Hjertelyd hos jordmor

~Ønskebarn17&19

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Julegavene 2019
Har jordmor lyttet ? Hvor langt på vei var du ?

Jeg skal i morgen, 12+2 og håper hun vil lytte. Men om hun finner noe er en annen sak.. :bored:

Jeg skal i morgen, 12+2 og håper hun vil lytte. Men om hun finner noe er en annen sak.. :bored:
Vet du om hun vil, så tidlig? Har hørt om flere som ventet til etter OUL.. selv skal jeg imorgen og er 9+0 men trenger sårt en bekreftelse etter blødninger i helgen

Sist jeg var gravid var jeg tidlig hos jordmor, hun sa da at jeg skulle komme tilbake rundt uke 12 og at hun da kunne høre etter hjertelyd :happy: Mistet før jeg fikk gjort det da... men håper på å høre når jeg skal dit denne gangen på 11+6 (12+0 iflg tul) :happy:

Vet du om hun vil, så tidlig? Har hørt om flere som ventet til etter OUL.. selv skal jeg imorgen og er 9+0 men trenger sårt en bekreftelse etter blødninger i helgen
Sist sjekket de ikke før uke 17 eller noe, eller om det var rett etter OUL. Men vi får se, uansett ny ultralyd om en uke så da får jeg svar med sikkerhet. Jeg også trenger sårt en bekreftelse, ingen blødning her, bare bekymret!!

Sist sjekket de ikke før uke 17 eller noe, eller om det var rett etter OUL. Men vi får se, uansett ny ultralyd om en uke så da får jeg svar med sikkerhet. Jeg også trenger sårt en bekreftelse, ingen blødning her, bare bekymret!!
Helt lov å være bekymret selv om du ikke har blødninger

Jordmoren som jeg var hos nevnte at vi kunne lytte neste kontroll, uke 16 el no tror jeg. Men det kommer jeg til å takke nei til

Legen min har alltid lyttet hos meg i uke 12, men sagt klart ifra at man ikke alltid finner det såpass tidlig. Hun har alltid funnet den da. Aldri vært hos jordmor så tidlig, så vet ikke hva hun gjør. Tror det kommer veldig an på jordmoren :)

Sniker. Jeg har vi lyttet 9+1 og 14+4, jordmor fant uten problemer, men jeg er ganske liten og tynn.
Mye mulig hun vil prøve, men det er forskjell på hvor flinke de selv synes at de er. Min baby ligger nede i bekkenet siden morkaken er i toppen av livmoren.

Fant selv hjertelyden med doppler i uke 9 med eldste. Jordmor fant hjertelyden I uke 12, mener det var begge gangene jeg var gravid tidligere.

Fordi det er "ikke ioniserende stråling" og jeg vil minimere det. Skal jo ta ultralyd og har allerede hatt ultralyd og det er nok for min del :) men hva andre velger det er jo opp til dem selvfølgelig :D iallefall har mange studier vist at ultralyd, doppler osv er skadelig/ kan gi negative følger for babyer under utvikling. Selv om vi blir fortalt at det er trygt og at det bare er lydbølger..

Fordi det er "ikke ioniserende stråling" og jeg vil minimere det. Skal jo ta ultralyd og det er allerede galt nok for min del :) men hva andre velger det er jo opp til dem selvfølgelig :D iallefall har mange studier vist at ultralyd, doppler osv er skadelig/ kan gi negative følger for babyer under utvikling. Selv om vi blir fortalt at det er trygt og at det bare er lydbølger..
Jordmødre bruker ofte en slik trestokk til å lytte til hjertelyd vet jeg :) Men det er kanskje ikke sikkert det går så tidlig?
Nå er det jo slik at dopplere og ultalyd bokstavelig talt kan redde liv også! Det er jo en grunn til at vi har ultralyd og at jordmor lytter til hjertelyd, det er ikke for "kos" som regel, men for å passe på at baby har det bra :)
Og for de som har mistet er det ikke bra for verken mor eller barn å være stresset heller, og jeg tror at da kan det å høre hjertelyden i et halvt minutt være bedre enn at den gravide er engstelig.
Jeg er selvsagt enig i at man ikke trenger å lytte i tide og utide.
Og du skal selvsagt få lov til å lytte så lite du vil :)
Ville bare påpeke at det er mange medisinske grunner som taler for både ultralyd og å høre hjertelyd. Det er ikke bare en dum ting!

