Hjemmelaget babymat?

Lykkeår2016

Gift med forumet
Aprillykke 2016
Noen som driver med dette og evt har noen oppskrifter? :) har prøvd meg litt og synes det er morro og veldig lettvint og kunne tenkt meg noen enkle men gode oppskrifter med fisk/kylling/okse :) så kjekt å lage opp å ha i fryseren :)

Har lagd søtpotet og fryst. Hadde i morsmelk og olivenolje kaldpresset virgin. Ellers moser jeg avokado og sånn ferskt etter behov.

Bruker isbitbrett fra IKEA og heller oppi bokser etterpå.

Leste litt på bare barnemat med førstemann, fin p slå opp på!

http://barebarnemat.blogspot.no/

Syns nettversjonen i stedet for mobil versjonen er fin til å slå opp per grønnsak osv

Har lagd søtpotet og fryst. Hadde i morsmelk og olivenolje kaldpresset virgin. Ellers moser jeg avokado og sånn ferskt etter behov.

Bruker isbitbrett fra IKEA og heller oppi bokser etterpå.

Leste litt på bare barnemat med førstemann, fin p slå opp på!

http://barebarnemat.blogspot.no/

Syns nettversjonen i stedet for mobil versjonen er fin til å slå opp per grønnsak osv

Den siden virket veldig fin! :) har du opp i morsmelk etter du har tinet det opp, eller før og så fryser ned? Jeg får ikke pumpa så fryktelig mye selv så må da i såfall bruke mme men det kan man ikke fryse tror jeg :/ bruker kaldpresset olje, men har i etter jeg har tinet og varmet opp :)

Bruker isbit brett jeg også :) veldig kjekt når man bare skal gi smaksprøver :)

Jeg har hittills laget det som er avbildet over og bare søtpotet og gullerot mos, og avokado og banan mos :) Tenkte å prøve meg på en oppskrift med fisk og okse også etterhvert :) Synes det er mye billigere å lage selv :)

Med førstemann hadde jeg ikke overskudd til å lage, men denne gangen pusler jeg litt.

Kan vel fryse sviskeglass fra hipp i isbitform også hvis man bare bruker et par teskjeer når man åpner. Så slipper man kaste så mye når det går ut på dato etter åpning.

Lillebror elsker banan men blir så hard i magen, så har droppet det for nå.

Vanligvis sper jeg ut mosen med morsmelk rett før mating, rett fra puppen.

Jeg laget ca all mat til storesøster fra bunn av. Kjøpte boken til Margit Vea, der er aldersinndelte oppskrifter :) storesøster er som sin far, meget glad i pasta og hater poteter, så her gikk det mye i:

Pasta med tomatsaus og kjøtt/karbonadedeig
Kylling, pasta og pesto
Laks (nå kalt prinsessefisk) med potet og diverse grønsaker.
Lapskaus

Har begynt så smått å lage litt smaksprøver til lille... planer om å lage litt mer middager og sånn etterhvert, men foreløpig er det puppen som gjelder :) mange fine oppskrifter på nett og ellers kan vel de små spise stort sett det samme som oss bare man passer på saltinnhold og et par ting til :)

Husk å tilsette fett i all babymat du lager! Urolig viktig å tilsette olje eller smør (usaltet). Fettet gjør at næringsstoffene fra grønnsakene taes bedre opp i den lille kroppen. :)

Ellers så blir jeg ikke å lage så mye babymat. Lillebror får spise det vi spiser.
Men en slager fra storesøster var torskegryte med kokkosmelk og karri, kjøttdeig og spagetti med løk og gulrot, og søtpotet, gulrot, kålrabi og kjøtt (lapskaus). :)

Med førstemann hadde jeg ikke overskudd til å lage, men denne gangen pusler jeg litt.

Kan vel fryse sviskeglass fra hipp i isbitform også hvis man bare bruker et par teskjeer når man åpner. Så slipper man kaste så mye når det går ut på dato etter åpning.

Lillebror elsker banan men blir så hard i magen, så har droppet det for nå.

Vanligvis sper jeg ut mosen med morsmelk rett før mating, rett fra puppen.

Så lurt å fryse sviskemos! Det skal jeg også gjøre! Syns det blir kasta altfor mye! :/

Husk å tilsette fett i all babymat du lager! Urolig viktig å tilsette olje eller smør (usaltet). Fettet gjør at næringsstoffene fra grønnsakene taes bedre opp i den lille kroppen. :)

Ellers så blir jeg ikke å lage så mye babymat. Lillebror får spise det vi spiser.
Men en slager fra storesøster var torskegryte med kokkosmelk og karri, kjøttdeig og spagetti med løk og gulrot, og søtpotet, gulrot, kålrabi og kjøtt (lapskaus). :)

Tenkte lille også skulle få spise det vi spiser men er ofte vi spiser middager som han kanskje ikke bør spise :/ Da er det kjekt med middag i fryseren :)

