Hjemmelaget babymat

Tenkte å lage aprikosmos til snuppa men finner bare soltørket aprikos på butikken. Prøver å finne fersk men finner ikke :/
Bruker dere soltørket aprikosen til matlaginga? Er helt ny på dette feltet..

Tenkte å lage aprikosmos til snuppa men finner bare soltørket aprikos på butikken. Prøver å finne fersk men finner ikke :/
Bruker dere soltørket aprikosen til matlaginga? Er helt ny på dette feltet..

Sniker fra april :) har laget fra soltørkede aprikoser, har ikke sett noen oppskrift med ferske. Husk å la dem ligge i vann over natten hvis de ikke er økologiske :)

Vesla har på kun fått hjemmelaget mat siden hun begynte å få fast føde. Jeg har laget to fulle porsjoner med grøt 2 x daglig. Mye har gått i søpla dessverre , da vi i starten kun var på smaksprøver.

På 1 1/2 måned har det kostet oss 19,- på grøt som vi lager selv. Lurer på hvor mye det ville blitt om man kjøpte ferdig grøt. (?) Regner med summen ville blitt en del høyere...

Ikke at prisen har noe å si, men ville bare dele, for jeg ble overrasket over hvor økonomisk det faktisk er å lage maten selv.:)

Hva slags grøt lager du da?

Har du noe oppskrift på dette? :)

Sent from my iPhone using BV Forum
Slik lager jeg grøten:
(NB. Detter ikke noen "fasit", men det fungerer for oss, og oppskriftene er hentet fra boken Lettlaget barnemat.)

Maisgrøt
2 dl vann og 2 ss maismel fra helsekosten.
Pleier å blande inn en-to ss med eplepure eller bananpure for å tilsette litt smak/søtning.
Tilbereding:
Mel og vann blandes. Rør hele tiden og la det koke i 5 min, før du tar den av platen og avkjøler.
Når man tar oppi pureen fra kjøleksapet så blir det fort perfekt temperatur og klar for servering etter kort tid.
En favoritt her i huset!

Hirsegrøt
1/2 dl hirseflak fra helsekosten og 2 dl vann.
Tilberedning:
Kok opp vannet og tilsett hirseflakene. La det koke i 2-3 minutter.
Her pleier vi å blande inn eplepuree for å søte det litt.

Hvis man ønsker å øke jerninnholdet i grøtene kan man tilsette mm/mme, og droppe deler av vannet.
Hirsegrøten inneholder mye jern i seg selv og det er ikke nødvendig å tilsette mm/mme, hvis man ikke ønsker.
Det annbefales også å blande inn litt smør eller olje i grøten for å tilføre gode fettstoffer , samt at barnet får i seg vitaminer og mineraler i måltidet. Vi har ikke testet ut det enda. Foreløpig har vi kun laget pureer av søtpotet, eple og banan som vi har brukt som tillegg/søtning i grøtene.

Dette har funket bra for oss, og vesla er strålende fornøyd.

Jeg fant bare hirsegrøt fra Holle eller hva det var, og den blander man jo bare.. Kosta 49kr og for pakka
Vi har en annen type enn den du snakker om iseliin:) Men gjør sikkert samme nytta.

Slik lager jeg grøten:
(NB. Detter ikke noen "fasit", men det fungerer for oss, og oppskriftene er hentet fra boken Lettlaget barnemat.)

Maisgrøt
Pleier å blande inn en-to ss med eplepure eller bananpure for å tilsette litt smak/søtning.
Tilbereding:
Mel og vann blandes. Rør hele tiden og la det koke i 5 min, før du tar den av platen og avkjøler.
Når man tar oppi pureen fra kjøleksapet så blir det fort perfekt temperatur og klar for servering etter kort tid.
En favoritt her i huset!

Hirsegrøt
Tilberedning:

Hvis man ønsker å øke jerninnholdet i grøtene kan man tilsette mm/mme, og droppe deler av vannet.
Hirsegrøten inneholder mye jern i seg selv og det er ikke nødvendig å tilsette mm/mme, hvis man ikke ønsker.
Det annbefales også å blande inn litt smør eller olje i grøten for å tilføre gode fettstoffer , samt at barnet får i seg vitaminer og mineraler i måltidet. Vi har ikke testet ut det enda. Foreløpig har vi kun laget pureer av søtpotet, eple og banan som vi har brukt som tillegg/søtning i grøtene.

Sniker litt her, men vil bare anbefale kokosolje, det er poppis her og gir en god smak til grøten :)

Hvordan olje bruker du nå ? Oog ber du da om hirseFLAK på helsekosten? :) elsker denne tråden her!
Når du lager fruktpure, av f.eks eple, koker du eplet før det går i stavmikseren?
Hirsen får du tak i på helsekosten hvertfall:) Sikkert andre steder også, men jeg kjøpte på helsekosten, det samme med mais og rismelet. Maisgrøten ble en hit her i gården. Veldig fin konsistens og lett og fin å svelge.
Hittil har jeg ikke brukt noe olje i noen av grøtene. Jeg har kun tilsatt pureer av eple, banan og søtpotet.

Eplene koker evt damper du i noen minutter til de er møre, så tar du stavmikseren og får det fløyelsmykt. Når du lager eplepuree trenger du ikke tilsette noe annet da det er så mye vann i eplene etter kokingen, som gjør at de får en perfekt konsistens.

Jeg var helt grønn på dette feltet , men har lest/leser side opp og side ned om babymat,får ideer og gode råd- og synes det er veldig moro. Hyggelig å få tips av andre også:)
Kokosoljen skal testes ut etterhvert .

Tusen takk for tips:)
Dette må testes. Hvor kjøper du oljen?

Kokosolje finner du på Helsekosten eller så kan man bestille på iHerb.com. Det er helt klart billigere, men jeg går tom før jeg får bestilt så da blir det til at jeg kjøper i butikk heller, men den er drøy i bruk så føler ikke at jeg sløser med pengene :)

PS: bruker oljen i badevannet og som bodylotion, helt super!

Slik lager jeg grøten:

Maisgrøt
Tilbereding:
En favoritt her i huset!

Hirsegrøt
Tilberedning:

Tusen takk kjære deg! ❤️
Dette skal absolutt prøves! Er jo ikke mer stress å lage dette enn pulveret i butikken. Ja takk til å spare penger og lage mat fra bunn ;-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp