Hodet ikke festet :(

Miripiri

Flørter med forumet
Jeg er nå tre dager på overtid, og da jeg var på kontroll på mandag var ikke hodet helt festet enda. Vet at det ikke har kommet særlig lenger heller, siden babyen har klart å snu seg fra høyre til venstre side, og tilbake igjen til høyre. (Ekstra kjipt det også!)

Er bare så utrolig engstelig for at fødselen da ikke skal komme igang av seg selv. :( jeg er livredd for å bli satt igang da jeg vet at det er risiko for en langdryg og kjip fødsel med mye smerter, og større risiko for komplikasjoner og keisersnitt. Føler meg bare ikke trygg i min egen kropp. :( dessuten innbiller jeg meg nå at babyen har snudd seg, det dunker på rare steder og kjenner hikking høyt oppe. Blir helt fortvilet her. Noen som har noen trøstende ord eller erfaringer?

har desverre utrolig lite å komme med.. men kan fortelle at jeg er usikker på om min har festet hodet selv om jm sa at han koms ikke til å flytte seg for han lå godt neddi der, så flytter han stadig på mellom høyre/venste (kjenner beina ut på forskjellig side så ingen tvil) så tenker at selv om din også fjør det trenger det ikke å bety at noe er "galt" :)

til meg er jeg overbevist om at måte jeg sto/lå på hadde mye å si for om at han kom lengre ned.. for etter jeg ble mer bevisst og tok nown grep hadde han pluttselig hodet godt nedi.. prøvd å være litt bevisst ifht til det?:)

Ellers sender jeg deg en klwm og ønsker deg lykke til! skal se at dette går bra uansett hva det ender med :)

Skjønner følelsene dine godt. Tenker også en del på at lille i magen ikke har festet seg og jeg har enda ukesvis igjen til fødsel.
Men, da jeg ble født, ble min mamma sendt fra fødestua til sykehuset fordi de mente det ble setefødsel. Men når hun ankom sykehuset hadde jeg snudd meg riktig vei :)

Desverre ingen erfaring å komme med, men jeg har ei venninne der fødselen startet av seg selv 3 dager før tiden der ungen ikke hadde festet hodet og lå relativt høyt oppe. Hun måtte dessverre ta keisersnitt, men det var på grunn av for trangt bekken til at ungen kom seg ned.

har desverre utrolig lite å komme med.. men kan fortelle at jeg er usikker på om min har festet hodet selv om jm sa at han koms ikke til å flytte seg for han lå godt neddi der, så flytter han stadig på mellom høyre/venste (kjenner beina ut på forskjellig side så ingen tvil) så tenker at selv om din også fjør det trenger det ikke å bety at noe er "galt" :)

til meg er jeg overbevist om at måte jeg sto/lå på hadde mye å si for om at han kom lengre ned.. for etter jeg ble mer bevisst og tok nown grep hadde han pluttselig hodet godt nedi.. prøvd å være litt bevisst ifht til det?:)

Ellers sender jeg deg en klwm og ønsker deg lykke til! skal se at dette går bra uansett hva det ender med :)
Hvilke grep har du gjort, hvordan står og ligger du for å prøve å få babyen lenger ned? :-)

Hvilke grep har du gjort, hvordan står og ligger du for å prøve å få babyen lenger ned? :-)

jeg så en video om "hvordan vende baby fra sete til hodeleie" og har gjort noen av de tingene.. kan se om jeg finner den :)
men er egt ting som når jeg står.. passer jeg på å stå med likt trykk på begge føtter med litt avstand mellom, ligge med ei god og tjukk pute mellom beina, sitte "som en mann" (som kjærestn sier..) dvs rett i ryggen og bena godt fra hverandre.. har også passet på å legge håndflata nede ved skambenet når jeg er god å varm da jeg leste at de vender hodet mot det som er varmt :)

edit: jeg kan jo selvsagt ikke si 100% at det er derfor han la seg lengre ned.. eller om det bare er modningen/naturens gang som kan for det, men jeg har trua :)

