Hull i ørene.

Jenta mi fikk til skolestart, men hun var ikke så veldig masete ang det. Det kan nok hende lillesøster her får ved 5 årsalder for hun vil veeeeeeldig gjerne ha. :-)

Haha, fantastisk. Hva med sånne klips? Det fikk jeg da jeg begynte å spørre om å få hull og slo meg til ro med det mange år ;)
Jeg ser ærlig talt egentlig ikke problemet med at de kan få det tidlig. Et barn på 2 år eller et barn på 6 år er like dårlig til å se konsekvenser. Skal vi først la et barn få velge, så spiller det ingen rolle om de er hverken 2, 5 eller 6. Om de angrer seg eller synes det var vondt eller det går infeksjon i det, kan vi ikke si at "jammen jenta mi, du valgte det selv!" Et barn er et barn og vi skal være den som er voksen og vite konsekvensene på alt de foretar seg.
Jeg personlig mener at hull i ørene er veldig uskyldig og noe jenter har hatt til alle tider. Jeg ville ikke tatt det på ungen om hun ikke ville ha, men vil hun ha, så kan hun få. Jeg synes det er for strengt å vente til de er konfirmant....

Hva med å kjøpe magnetiske øredobber? Vil det stilne henne en stund, tror du?

Har slike vi har kjøpt på ebay,pga dem bryr hun seg ikke om. Men jeg skal uansett forklare henne at det kan gjøre vondt og blablabla, så håper jeg hun ombestemt seg.

Har ei på 4, spør ikke om det, men blir ikke altuelt på lenge. Jeg synes det et stygt på barn også... Tenker tidligst 8.

Her ksal hun få når hun er gammel nok til å forstå at det kan gjøre vondt lenge.

Jeg fikk da jeg var 1 år, det er for tidlig synes jeg.

Jeg fikk når jeg var 5, gikk helt fint. :)

Min får nok når hun begynner å spørre etter det.

Hun spurte om få hull i ørene da hun var 3 år. Det kom ikke på tale og hun sluttet å mase. Hun har klistreøredobber og er nå fornøyd med det. Tidligst 7 år.

Jeg ser ærlig talt egentlig ikke problemet med at de kan få det tidlig. Et barn på 2 år eller et barn på 6 år er like dårlig til å se konsekvenser. Skal vi først la et barn få velge, så spiller det ingen rolle om de er hverken 2, 5 eller 6. Om de angrer seg eller synes det var vondt eller det går infeksjon i det, kan vi ikke si at "jammen jenta mi, du valgte det selv!" Et barn er et barn og vi skal være den som er voksen og vite konsekvensene på alt de foretar seg.
Jeg personlig mener at hull i ørene er veldig uskyldig og noe jenter har hatt til alle tider. Jeg ville ikke tatt det på ungen om hun ikke ville ha, men vil hun ha, så kan hun få. Jeg synes det er for strengt å vente til de er konfirmant....

Jeg var nesten det pga allergi i familien. Bestemor brukte klips hele livet. Kan ikke noe om konsekvenser selv, tenkte bare i tilfelle du ikke var sikker på å gjøre det ennå.

Enig med deg!

Jeg ville vente så lenge som mulig og i allefall ikke før skolealder.

Et argument er faren for å utvikle allergi. Et annet er at det er akupunktur punkter i øret som ikke er bra det blir tatt hull i, vet ikke helt på hvilken måte, men en akupunktør jeg gikk til før snakket om det. Faren for infeksjon er også større hos små barn.

Nå er min eldste en gutt og viser ingen interesse for det, men snuppa på to må pent vente. Jeg fikk da jeg begynte på u.skolen. Fungerte fint d og!

Takk for alle svar. Jeg velger å ikke nevne noe om det så lenge hu ikke gjør det, kanskje det blir glømt. :)

Min vil også ha, men hun får ikke enda..
Jeg har sett stygge tilfeller på jobb to ganger (barnehage). Ei som fikk revet opp øreflippen og ei som hadde betennelse - hele øredobben hennes var inni øret og måtte skjæres ut.

Aldri, men eg har to gutar;)
Men om eg hadde jente så ville eg ha venta til ho kunne gå å gjera det sjølv uten at eg kunne stoppe ho;)
Eg fekk hol i øyrene da eg var ti år, og sleit med nikkelallergi i årevis etterpå, det var etter eg tok hol eg fekk det, hadde ingen allergi fra før.
Det er ganske kjedeleg å plutseleg få store sår/utslett av ein bukseknapp eller klokke/smykke/ring.
Til å med i skrivande stund må eg ha gifteringen min i eit smykke rundt halsen pga allergien:(

Her har ikke femåringen sagt noe om det enda, men hun ville ikke fått før skolestart uansett. Tenker at ved seksårsalder skjer det mange endringer, og barna blir fort "store" når de begynner på skolen. Leken blir også annerledes enn den var i barnehagen, og sjansen for å revet ut noe er kanskje mindre.

Selv fikk jeg hull i ørene som toåring, og
har slitt med det hele livet. Kan så vidt ha i øredobber et par timer nå. Jeg har gått perioder over år uten øredobber i, og
de har aldri grodd igjen. Så det er ikke alle det bare er å la de gro igjen på :-)

Jeg tenker at rundt 5 år må man se an hvert enkelt barns modenhet om å skjønne at det gjør vondt, skjønne at man må rense og vri på selv om det er vondt, skal ikke pirkes på, forsiktig med lue og klær osv.

Back
Topp