HPV-vaksine og infertilitet

Atila

Glad i forumet
Assistert-jentene
♡Julekulene 2021♡
Har både lest og hørt om påstander og artikler som mener det er en økt forekomst blant kvinner som har tatt HPV-vaksine og infertilitet. Noen har slaktet den ene studien og sagt at det er ingenting som tyder på at HPV-vaksinen gjør det vanskeligere å bli gravid.

Jeg vet at det er en effektiv vaksine mot livmorhalskreft, og dette er selvsagt et svært viktig poeng.

Jeg er likevel litt redd for at det kan ha en sammenheng med infertilitet, og til tross for at tallene i den ene studien visstnok er dårlige og ikke gir særlig mening, hadde det vært interessant å vite om noen av dere som sliter med å bli gravide tilfeldigvis har tatt denne vaksinen?
 
Utifra det jeg fant raskt startet tilbudet om gratis HPV-vaksine ca 2013.
Infertilitet har blitt et økende problem i Norge (og verden forøvrig) fra tidligere enn det.
Hvis jeg husker riktig var det 1av 10 par som slet omkring 2005, men 1 av 6-7 par i 2014.
Altså kan det ikke der være noen sammenheng med vaksinen.

Det er vel sagt at dagens livsstil og masse hormonforstyrrende stoffer vi ikke engang vet befinner seg i omgivelsene våre har mye skyld...

Men spennende å se hvordan det er her på forumet ift det du lurer på.

Uansett - lykke til med prøvingen
 
Jeg har ikke tatt vaksinen
 
Utifra det jeg fant raskt startet tilbudet om gratis HPV-vaksine ca 2013.
Infertilitet har blitt et økende problem i Norge (og verden forøvrig) fra tidligere enn det.
Hvis jeg husker riktig var det 1av 10 par som slet omkring 2005, men 1 av 6-7 par i 2014.
Altså kan det ikke der være noen sammenheng med vaksinen.

Det er vel sagt at dagens livsstil og masse hormonforstyrrende stoffer vi ikke engang vet befinner seg i omgivelsene våre har mye skyld...

Men spennende å se hvordan det er her på forumet ift det du lurer på.

Uansett - lykke til med prøvingen

Tusen takk for det:)
 
Jeg selv har tatt vaksinen nemlig.

Men jeg leter vel bare etter alle tenkelige grunner til hvorfor jeg ikke blir gravid:wacky:
Noen andre som ikke har tatt/tatt den?:anyone
 
Har tatt, blitt like lett gravid etter vaksine som før.
 
Back
Topp