jeg sendte min malamute med fly et par ganger. Hun tok alt med knusende ro. Som ekte hønemor sa jeg ifra til besetningen ombord at jeg hadde hund med i "bagasjen", og de lytta etter henne flere ganger men det var helt stilt.

Det ble litt latter i ankomsthallen da buret med hund kom kjørende på bagasjebåndet.. [8D]

ORIGINAL: metalmom

ORIGINAL: Citerza

Er det virkelig lov å ha med dyr inn på flyet[&:]

Ja, dessverre er det nok det. [&:]

Oi, det trodde jeg ikke!
Håper inderlig ikke det er noen som reiser med hund når jeg skal på tur om en måneds tid da, for da blir det ikke noen hyggelig tur for min del.. [&:]

Jeg er ikke for å sende dyr med fly, men ser jo likevel nødvendigheten av å gjøre det på den måten, som fks. i deres tilfelle.

Du kan jo kanskje ta kontakt med det aktuelle flyselskapet og høre også? Hvordan det hele foregår?[:)]

ORIGINAL: Nozy Rosie

Oi, det trodde jeg ikke!
Håper inderlig ikke det er noen som reiser med hund når jeg skal på tur om en måneds tid da, for da blir det ikke noen hyggelig tur for min del.. [&:]

Selvfølgelig er det lov, MEN det finnes spesielle regler der tror jeg. Jeg tror f.eks at en allergiker kan informere om at h*n er veldig allergisk når h*n bestiller billettene sine, og da vil det bli tatt hensyn til - om jeg ikke tar helt feil... Dersom du derimot ikke informerer om allergi osv når du bestiller billett, så får man igrunn bare takke seg selv - for både katter og hunder er lov som håndbagasje [8D]

vi har flere ganger flydd med vår hund og det har aldri vært noe problem [:)]
vår hund er rolig av seg og synes ikke å ta skade av flyturene.
Hvis det er en liten hund kan den taes med inn på flyet.

vi fikk anbefalinger fra dyrlege om å ikke dope ned hunden når vi skulle fly, dette begrunnet han med at hvis hunden blir dårlig/kaster opp så er det fare for at han skal bli kvalt av sitt eget oppkast. Det vil ikke en hund som ikke er neddopet gjøre.

ORIGINAL: siljeheleen

ORIGINAL: Nozy Rosie

Oi, det trodde jeg ikke!

Selvfølgelig er det lov, MEN det finnes spesielle regler der tror jeg. Jeg tror f.eks at en allergiker kan informere om at h*n er veldig allergisk når h*n bestiller billettene sine, og da vil det bli tatt hensyn til - om jeg ikke tar helt feil... Dersom du derimot ikke informerer om allergi osv når du bestiller billett, så får man igrunn bare takke seg selv - for både katter og hunder er lov som håndbagasje [8D]

Stemmer dette. Så når vi bestiller billetter må vi ringe til flyselskapet og høre om vi kan få ha hun med på det flyet-i tilfelle en som har allergi har ringt å sagt i fra[:)]

ORIGINAL: LillianneLie

Jeg er ikke for å sende dyr med fly, men ser jo likevel nødvendigheten av å gjøre det på den måten, som fks. i deres tilfelle.

Du kan jo kanskje ta kontakt med det aktuelle flyselskapet og høre også? Hvordan det hele foregår?[:)]

Nei det er jo noe man helst ønsker å slippe :/
Vi har snakka med flyselskapet, det var forskjell på hundene om de fikk noe beroligende eller ikke. Jeg ønsker vel egentlig å høre om personlig erfaring [:)]

vi har sendt katten vår med fly da, og da måtte vi dope han[&o] men den var over 6kg så kunne ikke ha han med oss inn på flye, så han måtte der bagasjen e, men de stropper de godt fast. var en stor hund der og[X(][X(] men heldigvis sov pus.
gikk egentlig veldig fint, lykke til[:)]

Det sies at beroligende ikke alltid er så lurt. For hunden blir vist like redd.. men er for neddopet til å gjøre så mye med det, så alt i alt kan opplevelsen bli verre for den da.

Er hunden vant til bur og bil og ellers har en grei psyke så skal ikke det å fly være noe stor påkjenning.. de blir jo ikke kastet rundt som en koffert heller. Rommet de sitter i er lydisolert og temperert.

Jeg flyr titt og ofte med mine når jeg reiser på utstilling. Men jeg har de med i kabinen. De sover gjennom hele turen :)

Lov å ha små hunder og katter med inn på flyet ja. Har gjort dette selv noen ganger, blir alltid plassert bakerst i flyet med dyra. Dersom det mot formodning skulle være en allergiker på flyet (som ikke har informert om dette), så har de blitt plassert helt fremst i kabinen. Ideelt er det nok ikke, men dyr på fly er lovlig, så da får man bare gjøre flyselskapet oppmerksom på at man er allergisk.

Og jeg har valgt å ikke gi mine beroligende når jeg flyr, har gått helt fint - både i kabin og i lasterommet.

Hvis det er en litt større hun så kan den jo ikke være med inn i kabinen. Er vel samme regel som annen håndbagasje - at den skal kunne plassere under setet eller i hylla over - eller på fanget sikkert.

ORIGINAL: Carmelia

Hvis det er en litt større hun så kan den jo ikke være med inn i kabinen. Er vel samme regel som annen håndbagasje - at den skal kunne plassere under setet eller i hylla over - eller på fanget sikkert.

På fanget er ikke lov nei, hunder *skal* være på bakken i godkjent bur under hele turen. Kanskje man møter på noen snille flyvertinner som ikke har noe imot at dyret er på fanget, men reglene tilsier at de skal være i buret hele tiden.

ORIGINAL: Carmelia

Dette er en beagle, han skal ikke inn kabinen. Han skal sitte/ligge i sånt spesialbur for flyreiser [:)]

Om du VET at hunden blir redd og satt ut av div lyder hadde jeg tatt kontakt med en veterinær og fortalt at dere skal fly, hunden kan være engstelig og hva slags beroligene han anbefaller da.
Mine hunder har flydd Tromsø/Oslo uten problemer, flere ganger. MEN de er også helt ekstremt avbalanserte hunder som tåler alt av lyd osv så derfor vet jeg det går fint, hadde jeg derimot hatt en hund som ikke taklet sånt og måtte fly hadde jeg heller dopet noe (Og det blir sagt at med dop så fungerer hundens hodet like bra, bare kroppen som blir sløv så derfor får hunden like mye panikk inni seg- Det stemmer ikke. Det er gammel myte og før ble de dopet sånn, nå blir hele hunden sløv og søvnig av det.) enn å risikere en livredd hund når man kommer frem, spesielt siden han skal bytte hjem så ville jeg ha gjort det så "smertefritt" som mulig [:)]

Og jepp, har man kraftig allergi så bør man si ifra om det når man bestiller flybillett så man ikke ender opp med en hund på samme flykabin.

Det varierer veldig fra hund hvordan de reagerer, det kan gå kjempe bra, men det kan også gå kjempe dårlig. Ville som mange andre har sagt kontakte en vetrinær og høre.

Skjønner at dere må sende hunden men jeg ville aldri sendt hunden vår som "bagasje" på et fly. Hadde heller kjørt hele veien, eventuelt møttest på halvveien[:D]

Back
Topp