Hormoner!

FruFranzen

Elsker forumet
Septemberlykke 2015
Januarlykke 2020
Februarbarna 2023
Noen andre med barn fra før som sliter med graviditetshormonene i en travel hverdag? Kanskje noen som har noen gode tips å komme med?

Sist jeg var gravid gråt jeg MYE (på grunn av tøys som å ikke rekke trikken eller at jeg sølte eller noe). Og jeg kjenner jo de samme tendensene nå, men er flinkere på å holde igjen for treåringens skyld. Men jeg synes det kan være kjempevanskelig å ikke sprekke noen ganger, og f.eks. i morges gikk det skikkelig dårlig og jeg ble både litt for sint og begynte å gråte :oops: Vanskelig å hente seg inn igjen også, så jeg så jo ut som et vrak da vi endelig hadde kommet oss til barnehagen :eek::p (glad folk vet at jeg er gravid nå, for å si det sånn)

Jeg snakket med ham om det etterpå og forklarte at på grunn av babyen i magen har jeg litt ekstra mye følelser og må jobbe mer med å kontrollere dem, akkurat som han må øve på noen ganger, og at det ikke var hans skyld at jeg ble så sint. Men jeg føler meg altså så råtten!

Håper noen kjenner seg bittelitt igjen! Hva gjør dere for å styre hormonelle utbrudd?
 
Jeg har vært så kvalm og svimmel siden starten av at jenta vår på 2,5 nå har skjønt at noe er rart med mamma. Så vi har forklart henne litt om dette med følelser og hormoner i kroppen som gjør at man blir litt dårlig, sint og lei seg.

Så når jeg kaster opp, brekker meg, gråter eller blir litt sint, så sier hun «mamma i dårlig form» og så stryker hun meg på kinnet eller ryggen. Hun skjønner heldigvis at det ikke har noe med henne å gjøre :Heartred Hvis jeg har «klikka» litt på henne, så har jeg sagt unnskyld og forklart meg. Og da har hun sagt at det går bra og gitt meg klem.

Ellers prøver jeg å gå fra situasjonen til jeg har fått roet meg ned litt dersom jeg kjenner at det blir for mye for meg. Holder ofte med 10sekunder til 1 minutt avstand.

Så jeg tror at så lenge vi forklarer de hva som skjer og unnskylder vår dårlige oppførsel, så tror jeg det går fint.
 
Huff Ja, kjenner meg veldig igjen!
Føler meg passe teit som grin av barne-tv eller eit dyr som var flink til noko. For ikkje å snakke om motsatt ende av skalaen; samvittigheten var ikkje særlig god i går når 7åringen seier "Du treng jo ikkje bli så sint for..." og har heilt rett. Har ingen gode råd, men håpar det kjem nokre eg og kan plukke opp! :(:sorry:
 
Jeg gråter ikke men er mye mer snarsint. Dette er slitsomt for alle involverte og jeg får sånn dårlig samvittighet når jeg innser at jeg er sint over bagateller jeg vanligvis ikke hadde brydd meg om hadde jeg ikke vært gravid..
 
Jeg er innmari irritabel!
ALT mannen gjør irriterer meg... forferdelig slitsomt!! Prøver alt jeg kan å ta meg sammen, noen ganger klarer jeg det, andre ganger kommer ting ut helt uten filter....
Huff...... :-/
 
Jeg er også ganske irritabel for tiden, blir fort sint. Og begynner fort å gråte når jeg er sint nå. Går utover mannen, men dette er første barn, så har ikke noen andre barn det går utover. Er utrolig frustrerende når man ikke helt klarer å kontrollere følelsene!
 
Veldig deilig å høre at flere sliter med å kontrollere følelsene altså! Jeg vet jo selvsagt at det er vanlig, men føler meg så forferdelig når det står på (og tror hormonene på toppen av det hele bidrar til at jeg får ekstra dårlig samvittighet etterpå :rolleyes:)
 
Jeg sliter veldig med hormoner. Blir fort lei meg også kommer det til uttrykk i irritasjon. Jeg har lett for å begynne å gråte og synes at verden går under. Prøver å ta meg i sammen rundt barna med er ikke alltid jeg klarer det.
 
Unner egentlig ingen det - men godt å lese at jeg ikke er alene om dette. Føler meg såå dårlig om dagen, alt irriterer meg og skulle ofte ønske jeg kunne være helt i fred. Sliter jo også veldig med matinntak og har nå gått ned ca 8 kg. Tror dette gjør at mye av irritasjon kommer - gjør jo det ellers også hvis jeg går lenge uten mat. Men hormonene løper også mye. Kan være trist, glad, skuffet og ha latterkrampe samtidig‍♀️
 
Triste filmer, gråter som bare det!
Smålig irritabel på småting ...

Kåt.. om ikke annet!
 
Jeg er ikke sint eller irritabel, men utrolig lettrørt. For tiden gråter jeg av ALLE reklamer, vanligvis synes jeg de er platte eller manipulerende. Og ALT som omhandler barn, f.eks. Skolestarterne på NRK Super.
 
Jeg synes egentlig jeg er blidere og hyggeligere nå når jeg er gravid jeg :happy6:laughing5
Har litt kortere lunte enn vanlig kanskje, men kjenner meg generelt lett til sinns.
Var veldig lettrørt de første ukene, men nå har det jevnet seg ut veldig. :)
 
Jeg synes egentlig jeg er blidere og hyggeligere nå når jeg er gravid jeg :happy6:laughing5
Har litt kortere lunte enn vanlig kanskje, men kjenner meg generelt lett til sinns.
Var veldig lettrørt de første ukene, men nå har det jevnet seg ut veldig. :)
Åh, heldige deg!
Men jeg kan også kjenne på at jeg er litt ekstra lett til sinns i disse dager, tror det er fordi jeg var i dårlig humør mesteparten av juni og at det gradvis har gått seg til nå utover i andre trimester :p
 
Back
Topp