Hjelp!

Srh

Gift med forumet
Sommerfuglene
JuniJubel2021
Leste akkurat at mye lakris under svangerskapet kan føre til spontanabort. Dette etter at jeg har trykket i meg en hel boks med lakrispulver :sorry: Har skikkelig dårlig samvittighet og har mye smerter nå nederst i magen (sikkert pga lakrisen) og klarer ikke riste av meg tanken på at jeg nå kommer til å få en SA :sorry: trenger noen beroligende ord nå.
 
Jeg fikk beskjed om å spise lakris sist svangerskap av fastlegen, da dette kunne hjelpe å øke blodtrykket.
Kan umulig tenke meg at det du spiste i dag har gjort mye skade evt?
 
  • Liker
Reactions: Srh
Dette går helt sikkert fint! En boks lakris høres ikke så mye ut. Hvis så små mengder var farlig ville det vært mer kjent at dette var noe gravide skulle unngå. Jeg er ikke så glad i lakris fordi jeg får så mye luft i magen av det. Så smertene i magen kan kanskje rett og slett være litt gass?
 
  • Liker
Reactions: Srh
Jeg fikk beskjed om å spise lakris sist svangerskap av fastlegen, da dette kunne hjelpe å øke blodtrykket.
Kan umulig tenke meg at det du spiste i dag har gjort mye skade evt?
Jeg overreagerer helt sikker, men får litt panikk :(
 
Dette går helt sikkert fint! En boks lakris høres ikke så mye ut. Hvis så små mengder var farlig ville det vært mer kjent at dette var noe gravide skulle unngå. Jeg er ikke så glad i lakris fordi jeg får så mye luft i magen av det. Så smertene i magen kan kanskje rett og slett være litt gass?
Regner med det er smerter pga mengden jeg har spist. Var ikke rent lite :hungry: Men blir hysterisk av alt om dagen merker jeg.
 
Kjenner meg veldig igjen i det å bli hysterisk av alt mulig.. Søkshistorikken min på google vitner om en manisk førstegangsgravid :dance018
 
Samme her! Jeg har hadde akkurat spist masse lakris i går før jeg googlet og skjønte at det kunne være skadelig for fosteret! Ble stresset, leste mye om det, og så på forskningen som er gjort, og de har bare klart å bevise at det er farlig i større mengder. Så roet meg med at inntak av lakris én kveld trolig ikke har gjort noen skade. Så tror vi kan slappe av☺️
 
Samme her! Jeg har hadde akkurat spist masse lakris i går før jeg googlet og skjønte at det kunne være skadelig for fosteret! Ble stresset, leste mye om det, og så på forskningen som er gjort, og de har bare klart å bevise at det er farlig i større mengder. Så roet meg med at inntak av lakris én kveld trolig ikke har gjort noen skade. Så tror vi kan slappe av☺️
Håper virkelig det! Spiste hele boksen uten å tenkte over det :nailbiting:
 
Ja, er rimelig sikker på at én kveld med lakris går fint☺️ Lakris er jo så godt! Jeg har jo nylig bestilt lakris-julekalender fra Bulows, men nå spørs det om samboeren min må spise all lakrisen alene
 
Lakris er jo lakserende, så vil gjette at det kanskje er det du kjenner :p
 
Leste akkurat at mye lakris under svangerskapet kan føre til spontanabort. Dette etter at jeg har trykket i meg en hel boks med lakrispulver :sorry: Har skikkelig dårlig samvittighet og har mye smerter nå nederst i magen (sikkert pga lakrisen) og klarer ikke riste av meg tanken på at jeg nå kommer til å få en SA :sorry: trenger noen beroligende ord nå.
Det kommer nok til å gå helt fint <3 Med sønnen min visste jeg ikke at jeg var gravid, og testet nesten 6+0 første gang. Da hadde jeg spist masse lakris, drukket vin, spist rødt kjøtt, klappet nabokatten, you name it! Men han er den fineste jeg vet om, og er helt «perfekt». Så det går nok veldig fint <3
 
Jeg tror ikke du trenger å stresse over dette. Det er jo mange som spiser masse man ikke skal og til og med drikker seg full fordi de ikke vet de er gravid og det går allikevel fint. Tviler på at en kveld med lakris har så mye betydning. Tror og at de verdiene som helsemyndighetene har satt er ganske langt unna noen risikosone, slik at man skal være veldig trygg:):Heartred
 
Lakris er jo lakserende, så vil gjette at det kanskje er det du kjenner :p
Det er ikke lakserende på meg :hilarious: kan spise 1 kg uten at jeg reagerer. Men det er over nå så det var nok litt luft :) spist lite i dag også.
 
Ja, er rimelig sikker på at én kveld med lakris går fint☺️ Lakris er jo så godt! Jeg har jo nylig bestilt lakris-julekalender fra Bulows, men nå spørs det om samboeren min må spise all lakrisen alene

Jeg og har den kalenderen!! :woot: Jeg elsker lakris, så googlet og googlet i går, men der sto det nevnt kun dersom man spiser over en kvart kilo daglig.. Men det blir nok mannen som får mest glede av denne i år.. :hilarious:
 
Last edited:
Sniker litt
«Det er stor usikkerhet knyttet til hvor mye lakris (glykyrrhizinsyre) som kan spises før det blir helseskadelig for fosteret. Det er derfor ikke mulig å fastsette et nivå for hvor mye lakris gravide trygt kan spise, viser en risikovurdering som Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) har laget på oppdrag for Mattilsynet. Vurderingen ble ferdigstilt i mai 2018. Se VKM: Risikovurdering av glykyrrhizinsyre i lakris – mulige helseeffekter for fostre og barn» Med andre ord- på lik linje med alkohol, vet man ikke eksakt mengde som er skadelig, bare at det kan være skadelig. Dere burde holde dere unna, selv om det mest sannsynlig har gått greit hittil. Det samme kan sies om alkohol. Bedre føre var!
 
Du, for det første er ikkje babyen koblet på deg enda! Stort sett ingenting du spiser nå kan påvirke babyen eller svangerskapet.
Dette med lakris er som ei nevner ganske nytt! Under begge mine tidlige svangerskap var dette aldri nevnt, og eg åt og drakk lakris til den store gullmedaljen:laughing021
Det er vell heller ikkje heilt rett og sammenligne lakris med alkohol, då det er bevist at barnet får samme promille som mor.
Alle slike studier har store svakheter, fordi det er så enormt mykje som spiller inn når ein begynner å snakke om tida langt etter fødsel. Det kan jo skremme ei gravid dame til å knapt tørre noko, alt er jo farlig.. og alt som er negativt med barnet gjennom heile barnets liv skal ligge på mors samvittighet..
Misforstå meg rett, det er viktig å høre på råd og ta forhåndsregler, men er også lov å høre på seg sjølv og egen fornuft innimellom. Gi seg sjølv litt rom, ro, lov. Det er nesten ingenting som direkte er knytta opp mot spontanabort f.eks. dei aller aller aller fleste tilfeller av SA er at barnet fra skapelsen av ikkje kunne bli levedyktig. Altså at det hadde mangler etc.
Tenk om du hadde spontanabortert i måro? Ville du gitt deg sjølv skylda då? Fordi du åt lakris? Det er ein veldig skummel tankegang. For 100% garantert hadde det ikkje vært din feil. (Siden babyen er upåvirket av det du spiser nå).

Senk skuldrene, pust dypt og stol på at livmora di er ein trygg plass for barnet til å vokse og utvikle seg :Heartpink
 
Back
Topp