Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vil du fortelle litt mer?Ja eg har, berre til å spør om noko ein lurer på. Eg synes det var veldig bra å ha egne folk som berre var der for seg, ikkje noko stress og kunne vere i eget hjem.
Eg og bur litt lenger unna sjukehus denne gongen[emoji57] Men trur det trumfer alt at eg veit kven som er der. Høyrt så mange historier om lite tid på avdelinger, og stressa fødande og det hadde eg berre ikkje takla.Det som er det viktigaste ved ein fødsel som er normal (og ved heimfødsler er det faktisk mindre bruk av inngrep) er at ein har tid og ro. Eg kan godt forstå at mannen din tenker det, men det er fordi me nå til dags ikkje ser det som ein naturlig ting lenger å føde. Eg hadde ikkje tenkt til å føde heime, men eg ville vite kva jordmor som var der, nokon eg var trygg på og som visste kva eg ville, og så kom eg over ei privat som tilfeldigvis dreiv med det, men tok si tid før eg var overbevist, spennande at du er på den veien! Det som skjedde med meg var at eg fekk ein lang latens-fase, over fleire døgn, og på sjukehus hadde eg i det tilfelle blitt satt i gang. Etterpå fant jordmor ut at morkaka min var todelt (som eit [emoji176]!)og om det hadde blitt satt sprøyte og den hadde truffe bindeleddet mellom delene kunne det fått alvorlige følger. Håper eg ikkje sa for mykje detaljer nok, berre eit poeng at ikkje alle inngrep er bra. Det som teller er ei rolig mor og fine forhold. Såklart risikosvangerskap bør ha meir oppfølging, men følte meg alltid trygg. Det eg var mest redd for var at dei skulle seie eg måtte på sjukehus å ha keisersnitt e.l, huff eg like ikkje medisiner[emoji85]
Vurderer du det forresten?Vil du fortelle litt mer?
Så bra, korleis har det vert på dei fødslane heime?
Så interessant lesning å hørre fra det perspektivet. Lurte på kor mange km 4-5 min utrykning tilsvare..? Flytta litt lenger vekk siden sist.Og for min del så er jeg kort unna sykehus, Ca 4-5min på utrykning, hvis noe skule vise seg å bli problematisk under veis.
Hadde jeg bodd over 15-20min unna så hadde jeg personlig nok vært mer skeptisk, selv om noen sier at det går bra fordet.
Ja, statistikken taler jo absolutt for at det er trygt hjemme (hvis man oppfyller kriteriene , så klart), og ikke minst renere en på sykehus (trust me ). Og hjemme jordmor, som står med ansvaret, har jo veldig lav terskel for å si at nå drar vi på sykehus isteden. Og Jm kjenner deg, hører på deg, og merker endringer i deg også -i tillegg til overvåkningen.
Noen argument jeg har hørt, som er i mot, er den typiske "plutselig ble det akutt ks" "hadde vi ikke vært på sykehus så hadde vi ikke overlevd"
Men realiteten er at tegnene har ofte vært der en god stund i forkant, og det som virker "akutt" på de har ikke vært det for Jm/lege. Enten så har de fulgt med, og sett an, uten å si så mye om det eller så har det (sjeldent) blitt oversett.
https://sykepleien.no/2015/02/tryggest-fode-hjemme
Så interessant lesning å hørre fra det perspektivet. Lurte på kor mange km 4-5 min utrykning tilsvare..? Flytta litt lenger vekk siden sist.
Jeg skal ikke føde hjemme. Begge mine fødsler har vært unnagjort på 3t, og hadde ikke jeg vært på sykehus hadde det ikke gått bra med eldstemann.