Hoster, men ikke feber

boy

Flørter med forumet
Har en sønn på over 1 år som hoster, men ikke har feber. Begynte å hoste stygt idag etter å ha sovet ute i vogna i sola. Hostet også litt når han var ute på tur idag, men ikke så stygt. Han var svett da han våknet opp, og ganske stygg hoste.
Han hoster ikke veldig mye, men når han hoster, så hoster han ikke pent.

Kan dette være korona?

Og er det lurt å la besteforeldre på litt over 60 uten underliggende sykdommer passe han i morgen? Vi må stenge av kjøkken og bad i morgen fordi noen skal jobbe her på dagen i morgen med rørene, og da må vi være tilgjengelige her. Det er noe ikke vi har bestemt, men noe som gjelder alle i borettslaget.

Vi har hatt lite kontakt med omverdenen siden forrige uke.
 
Har en sønn på over 1 år som hoster, men ikke har feber. Begynte å hoste stygt idag etter å ha sovet ute i vogna i sola. Hostet også litt når han var ute på tur idag, men ikke så stygt. Han var svett da han våknet opp, og ganske stygg hoste.
Han hoster ikke veldig mye, men når han hoster, så hoster han ikke pent.

Kan dette være korona?

Og er det lurt å la besteforeldre på litt over 60 uten underliggende sykdommer passe han i morgen? Vi må stenge av kjøkken og bad i morgen fordi noen skal jobbe her på dagen i morgen med rørene, og da må vi være tilgjengelige her. Det er noe ikke vi har bestemt, men noe som gjelder alle i borettslaget.

Vi har hatt lite kontakt med omverdenen siden forrige uke.

Ikke godt å si om det er covid eller noe annet, men besteforeldre bør ikke passe barnet eller være i nærheten når noen har symptomer nei :)
 
Kan være hva som helst. Ville vært på den sikre siden, og funnet en annen løsning på barnepass.
 
Alle med luftveissymptomer skal man tenke sannsynlig covid-19. Vi har ikke råd til å tenke at det sikkert ikke er det.

https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/coronavirus

«
Vi er nå i en fase hvor vi vet det finnes spredning i samfunnet. Et viktig tiltak nå for å hindre videre spredning er at alle som er syke med luftveissymptomer, holder seg hjemme for å unngå smitte til andre. Dette er for å beskytte de mest sårbare i samfunnet.

Dersom du har lette luftveissymptomer, bør du være hjemme inntil en dag etter at du føler deg frisk. Du trenger ikke kontakte helsevesenet for testing. Dette er for å begrense bruk av testing og ressurser til fordel for alvorlig syke og sårbare grupper.
»

Så barnepass i morgen bør avlyses
 
Alle med luftveissymptomer skal man tenke sannsynlig covid-19. Vi har ikke råd til å tenke at det sikkert ikke er det.

https://helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/coronavirus

«
Vi er nå i en fase hvor vi vet det finnes spredning i samfunnet. Et viktig tiltak nå for å hindre videre spredning er at alle som er syke med luftveissymptomer, holder seg hjemme for å unngå smitte til andre. Dette er for å beskytte de mest sårbare i samfunnet.

Dersom du har lette luftveissymptomer, bør du være hjemme inntil en dag etter at du føler deg frisk. Du trenger ikke kontakte helsevesenet for testing. Dette er for å begrense bruk av testing og ressurser til fordel for alvorlig syke og sårbare grupper.
»

Så barnepass i morgen bør avlyses

Men mine foreldre på litt over 60 har ingen underliggende sykdommer, og er vel da ikke i en sårbar gruppe?

Hvis vi skal ha folk her til å jobbe her i morgen, hvordan kan han sove midt på dagen da innendørs?

Er ganske utrolig at de absolutt må fullføre spyling av borettslaget midt i korona-tiden. Kan vi nekte?
 
Men mine foreldre på litt over 60 har ingen underliggende sykdommer, og er vel da ikke i en sårbar gruppe?

Hvis vi skal ha folk her til å jobbe her i morgen, hvordan kan han sove midt på dagen da innendørs?

Er ganske utrolig at de absolutt må fullføre spyling av borettslaget midt i korona-tiden. Kan vi nekte?

Trille en tur i stedet?
 
