Hjertebank

Mammadalt

Betatt av forumet
Augustlykke 2015
Hei, noen andre som opplever hjertebank? Har en hvilepuls på 80-90, er veldig ekkelt! Er redd det skal påvirke fosteret på noen måte :-/

Hei, noen andre som opplever hjertebank? Har en hvilepuls på 80-90, er veldig ekkelt! Er redd det skal påvirke fosteret på noen måte :-/

Hei!
Nå vet ikke jeg om du har noen underliggende sykdom. Men svært sjeldent er det alvorlig med hjertebank, så jeg prøver å svare etter beste evne, og tar stilling til at du ellers er frisk

Når du er engstelig eller stresset, frigjøres hormonet adrenalin til blodbanen. Dette gjør at hjertet banker raskere og hardere. Hjertebank følger derfor ofte med angstanfall og stressende situasjoner. Dette er den vanligste årsaken til hjertebank.
Alkohol, tobakk, kaffe, narkotika, enkelte blodtrykksmedisiner, digitalis (hjertemedisin) og astmamedisin kan også gi hjertebank.

Normal hvilepuls er mellom 60-80 slag i minuttet.

Hvor lenge har det vart? Føler du annet ubehag? Vet du ellers hva hvilepulsen pleier å ligge på?
Legg deg ned, prøv å slapp av. Pust inn gjennom nesa og ut av munn, ta gode drag.

Det beste er å ringe legen når du er usikker. Men jeg svarer fordi dette er det jeg snart er utdannet til. Men det er selvsagt lettere på telefon, enn over nett.. Er det alvorlig, og du ikke føler deg bra, kan det være "farlig" å bruke tid her inne.

Men hvis du ikke har sykdom i sirkulasjonssystemet, og du kanskje kan kjenne deg igjen ift at du kan være litt stresset (kanskje kjenner litt ekstra godt etter at banken banker, så stiger pulsen din også)

og ikke vær redd for fosteret. Den får akkurat det den skal ha. Men det beste er hvis du prøver å slappe av :)
Blir det ikek bedre så må du kotnakte legen.

Har det ofte, er plaga med det ellers og, men verre når eg er gravid. Sterk, ofte rask puls(100 i kvilepuls), og dobbeltslag. Det er ikkje farlig, men veldig irriterande/ekkelt. Blir verre ved stress eller lite søvn :)

Har det ofte, er plaga med det ellers og, men verre når eg er gravid. Sterk, ofte rask puls(100 i kvilepuls), og dobbeltslag. Det er ikkje farlig, men veldig irriterande/ekkelt. Blir verre ved stress eller lite søvn :)

Har det likt.. opplevde det i kveld men tror det har mye med at jeg spiste mye søtt så kroppen gikk i litt sukkerkikk modus :p

Ikke farlig akkurat nå, men det kan jo være et tegn på at noe ikke er helt som det skal. Å gå med hjertebank,rask puls og bilyd, det fører med noen ekstra "cautions" man skal være oppmerksom på. Men dette har du snakket med legen din om helt sikkert.
Men det er som du sier. Det er sjeldent det er farlig.
Men hjertebank KAN være symptom på en feil/skade i sirkulasjonssystemet. Så selv om du opplever det som ufarlig, og kjenner til det, så gjelder det ikke automatisk for neste person. Men svært, svært sjelden er det alvorlig. Da er det mer det psykiske man må "jobbe" litt med.

:)

Når man er gravid så økes blodvolumet i kroppen, så hjerte får mer blod å pumpe rundt! Derfor øker normalt pulsen hos gravide litt ifht vanlig:-) så det er helt normalt å føle seg litt andpusten, og med høy puls... Om det kan være årsaken til hjerteklapp vet jeg ikke, men det kan jo tenkes?!?

Back
Topp