Hjelp til valp - trenger tips

Nova85 skrev:

turboquattro skrev:
kan jeg spørre hvilken klippemaskin du skal bruke på hunden? jeg er enda ikke sikker om jeg skal ha lang pels på han her eller om jeg skal klippe han ned etterhvert.

Jeg klipper ned min, og anbefaler Oster Golden A5 på det sterkeste :)

Hva koster en sånn Oster Goden A5? Er det noe man kan gjøre selv.. eller trenger man opplæring på en sånn maskin?

Hadde det vært noen mulighet for å se hvordan gutten din ser ut klippet? :o)

Fikk oss valp i januar på 8 uker. Det er en stor tålmodighetsprøve. De er så små og avgengige av deg hele tiden. Var veldig usikker til tider hvordan vi skulle gjøre det i de ulike sitasjonene. Vi hadde kjøpt noen bøker på forhånd og lest litt, leste også veldig mye ibegynnelsen etterhvert som valpen utviklet seg og nye situasjoner oppsto. Som knurring, bjeffing, spising på alt i huset ;) og mye mer. Kan anbefale å finne deg en bok som er oversiktlig og som du liker. Det var og er fortsatt til stor hjelp hos oss. Syns de tre første mnd var tøffest. Men ser at arbeid med hunden lønner seg :) kjenner meg veldig godt igjen i å ikke vil gjøre ting feil!! Vet ikke hvor du kan ringe. Vi har pratet en del med oppdretteren. Ellers har vi gått på grunnkurs på hundeskole. Syns det var veldig nyttig for meg og min mann. Det var en del teknikker som kunne forandres på ja ... Hehe.. Du må ha lykke til med valpen din. Håper han lar deg sove om nettene iallefall :)

tusen takk!

da kjøper jeg oster golden a5. kjekt å ha hvis jeg bestemmer meg for å klippe han ned.

mammatileijente skrev:

Mortens skogmus skrev:
Også kan det være lurt å skrive hvordan du trener! Med "tradisjonelle" metoder eller f.eks i rettning klikke-teorin! Litt vanskelig og anbefale noen sånn uten videre!
Og dess oftere valpen lykkes med å gjøre ting, dess vanskligere blir det å lære av! Lykkes en gang= ti ganger mer trening! Legg opp til at valpen ikke kan misslykkes, da blir alt mye enklere! Og funker ikke leke,godbiter ol så er ikke motivasjonen til valpen høy nok...dvs dine forsterkere er ikke sterke nok!

Jeg trenger ikke noe anbefalinger her inne fra dere;o) Jeg lurte på om noen her inne hadde noe tips om hvem eller hvor jeg kan ringe når jeg trenger råd om valpespørsmål.. kan være biting, knurring, osv osv.. Gidder ikke å legge ut alt her.. derfor jeg bare spurte om noen visste om et sted hvor jeg kunne ta kontakt.. så får jeg heller ta det med de

Det var i hennhold til dette jeg mente det var vanskelig og komme med anbefalinger om hvem du skal ringe/kontakte. ikke mine/våre anbefalinger! Derfor er det greit å vite hvordan du trene, etter hvilke prinsipper!

Her er min lille Hugo. Her er han riktignok blitt ganske langhåret igjen, men det er slik jeg "styler" han da, hehe. Jeg bruker min Oster Golden A5 og klipper ansikt og trimmer labber regelmessig med saks. Napper også ørehår par ganger i året.
Beregn et par tusen for maskina inkl skjær. Jeg bruker et skjær som etterlater 9,5mm.