jeg så en video om "hvordan vende baby fra sete til hodeleie" og har gjort noen av de tingene.. kan se om jeg finner den :)
men er egt ting som når jeg står.. passer jeg på å stå med likt trykk på begge føtter med litt avstand mellom, ligge med ei god og tjukk pute mellom beina, sitte "som en mann" (som kjærestn sier..) dvs rett i ryggen og bena godt fra hverandre.. har også passet på å legge håndflata nede ved skambenet når jeg er god å varm da jeg leste at de vender hodet mot det som er varmt :)

edit: jeg kan jo selvsagt ikke si 100% at det er derfor han la seg lengre ned.. eller om det bare er modningen/naturens gang som kan for det, men jeg har trua :)
Takk for tips! Nei, det kan man jo aldri vite, men ingenting av dette er jo skadelig å prøve, og ikke krever det så mye heller, så hvorfor ikke? :-)

Min hadde ikke festet seg før fødsel, gikk to og en halv dag på overtid. Hadde en rask og ukomplisert fødsel som varte i 4 timer :) Jeg var også redd for at han hadde snudd seg helt på slutten for plutselig kjente jeg hikking helt oppe og bevegelse på andre plasser. Man kan jo ikke vite sikkert uten UL, men i mitt tilfelle lå han heldigvis med hodet ned når fødselen startet :)

Dette er nr 3. Ingen har sagt noe om at de to andre har vært festet, ikke denne heller. Og de to første har kommet helt av seg selv, greit, 1-2 uker før termin. Så tror ikke det er noe å bekymre seg for :)

Takk for tips! Nei, det kan man jo aldri vite, men ingenting av dette er jo skadelig å prøve, og ikke krever det så mye heller, så hvorfor ikke? :)
Ikke gjør "snu fra sete til hodet" øvelser iallfall. Om baby ligger med hodet ned kan du risikere å snu babyen feil vei igjen, da de øvelsene løfter babyen ut av bekkenet.

Min ligger også langt ned i bekkenet, kjenner babyen på samme sted hver dag nå, men jordmor sa at man kan kjenne spark litt her og der, for bena er jo lange! :-)

gjør bare de jeg skrev :)
det skader vel ikke å tenke på hvordan man står/sitter? :s
men var fra den filmen jeg fikk ideen..
Sitte og stå er supert, og helt riktig! :-)
Det får baby lenger ned. :-)
Det var bare snu baby øvelser jeg skrev man ikke bør gjøre! :-)

Er førstegangs og fødte åtte dager over tiden. Hodet var ikke helt festet, men lå langt nede i bekkenet. Synes babyen lå med ryggen både mot venstre og høyre samt bakover nesten annenhver dag her. Fødselen startet med vannavgang av seg selv. Fødte på normal måte. :-)

Jeg er nå tre dager på overtid, og da jeg var på kontroll på mandag var ikke hodet helt festet enda. Vet at det ikke har kommet særlig lenger heller, siden babyen har klart å snu seg fra høyre til venstre side, og tilbake igjen til høyre. (Ekstra kjipt det også!)

Er bare så utrolig engstelig for at fødselen da ikke skal komme igang av seg selv. :( jeg er livredd for å bli satt igang da jeg vet at det er risiko for en langdryg og kjip fødsel med mye smerter, og større risiko for komplikasjoner og keisersnitt. Føler meg bare ikke trygg i min egen kropp. :( dessuten innbiller jeg meg nå at babyen har snudd seg, det dunker på rare steder og kjenner hikking høyt oppe. Blir helt fortvilet her. Noen som har noen trøstende ord eller erfaringer?
At baby ligger på høyre side med ryggen er jo bra! Det er stilling 1, som jordmor kaller det, og med ryggen på høyre side ligger baby perfekt til rotasjon nedover, og det blir da oftest ikke stjernekikker heller. Så det er jo bra at babyen har snudd seg tilbake til høyre! :)
Hikking kan også kjennes litt overalt, for det rister visst i hele kroppen deres! :)
Det du evt bør legge merke til er hvor sparkene er. Oppe eller nede?