Trille en tur i stedet?
Han bør holde seg mest mulig innendørs med slik hoste.
Håper han er bedre imorgen. Det er ikke slik at kulde forsterker en korona, så vidt jeg vet, og hostinga ble merkbar etter han våknet etter å ha sovet ute et par timer, med lite klær fordi det var så varmt i vogna. Han var jo helt våt i håret av svette, uten feber.
Vi satser på å levere han hos dem uansett. De insisterer. De mener at han hvis han er smittet, så er de smittet uansett, siden han var der på torsdag.
 
Men mine foreldre på litt over 60 har ingen underliggende sykdommer, og er vel da ikke i en sårbar gruppe?

Hvis vi skal ha folk her til å jobbe her i morgen, hvordan kan han sove midt på dagen da innendørs?

Er ganske utrolig at de absolutt må fullføre spyling av borettslaget midt i korona-tiden. Kan vi nekte?

Skal ikke risikere smittespredning uansett. Hva om han i verste tilfelle er syk, smitter dine foreldre som igjen smitter noen som dør? Eller at dine foreldre er en av de som blir alvorlig syke og dør? Det dør folk som ikke er i risikogruppe og.

dere skal helst ikke forlate huset mens det pågår, så ville prøvd å få arbeidet utsatt.
 
Han bør holde seg mest mulig innendørs med slik hoste.
Håper han er bedre imorgen. Det er ikke slik at kulde forsterker en korona, så vidt jeg vet, og hostinga ble merkbar etter han våknet etter å ha sovet ute et par timer, med lite klær fordi det var så varmt i vogna. Han var jo helt våt i håret av svette, uten feber.
Vi satser på å levere han hos dem uansett. De insisterer. De mener at han hvis han er smittet, så er de smittet uansett, siden han var der på torsdag.

Det der er sånne holdninger som gjør at vi nå har en verdensomspennende pandemi, at Norge er i lockdown og Heimevernet må hente vrangpeiser ned fra hyttefelt. Barnet hoster, dere kan ikke vite om det er covid-19, men rådet nå er å alltid tenke covid-19. Punktum,
 
Han bør holde seg mest mulig innendørs med slik hoste.
Håper han er bedre imorgen. Det er ikke slik at kulde forsterker en korona, så vidt jeg vet, og hostinga ble merkbar etter han våknet etter å ha sovet ute et par timer, med lite klær fordi det var så varmt i vogna. Han var jo helt våt i håret av svette, uten feber.
Vi satser på å levere han hos dem uansett. De insisterer. De mener at han hvis han er smittet, så er de smittet uansett, siden han var der på torsdag.

Det er bedre å trille en tur enn å levere han hos besteforeldre. Det skaper mye større fare for å smitte ved å levere han dit.
Om dere holder god avstand til andre og bare er utendørs med barnet oppi en vogn hele tiden tenker jeg det er den beste løsningen og at dere nok ikke kommer til å smitte noen på den måte.
Å levere han til besteforeldre er derimot en veldig stor sannsynlighet for å smitte dem.
Kald luft er bra for hoste forresten.
 
Har en sønn på over 1 år som hoster, men ikke har feber. Begynte å hoste stygt idag etter å ha sovet ute i vogna i sola. Hostet også litt når han var ute på tur idag, men ikke så stygt. Han var svett da han våknet opp, og ganske stygg hoste.
Han hoster ikke veldig mye, men når han hoster, så hoster han ikke pent.

Kan dette være korona?

Og er det lurt å la besteforeldre på litt over 60 uten underliggende sykdommer passe han i morgen? Vi må stenge av kjøkken og bad i morgen fordi noen skal jobbe her på dagen i morgen med rørene, og da må vi være tilgjengelige her. Det er noe ikke vi har bestemt, men noe som gjelder alle i borettslaget.

Vi har hatt lite kontakt med omverdenen siden forrige uke.
I disse tider må vi gå ut i fra at alle slike symptomer er covid viruset. Jeg håper dere tar de forhåndsreglene som da gjelder og gjør deres for å forhindre smitte. Da kan selvfølgelig ikke besteforeldrene passe, både for deres skyld men slik jeg forsto det så er de ikke redd for å bli smittet men da må det unngås for andres skyld da smitten kan videreføres enda mer til noen som virkelig kan bli fryktelig syke og verste fall dø.