Hunting queen skrev:
Fikk oss valp i januar på 8 uker. Det er en stor tålmodighetsprøve. De er så små og avgengige av deg hele tiden. Var veldig usikker til tider hvordan vi skulle gjøre det i de ulike sitasjonene. Vi hadde kjøpt noen bøker på forhånd og lest litt, leste også veldig mye ibegynnelsen etterhvert som valpen utviklet seg og nye situasjoner oppsto. Som knurring, bjeffing, spising på alt i huset ;) og mye mer. Kan anbefale å finne deg en bok som er oversiktlig og som du liker. Det var og er fortsatt til stor hjelp hos oss. Syns de tre første mnd var tøffest. Men ser at arbeid med hunden lønner seg :) kjenner meg veldig godt igjen i å ikke vil gjøre ting feil!! Vet ikke hvor du kan ringe. Vi har pratet en del med oppdretteren. Ellers har vi gått på grunnkurs på hundeskole. Syns det var veldig nyttig for meg og min mann. Det var en del teknikker som kunne forandres på ja ... Hehe.. Du må ha lykke til med valpen din. Håper han lar deg sove om nettene iallefall :)

Har du noen bok å anbefale da? ,o) Kanskje jeg skal reise ut i morgen og lete litt på bokhandel

Trenger mye hjelp i alle fall vedr bjeffing og knurring.. det er der de største problemene er.. og det å ha han alene hjemme.. han bare bjeffer. og ikke noe godt å høre på.. stakkars.. men han må jo læres å være hjemme alene..

Han sover bra om natten;o) Sover i 10 timer! ,o) Og han er en ENGEL i bilen;)

Så fin han er Nova85

Hvor får jeg kjøpt en sånn maskin?

Greiere å lære å gjøre sånt selv.. istede for å sende han til frisøren hver 3 mnd.. og betale 700 kr pr gang

Klipper han nå litt rundt øynene.. har også klipt klør og rundt poter.. veldig flink er han da

Du får kjøpt den i noen dyrebutikker. Jeg kjøpte min på smaafe.no. Der er det to typer da 1 og 2 speed, jeg har 1 speed :)

sjekk canis sin nettbutikk, de har mange gode bøker:) kan anbefale "ikke skyt hunden" og 100% positiv hverdagslydighet". ser at du har fått anbefalt forumet der. Mange gode råd å hente der også, men vær litt kritisk, for det er ikke alt som blir sagt som er like bra. Det kommer helt an på hvordan du har tenkt å oppdra valpen, hvilken metode du har tenkt å bruke. Manimal (gry løberg) har også mange gode tips og råd.
Jeg er av den mening at hundeskole/valpekurs er kjekt å ha med seg uansett, om så bare for sosialiseringa! Og til det oppdretteren sier om at hunden er så lettlært; husk at en lettlært hund lærer de feile tingene like lett som de rette tingene;)
Ellers så er kontakttrening alltid godt å ha, det gjør videre trening med hunden mye lettere, og det skaper et mye bedre forhold mellom hund og eier (kort fortalt).

Lykke til med valpen!

engwaalcariel skrev:
sjekk canis sin nettbutikk, de har mange gode bøker:) kan anbefale "ikke skyt hunden" og 100% positiv hverdagslydighet". ser at du har fått anbefalt forumet der. Mange gode råd å hente der også, men vær litt kritisk, for det er ikke alt som blir sagt som er like bra. Det kommer helt an på hvordan du har tenkt å oppdra valpen, hvilken metode du har tenkt å bruke. Manimal (gry løberg) har også mange gode tips og råd.
Jeg er av den mening at hundeskole/valpekurs er kjekt å ha med seg uansett, om så bare for sosialiseringa! Og til det oppdretteren sier om at hunden er så lettlært; husk at en lettlært hund lærer de feile tingene like lett som de rette tingene;)
Ellers så er kontakttrening alltid godt å ha, det gjør videre trening med hunden mye lettere, og det skaper et mye bedre forhold mellom hund og eier (kort fortalt).

Lykke til med valpen!

