• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Hjelp til valp - trenger tips

jeg har barn som går ut/inn av døra og da benytter han sjansen med engang. når jeg vet at folk kommer så passer jeg på hunden at han ikke kommer seg ut. jeg har gjemt meg mange ganger ute og prøvd å rope på han men han inntreserer seg overhodet ikke i det hele tatt. han er alt for opptatt med alt anna. de eneste "godbitene" han liker heter menneskemat og da får han diare. alt som er godbiter og snacks til hund er han ikke inntresert i (har til og med prøvd med maten hans men den vil han kun ha inne).

turboquattro skrev:
 jeg har gjemt meg mange ganger ute og prøvd å rope på han men han inntreserer seg overhodet ikke i det hele tatt. han er alt for opptatt med alt anna. de eneste "godbitene" han liker heter menneskemat og da får han diare. alt som er godbiter og snacks til hund er han ikke inntresert i (har til og med prøvd med maten hans men den vil han kun ha inne).

Hmm. Stod du der helt til han oppdaget at du er borte? Altså at du var helt tyst? Hvis du roper så vet han at du er der. Har du prøvd å løpe fra ham? Sånn skikkelig langt fra ham og SÅ gjemme deg? Rart hvis det ikke vekker noe i ham altså. Men noen er selvsagt mer selvstendige enn andre. Hvilken rase/blanding er han?

Også kan det være lurt å skrive hvordan du trener! Med "tradisjonelle" metoder eller f.eks i rettning klikke-teorin! Litt vanskelig og anbefale noen sånn uten videre!
Og dess oftere valpen lykkes med å gjøre ting, dess vanskligere blir det å lære av! Lykkes en gang= ti ganger mer trening! Legg opp til at valpen ikke kan misslykkes, da blir alt mye enklere! Og funker ikke leke,godbiter ol så er ikke motivasjonen til valpen høy nok...dvs dine forsterkere er ikke sterke nok!

ja jeg har stått der i 20 min helt stille før jeg roper på han (han ser meg ikke der jeg står). han bryr seg ikke om at vi går eller løper ifra han. når han er ferdig med å løpe rundt så legger han seg ned å gnager på en kongle eller noe anna uten å bry seg om at vi er borte. har prøvd med andre som har "forlatt" han å uten at det hjalp i det hele tatt. han er alt for opptatt med å skjekke alt anna som er rundt om det så heter kongler eller trær. han er en bichon havanais.

turboquattro skrev:
ja jeg har stått der i 20 min helt stille før jeg roper på han (han ser meg ikke der jeg står). han bryr seg ikke om at vi går eller løper ifra han. når han er ferdig med å løpe rundt så legger han seg ned å gnager på en kongle eller noe anna uten å bry seg om at vi er borte. han er alt for opptatt med å skjekke alt anna som er rundt om det så heter kongler eller trær. han er en bichon havanais.

Han høres herlig ut :P Hehehe. Selvstendig rakker det der! Du har samme rase som meg!! :D

Nova85 skrev:

mammatileijente skrev:

Om man har annen erfaring.. så kan man vel bli litt "overrasket" som du sier.. Jeg ble overhode ikke overrasket.. men alikevel så var det ikke helt forventet at han skulle være så bajas.. Det var ikke mine forventninger..

Jeg kan snakke for meg selv.. og jeg la ut en mld her.. om tips til hvor jeg kan henvende meg.. for å snakke med noen som kan gi meg råd og veiledning for hvordan jeg takler de forskjellige situasjonene.. sånn at jeg ikke gjør feil.. Jeg vil gjøre min valp rett.. og da vil jeg snakke med noen som kan gi meg gode råd;)

Og jeg la ikke inn noen informasjon her.. fordi jeg ikke lurte på noe annet her.. enn å få tips om hvor jeg henvender meg;)

Ja jeg er lei for at jeg svarte sånn i første innlegg. Det kunne lett misforstås. Når det er sagt vil jeg heller anbefale å starte på en hundeskole enn å ta et "nettkurs" på Canis hvor hvemsomhelst kan svare deg, for det kan lett bli forvirrende med så mange meninger.

Går bra;o)

Hadde tenkt å melde meg på valpekurs.. men min oppdretter mente jeg skulle spare de pengene.. nettopp fordi denne rasen er så lettlærte.. og sosiale.. hun ville i alle fall ha spart de pengene.. men vet ikke helt jeg..