Nå er Norge i en lock down som betyr at alle skal og bør verne om seg selv for å minske sjansen for at viruset hopper fra person til person i den rekordfaren det har gjort hittil og kanskje aller mest for å forhindre så langt det lar seg gjøre at noen som er i risikogruppene får viruset og om noen i verste fall får det faktisk får muligheten til å få hjelp på sykehus fordi de ikke er overfylte av tusenvis av andre som er like syke og dermed får en mulighet til å overleve. Vi har ca 1,5 millioner mennesker i risikogruppene.

Det er ikke tull det vi alle sammen står ovenfor nå. Det er ikke tid og rom for etterpåklokskap, det har vi hatt for lenge allerede når det kommer til bare dette viruset. For bare litt over én uke siden fikk jeg beskjed om at det var tull å ikke ønske å ta med vår datter på ett år i åpen barnehage "bare" på grunn av viruset. Nå er absolutt alt stengt, Norge har stengt innpassing inn til landet og ut av landet og alle i landet er bedt om å på egenhånd ta ansvar og gå i karantene om de kjenner på symptomer, resten av oss skal gå i lock down for å hjelpe med å flate ut om ikke i beste fall kutte spredningen.

Jeg har nesten bare folk rundt meg som er i risikogruppene. Jeg gjør min del, jeg holder meg hjemme med min samboer og vår datter på ett år. Jeg håper så inderlig at andre også gjør sin slik at ikke bare jeg får klemt de jeg er glad i men også flesteparten og om ikke alle får møte alle de er glad i igjen når denne lock down'en kan oppheves. Allerede er det tre som har mistet livet og deres familier står igjen.

Jeg skjønner det kan være vanskelig å få ting til å gå rundt nå men det er snakk om å gjøre dette felles i noen uker til slik at de som er i risikogruppene kan få lov til å leve lenger enn bare noen uker til.


:Heartbigred
 
Last edited:
Kan berolige dere alle om at min sønn skal være hjemme i morgen, og ikke med besteforeldrene sine.

Liker ikke at folk på død og liv skal opp hit å spyle rørene akkurat i morgen. Jeg har bodd her i snart 7 år, og de har aldri spylt noen rør. Men nå som det er corona-virus kan de likevel ikke utsette det noen måneder en gang. Her skal folk som har vært inne i mange leiligheter opp i vår leilighet å spre smitte. Koselig.

Men hvor lenge må vi vente med å kontakte lege hvis sønnen vår fortsetter å hoste stygt? Han spiser godt, og virker i god allmenntilstand, han lekte normalt, og var i godt humør. Har sovet godt ikveld også.
 
Kan berolige dere alle om at min sønn skal være hjemme i morgen, og ikke med besteforeldrene sine.

Liker ikke at folk på død og liv skal opp hit å spyle rørene akkurat i morgen. Jeg har bodd her i snart 7 år, og de har aldri spylt noen rør. Men nå som det er corona-virus kan de likevel ikke utsette det noen måneder en gang. Her skal folk som har vært inne i mange leiligheter opp i vår leilighet å spre smitte. Koselig.

Men hvor lenge må vi vente med å kontakte lege hvis sønnen vår fortsetter å hoste stygt? Han spiser godt, og virker i god allmenntilstand, han lekte normalt, og var i godt humør. Har sovet godt ikveld også.
Jeg ville sagt ifra at det kan være korona smitte i leiligheten deres, bedre å være føre var. Om de likevel skal inn i leiligheten så får dere holde lillemann unna folkene og folkene unna dere, ta en skikkelig nedvask av alt de har vært i kontakt med og lufte godt ut i noen timer etterpå der de har vært.

Om han er i relativt god form slik som du beskriver er det bare å følge med på allmenntilstanden hans og kontakte lege om den blir verre eller om du føler for det selvfølgelig så kan du alltids ringe ned, bare si i fra at du tror det kan være covid-19 smitte slik at legekontoret kan ta sine forhåndsregler når det kommer til seg selv og andre pasienter o.l
 
Kan berolige dere alle om at min sønn skal være hjemme i morgen, og ikke med besteforeldrene sine.

Liker ikke at folk på død og liv skal opp hit å spyle rørene akkurat i morgen. Jeg har bodd her i snart 7 år, og de har aldri spylt noen rør. Men nå som det er corona-virus kan de likevel ikke utsette det noen måneder en gang. Her skal folk som har vært inne i mange leiligheter opp i vår leilighet å spre smitte. Koselig.

