Hjemmelaget babymat

Anna•

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Mailykke <3
VIP
Himmelbarn
Marsboerne2017
I morgen skal jeg prøve med på hjemmelaget babymat som jeg skal fryse ned.

I første omgang skal jeg lage følgende:

-Havregrøt

-Søtpotetpure

-Sviskemos

Er det flere her inne som skal lage mat selv?

Skal kjøpe slike isbitformer og fryse ned litt frukt/grønnsakspureer etterhvert som vi lager middag.
Ingen stress enda, 1 mnd til vi starter med tynn grøt :p

Jeg har bestilt sånne isbitformer selv- fra ebay, pluss små begere. Har kjøpt Philips avent dampkokeren for å tilberede maten i, og gleder meg nå til å sette i gang.

Er trist å se hvor mye vann og stivelse som er tilsatt barneglassene med mat som man kjøper i butikken. I går så jeg bak det ene glasset at over halvparten (hele60%!!!!) av glasset besto av vann! Jeg ble rystet rett og slett!
Alle de ferske råvarene er byttet ut med vann og stivelse - trist:(

Jeg gleder meg til å lage barnemat, men blir en stund til enda da Ulrik bare er 12 uker. Er den dampkokeren for at maten skal beholde flere av næringsstoffene? Når du lager søtpotetpuré, da moser du søtpotet og tilsetter hva? Jeg har ikke satt meg helt inn i dette enda ;)

Jeg gleder meg til å lage barnemat, men blir en stund til enda da Ulrik bare er 12 uker. Er den dampkokeren for at maten skal beholde flere av næringsstoffene? Når du lager søtpotetpuré, da moser du søtpotet og tilsetter hva? Jeg har ikke satt meg helt inn i dette enda ;)
Jeg kjøpte den for at jeg vet at man beholder mye mer av næringstoffene ved damping kontra koking.
I tillegg er den helt genial og det blir lite søl og oppvask. Det er dampenhet og mikser i en å samme maskin- veldig praktisk.

Glemte helt å svare på oppskriften, ble litt ivrig:)

Du damper bare potetene og tilsetter evt litt av det dampede vannet for å få ønsket konsistens.
(Sikkert noen som blander inn mm eller mme istedet for (evt) vann.?)

Jeg kjøpte den for at jeg vet at man beholder mye mer av næringstoffene ved damping kontra koking.
I tillegg er den helt genial og det blir lite søl og oppvask. Det er dampenhet og mikser i en å samme maskin- veldig praktisk.
Ble veldig nysgjerrig på denne dampkokeren din, har du link? Hørtes fantastisk ut! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Ble veldig nysgjerrig på denne dampkokeren din, har du link? Hørtes fantastisk ut! :)

Jeg kjøpte min gjennom en venninne som jobber i Midelfart, som fører Philips avent.
Her er bilde av den:

image.jpg

Den der sikler jeg på selv! Blir vel å handle den inn.
Ønsker å lage middagsmat osv til gutten selv, grøt også men akkurat nå går det i kjøpegrøten, må få tak i sånne hirsekorn! Har iaf glutenfri havre!

Den der sikler jeg på selv! Blir vel å handle den inn.
Ønsker å lage middagsmat osv til gutten selv, grøt også men akkurat nå går det i kjøpegrøten, må få tak i sånne hirsekorn! Har iaf glutenfri havre!

Jeg skal teste ut grøt i dag også, må bare finne en bra oppskrift. Pr i dag bruker vi grøten fra nestle.

Her bruker vi stort sett grønnsaker fra vår egen middag og moser til mini :) har planer om å lage grøt selv også må bare få ut fingen å gjøre det :p har en boks med Sinlac-grøt vi bruker fram til jeg faktisk får lagd egen, snuppa elsker den så kommer nok til å variere mellom hjemmelaga og kjøpegrøt. :)

Grunnoppskrift babygrøt
(øk mengden etter behov):

Kilde: monas kjøkkenskriverier

1 ss maismel eller rismel (evt 50/50)
1 dl vann

Rør ut melet i kaldt vann, kokes i 3-5 minutter. Tilsett gjerne litt fruktmos som gir søt og god smak, samt litt god olje for økt næringsverdi, ca 1 ts pr porsjon. Spe eventuelt med morsmelk/morsmelkerstatning. Grøten kan oppbevares 2-3 dager i kjøleskap i en boks med lokk.
Merk følgende dersom du sper med morsmelk/morsmelkerstatning: Både morsmelk og morsmelkerstatning er "ferskvare". Hvis du lager mos beregnet til flere måltider, så vent med å spe mosen til måltidet skal serveres. Ved hvert måltid tar du den mengde du trenger av mosen, og sper den til passe konsistens.

Hirsegrøt

Hirse er et kornslag som er rikt på jern. Man får kjøpt hirseflak på helsekosten.

Hirsegrøt
ca. 2 dl
2 dl vann
1/2 dl hirseflak
litt morsmelk eller morsmelkerstatning
ev. smakstilsetting; 1/2 ts nypeekstrakt, 1 ss eplemos, moset banan
eller annen frukt- eller bærmos
Kok opp vann. Visp hirseflakene i det kokende vannet, og la det småkoke et par minutter.
Avkjøl noe. Spe med morsmelk eller morsmelkerstatning.

Kilde:
http://www.matportal...at for spedbarn

Grøt kjøper vi, men blir vel å lage annen babymat. Ihvertfall prøve. Med førstemann lagde jeg opp såååå mye mat, og så likte han det ikke... Så måtte til slutt kjøpe middagsglass. Med nr 2 hadde Kiwi og rema skikkelig "matkrig" på babymat, så da var det bare super billig å kjøpe.

Har en bok med mange oppskrifter, så vi får se om snuppa liker mammas mat mer enn når guttene var babyer...

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Jeg kjøpte min gjennom en venninne som jobber i Midelfart, som fører Philips avent.
Her er bilde av den:

Vis vedlegget 75125
Denne har jeg også kjøpt!;-) Gleder meg til å prøve den! Kommer nok til å lage pureer og middager, ikke grøt:-p Hun elsker den kjøpe-grøten:-)

Mamma til to prinsesser<3

Vi har brukt middagsglass, men nå så nekter han å spise dem, siden 4 mnd glassene er helt rennende og det liker ikke han :P Så har laget poteter, gulerøtter og brokkoli med hvit saus :) Og i dag så skal jeg lage poteter, gulerøtter, brokkoli, blomkål og brun saus, så spent på hva han syns om det :)

♡Lille prinsen 17.04.14♡

Vi har brukt middagsglass, men nå så nekter han å spise dem, siden 4 mnd glassene er helt rennende og det liker ikke han :p Så har laget poteter, gulerøtter og brokkoli med hvit saus :) Og i dag så skal jeg lage poteter, gulerøtter, brokkoli, blomkål og brun saus, så spent på hva han syns om det :)

♡Lille prinsen 17.04.14♡
Spennende !
Legg ut bilder etterhvert - er så fint å få litt inspirasjon av hva andre gjør:)

Saus også?
Hvordan gjør du det?

Spennende !
Legg ut bilder etterhvert - er så fint å få litt inspirasjon av hva andre gjør:)

Saus også?
Hvordan gjør du det?

Det kan jeg gjøre vet du ;)

Nei bare lager en liten porsjon med saus, også putter jeg potetene og grønnsakene og litt saus i blenderen hvis jeg ikke bruker stavmikseren, også ser jeg underveis om det holder med saus eller om det er litt tørt :) Hvit saus har iallefall falt veldig i smak :)

♡Lille prinsen 17.04.14♡

Back
Topp