Hmmm, hvordan løser man dette da?

Fru Lale

Glad i forumet
Februarbarna 2023
Jobben min er mitt funksjonshemmede barn. Jeg mottar omsorgslønn fra kommunen.
Vi venter et nytt barn til sommeren.
For å ha rett til foreldrepenger må du ta permisjon, det er ikke lov å jobbe og motta foreldrepenger samtidig.
Jeg kan ikke ta permisjon fra min egen datter så jobben min har jeg selv etter babyen kommer.
Engangsstønad får du om du ikke har tjent nok til foreldrepenger. Men jeg har tjent nok.
Så, hvordan gjør at dette?!

Jeg har ringt men de hadde ikke vært borti denne problemstillingen før. De skulle ta kontakt igjen. Jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan man skal løse dette, så lurer på hva dere tror/tenker? :-)

Jeg har ringt men de hadde ikke vært borti denne problemstillingen før. De skulle ta kontakt igjen. Jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan man skal løse dette, så lurer på hva dere tror/tenker? :)

De må da ha hatt denne problemstillingen før!?! Ring å avtal ett møte. Det er NAV sitt ansvar å finne ut av dette.

Uten at jeg faktisk har noe peiling så tenker jeg at logikken da blir at det ikke skjer noe som helst så lenge du fortsetter i stillingen? Det er vel ett fett om pengene du får utbetalt kalles permisjon eller omsorgslønn i ditt tilfelle, for summen vil vel være den samme og du må gjøre samme jobben? Tenker unntaket må være om du blir dårlig i svangerskapet eller etter fødselen og ikke klarer å utføre jobben slik at en person utenfra kanskje må inn?

Håper du finner ut av det uten problemer i alle fall. :)

Hvis du ikke har omsorgslønn men hadde jobbet utenfor hjemmet, hvem hadde passet på datteren din da? Kan du ta permisjon og permisjonspenger, men få en assistent til datteren din. Dette høres jo ut som en fulltidsjobb - blir mye med en baby med seg pp jobb...

Hvis du ikke har omsorgslønn men hadde jobbet utenfor hjemmet, hvem hadde passet på datteren din da? Kan du ta permisjon og permisjonspenger, men få en assistent til datteren din. Dette høres jo ut som en fulltidsjobb - blir mye med en baby med seg pp jobb...
Jeg har avlastning, så da er det ikke noe problem :-)

Ho er i barnehagen på dagtid også har jeg avlastning. Ho begynner på skolen til høsten.

Men hvis du ikke går i perm får vel heller ikke pappaen pappaperm?
Han er selvstendig næringsdrivende så han kan ikke ta
Jeg trodde at selvstendig næringsdrivende kunne overføre til mor, men det gikk visst ikke ifølge Nav.

Han er selvstendig næringsdrivende så han kan ikke ta
Jeg trodde at selvstendig næringsdrivende kunne overføre til mor, men det gikk visst ikke ifølge Nav.

Man har da rett på permisjon selv om man er selvstendig næringsdrivende da. Men er vel kanskje vanskelig om det ikke er noen ansatte...
Håper du finner ut av det :)

Vil du ikke egentlig tjene på å fortsette på omsorgslønn? Permisjonen er vel 80% og 49 uker eller 100% og 59 uker?eller tenker jeg helt feil nå?

Ok.
Men du får nå bare velge en av de da. Du skal jo ikke ha dobbel lønn.
Hva mener du med å velge?
Selvfølgelig skal jeg ikke ha dobbel lønn. Problemstillingen er at jeg ikke kan få foreldrepenger fordi jeg ikke kan ta permisjon fra "jobben" min og jeg kan heller ikke få engangsstønad fordi jeg har rett på foreldrepenger. Nå er jeg jo i kontakt med nav og de skal ringe meg tilbake en dag. Var bare nysgjerrig på hva dere tenkte. Skal gi dere oppdatering på hvordan det blir løst, så vet dere til siden om dere eller bekjente skulle komme borti det selv.

Vil du ikke egentlig tjene på å fortsette på omsorgslønn? Permisjonen er vel 80% og 49 uker eller 100% og 59 uker?eller tenker jeg helt feil nå?
Nei, det er sant. Og ikke kan jeg skjønne de ikke kan lønne for jeg får ikke tatt permisjon og må fortsette med den jobben jeg gjør. Spennende dette å se hvordan det blir ;-)

Back
Topp