Så braSnakk om heldig! Bestemor har ubrukt stavmikser jeg kunne få teste ut den i morgen
Sent from my iPhone using BV Forum
Legg ut bilder etterhvert
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Så braSnakk om heldig! Bestemor har ubrukt stavmikser jeg kunne få teste ut den i morgen
Så bra
Legg ut bilder etterhvert
Tenkte å lage aprikosmos til snuppa men finner bare soltørket aprikos på butikken. Prøver å finne fersk men finner ikke :/
Bruker dere soltørket aprikosen til matlaginga? Er helt ny på dette feltet..
Kan jeg få spørre hvorfor?Sniker fra april har laget fra soltørkede aprikoser, har ikke sett noen oppskrift med ferske. Husk å la dem ligge i vann over natten hvis de ikke er økologiske
Kan jeg få spørre hvorfor?
Så spennende, takk for infoFordi aprikoser som ikke er økologiske blir tilsatt svoveldioksid for å konservere. Men det blir borte hvis man bløtlegger, bytter vann noen ganger og skyller godt
Hirse/ris og mais lager vi.Hva slags grøt lager du da?
Har du noe oppskrift på dette?Hirse/ris og mais lager vi.
Slik lager jeg grøten:Har du noe oppskrift på dette?
Vi har en annen type enn den du snakker om iseliin Men gjør sikkert samme nytta.Jeg fant bare hirsegrøt fra Holle eller hva det var, og den blander man jo bare.. Kosta 49kr og for pakka
Slik lager jeg grøten:
(NB. Detter ikke noen "fasit", men det fungerer for oss, og oppskriftene er hentet fra boken Lettlaget barnemat.)
Maisgrøt
2 dl vann og 2 ss maismel fra helsekosten.
Pleier å blande inn en-to ss med eplepure eller bananpure for å tilsette litt smak/søtning.
Tilbereding:
Mel og vann blandes. Rør hele tiden og la det koke i 5 min, før du tar den av platen og avkjøler.
Når man tar oppi pureen fra kjøleksapet så blir det fort perfekt temperatur og klar for servering etter kort tid.
En favoritt her i huset!
Hirsegrøt
1/2 dl hirseflak fra helsekosten og 2 dl vann.
Tilberedning:
Kok opp vannet og tilsett hirseflakene. La det koke i 2-3 minutter.
Her pleier vi å blande inn eplepuree for å søte det litt.
Hvis man ønsker å øke jerninnholdet i grøtene kan man tilsette mm/mme, og droppe deler av vannet.
Hirsegrøten inneholder mye jern i seg selv og det er ikke nødvendig å tilsette mm/mme, hvis man ikke ønsker.
Det annbefales også å blande inn litt smør eller olje i grøten for å tilføre gode fettstoffer , samt at barnet får i seg vitaminer og mineraler i måltidet. Vi har ikke testet ut det enda. Foreløpig har vi kun laget pureer av søtpotet, eple og banan som vi har brukt som tillegg/søtning i grøtene.
Dette har funket bra for oss, og vesla er strålende fornøyd.
Tusen takk for tipsSniker litt her, men vil bare anbefale kokosolje, det er poppis her og gir en god smak til grøten
Vi har en annen type enn den du snakker om iseliin Men gjør sikkert samme nytta.
Hirsen får du tak i på helsekosten hvertfall Sikkert andre steder også, men jeg kjøpte på helsekosten, det samme med mais og rismelet. Maisgrøten ble en hit her i gården. Veldig fin konsistens og lett og fin å svelge.Hvordan olje bruker du nå ? Oog ber du da om hirseFLAK på helsekosten? elsker denne tråden her!
Når du lager fruktpure, av f.eks eple, koker du eplet før det går i stavmikseren?
Tusen takk for tips
Dette må testes. Hvor kjøper du oljen?
Slik lager jeg grøten:
(NB. Detter ikke noen "fasit", men det fungerer for oss, og oppskriftene er hentet fra boken Lettlaget barnemat.)
Maisgrøt
2 dl vann og 2 ss maismel fra helsekosten.
Pleier å blande inn en-to ss med eplepure eller bananpure for å tilsette litt smak/søtning.
Tilbereding:
Mel og vann blandes. Rør hele tiden og la det koke i 5 min, før du tar den av platen og avkjøler.
Når man tar oppi pureen fra kjøleksapet så blir det fort perfekt temperatur og klar for servering etter kort tid.
En favoritt her i huset!
Hirsegrøt
1/2 dl hirseflak fra helsekosten og 2 dl vann.
Tilberedning:
Kok opp vannet og tilsett hirseflakene. La det koke i 2-3 minutter.
Her pleier vi å blande inn eplepuree for å søte det litt.
Hvis man ønsker å øke jerninnholdet i grøtene kan man tilsette mm/mme, og droppe deler av vannet.
Hirsegrøten inneholder mye jern i seg selv og det er ikke nødvendig å tilsette mm/mme, hvis man ikke ønsker.
Det annbefales også å blande inn litt smør eller olje i grøten for å tilføre gode fettstoffer , samt at barnet får i seg vitaminer og mineraler i måltidet. Vi har ikke testet ut det enda. Foreløpig har vi kun laget pureer av søtpotet, eple og banan som vi har brukt som tillegg/søtning i grøtene.
Dette har funket bra for oss, og vesla er strålende fornøyd.