Har du oppskrift på den torskegryte? :)

Så lurt å fryse sviskemos! Det skal jeg også gjøre! Syns det blir kasta altfor mye! :/
Du kan også lage egen sviskemos om du vil prøve deg ;-)
Jeg skal ihvertfall lage sviskemos, aprikosmos og dadlermos og fryse ned slik at disse kan blandes i grøt senere

Består mosen kun av den frukten du skal mose, eller tilsetter du fett eller morsmelk e.l?
Bare vannet det kokes i. Denne type mos i seg selv er jo ikke mat, men kan fint brukes som tilsetning i grøt eller annen grønnsaksmos eller gis som dessert:)

Leser mange plasser på nett om dette med olje og smør. At margarin ikke er bra, heller meierismør ellerr kaldprsset olje osv. Men helsedirektoratet anbefaler olje eller pante margarin. Hvorfor så motstridende? :p Hvis noen vet her inne :)

Leser mange plasser på nett om dette med olje og smør. At margarin ikke er bra, heller meierismør ellerr kaldprsset olje osv. Men helsedirektoratet anbefaler olje eller pante margarin. Hvorfor så motstridende? :p Hvis noen vet her inne :)
Helsedirektoratet anbefaler flytende margarin og planteolje. Hard margarin har gått gjennom en prosess som gjør at smør blir et bedre alternativ. Det er egentlig ikke så motstridende, bare at helsedirektoratet ofte ikke går inn i sine anbefalinger spesifikt nok. Videre så anbefaler de ikke melkeprodukter i det hele tatt før 10 måneder og derfor kan de ikke anbefale smør. Litt smør er ikke farlig, men for mye melk er ikke bra for små babyer så derfor er det tryggere å fraråde alt. For de som bruker litt tid og setter seg inn i det så kan man for eksempel gå inn på melk.no og se hva de skriver om saken. Men for de som ikke setter seg inn i tema er det bedre å bare fraråde alt av melkeprodukter siklerhetskyld

Last edited:
Helsedirektoratet anbefaler flytende margarin og planteolje. Hard margarin har gått gjennom en prosess som gjør at smør blir et bedre alternativ. Det er egentlig ikke så motstridende, bare at helsedirektoratet ofte ikke går inn i sine anbefalinger spesifikt nok. Videre så anbefaler de ikke melkeprodukter i det hele tatt før 10 måneder og derfor kan de ikke anbefale smør. Litt smør er ikke farlig, men for mye melk er ikke bra for små babyer så derfor er det tryggere å fraråde alt. For de som bruker litt tid og setter seg inn i det så kan man for eksempel gå inn på melk.no og se hva de skriver om saken. Men for de som ikke setter seg inn i tema er det bedre å bare fraråde alt av melkeprodukter siklerhetskyld
Forøvrig samme grunn til at det anbefales kjøpegrøt fremfor hjemmelaget mat. Om man ikke kan nok om tema og ikke gir riktig mat så kan ungen få alvorlig jernmangel.

Det går nok litt på hvilken type kosthold man går etter. Helsedirektoratet er litt gammeldags synes jeg, de anbefaler margarin fordi det inneholder umettet fett. Personlig foretrekker jeg "rent" fett som kokkosolje, meierismør eller olivenolje. ;)

Forøvrig samme grunn til at det anbefales kjøpegrøt fremfor hjemmelaget mat. Om man ikke kan nok om tema og ikke gir riktig mat så kan ungen få alvorlig jernmangel.

Det går nok litt på hvilken type kosthold man går etter. Helsedirektoratet er litt gammeldags synes jeg, de anbefaler margarin fordi det inneholder umettet fett. Personlig foretrekker jeg "rent" fett som kokkosolje, meierismør eller olivenolje. ;)

Takk for litt oppklaring! Tenkte å bruke kaldpreset olivenolje det er jo "innafor" både hos helsedirektoratet og det jeg leser på nett på folk som ihvertfall utgir seg for å ha peiling :)
Bør man variere eller kan en gi samme olje/fett hele tiden?

Takk for litt oppklaring! Tenkte å bruke kaldpreset olivenolje det er jo "innafor" både hos helsedirektoratet og det jeg leser på nett på folk som ihvertfall utgir seg for å ha peiling :)
Bør man variere eller kan en gi samme olje/fett hele tiden?
Bruker du en god ekstra virgin olivenolje så er det egentlig ingen grunn for å variere. Men forskjellige oljer har jo forskjellige smaker. Personlig kommer variere for å lære ungen å like forskjellige ting.

cedd1aeff3adfa7270e2266edc508448

309afed533d0f023ec4f4b44a0515162

Første runde med babymat klar for å fryses (det ble 4 isbitformer tilsammen). Imorgen skal jeg prøve meg på sviskemos. Må bare vente til disse stivner slik at formene blir ledige :)

Back
Topp