Jordmødre bruker ofte en slik trestokk til å lytte til hjertelyd vet jeg :) Men det er kanskje ikke sikkert det går så tidlig?
Nå er det jo slik at dopplere og ultalyd bokstavelig talt kan redde liv også! Det er jo en grunn til at vi har ultralyd og at jordmor lytter til hjertelyd, det er ikke for "kos" som regel, men for å passe på at baby har det bra :)
Og for de som har mistet er det ikke bra for verken mor eller barn å være stresset heller, og jeg tror at da kan det å høre hjertelyden i et halvt minutt være bedre enn at den gravide er engstelig.
Jeg er selvsagt enig i at man ikke trenger å lytte i tide og utide.
Og du skal selvsagt få lov til å lytte så lite du vil :)
Ville bare påpeke at det er mange medisinske grunner som taler for både ultralyd og å høre hjertelyd. Det er ikke bare en dum ting!

I de fleste tilfeller trengs det ikke men der det er grunn så er jo sikkert det greit. Helt enig i at det gir en lettelse. Samme som at jeg valgte tidlig ultralyd og jeg ble veldig lettet etter det og er nå rolig :) neste gang velger jeg nok ikke det. En får gjøre det en selv vil, men greit vite begge sider for så å ta et valg :D

Første time hos jordmor i dag, 13+2. Hun forsikret meg om at hun ikke kunne garantere hjertelyd. Vi fikk høre et dunkende hjerte og litt bevegelse :D en enorm lettelse!

Noen som har egen doppler eller app for å lytte etter lyd selv? Eller bare prøvd det og vil dele erfaring? Orker ikke betale for nok en privat UL (hatt 2) så da er jo doppler et ganske mye rimeligere alternativ..

Noen som har egen doppler eller app for å lytte etter lyd selv? Eller bare prøvd det og vil dele erfaring? Orker ikke betale for nok en privat UL (hatt 2) så da er jo doppler et ganske mye rimeligere alternativ..
Jeg har :) har en angelsound. Fungerer godt! Finner hjertelyden fort nå som jeg vet hvor baby ligger og det er ikke tvil om hva jeg hører. Er 9+1

Jeg har :) har en angelsound. Fungerer godt! Finner hjertelyden fort nå som jeg vet hvor baby ligger og det er ikke tvil om hva jeg hører. Er 9+1
Hvor langt nede finner du hjertelyden? Har du et triks, for jeg finner ingenting :p er i dag 9+5 og andregangsfødende, så regner med jeg finner den snart :joyful:

Hvor langt nede finner du hjertelyden? Har du et triks, for jeg finner ingenting :p er i dag 9+5 og andregangsfødende, så regner med jeg finner den snart :joyful:
Helt nede med skambeinet der, rett over "grensa" der håret begynner å vokse om du skjønner :p det er lurest å begynne å lete ca midt på. Mim baby ligger pittelitt til høyre for midten. Viktig å bruke godt med gel, ellers finner ihvertfall jeg ingenting. Må trykke godt ned for p lytte og ha på full lyd. Først bruker jeg å treffe en blodåre hvor jeg hører min puls, og når jeg da retter den litt vekk og ned derifra hører jeg klart og tydelig baby sin puls på ca 170 slag i minuttet :)

Okei, bruker du den mye? Er redd jeg skal bli avhengig om jeg får til, men også redd for å bli stressa om vi ikke finner. Og jeg er egentlig ikke så stressa, men med en MA bak meg er jo ikke tankene veldig langt unna de dagene jeg føler meg i «for god form». Hehe

Back
Topp