ORIGINAL: Sicily
ORIGINAL: blir det baby
Nei, jeg kunne ikke tenke meg det. Hadde en komplisert fødsel forrige gang, og hadde det vært hjemmefødsel ville nok ikke gullet mitt vært i live idag [8|]
Får ofte et inntrykk av at hjemmefødsler blir "glorifisert", "å føde er naturlig", "man føler seg tryggere hjemme" osvosv.. men man kan ikke forutse komplikasjoner. Nettopp derfor var også barnedødeligheten mye høyrere tidligere, før man fikk så gode tilbud på sykehus som vi har idag.
Alle ser på det som en naturlig ting å føde, og forventer at det skal gå bra, og få et friskt barn. Men grunnen til at man forventer det, er jo nettopp at det er blitt tryggere å føde nå (på sykehus) enn for 200 år siden i sitt eget hjem. Tidligere var det litt mer "survival of the fittest", mange flere døde i barsel desverre..
Vel, det er jo en del kriterier for å få lov å føde hjemme, og du får neppe lov hvis du bor i bushen med 10 timer til nærmeste sykehus, liksom. [8D]
Joda, skjønner det at der er kriterier, men jeg snakker på bakgrunn av egen erfaring, der var det snakk om minutter.. og det er jo ganske mange man hører om som får haste ks, så jeg synes det er tryggere med sykehus.