Men hvor lenge må vi vente med å kontakte lege hvis sønnen vår fortsetter å hoste stygt? Han spiser godt, og virker i god allmenntilstand, han lekte normalt, og var i godt humør. Har sovet godt ikveld også.

Mest sannsynlig er det ikke korona han har siden svært få barn får symptomer på viruset.
 
Kan berolige dere alle om at min sønn skal være hjemme i morgen, og ikke med besteforeldrene sine.

Liker ikke at folk på død og liv skal opp hit å spyle rørene akkurat i morgen. Jeg har bodd her i snart 7 år, og de har aldri spylt noen rør. Men nå som det er corona-virus kan de likevel ikke utsette det noen måneder en gang. Her skal folk som har vært inne i mange leiligheter opp i vår leilighet å spre smitte. Koselig.

Men hvor lenge må vi vente med å kontakte lege hvis sønnen vår fortsetter å hoste stygt? Han spiser godt, og virker i god allmenntilstand, han lekte normalt, og var i godt humør. Har sovet godt ikveld også.

så bra du endret mening! Vi har en annerledestilstand i Norge nå og landet endres dag for dag, så man må bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Ville varslet arbeiderne om at dere har luftveissymptomer i hus og ikke kam utelukke korona. Dere bør ikke ha konkakt.

så lenge allmenntilstanden er bra trenger dere ikke tenke lege. Hold dere for dere selv til alle symptomer er over.

Så lenge man ikke vet, tenker man covid-19, og da behandler man seg selv som en fare for andre.
 
så bra du endret mening! Vi har en annerledestilstand i Norge nå og landet endres dag for dag, så man må bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Ville varslet arbeiderne om at dere har luftveissymptomer i hus og ikke kam utelukke korona. Dere bør ikke ha konkakt.

så lenge allmenntilstanden er bra trenger dere ikke tenke lege. Hold dere for dere selv til alle symptomer er over.

Så lenge man ikke vet, tenker man covid-19, og da behandler man seg selv som en fare for andre.

Jeg synes han virker løsere i hosten idag. Målte feberen, men ingen feber. Han holdt seg veldig avskilt fra arbeiderne. De hadde på seg hansker også, så tviler på at de ble smittet. Etterpå vasket jeg alt av dørhåndtak, gulv og ting de kunne potensielt har tatt på med grønnsåpe, antibac og såpe og vann.

Etterpå kommer bestemor opp med en pose med rundstykker, men skal møte henne utenfor.
 
Om han er i relativt god form slik som du beskriver er det bare å følge med på allmenntilstanden hans og kontakte lege om den blir verre eller om du føler for det selvfølgelig så kan du alltids ringe ned, bare si i fra at du tror det kan være covid-19 smitte slik at legekontoret kan ta sine forhåndsregler når det kommer til seg selv og andre pasienter o.l

Jeg vil helst ikke ned til legen nå for å få smitte. Han lekte fint idag, litt løs hoste, ingen feber. Men synes hosten virker styggere når han sover igjen på kvelden.

Er det fare for at hvis man venter for lenge før behandling for evt corona så kan det bli mer farlig? Har en følelse av at vi bare må se det an og ta det med ro uansett.
 
Jeg vil helst ikke ned til legen nå for å få smitte. Han lekte fint idag, litt løs hoste, ingen feber. Men synes hosten virker styggere når han sover igjen på kvelden.

Er det fare for at hvis man venter for lenge før behandling for evt corona så kan det bli mer farlig? Har en følelse av at vi bare må se det an og ta det med ro uansett.

Hoste er ofte verre på natt, så det ville jeg ikke bekymret meg for.

Er det Corona, er det ikke rapportert noen tilfeller av alvorlig syke eller døde barn, de ser ut til å håndtere sykdommen svært godt, så det ville jeg heller ikke tenkt så mye på.
 
  • Liker
Reactions: boy
Jeg vil helst ikke ned til legen nå for å få smitte. Han lekte fint idag, litt løs hoste, ingen feber. Men synes hosten virker styggere når han sover igjen på kvelden.

Er det fare for at hvis man venter for lenge før behandling for evt corona så kan det bli mer farlig? Har en følelse av at vi bare må se det an og ta det med ro uansett.

finnes ikke behandling for covid-19, men hvis det skulle være har barn vist seg å tåle det veldig bra :) Som sagt, følg med på allmenntilstanden :)
 
Back
Topp