Hvilken type hjelp kan man få da? Jeg tok nemlig opp dette med min lege da jeg gikk gravid, og fikk beskjed om at det ikke var så mye å gjøre. For min del gikk det heldigvis over etter de 3 første mnd ca, men for ei som faktisk sjelden lar seg hisse opp over noe som helst ellers, var det veldig frustrerende og vanskelig at man plutselig ikke hadde noe kontroll over sinnet. Nå ødela jeg ingenting, men jeg ble så sint og kjente bare hvordan det virkelig kokte over HELE tiden. Trodde seriøst jeg skulle bli sprø av å være så sint og frustrert hele tiden, så jeg blir faktisk litt lei meg når jeg leser om holdninger hvor folk påstår at man bruker graviditeten som unnskyldning for å oppføre seg som en galning, for jeg VET hvor ille det kan føles å ha det sånn.
Du har jo faktisk ikke gått til fysisk angrep på noe, det er en forrskjell der...
Uansett så er det sinnemestingskurs, for de som ikke klarer og styre seg....
det er vodt og rett og slett forferdelig å være så sinna at man har lyst til å herpesere noe...
Men greia er jo at man skal prøve å få kontroll FØR man kaster ting ned trappa.
Jeg f.eks, har lært meg å gå når jeg kjenner at jeg blir sinna, jeg bare snur på flekken og går andre veien... Som regel ut for å ta meg en røyk(lurer på hva jeg skal finne på når jeg ikke røyker lenger)... kjempe frustrerende for den andre parten i en diskusjon, men det er mye bedre at jeg gjør det, enn at jeg koker over, sier ting jeg ikke mener, klapser til eller kaster noe...(nå har ikke jeg gjor det på mange år heldigvis)
Man finner en grense der ettervært på en måte, man kjenner når det begynner å koke, og man finner en teknikk som fungerer for å roe seg ned, for å få kontroll igjen...
Så, mitt beste tips, er å rett og slett stoppe diskusjonen, og fjerne seg vekk fra det som gjør at du blir sinna... Det er som med små barn, vi fjerner de fra sitvasjonen, og det må vi gjøre som voksene også.
Pust 10 ganger ut og inn, og finn ett eller annet positivt ved sitvasjonen du er i, eller ved personen du diskuterer med. Tenk så hardt på den positive tingen, at den overkjører sinnet...
Og fullfør diskusjonen/sitvasjonen etterpå... Litt viktig at man faktisk fullfører, for da lærer man seg selv at man kan gjøre dette uten å bli sint/ for sint.
For meg er det og veldig viktig at de rundt meg er klar over hva jeg gjør, og at de vet de ikke skal presse meg når jeg kommer i en slik sitvasjon...