Takk for fint svar;o)

Og skal sjekke ut de bøkene du anbefaler.. Tenkte å dra en tur på bokhandleren i morgen.. så kan jeg ha den med på ferie.. og lese og lære litt;o)

Og ja.. vedr sånne forum.. så er jeg skeptisk til hvem jeg skal høre på og ikke.. fordi jeg vet det er mange metoder der ute.. og mange er jeg imot.. så viktig å snakke med noen som du føler har god kjennskap til valpetrening.

Skulle ønske Cesar Milan bodde i nabohuset

cesar milans metoder ville jeg aldri ha brukt.

Kan anbefale: hundeskolen familiehunden. Av Geir Marring, Jan Holm og Gaute Grøtta Grav. Den er veldig lettlest og oversiktlig. Fin å bruke i begynnelsen. Senere har vi brukt mer: 100 % positiv hverdagslydighet. Av: Arne Arrestad. Den er litt mer dyptgående. Fant gode tips og lærte mye av begge bøkene. Fikk mer forståelse for hunden min. Hvordan de tenker og hvorfor de oppfører seg og gjør som de gjør. Og hvordan de oppfatter vår oppførsel ;) Kos deg med valpen din! Veldig mye hardt arbeid og ein prøvelse av min tålmodighet, men koser meg sånn med hunden min nå. Høres ut som valpen har fått seg et godt hjem :) Akkurat nå hopte villjentå mi opp i sofaen med ein ball. Noe hu selvfølgelig ikke har lov til hehe.. har tydeligvis fått tilbake energien itte dagens aktiviteter :D

turboquattro skrev:
cesar milans metoder ville jeg aldri ha brukt.

Synes han er knallflink jeg;o) Så jo.. hans metoder ville jeg nok ha brukt om jeg ville ha fått bruk for de

Hunting queen skrev:
Kan anbefale: hundeskolen familiehunden. Av Geir Marring, Jan Holm og Gaute Grøtta Grav. Den er veldig lettlest og oversiktlig. Fin å bruke i begynnelsen. Senere har vi brukt mer: 100 % positiv hverdagslydighet. Av: Arne Arrestad. Den er litt mer dyptgående. Fant gode tips og lærte mye av begge bøkene. Fikk mer forståelse for hunden min. Hvordan de tenker og hvorfor de oppfører seg og gjør som de gjør. Og hvordan de oppfatter vår oppførsel ;) Kos deg med valpen din! Veldig mye hardt arbeid og ein prøvelse av min tålmodighet, men koser meg sånn med hunden min nå. Høres ut som valpen har fått seg et godt hjem :) Akkurat nå hopte villjentå mi opp i sofaen med ein ball. Noe hu selvfølgelig ikke har lov til hehe.. har tydeligvis fått tilbake energien itte dagens aktiviteter :D

Ja, jeg vil jo gi han det beste hjemmet han kan få Men neimen ikke lett.. når man møter på utfordringer som man ikke er vandt med.. min forrige valp var rake motsetningen.. hehe

Men de bøkene du anbefaler.. tar de for seg valper også? For må vel starte med valpetrening.. og ikke gå rett over på voksenopplæring lissom.. ? ;o)

Skal huske på å lagre denne siden.. så jeg får med meg informasjonen dere jenter gir meg her inne!

Takk skal du ha;o)

Ja begge to tar forseg valpens utvikling og hvordan de "fungerer/tenker". I boken Hundeskolen tar den for seg ti ting som hunden MÅ lære; Å bli husren, sitt og bli, innkalling, å være alene hjemme, å hilse ordentlig på folk og andre hunder, ikkedra i båndet, ikke bjeffe i utide, ikke bite, osv. Et kapittel om hunden fra valp til voksen. Gavmeg mye mer forståelse av hunden og hvordan jeg kan få dwn til å forstå hva jeg ønsket å lære den. Den andre boken er tykkere og går litt dypere. Leste om for eks biting i begge bøkene for så å prøve meg frem for å se hva som fungerte på min hund. Denne boken tar også for seg valpestadiet og ulike treningsmetoder og situasjoner. Lykke til :) :)

"fra valp til voksen hund" er også ei bra bok =) Lettlest og gode tips mot valpenykker. Den har de også inne på canis.

