Holde hemmelig? ..eller fortelle?

Sannamor

Forelsket i forumet
Augustlykke 2022 ❤️
Hvem har dere fortalt om graviditeten til? Når planlegger dere å fortelle det til søsken/familie/venner eller gjøre det "offentlig"?

Vi er 6+3 idag. Allerede samme dagen som vi fant det ut fortalte vi det til mamma, lillesøster og svigers. Også til mine tre nærmeste venninner. Så har vi liksom bare gradvis fortalt det til flere og flere ettersom vi har møtt venner/familie. I starten tenkte vi å holde det helt hemmelig, men så tenkte vi - hvorfor det?

Jeg er så mye dårlig at det uansett er greit å informere de nærmeste, og spesielt på jobb (jeg er sjef der). Og går det galt - så vet jo folk hvorfor humør og form vil være deretter.

Eneste jeg er usikker på er når vi skal si det til sønnen min (han er 4 år) og småsøsknene til barnefaren (6 og 10 år). Tenkte egentlig etter TUL som var 26/09, men den er utsatt til 16/10. Vente til det? Da er jeg vel 10+3. Eller rett og slett vente til etter 12 uker?
 
Akkurat samme her.. Vi har fortalt det til de som det har føltes naturlig å fortelle det til. Noen av venninnene mine da jeg ikke bestilte vin på en lunsj der jeg ellers ville bestilt det. Noen på jobben når vi snakker og planlegger litt langt frem i tid. Og så kommer det sikkert bare til å skje gradvis etterhvert som vi møter venner og bekjente. Med nr 1 ventet vi til vi hadde sett bankende hjerte på ultralyd i uke 8.. men tror ikke vi klarer å vente så lenge denne gangen.
 
Akkurat samme her.. Vi har fortalt det til de som det har føltes naturlig å fortelle det til. Noen av venninnene mine da jeg ikke bestilte vin på en lunsj der jeg ellers ville bestilt det. Noen på jobben når vi snakker og planlegger litt langt frem i tid. Og så kommer det sikkert bare til å skje gradvis etterhvert som vi møter venner og bekjente. Med nr 1 ventet vi til vi hadde sett bankende hjerte på ultralyd i uke 8.. men tror ikke vi klarer å vente så lenge denne gangen.

Akkurat samme som her da, med andre ord :) Hos venner når vi skulle spise biff for eksempel..
 
Vi vil vente til tul uke 12 med å fortelle folk. Mannen har mistet tidligere, og siden vi har brukt så langt tid på å få til dette, så orker jeg ikke at folk skal tenke og bry seg så mye hvis vi mister. Sjefen vet, siden jeg har et veldig godt forhold til han og vil være åpen med han siden jeg er mye syk nå. Men har full forståelse for at andre forteller fortløpende. Og så gleder jeg meg til å forhåpentligvis kunne annonsere det litt med brask og bram, siden det er min første :Heartred
 
Jeg kommer til å vente til et stykke inn i andre trimester. Har hatt to MA i overgangen trimester en og to så er ikke komfortabel med noe annet. Orker ikke å være folkesnakk.
 
Vi venter til etter oul om mulig og forteller familie på julaften :)
 
Blir nok til å vente til vi er 13 uker før vi sier noe til min familie. Da skal vi på ferie sammen så føles naturlig. Mannen sin familie får vel kanskje vite det i uke 16-17 når vi møter dem evt i uke 12 før vi drar. Jeg har egentlig ikke lyst til å fortelle noen det denne gangen [emoji85] Er ingen jeg føler for å dele det med om det går galt igjen..
 
Fortalte min mamma og lillesøster direkte og to av mine nærmeste veninner. Skal nok vente med å fortelle mine brødre, pappa, svigerfamilien og resten av vennene til etter vi fått svar på duo/KUB test i uke 11/12. Svigerfamilien min er veldig imot å sjekke for eller å gjøre abort pga kromosomfeil, hvis det skulle være noe..
 
