Hjertesyk

Dere som er hjertesyke og gravid, hvordan har svangerskapet gått? Har vært inne på Rikshospitalet til samtaler, vi vil jo gjerne ha ett barn til. :) Har forstått det sånn at de fleste hjertesyke gravide går på en betablokker(husker ikke navnet,men begynner på M). Problemet mitt er at jeg kan ikke gå på andre medisiner enn tambocor og nadolol. Regner med at jeg får mye oppfølging, men tanken på et svangerskap og fødsel skremmer meg!
 
Jeg begynte oppfølging på riks med masse kontroller frem til uke 19, når de såg at lille jente i magen ikke hadde fått hjertefeilen min, så blir jeg nå fulgt opp i Drammen og skal føde med keisersnitt.
 
Så godt å høre! :) Om jeg tør å få ett barn til så er vaginal fødsel noe jeg ikke vil gjennomgå! Var det vanskelig å få keisersnitt eller var det et selvfølge?
 
Får jeg spørre hvordan hjertesyk dere er?

Jeg hadde høyt bt siste del av svangerskapet og fikk svangerskapsforgiftning under fødsel.
Gikk på bt medisiner til ca 6 uker etter fødsel og så sluttet jeg med de og fikk da alvorlig hjertesvik. Fått vite at det skyldes fødselen. :(

Fått vite i ettertid at jeg har medfødt hjertefeil. Et hull i hjerte. Skal på undersøkelse om 6 mnd for å se om dem skal lukke det eller ikke.
Går fortsatt på hjertesvikt medisiner.
 
Jeg har en hjerterytmeforstyrrelse (CPVT). Uff, så kjipt at det har forverret seg :( Har en kompis som hadde et lite hull i hjertet. Han fikk det lukket og har det veldig fint i dag :) Håper det ordner seg for deg! :)
 
Jeg har en hjerterytmeforstyrrelse (CPVT). Uff, så kjipt at det har forverret seg :( Har en kompis som hadde et lite hull i hjertet. Han fikk det lukket og har det veldig fint i dag :) Håper det ordner seg for deg! :)

Takk. :) Ja, får vite om 6 mnd om hva dem skal gjøre og hvis det blir operasjon, så håper jeg at det går bra. Men hadde det ikke vært for at jeg fikk hjertesvikt, hadde dem ikke funnet ut at jeg har det hullet i hjerte.
 
Krysser fingrene for at det går bra :) Har hørt at de gjør slike operasjoner hver dag og at det pleier å gå kjempefint. :) Jeg fikk tilfeldigvis en muskel/nerveinfeksjonssykdom som gjorde at de fant utav hjerterytmeforstyrrelsen min, så det var jo hell i uhell egentlig.
 
Godt å høre. :) Vet du om det er narkose eller lokal bedøvelse?
Ja, går nok bra. Er jo under oppfølging av Norges beste hjertelege. :)
Bra dem fant det ut da og at du Får behandling for det. Samme greiene her, hadde jeg ikke fått hjertesvikt. Hadde dem ikke funnet hullet.
 
Hjertesyk her også. Jeg fikk hjertesvikt i forbindelse med fødselen av datteren min for 5,5 år siden. Sliter fortsatt med redusert pumpefunksjon og medisiner som kroppen ikke har tålt. Jeg har nå fått byttet til ny type betablokker og det fungerer bedre.

Jeg har kjempelyst på et barn til, men er redd for å starte et nytt svangerskap med EF på 47 % (for dem det sier noe :)) Noen her om har erfaring med det?

Veslepus86: høres ut som vi kanskje har samme diagnose?
 
Jeg har kjempelyst på et barn til, men er redd for å starte et nytt svangerskap med EF på 47 % (for dem det sier noe :)) Noen her om har erfaring med det?

Veslepus86: høres ut som vi kanskje har samme diagnose?
Ja, det kan virke sånn. Godt å kunne få snakket med noen med samme diagnose. Da min er veldig sjelden.

Jeg hadde EF under 25% da jeg ble innlagt. Ligger nå på ca 40-45%. Spent på neste måling/kontroll og da skal jeg også få undersøkt om det blir en hjerteoperasjon.
 
Ja, det kan virke sånn. Godt å kunne få snakket med noen med samme diagnose. Da min er veldig sjelden.

Jeg hadde EF under 25% da jeg ble innlagt. Ligger nå på ca 40-45%. Spent på neste måling/kontroll og da skal jeg også få undersøkt om det blir en hjerteoperasjon.

Jeg hadde EF på 30-35 % på det verste og respirator på standby. Tok MR i november i fjor og EF er nå 47 %. Hvor blir du fulgt opp?
 
Jeg hadde EF på 30-35 % på det verste og respirator på standby. Tok MR i november i fjor og EF er nå 47 %. Hvor blir du fulgt opp?
Oki. Har ikke tatt MR. Er det vanlig?
Blir fulgt opp på Riksen. Enn så lenge. Der da?
Fikk du diagnosen rett etter fødsel eller en stund etterpå?
 
Ikke helt vanlig med MR, tror jeg. Men jeg hadde fått en del variable målinger på ekko, så jeg ønsket det og fikk det. Jeg har vært fulgt opp av Riksen jeg også, men nå blir jeg fulgt opp i Fredrikstad. Jeg fikk diagnosen ca 2 uker etter fødsel, men lå på sykehuset kontinuerlig fra jeg fikk jenta vår i 3,5 uke. Jeg ble gradvis dårligere og dårligere mens jeg lå på barsel og ble sendt på hjerte-lunge-overvåkningen dag 5 eller 6. Er det lenge siden du ble syk?
 
Ikke helt vanlig med MR, tror jeg. Men jeg hadde fått en del variable målinger på ekko, så jeg ønsket det og fikk det. Jeg har vært fulgt opp av Riksen jeg også, men nå blir jeg fulgt opp i Fredrikstad. Jeg fikk diagnosen ca 2 uker etter fødsel, men lå på sykehuset kontinuerlig fra jeg fikk jenta vår i 3,5 uke. Jeg ble gradvis dårligere og dårligere mens jeg lå på barsel og ble sendt på hjerte-lunge-overvåkningen dag 5 eller 6. Er det lenge siden du ble syk?
Oki. Bra du fikk det da. :)
Her har jeg bare tatt UL og gått via inn fra håndleddet og opp i hjertet. Skal ta innvendig UL i okt.
Ble lagt inn 1 sept i fjor. Så straks 1år. Gikk på bt dempede medisiner og slutta med de og ble dårligere og dårligere. Så bare flaks at legevakta på Hamar oppdaget det. Dette var ca 6 uker etter fødsel.
 
Ja, var nok veldig dårlig. Ble fort mye dårligere. Det gikk fort når jeg først ble ordentlig dårlig. For det gikk litt over 1 uke fra jeg sluttet på medisiner til jeg ble lagt inn.

Jeg dro på legevakta pga av kvalme, hoste og surkling. Så jeg trodde jeg hadde lungebetennelse og bronkitt, men crp'en var normal og heldigvis tok hun BT og da ble jeg lagt rett inn.

Fikk også vite at jeg hadde hatt svangerskapsforgiftning uten å få vite om det fra fødestedet.
 
Back
Topp