Min har lagt seg godt ned i bekkenet, med ryggen på høyre side. Jeg kjenner nå rompen oppe, og jeg kjenner tydelig bena oppe på venstre side. Nå er jeg ganske tynn, så kan både se og kjenne at det er ben og føtter der. :)

Om vannet går vil også babyen dette lenger ned i bekkenet ditt! :-)

Tusen takk for oppløftende meldinger :) det hjalp!

Lykkeligfargeklatt, å være litt bevisst på stå og sitteposisjoner er sikkert ikke dumt! Jeg prøver å være det litt jeg og. Og prøver å tenke ham nedover.

Men det er rart, bare en time etter at jeg grein og bar meg og skrev dette innlegget, fikk jeg opptil flere murringer. Og det har vart hele natten, kjent det de gangene jeg våknet hvert fall, til morgenen i dag, og har kynnere nå. Så kanskje noe er på gang likevel, litt modning er det i hvert fall. Så det er jo litt håp. :) og det er jo lurt å være positiv og ikke stresse på seg adrenalin som stopper alt.

At baby ligger på høyre side med ryggen er jo bra! Det er stilling 1, som jordmor kaller det, og med ryggen på høyre side ligger baby perfekt til rotasjon nedover, og det blir da oftest ikke stjernekikker heller. Så det er jo bra at babyen har snudd seg tilbake til høyre! :)
Hikking kan også kjennes litt overalt, for det rister visst i hele kroppen deres! :)
Det du evt bør legge merke til er hvor sparkene er. Oppe eller nede?

Min har lagt seg godt ned i bekkenet, med ryggen på høyre side. Jeg kjenner nå rompen oppe, og jeg kjenner tydelig bena oppe på venstre side. Nå er jeg ganske tynn, så kan både se og kjenne at det er ben og føtter der. :)

Om vannet går vil også babyen dette lenger ned i bekkenet ditt! :)

Jeg kjenner for det meste bare dunking, ikke så lett å kjenne beina hver gang. Men de stikker ut litt rundt navlehøyde. Føler han ligger i en pølse oppunder ribbeina noen ganger liksom. Det er skrekken, at han plutselig har lagt seg på tvers. :confused: Noen ganger er det bare to digre klumper som presser ut på hver side og på en måte "deler" magen. Men sånn har det vært lenge. Så på UL på mandag at han lå med hodet ned og nesten var festet, men ikke helt. Sjansen er stor for at han ligger med hodet ned enda, men man blir jo litt urolig noen ganger. Snakket med en jordmor i går, og hun sa det var ekstremt sjelden at de snudde seg bort fra hodeleie igjen. Nesten helt sikkert at det ikke har skjedd...

En annen ting, de sier at man skal kontakte føden dersom aktiviteten synker eller at det blir mer aktivitet. Hvorfor ved mer aktivitet? Jeg syns min var blitt kanskje 20-30% mer aktiv enn vanlig...

Men jeg tror 1.pos som du snakker om er med ryggen til venstre, altså. Altså venstre for den gravide. o_O

Jeg kjenner for det meste bare dunking, ikke så lett å kjenne beina hver gang. Men de stikker ut litt rundt navlehøyde. Føler han ligger i en pølse oppunder ribbeina noen ganger liksom. Det er skrekken, at han plutselig har lagt seg på tvers. :confused: Noen ganger er det bare to digre klumper som presser ut på hver side og på en måte "deler" magen. Men sånn har det vært lenge. Så på UL på mandag at han lå med hodet ned og nesten var festet, men ikke helt. Sjansen er stor for at han ligger med hodet ned enda, men man blir jo litt urolig noen ganger. Snakket med en jordmor i går, og hun sa det var ekstremt sjelden at de snudde seg bort fra hodeleie igjen. Nesten helt sikkert at det ikke har skjedd...

En annen ting, de sier at man skal kontakte føden dersom aktiviteten synker eller at det blir mer aktivitet. Hvorfor ved mer aktivitet? Jeg syns min var blitt kanskje 20-30% mer aktiv enn vanlig...