Har ikke fortalt det til noen enda bortsett fra mannen. Vi skal vente til vi er sikker på at det blir noe denne gang.
Fortalte noen folk sist jeg var gravid, og det og måtte fortelle at vi hadde mistet vil jeg ikke gjøre flere gang. Så da venter vi heller.
 
Her har vi kun delt nyheten med mine to nærmeste venninner (ei visste at vi prøvde, så det ble naturlig å fortelle, og hun andre er selv gravid i første trimester). Vi venter til etter uke 12 med å dele nyheten med familie og andre venner :)
 
Jeg har sagt det til ett par venninner, for jeg måtte lufte det for noen. Men til barn og resten av familien blir det ved uke 12. Det har vi ventet med de andre gangene også. Hadde en SA i april, så tenker at det kan skje igjen..
 
Har sagt det til våre søsken og foreldre, samt de nærmeste vennene. Noen på jobb vet også at jeg er gravid. Vi ventet lengre forrige gang, men ønsket å fortelle det nå. De fleste visste at vi har prøvd en stund, så ble naturlig å fortelle det. Vanskelig å holde hemmelig når man ikke er i form også.
 
Hvis ultralyden nå på fredag går bra, sier jeg det til min familie om 2 uker, da er jeg 10 uker på vei. Dette fordi vi da skal møtes for å planlegge en familiefest, og de fleste foreslår å ha den neste påske, 2 uker før termin. Da har ikke jeg noen planer om å være på fjellet oppi Nord-Sverige (jeg bor på vestlandet...),som er hovedforslaget per nå. :hilarious:
 
Vi har enn så lenge kun fortalt det til noen få kollegaer på jobb, men vet ikke om vi venter til 12 uker med å fortelle det til nærmeste familie. Forrige gang fortalte vi det da jeg var rundt 8 uker på vei, tenker egentlig litt det samme denne gangen også.
 
Her veit så og si alle det:) Jeg er i dårlig form også så greit at de nærmeste veit hvorfor. og barna har jo fått vite det og skravla til minstemann går som bare det:) Han Er så stolt❤ Og går fikk jeg forespørsel på foreldremøte på om jeg er gravid for det har allerede begynt å synes at jeg er gravid.
 
Sist holdt vi det for oss selv fram til uke 12, litt for å bli vandt til tanken på å være gravid, men det gikk likevel galt.. Så nå forteller vi det tidligere! Har TUL i morra, og kommer nok til å fortelle det neste uke eller uka etter der igjen. Da skal vi til Tyskland på ølfestival med en blanding av familie og venner, så det vil bli UMULIG å holde skjult. Fra før har jeg bare fortalt det til en venninne, som selv er gravid, tidligere har mistet og er vandt til taushet gjennom jobb i helsevesenet
 
Vi holder kjeft så lenge som mulig! Ei venninne vet det. Hun sier ikke no. Tror faktisk ikke svigermor hørte det når det ble nevnt for henne i forbindelse med en fest hvor jeg ikke drakk. Mulig mamma har en mistanke. Syntes jeg så det på henne sist jeg var innom .
 
Vi kommer nok til å si noe etter TUL, hvis jeg får det til uken, men kun til foreldrene våre og et vennepar. Vi har mistet 3 ganger, noe de vet, så de vil uansett få vite det om det går galt igjen. Jeg skal da være 6+4/5 neste helg om alt går bra.
Jeg tror at mamma mistenker noe allerede.

Hvis formen blir dårlig må nok de nærmeste på jobb få vite hvorfor.
 
Jeg holder det hemmelig så lenge jeg kan. Før gutten min ble født,så mistet jeg i uke 8. Og da hadde jeg allerede fortalt det til nærmeste venninner og arbeidskollegaer. Var en tøff tid etter når spørsmålene om hvordan det gikk med graviditeten kom.
 
Back
Topp