Hjemmelaget babymat?

cedd1aeff3adfa7270e2266edc508448

309afed533d0f023ec4f4b44a0515162

Første runde med babymat klar for å fryses (det ble 4 isbitformer tilsammen). Imorgen skal jeg prøve meg på sviskemos. Må bare vente til disse stivner slik at formene blir ledige :)

Hva slags fett bruker du/skal du bruke da? :)
Den maskinen har jeg og kjøpt nå, gleder meg til å teste :D
Men en tilsetter fettet helst rett før servering? Har jeg forstått det rett? :)

Hva slags fett bruker du/skal du bruke da? :)
Den maskinen har jeg og kjøpt nå, gleder meg til å teste :D
Men en tilsetter fettet helst rett før servering? Har jeg forstått det rett? :)
Jeg har ikke tilsatt noe fett, bare ren gresskarmos. Så lenge hun ikke er vant med fast føde og spiser såpass lite så venter vi med fett. Etterhvert blir det med olivenolje i første omgang, men tilsetter dette når den skal spises heller. Har tenkt å fryse ned en del forskjellige grønnsaker slik at jeg etterhvert kan blande de også etter ønske. I sviskemos kommer jeg ikke til å tilsette noe fett, men det kommer også til å bare brukes i tillegg til annen mat.
Den blenderen var helt genial! Eneste kjipe er at den ikke lager mye om gangen så måtte lage 3 runder for å få hele gresskaret. Men det gjorde ikke noe for da kunne jeg fylle former i mellomtiden.

Takk for litt oppklaring! Tenkte å bruke kaldpreset olivenolje det er jo "innafor" både hos helsedirektoratet og det jeg leser på nett på folk som ihvertfall utgir seg for å ha peiling :)
Bør man variere eller kan en gi samme olje/fett hele tiden?
Vi blir å bytte litt. Kokkosolje gir veldig god smak til grøt og frukt, om man bruker den med kokkossmak :)

Helsedirektoratet anbefaler flytende margarin og planteolje. Hard margarin har gått gjennom en prosess som gjør at smør blir et bedre alternativ. Det er egentlig ikke så motstridende, bare at helsedirektoratet ofte ikke går inn i sine anbefalinger spesifikt nok. Videre så anbefaler de ikke melkeprodukter i det hele tatt før 10 måneder og derfor kan de ikke anbefale smør. Litt smør er ikke farlig, men for mye melk er ikke bra for små babyer så derfor er det tryggere å fraråde alt. For de som bruker litt tid og setter seg inn i det så kan man for eksempel gå inn på melk.no og se hva de skriver om saken. Men for de som ikke setter seg inn i tema er det bedre å bare fraråde alt av melkeprodukter siklerhetskyld
Det er jo melk i ALT av ferdige grøter, mme, de fleste glassmat og noen smoothies. Så smør i hjemmelaget babymat er absolutt ikke farlig/skadelig på noe vis.

Grunnen til at babyer ikke skal ha kumelk er fordi det hemmer jernopptaket...og derfor kan jeg ikke fatte at det er melk i praktisk talt all industrielt framstilt babymat.

Det er jo melk i ALT av ferdige grøter, mme, de fleste glassmat og noen smoothies. Så smør i hjemmelaget babymat er absolutt ikke farlig/skadelig på noe vis.

Grunnen til at babyer ikke skal ha kumelk er fordi det hemmer jernopptaket...og derfor kan jeg ikke fatte at det er melk i praktisk talt all industrielt framstilt babymat.
Jeg tror ikke de som ikke bryr seg så mye om tema setter seg inn i innholdsfortegnelsen på babymaten i butikken :)
Nå er det jo ganske store mengder melk som må til for å hemme jerninntaket så litt melk eller smør skader ikke uansett. Men jeg er enig i at det er rart at man putter melk i mat med tanken på hvor vanlig det er med barn som ikke tåler melkeprotein.