Men jeg tror 1.pos som du snakker om er med ryggen til venstre, altså. Altså venstre for den gravide. o_O
Jeg har også to kuler som buler ut på hver side av navlen ved kynnere. Jeg trodde derfor det var hodet og rompen, og at babyen lå på tvers. Men det var det ikke. Kulen på høyre side er rumpen, men den andre kulen er en blanding av litt forskjellig, og ikke hodet! :)

Min snudde seg fra hode til skrå en gang, men etter å snudd tilbake til hodeleie har hodet holdt seg nede! :)

Du har helt rett om stilling 1! :) Det er jeg som skrev feil; min baby ligger med ryggen på venstre side! (Nå holdt jeg på å skrive høyre igjen.... )

Litt usikker på det med mer aktivitet, men kan det være tegn på høyere puls, mer stress??? Ved ctg så jeg jo at fosterlyden steg under kynnere iallfall. Men jeg vet ikke. Endret aktivitet skal vel sjekkes for sikkerhets skyld, men det er jo når det blir mindre liv det er skummelt. Da har de ikke nok krefter til å sparke fra seg, men bruker energien på livsviktige funksjoner istedet. Så sparker de mye har de iallfall energi og trivsel skulle man tro!

Jeg har også to kuler som buler ut på hver side av navlen ved kynnere. Jeg trodde derfor det var hodet og rompen, og at babyen lå på tvers. Men det var det ikke. Kulen på høyre side er rumpen, men den andre kulen er en blanding av litt forskjellig, og ikke hodet! :)

Min snudde seg fra hode til skrå en gang, men etter å snudd tilbake til hodeleie har hodet holdt seg nede! :)

Du har helt rett om stilling 1! :) Det er jeg som skrev feil; min baby ligger med ryggen på venstre side! (Nå holdt jeg på å skrive høyre igjen.... )

Litt usikker på det med mer aktivitet, men kan det være tegn på høyere puls, mer stress??? Ved ctg så jeg jo at fosterlyden steg under kynnere iallfall. Men jeg vet ikke. Endret aktivitet skal vel sjekkes for sikkerhets skyld, men det er jo når det blir mindre liv det er skummelt. Da har de ikke nok krefter til å sparke fra seg, men bruker energien på livsviktige funksjoner istedet. Så sparker de mye har de iallfall energi og trivsel skulle man tro!

Vet du hva, jeg dro bort til sykehuset (10 min unna bare) for å sjekke ståa. De sa de hadde god tid og at det bare var å komme. Jeg ble jo nemlig helt motløs av en UL-lege som sa at det så ut som å være milevis fra fødsel her, og han tippet jeg ikke var moden fordi jeg sa nei da han spurte om jeg hadde hatt noen rier..

Tog ctg, og jammen hadde jeg visst ikke en del kynneraktivitet. Jeg har nemlig trodd at når magen buler sånn, at det er babyen som presser oppover! Men det er jo selvsagt kynnere! Jeg skjønner ikke at jeg har klart å være så dum. Men jeg har jo kjent kynnere når jeg er i aktivitet, og det har kjentes annerledes ut. Så jeg vil tro det gjelder deg også, at den ene av de klumpene er livmora, i hvert fall. Om ikke begge. :p Og jeg har også trodd akkurat som deg, at de klumpene er hodet og rumpe. Men det er det altså ikke. Og jordmora sa at selv om han ligger på høyre side, så hadde ikke det så mye å si. Det blir svært få stjernekikkere uansett, de klarer å skru seg under riene. Så det var også godt å høre. Hodet var ikke helt festet, men nedi bekkenet.

Og ellers var det gode nyheter, jeg var litt moden og hadde 1-2cm åpning, mormunnen var myk og litt kort. Så nå er ti tonn lettet fra mine skuldre, i hvert fall! :joyful: Hun strippet meg litt også, og sa at hun tippet at jeg slapp å gå en uke til. Jeg er så glad! Nå er det hvert fall håp. Nå klarer jeg plutselig å tro på at han faktisk skal ut :p

Back
Topp