Hjertebank/urolig hjerte

Bee

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Noen andre som har dette og vet om det er normalt?
Jeg har alltid hatt urolig hjerte i perioder, gjerne i forbindelse med stress. Men nå har jeg det hver eneste dag. Føler at hjertet dunker ekstra hardt og så er det disse "dobbeltslagene" som er skikkelig ubehagelige...

Har det jeg også, i tillegg til at jeg sliter med å puste.

Legen min sa det var normalt. Har hvilepuls på 100 så er ikke så rart sa hun. Vi tok noen prøver for å se om jeg kan mangle noe, feks jernmangel kan gi hjertebank og andpustenhet.

Får svar på prøvene i morgen :)

Jeg har fet slik jeg også, hjertebank, tungpustet, tung i kroppen og svimmel og kvalm..er 3 gangs og jeg har ikke hatt det slik før.. Bare vært kvalm. Uff synes det er skikkelig ubehagelig.

Jeg kan heller ikke huske at det var sånn i mine to første svangerskap.
Denne gangen er jeg helt kaputt...
Kvalm, trøtt, hormonell, megaømme pupper og så denne hjertebanken.
Kan jo ha noe med at jeg har blitt 9 år eldre da... :P
Skal nevne det til legen på neste kontroll ihvertfall. Min far fikk faktisk blodpropp i hjernen pga. urolig hjerte, så det er litt guffent at det har tatt seg sånn opp :/

Jeg har alltid hatt urolig hjerte i perioder, gjerne i forbindelse med stress. Men nå har jeg det hver eneste dag. Føler at hjertet dunker ekstra hardt og så er det disse "dobbeltslagene" som er skikkelig ubehagelige...
Hvor langt er dere på vei? Jeg gikk påvist lavt jernlager og slikt i begynnelsen av graviditeten, og vet dette har noe å si om saken. Jeg er ikke mer enn 9+5, men sliter faktisk med andpusthet og en funky hjerterytme til tider.

Leste i en sånn bok jeg fikk av fastlegen for førstegangsfødene at det er normalt til en viss grad med tanke på at hjertet jobber litt ekstra hardt nå som man er gravid og at blodvolumet stiger.

Hvor langt er dere på vei? Jeg gikk påvist lavt jernlager og slikt i begynnelsen av graviditeten, og vet dette har noe å si om saken. Jeg er ikke mer enn 9+5, men sliter faktisk med andpusthet og en funky hjerterytme til tider.

Leste i en sånn bok jeg fikk av fastlegen for førstegangsfødene at det er normalt til en viss grad med tanke på at hjertet jobber litt ekstra hardt nå som man er gravid og at blodvolumet stiger.
Jeg er 8+2. Har ikke tatt noen blodprøver enda, så vet ikke noe om jernlager. Men det er vel sånt som sjekkes ved første kontroll?

Jeg er 8+2. Har ikke tatt noen blodprøver enda, så vet ikke noe om jernlager. Men det er vel sånt som sjekkes ved første kontroll?
Ja, det er i hvertfall standard her :) blodprøver for sjekk av vitaminer, mineraler og jern tror jeg. Du kan jo spørre når du har kontroll om de kan gjøre det om det ikke nevnes

Ja, det er i hvertfall standard her :) blodprøver for sjekk av vitaminer, mineraler og jern tror jeg. Du kan jo spørre når du har kontroll om de kan gjøre det om det ikke nevnes
Det skal jeg gjøre :)

Hjertebank kan komme av mye. Var selv hjertesyk inntil nylig, så vet hvor ubehagelig hjertebank, ekstraslag og tungpusthet kan være. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg gått å tatt en blodprøve. Sjekk jern og stoffskifte iallefall. Stresser du mye? Hvordan er temperaturen din? Stress og temperatur kan gi hjertebank. Ekstraslag er helt ufarlige, men ubehagelige. Hvor mange slag i minuttet har du? Har du under 100 og et normalt blodtrykk ville ikke jeg bekymret meg. Som noen sier over så er det normalt da hjertet plutselig får større oppgave, i og med at det vokser et foster inne i magen din og at blodvolumet øker. Håper det gav deg litt svar :)

Hjertebank kan komme av mye. Var selv hjertesyk inntil nylig, så vet hvor ubehagelig hjertebank, ekstraslag og tungpusthet kan være. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg gått å tatt en blodprøve. Sjekk jern og stoffskifte iallefall. Stresser du mye? Hvordan er temperaturen din? Stress og temperatur kan gi hjertebank. Ekstraslag er helt ufarlige, men ubehagelige. Hvor mange slag i minuttet har du? Har du under 100 og et normalt blodtrykk ville ikke jeg bekymret meg. Som noen sier over så er det normalt da hjertet plutselig får større oppgave, i og med at det vokser et foster inne i magen din og at blodvolumet øker. Håper det gav deg litt svar :)
Kan for øvrig legge på at hvilepuls når man er gravid stiger litt. Min ligger rundt 100 og legen sier det er helt greit og ingenting å bekymre seg over med min høyde og vekt og generell helse :) ta kontakt med legen deres, så slipper dere å være noe unødvendig stresset eller bli dårligere :o

Stoffskifte mener jeg legen sjekket da jeg var innom for to uker siden. Da meldte kvalmen seg for fullt.
Men jern tror jeg som sagt ikke at jeg har sjekket på en stund.
Tenker du på hvor mange ekstraslag jeg har per minutt?
Har ikke sjekket, det varierer litt i løpet av dagen...
Akkurat nå er jeg veldig lite stresset.
Er sykemeldt pga. kvalme og tar livet helt med ro.
Men tidligere har det ofte forverret seg ved stress.

Takk for gode svar alle sammen :)

En liten oppdatering etter dagens legebesøk. Jernlager er ok, men stoffskiftet er litt lavt. Så tok nye blodprøver i dag.
Hun henviste meg også til hjertesenteret for å ta en døgnregistrering av hjertet. Dette er pga. familiær historikk.
Helst trolig er det ikke noe farlig, men det er godt at de sjekker :)

Back
Topp