Hjemmelaget pizza

Nica

Elsker forumet
Noen som har en veldig god oppskrift på pizza bunn og fyll som de vil dele med meg?
Har prøvd å lage mange ganger, men får det liksom ikke til. Blir aldri så god som jeg tror den skal bli... HJELP! [:)]

jeg lager hjemmelaget pizza sågodt som hver lørdag, men jukser med fyllet da...

Bunn:

Jeg tar en skvett vann som jeg varmer, dette går på øyemål, og derfor blir et aldri like mye, men det er vel 1-2 dl en plass.... Jeg putter noe hvetemel og tørrgjær og et utvalg krydder (gjerne pepper eller oregano, eventuelt paprikapulver) i bakebollen, før jeg tilsetter det lunkede vannet og litt matolje, og deretter mer mel til passe deig. Dette har jeg dessverre kke noen bedre oppskrift på.

Fyllet, da steker jeg en pakke kjøttdeig, også varierer jeg veldig.... Men ejg brukr ofte pizzasaus fra glass eller pose... det er derfor ikke helt hjemmelaget (jeg er iikke god på å få det til å smake bra med tomatpure og sånn... også er de så masse jobb, og usikkert resultat)

en variant jeg syns er godt er å smøre pizzasaus på bunnen, krydre kjøttdeigen GODT med pepper, og spre oppå sausen, og ost på toppen, men oftest blander jeg sausen i kjøttdeigen, med litt ekstra krydder, og restne av tacokjøttdeigen fra kvelden før (vi har nesten alltid taco på fredager, og spiser ikke en hel pakke kjøttdeig da) Er det mye taco tilovers kan jeg la en del av pizzaen være med bare tacokjøttdeig og post, jeg synes jo det er kjempegodt da.

På min samboers halvden av pizzen er det ofte fersk paprika og av og til sopp også da...

Egentlig er nok min pizza aldri lik fra gang til gang, selv om jeg bruker ferdigfyll....

vi er kjempgla i kjøtt så vi har kjøttdeig, skinke, bacon og biffstrimler. Det blander vi med taco mix!
Åsså masse ost så klart

Bunn:
750 gr hvetemel
3 ss smeltet margarin
5 dl lunka vann
1 ts salt
50 gr gjær (jeg bruker tørrgjær)

Bland alt det tørre, og hell så vekselvis oppi vann og margarin.
La den stå og heve seg mens du lager fyll.

Fyll:
Brun 300 gr kjøttdeig
Toro pizzafyll med tomat og løk (følg "bruksanvisning")
En liten boks opphakket chamingjong (hvordan nå det skrives..)
En løk som du hakker opp fint
En halv boks mais
Kryddre litt med taco krydder (bare litt)

Kjevl ut deigen. Dryss litt rifla ost på bunnen og trykk den litt nedi. Ta på fyllet, ta ost oppå, du kan bruke så mye du vil [:D] Jeg bruker mye for vi er glad i ost...
Sett pizzaen i ovnen 225 grader til den er ferdig...

Vi her hjemme synes at denne pizzaen er veldig god...

Hei,
Min pizza er favoritten i familien og balnt venner og den lager jeg slik:

Bunn på øyemål- lunka vann, mel, gjør- tørrgjør, oregano og matolje..en liten skvett, litt salt.

Fyll kjøttdeig som brunes, tilsetter litt pizzaause, pepper og salt..resten av sausen smører jeg i bunn. så fyller jeg med ananas, løk, eventuelt purre, paprika og samboeren vil ha pølsebiter på sin del..har den i langpanne og bruker masse ost.. strør oregano på osten.., den er dødsgod:) klarer du ikke deig, kjøp toros poser, 2stk og tilsett litt gjør eller en t skje øl, da hever den bedre:)

Kjøp sånn pose-pizza deig. Den syns jeg er best[:)]
Åsse i stede for å blande alt fyllet sammen, legger du det sånn som de gjør på "pizza-sjappene". Smør på tomat fyll på bunnen, åsså legger du på stekt kjøttdeig og wienerpølser (de pleier jeg bare å kutte opp). Stek pizza litt før du tar den ut og legger på osten...
Vil du ha mer fyll er det bare å slenge på-f.eks løk, mais, bacon, tomat skiver, kjøttboller, peperoni, ananas, paprika osv osv... bare fantasien som setter grenser i grunn[:)]
Her elsker ungene kjøttdeig og spaghetti på pizzan  

Takk for svar alle sammen! Skal prøve meg litt frem [:)]

italiensk-amerikansk tynn-bunn pizza:

800dl hvetemel
2 skjeer smør / olje
5 dl lunka vann
en teskje salt
halv blokk fersk gjær

Bland sammen, ikke for varmt vann, kna sammen men ikke for lenge, skal ikke bli hard deig, la den stå
å heve i ca 30-40 min med litt strødd mel på toppen, gjerne et håndkle over og inni et varmeskap / i vannbad i vasken.

