HPV-vaksine

De jobber med å få inn hpv-vaksine til guttene også. Det smitter like mye mellom menn, som menn-kvinne. Jeg skal vaksinere sønnen min, om jeg så må bekoste det selv. Hpv-virus kan gi halskreft, strupekreft, analkreft, skjedekreft, vulvakreft og livmorhalskreft.

Jeg syns også det er horribelt at vi jenter skal bære et aleneansvar i å holde befolkningen fri for hpv, mens gutta blir fritatt ansvaret. Vi jenter skal gå på p-piller, ta vaksine, stille med kondom og samtidig forventes det at vi "oppfører oss". Merker jeg blir mer og mer provosert når jeg tenker på det..
Var ikke klar over at guttene kan ta den også.. her hører vi bare om jentene som skal ta den.

Forøvrig enig med det du sier og innlegget ditt etter den også. Kjenner meg igjen i det med p-piller :p sliter med blødninger hver uke nå. Ergelig
 
Har ikke tatt, blir ikke å ta og døtrene mine skal heller ikke ha den.

Vi har store forekomster av underlivskreft i familien, men har blitt frarådet å ta den. Det sier nok. :)
 
Har ikke tatt, blir ikke å ta og døtrene mine skal heller ikke ha den.

Vi har store forekomster av underlivskreft i familien, men har blitt frarådet å ta den. Det sier nok. :)
Av hvem har du blitt frarådet det av? Hpv er ikke arvelig, men et seksuelt overførbart virus og forekommer derfor ikke i slekters gang.
 
Av hvem har du blitt frarådet det av? Hpv er ikke arvelig, men et seksuelt overførbart virus og forekommer derfor ikke i slekters gang.
Takk, jeg er klar over at hpv et seksuelt overførbart virus som kan forårsake kreft. Det er ikke poenget. Vi er flere kvinner i nær familie som har hatt god kontakt med kreftleger, flere gynekologer og hatt et nært samarbeid med personer i kreftforeningen på grunn av flere dødsfall i direkte relasjon til oss. Vi er/har fått tilbud om genetisk testing i forhold til kreft i underlivet og samtlige har vært skeptiske til hpv vaksine.
1. Fordi forskningen ikke er bred nok i forhold til positive resultater.
2. Bivirkningene er helt for jævlige enten de er dokumentert eller ei. Mye skyves under teppet.
Vi har forøvrig jobbet med to sykehus i Norge. Noe mer enn det vil jeg ikke gå ut med av respekt for enkeltpersoner som kan identifiseres.
 
Takk, jeg er klar over at hpv et seksuelt overførbart virus som kan forårsake kreft. Det er ikke poenget. Vi er flere kvinner i nær familie som har hatt god kontakt med kreftleger, flere gynekologer og hatt et nært samarbeid med personer i kreftforeningen på grunn av flere dødsfall i direkte relasjon til oss. Vi er/har fått tilbud om genetisk testing i forhold til kreft i underlivet og samtlige har vært skeptiske til hpv vaksine.
1. Fordi forskningen ikke er bred nok i forhold til positive resultater.
2. Bivirkningene er helt for jævlige enten de er dokumentert eller ei. Mye skyves under teppet.
Vi har forøvrig jobbet med to sykehus i Norge. Noe mer enn det vil jeg ikke gå ut med av respekt for enkeltpersoner som kan identifiseres.
Det høres rart ut å fraråde en vaksine med dokumentert effekt, som er godt utprøvd i mange andre land. http://www.lommelegen.no/artikkel/sannheten-om-hpv

http://tjomlid.com/2011/09/27/hpv-vaksinen-svar-til-charlotte-haug-og-alle-usikre-foreldre/

http://forskning.no/forebyggende-helse-sex-vaksiner-virus/2010/10/gutter-bor-ogsa-fa-hpv-vaksine

http://www.sciencealert.com/the-hpv-vaccine-has-halved-cervical-cancer-rates-in-the-past-10-years

Og for ordens skyld, i tilfelle andre leser.. Genetikk har ingenting med hpv å gjøre!
 
Når burde man ta den da ? Jeg tror ikke jeg skal ta den siden jeg ikke kommer til å få det viruset da min mann ikke har det :)

Men tenker på barna ?
 

Tenker at hvis man har mye av den typen kreft i familien, er det kanskje ekstra risk for at hpv kan føre til kreft? Så da hadde jeg i alle fall tatt vaksina selv. Men herregud, hver må få bestemme :)
 
Tenker at hvis man har mye av den typen kreft i familien, er det kanskje ekstra risk for at hpv kan føre til kreft? Så da hadde jeg i alle fall tatt vaksina selv. Men herregud, hver må få bestemme :)
Jeg tenker også at det er lurt, så derfor rart å bli frarådet det.. Men men :p
 
Når burde man ta den da ? Jeg tror ikke jeg skal ta den siden jeg ikke kommer til å få det viruset da min mann ikke har det :)

Men tenker på barna ?
Den inngår i barnevaksinasjonsprogrammet, og tror barna er 12 når de får den. Hvordan vet du at han ikke har viruset? :)
 
Den inngår i barnevaksinasjonsprogrammet, og tror barna er 12 når de får den. Hvordan vet du at han ikke har viruset? :)
Nei jeg vet jo ikke, men vi har vært sammen i 7 år. Så da hadde jeg fått det allerede. Og har tatt celleprøver som er fine
 
Men jeg vet fortsatt ikke hva dette er for noe. Var det ikke vaksine mot livmorhalskreft ?
 
Så innmari rart at jeg aldri har hørt noe om dette ?
Ja, det vet ikke hvorfor du ikke har. Det har stått masse om den, og vært i barnevaksinasjonsprogrammet siden 2009, hvis jeg ikke husker helt feil.
 
Den inngår i barnevaksinasjonsprogrammet, og tror barna er 12 når de får den. Hvordan vet du at han ikke har viruset? :)
Så bra den er i barnevaksinasjonsprogrammet! Men da lurer jeg på; er den i programmet uavhengig av kjønn? Det burde den jo ref. tidligere i tråden, men noe sier meg at den tilbys bare jenter?
 
Så bra den er i barnevaksinasjonsprogrammet! Men da lurer jeg på; er den i programmet uavhengig av kjønn? Det burde den jo ref. tidligere i tråden, men noe sier meg at den tilbys bare jenter?
Den tilbys bare jenter per i dag, dessverre. Da mener helsemyndighetene at guttene indirekte er beskyttet mot smitte.
 
Back
Topp