Her har har jeg laget alt fra bunnen av. Har til og med prøvd meg på grøtpulver. Men det ble litt klumpete, men smaken var bra :)

cedd1aeff3adfa7270e2266edc508448

309afed533d0f023ec4f4b44a0515162

Første runde med babymat klar for å fryses (det ble 4 isbitformer tilsammen). Imorgen skal jeg prøve meg på sviskemos. Må bare vente til disse stivner slik at formene blir ledige :)

Har nesten samme maskin! Phillips avent 4in1 steamer- blender. Elsker deeeeen! Babymat er jo som en lek å lage med de maskinene:) bare synd at søtpoteten og gulroten har gjort den halvgul allerede.. Sterkt fargestoff :P

Har tilogmed laget potetmos til oss i den, bare tok i smør/salt/melk etter jeg dampa poteten - kjempegodt!

Har nesten samme maskin! Phillips avent 4in1 steamer- blender. Elsker deeeeen! Babymat er jo som en lek å lage med de maskinene:) bare synd at søtpoteten og gulroten har gjort den halvgul allerede.. Sterkt fargestoff :P

Har tilogmed laget potetmos til oss i den, bare tok i smør/salt/melk etter jeg dampa poteten - kjempegodt!
Vi kjøpte denne på salg i vår. Viste ikke at det kom en ny versjon av den da. Men det viktigeste for meg er steaming og blending så den funker fint. Men ja, etter to runder så er den gul allerede, så de kunne godt ha brukt en annen farge enn hvit :)

Hvordan ser denne kokosoljen ut? :)
Her er den med kokkossmak:

ImageUploadedByBV Forum1475264936.454348.jpg

Og den uten

ImageUploadedByBV Forum1475264951.078483.jpg

Den er hard i kjøleskap og flytende om det er varmt. Myk i romtemperatur. Jeg bruker kokkosolje i badevannet og på vaskekluten når jeg vasker stumpen hans, på badet er oljen flytende. På kjøkkenbenken er den myk som margarin. :)

Her er den med kokkossmak:

Vis vedlegget 199917

Og den uten

Vis vedlegget 199918

Den er hard i kjøleskap og flytende om det er varmt. Myk i romtemperatur. Jeg bruker kokkosolje i badevannet og på vaskekluten når jeg vasker stumpen hans, på badet er oljen flytende. På kjøkkenbenken er den myk som margarin. :)
Hvor lenge holder en slik seg når den er åpen? Vi har en stående fra en raw food kake jeg lagde for et år siden og lurer på om den kan brukes eller kastes.

Hvor lenge holder en slik seg når den er åpen? Vi har en stående fra en raw food kake jeg lagde for et år siden og lurer på om den kan brukes eller kastes.
Man lukter fort om den er harsk. Min erfaring er at den holder som regel til datostemplingen selv om den er åpnet. :)

Hvordan er det enklest å varme opp frossen mat når man ikke har micro? Kan man ta ut en isbit dagen før og ha i kjøleskapet eller er det best samme dagen? Vi prøver å mate så tidlig som mulig etter første luren da hun får en del luft i magen av maten og jeg vil at hun skal være ferdig med det før leggetid. Men oppdaget i dag at maten ikke tiner så fort som jeg trodde

Hvordan er det enklest å varme opp frossen mat når man ikke har micro? Kan man ta ut en isbit dagen før og ha i kjøleskapet eller er det best samme dagen? Vi prøver å mate så tidlig som mulig etter første luren da hun får en del luft i magen av maten og jeg vil at hun skal være ferdig med det før leggetid. Men oppdaget i dag at maten ikke tiner så fort som jeg trodde

Er vel ikke noe problem å tine i kjøleskap over natta... er kanskje den beste måten å tine mat på. Ellers bruker jeg innimellom også en liten kjele på komfyren :)

Snapchat-1860797363778421572.jpg Snapchat-7522952438718426236.jpg
Ville bare tipse om dissa lyserosa. 4 stk på 0,3 L til 24,90,- kroner :) billig! Og passe størrelse :)
De andre små boksene i farger kosta 37,- kroner eller noe, morro for de små med småting oppi :)

Kjøpt på Europris :)

Last edited:
Back
Topp