Hunting queen skrev:
Ja begge to tar forseg valpens utvikling og hvordan de "fungerer/tenker". I boken Hundeskolen tar den for seg ti ting som hunden MÅ lære; Å bli husren, sitt og bli, innkalling, å være alene hjemme, å hilse ordentlig på folk og andre hunder, ikkedra i båndet, ikke bjeffe i utide, ikke bite, osv. Et kapittel om hunden fra valp til voksen. Gavmeg mye mer forståelse av hunden og hvordan jeg kan få dwn til å forstå hva jeg ønsket å lære den. Den andre boken er tykkere og går litt dypere. Leste om for eks biting i begge bøkene for så å prøve meg frem for å se hva som fungerte på min hund. Denne boken tar også for seg valpestadiet og ulike treningsmetoder og situasjoner. Lykke til :) :)

Takk for fine tips av bøker;)

engwaalcariel skrev:
"fra valp til voksen hund" er også ei bra bok =) Lettlest og gode tips mot valpenykker. Den har de også inne på canis.

Håper de har disse bøkene på bokhandel også .. for har ikke tid til å vente på å få tilsendt i posten;)

Jeg skjønner fortvilelsen til dere med valp, fikk selv en valp da lillegutt var 2 måneder- never again! Jeg har en boxer, de er veeeldig strie, har også hatt det før men man glemmer fort hvordan de er som valper... Vi kontaktet den lokale hundeklubben og gikk valpekurs samt videregående kurs. Instruktøren tok oss til side hver gang for veiledning siden hunden bare var interesser i å sloss med meg. Vi gikk på kurs for tidlig med henne, hadde vi gjort det nå som hun er 16 måneder så hadde vi vært bedre rustet til å lykkes. Det har vært et blodslit og jeg har grått mange frustrasjonstårer, men for en måned siden etter andre løpetid så har hun plutselig blitt voksen og viser seg å ikke være et monster? Tips til godbiter er å steke lever og dele opp i småbiter, eller kjøpe kalkunpølse og dele opp. Gratulerer så mye med valpe , hold ut og vær konsekvent, få hjelp, så får du et flott familiemedlem. Åja, mental stimuli blir dem slitne av, del opp godbiter og kast en neve utpå plenen så må valpen bruke hodet og snuten?

Monsim skrev:
Jeg skjønner fortvilelsen til dere med valp, fikk selv en valp da lillegutt var 2 måneder- never again! Jeg har en boxer, de er veeeldig strie, har også hatt det før men man glemmer fort hvordan de er som valper... Vi kontaktet den lokale hundeklubben og gikk valpekurs samt videregående kurs. Instruktøren tok oss til side hver gang for veiledning siden hunden bare var interesser i å sloss med meg. Vi gikk på kurs for tidlig med henne, hadde vi gjort det nå som hun er 16 måneder så hadde vi vært bedre rustet til å lykkes. Det har vært et blodslit og jeg har grått mange frustrasjonstårer, men for en måned siden etter andre løpetid så har hun plutselig blitt voksen og viser seg å ikke være et monster? Tips til godbiter er å steke lever og dele opp i småbiter, eller kjøpe kalkunpølse og dele opp. Gratulerer så mye med valpe , hold ut og vær konsekvent, få hjelp, så får du et flott familiemedlem. Åja, mental stimuli blir dem slitne av, del opp godbiter og kast en neve utpå plenen så må valpen bruke hodet og snuten?

Takk for at du delte;) Har hatt valp før... og han var mer av den forsiktige typen.. bet litt han og.. men ikke i den grad som han her gjør.. ikke knurret eller bjeffet han forrige heller.. Eller bjeffet gjorde han.. men som voksen..

Men her er det snakk om mye oppmerksomhet;) Han bjeffer og knurrer for oppmerksomhet..

Back
Topp