Ta et brett og smør litt smør eller olje på brettet, rull ut deigen med mel under på benken så tynt du klarer uten å ødelegge den, sleng den over på brettet.

ta 2 bokser med knuste tomater
1-2 skjeer med tomatpurre
1-2 skjeer oregano
1/2 skje basilikum
1/2 teskje salt
6-8 rist/strø med pepper fra en bøsse (ikke for mye)

bland godt sammen og legg oppå deigen, put på halvparten norwegia og halvparten mozerella, slik at det dekker såvidt, ikke for mye, du skal se det røde igjennom.
Ta til slutt en halv pakke salami, skjær i strimler (del hver salami i 3), dekk pizzan med så mye du ser for deg er likandes. (smaker som pepperoni når det blir stekt, bare mildere smak og tynnere enn pepperonipølse).

Liker du den litt sterk, ta et par sterke pepperonipaprika på boks og hakk opp og strø på ovnen.

Sett den i ovnen på 220 grader ca i 10-15 (til du ser den er ferdig, noen liker mildt stekt, noen liker godt stekt).

800 dl er ikke det litt mye da???[:D][:D][:D]

ORIGINAL: Karmacom

italiensk-amerikansk tynn-bunn pizza:

800dl hvetemel
2 skjeer smør / olje
5 dl lunka vann
en teskje salt
halv blokk fersk gjær

Bland sammen, ikke for varmt vann, kna sammen men ikke for lenge, skal ikke bli hard deig, la den stå
å heve i ca 30-40 min med litt strødd mel på toppen, gjerne et håndkle over og inni et varmeskap / i vannbad i vasken.

Ta et brett og smør litt smør eller olje på brettet, rull ut deigen med mel under på benken så tynt du klarer uten å ødelegge den, sleng den over på brettet.

ta 2 bokser med knuste tomater
1-2 skjeer med tomatpurre
1-2 skjeer oregano
1/2 skje basilikum
1/2 teskje salt
6-8 rist/strø med pepper fra en bøsse (ikke for mye)

bland godt sammen og legg oppå deigen, put på halvparten norwegia og halvparten mozerella, slik at det dekker såvidt, ikke for mye, du skal se det røde igjennom.
Ta til slutt en halv pakke salami, skjær i strimler (del hver salami i 3), dekk pizzan med så mye du ser for deg er likandes. (smaker som pepperoni når det blir stekt, bare mildere smak og tynnere enn pepperonipølse).

Liker du den litt sterk, ta et par sterke pepperonipaprika på boks og hakk opp og strø på ovnen.

Sett den i ovnen på 220 grader ca i 10-15 (til du ser den er ferdig, noen liker mildt stekt, noen liker godt stekt).

ORIGINAL: Tvilling74

Doh! [:@] beklager, jeg mente selvfølgelig 800 liter [:)][;)]

fikk lyst på pizza jeg nå[8D]

TIPS!

Putt 1 ts eller så i bunnen med bakepulver, da får du en MYE luftigere bunn.
Jeg bruker ofte mer enn 1 ts.

Har ikke prøvd dette selv,men noen bruner ikke kjøttdeigen først, bare strør den på bunnen og steker den i ovnen, sier at den blir saftigere da!

Hehe.. JA det vil jeg nok tro du gjorde..  [:D]

Hahahaha[:D]

Jeg heier på Dolly Dimples jeg!

Jeg pleier å koke en saus som jeg har på pizza. Det tar litt lang tid, men man kan fryse den og bruke den som basis til pasta og forskjellige pizzaer. Noen ganger bruker jeg chorizo pølser med div digg, noen ganger bruker jeg skalldyr. Da kjøper jeg bare en boks med blåskjell og en med krepsehaler, for å få bort den saltlakesmaken er det godt å helle av laken og la de ligge i litt sitronsaft noen min før bruk.

SAUSEN: Da tar jeg en kasserolle med litt olivenolje. Svisjer litt løk og hvitløk i oljen. bruker plommetomater på boks. Ikke knus tomaten før på slutten da tomatfrøene kan gjøre sausen litt bitter. jeg er glad i chili og bruker litt chilipulver, godt med oregano og div krydder som man liker. Dette skal putre godt 30-45-60 min. Kommer ann på hvor lenge man orker å vente. Man kan ta bittelite brunt sukker oppi. Når sausen er ferdig kokt tar man den av varmen og moser tomatene og har i litt rødvinseddikk, en god dæsj olivenolje og eventuelt fersk basilikum. Pappa syns det er best hvis man putter det på pizzaen etterpå!

Nam nam!

ORIGINAL: Anita20

Hehe.. JA det vil jeg nok tro du gjorde..  [:D]

thihi, 800 gr kanskje ? [:D]

hehe... ler av alt mulig for tiden...dette var morsomt...

Hvis du bruker en vanlig oppskrift på deig, så doble den. Jeg pleier å bytte ut omtrent 1/3 av hvetemelet med sammalt rug. Og har gjærne i en dæsj hvitløkpulver.

Fyll: Jeg bruker ofte kjøttdeig som jeg blander med løk, sopp, mais og hakka tomater på boks. (Finnes jo ingen god tomatsaus)
Så har jeg oppi litt pizzakrydder. Og ev.ananas
Blander alt i stekepanna til alt det flytende på tomatene er kokt(stekt) bort.

Det blir verdens beste pizza synes jeg[:D]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp