Hmmm, hvordan løser man dette da?

Nei, det er sant. Og ikke kan jeg skjønne de ikke kan lønne for jeg får ikke tatt permisjon og må fortsette med den jobben jeg gjør. Spennende dette å se hvordan det blir ;-)

Nei, du kan jo ikke akkurat ta permisjon fra barnet ditt da, så hvorfor de ikke skal kunne gi deg full lønn kan jeg ikke skjønne:o

Håper du får rask tilbakemelding fra NAV. Og du må gjerne oppdatere:) kjekt å vite hvordan systemet fungerer :)

Hva mener du med å velge?
Selvfølgelig skal jeg ikke ha dobbel lønn. Problemstillingen er at jeg ikke kan få foreldrepenger fordi jeg ikke kan ta permisjon fra "jobben" min og jeg kan heller ikke få engangsstønad fordi jeg har rett på foreldrepenger. Nå er jeg jo i kontakt med nav og de skal ringe meg tilbake en dag. Var bare nysgjerrig på hva dere tenkte. Skal gi dere oppdatering på hvordan det blir løst, så vet dere til siden om dere eller bekjente skulle komme borti det selv.

Men når du ikke kan/skal ta permisjon fra jobben din så fortsetter du jo å få penger for jobben? Ergo trenger du ikke å få noen penger inn? Permisjonspenger er jo for at kvinner som forlater jobben sin for å få baby skal få erstattet lønna si for den perioden de ikke er i jobb, og engangsstønad for å hjelpe kvinner som ikke har noen/hatt nok inntekt til å overleve samt få kjøpt litt nødvendig utstyr som de antakeligvis ellers ikke ville hatt råd til. Jeg kan vel gjette at omsorgslønna sikkert ikke er så fet, men du har jo en inntekt som dermed ikke skal erstattes.

Hva mener du med å velge?
Selvfølgelig skal jeg ikke ha dobbel lønn. Problemstillingen er at jeg ikke kan få foreldrepenger fordi jeg ikke kan ta permisjon fra "jobben" min og jeg kan heller ikke få engangsstønad fordi jeg har rett på foreldrepenger. Nå er jeg jo i kontakt med nav og de skal ringe meg tilbake en dag. Var bare nysgjerrig på hva dere tenkte. Skal gi dere oppdatering på hvordan det blir løst, så vet dere til siden om dere eller bekjente skulle komme borti det selv.
Trodde du enten kunne velge å motta permisjonspenger, men da naturlig nok ikke motta omsorgslønn - eller motsatt.

Du har jo fri fra "jobben din" mens hun er i bhg/på skole (SFO). Blir det for mye med både baby og funksjonshemmet barn på ettermiddag og kveld har du vel rett på avlastning i form av assistent fra kommunen? Hvis du er i permisjon og ikke mottar omsorgslønn tenker jeg.

Mulig du må ut i permisjon i 3 uker før termin 6 uker uker etter som er "obligatorisk" for alle mødre.

Blir spennende å høre hva NAV sier

Trodde du enten kunne velge å motta permisjonspenger, men da naturlig nok ikke motta omsorgslønn - eller motsatt.

Du har jo fri fra "jobben din" mens hun er i bhg/på skole (SFO). Blir det for mye med både baby og funksjonshemmet barn på ettermiddag og kveld har du vel rett på avlastning i form av assistent fra kommunen? Hvis du er i permisjon og ikke mottar omsorgslønn tenker jeg.

Mulig du må ut i permisjon i 3 uker før termin 6 uker uker etter som er "obligatorisk" for alle mødre.

Blir spennende å høre hva NAV sier
Omsorgslønnen min er basert på jobben min. Og jobben min er utenom bhg og avlastning :-)

Omsorgslønnen min er basert på jobben min. Og jobben min er utenom bhg og avlastning :-)
Joda men da får du jo enten fortsatt lønn eller så får du permisjonspenger som er akkurat det samme. Blir jo bare på papiret, så spiller vel ingen rolle med mindre du faktisk skal ta deg fri fra "jobben". Hvis du er i permisjon og ikke mottar omsorgslønn så tror jeg du kan få avlastning hjemme. Men ikke om du fortsatt har omsorgslønn...

Jeg er i samme situasjon. Da måtte mannen min ta ut omsorgslønnen i stedet, da den ikke er knyttet til meg som person, men til barnet. Så når jeg var i permisjon, fikk mannen min de utbetalt, når han skal ut i permisjon, får jeg de utbetalt.

Hvordan beregnes foreldrepengene? Jeg trodde ikke omsorgslønnen ga grunnlag for slikt, da man ikke får feriepenger og sykepenger??

Vil du ikke egentlig tjene på å fortsette på omsorgslønn? Permisjonen er vel 80% og 49 uker eller 100% og 59 uker?eller tenker jeg helt feil nå?

Motsatt ;) 100% er 49 uker og 80% 59 uker :-)

Jeg er i samme situasjon. Da måtte mannen min ta ut omsorgslønnen i stedet, da den ikke er knyttet til meg som person, men til barnet. Så når jeg var i permisjon, fikk mannen min de utbetalt, når han skal ut i permisjon, får jeg de utbetalt.

Hvordan beregnes foreldrepengene? Jeg trodde ikke omsorgslønnen ga grunnlag for slikt, da man ikke får feriepenger og sykepenger??
Jeg har forstått det slik at omsorgslønn er min lønn for jobben jeg gjør. Tror ikke han kan få den lønnen siden han har sin egen jobb, og jeg ungene mer.
Omsorgslønn teller grunnlag for foreldrepenger.

Men det vil jo være det samme om du kaller det foreldrepenger eller omsorgslønn?
Har jeg skjønt det riktig at det du lurer på da er om du har rett på engangsstønad itillegg til omsorgslønnen?

Jeg har forstått det slik at omsorgslønn er min lønn for jobben jeg gjør. Tror ikke han kan få den lønnen siden han har sin egen jobb, og jeg ungene mer.
Omsorgslønn teller grunnlag for foreldrepenger.
Når det kommer til omsorgslønnen, så er det veldig forskjell i praksis fra kommune til kommune. Jeg har 18% stilling omsorgslønn, det er jo for ekstraarbeidet det er med sønnen min. Når vi fikk det, var jeg og mannen i full jobb. Har derimot ikke jobbet siden 2010. Da har jeg fått pleiepenger i tillegg jeg da...

Anbefaler deg å snakke med saksbehandleren din, da får du sikkert et godt svar ;)

Back
Topp