Et valpekurs er vel mer for å møte andre valper.. og sosialisering.. og dette møter han i hverdagen..

ja rasen er helt herlig.

min er hvit med svarte tegninger så han ser ut som en liten mini border collie med masse pels.

selvstendig burde ha vært mellomnavnet hans.da jeg henta han så hadde jeg en border collie tispe som desverre fikk sterk epilepsi. ho holdt seg på tomta så da holdt han seg på tomta å. det var egentlig etterat ho forsvant at han begynte å stikke av å. så jeg vet egentlig grunnen til det men jeg får ikke trent det bort i det hele tatt. han er veldig inntresert i andre hunder å elsker å leke med de. men nå har jeg bestemt meg for å kjøpe en ny border collie utpå høsten da det er forferdelig tomt her uten en border collie å trene agility med. det er en rase jeg har god erfaring med å. så håper han da vil holde seg på tomta da når han får en lekekamerat igjen.

Mortens skogmus skrev:
Også kan det være lurt å skrive hvordan du trener! Med "tradisjonelle" metoder eller f.eks i rettning klikke-teorin! Litt vanskelig og anbefale noen sånn uten videre!
Og dess oftere valpen lykkes med å gjøre ting, dess vanskligere blir det å lære av! Lykkes en gang= ti ganger mer trening! Legg opp til at valpen ikke kan misslykkes, da blir alt mye enklere! Og funker ikke leke,godbiter ol så er ikke motivasjonen til valpen høy nok...dvs dine forsterkere er ikke sterke nok!

Jeg trenger ikke noe anbefalinger her inne fra dere;o) Jeg lurte på om noen her inne hadde noe tips om hvem eller hvor jeg kan ringe når jeg trenger råd om valpespørsmål.. kan være biting, knurring, osv osv.. Gidder ikke å legge ut alt her.. derfor jeg bare spurte om noen visste om et sted hvor jeg kunne ta kontakt.. så får jeg heller ta det med de

Nova85 skrev:

turboquattro skrev:
ja jeg har stått der i 20 min helt stille før jeg roper på han (han ser meg ikke der jeg står). han bryr seg ikke om at vi går eller løper ifra han. når han er ferdig med å løpe rundt så legger han seg ned å gnager på en kongle eller noe anna uten å bry seg om at vi er borte. han er alt for opptatt med å skjekke alt anna som er rundt om det så heter kongler eller trær. han er en bichon havanais.

Han høres herlig ut :P Hehehe. Selvstendig rakker det der! Du har samme rase som meg!! :D

Nova85 har du en sånn rase og? ;o)

Jeg slier med det samme som turbo.. også med innkallelse.. alt annet er mer interessangt.. ute da.. inne så kommer han gjerne;o) Men om han ikke er klar for å gå inn når jeg er det.. når vi er ute.. så kommer knurringen.. nekt.. bjeffing.. stritting... biting i båndet sammen med knurring..

mammatileijente skrev:

Går bra;o)

Hadde tenkt å melde meg på valpekurs.. men min oppdretter mente jeg skulle spare de pengene.. nettopp fordi denne rasen er så lettlærte.. og sosiale.. hun ville i alle fall ha spart de pengene.. men vet ikke helt jeg..

Et valpekurs er vel mer for å møte andre valper.. og sosialisering.. og dette møter han i hverdagen..

Ok, nå skal jeg passe ordene mine så jeg ikke sier noe dumt igjen :p Hehe. Men det oppdretteren din sa der blir utrolig feil. En rase kan være lettlært, ja, men de lærer seg dermed like fort unoter. Så med mindre du allerede har utrolig mye kunnskap og erfaring (det vet ikke jeg noe om) så er det desto viktigere å melde seg på kurs :) At en hund er lettlært betyr heller ikke at de lærer ting av seg selv. Det blir litt som å gå på skolen for oss mennesker. Det hjelper ikke hvor smart barnet er om det ikke får skolegang, ikke sant? :)
Et valpekurs er ikke nødvendigvis alltid så nyttig nei. Iallefall ikke på disse hundeklubbene rundt omkring. Men på hundeskoler er det gjerne lagt opp litt annerledes. Der er det mye mer teori som er nyttig for eieren, og det er minst like viktig som at hunden lærer seg å sitte. Du er valpens lærer og den er avhengig av at du kan sakene dine, for at den skal kunne forstå og lære best mulig :)

mammatileijente skrev:

Jepp, jeg har en bichon havanaisgutt :))

hvilken rase er det snakk om? Høres ut som min valp ;)

Nova85 skrev:

mammatileijente skrev:

Går bra;o)

Ok, nå skal jeg passe ordene mine så jeg ikke sier noe dumt igjen :p Hehe. Men det oppdretteren din sa der blir utrolig feil. En rase kan være lettlært, ja, men de lærer seg dermed like fort unoter. Så med mindre du allerede har utrolig mye kunnskap og erfaring (det vet ikke jeg noe om) så er det desto viktigere å melde seg på kurs :) At en hund er lettlært betyr heller ikke at de lærer ting av seg selv. Det blir litt som å gå på skolen for oss mennesker. Det hjelper ikke hvor smart barnet er om det ikke får skolegang, ikke sant? :)
Et valpekurs er ikke nødvendigvis alltid så nyttig nei. Iallefall ikke på disse hundeklubbene rundt omkring. Men på hundeskoler er det gjerne lagt opp litt annerledes. Der er det mye mer teori som er nyttig for eieren, og det er minst like viktig som at hunden lærer seg å sitte. Du er valpens lærer og den er avhengig av at du kan sakene dine, for at den skal kunne forstå og lære best mulig :)

men han er for liten for hundeskole? Var i alle fall det jeg fikk beskjed om da jeg ringte Din beste venn... Han blir 11 uker til søndag

Nova85 skrev:

mammatileijente skrev:

Jepp, jeg har en bichon havanaisgutt :))

Har du beholdt lang pels på han? Jeg har nemlig planer om å holde den kort.. og hadde vært spennende å se andre som også har gjort det;)

Oppdretter mente at jeg skulle spare pengene på valpekurs.. og der er jeg enig egentlig.. var på det med min forrige hund.. og fikk ikke mye ut av det.. bortsett fra det sosiale da.

Søtnos* skrev:
hvilken rase er det snakk om? Høres ut som min valp ;)

3 av oss snakker om Bichon Havanaise;o)

Hva slags rase har du? Og "godt" igjen å høre om flere som har det sånn.. virker som om det er vanlig da;) hehe

Jeg er ikke vandt med det.. ingen av venninnene mine har hatt en sånn valp.. ikke i den grad i alle fall.. min knurrer da.. og bjeffer mye sånn på faenskap.. gjør mye ugang.. som jeg skjønner at han vet han ikke får lov til.. men alikevel så gjør han det.. og før han gjør det han ikke får lov til.. så ligger han og ser på meg.. logrer litt med halen.. bjeffer.. knurrer.. også hopper han på det han ikke får lov til;o) hehe.. skikkelig tøffing

kan jeg spørre hvilken klippemaskin du skal bruke på hunden? jeg er enda ikke sikker om jeg skal ha lang pels på han her eller om jeg skal klippe han ned etterhvert.

mammatileijente skrev:

men han er for liten for hundeskole? Var i alle fall det jeg fikk beskjed om da jeg ringte Din beste venn... Han blir 11 uker til søndag

For liten nei? Det er jo DU som skal på skole ;)
Altså, du kan godt ta ham med på valpekurs, men på en hundeskole :) Det er viktig at det er lagt opp for teori også, slik at eieren også lærer noe og ikke bare valpen :)

Da jeg gikk på fredrikstad hundeskole så var det 50/50. Halve kurset gikk ut på å lære opp MEG, for hvis hunden blir uoppdragen og umulig er det jo JEG som har sviktet og gjort noe galt.  Den andre halvparten var sosialisering og litt trening av valpen min :) Begge deler er like viktig :)

På kurset jeg gikk var det utrolig mange eiere som fikk seg mange aha-opplevelser hvor de trodde at valpen deres var helt umulig og sta, men så viste det seg bare at de hadde brukt helt feil teknikker og når de da lærte seg riktig teknikk, fikk de nesten en "ny" valp. Men hvem var det som trengte å gå skole? ;) Hehe.

Forresten jeg tror Din Beste Venn misforstod deg... tror de antok at du snakket om grunnkurs :)
Et valpekurs hos den hundeskolen ser bra ut, var inne på hjemmesiden og så :)

turboquattro skrev:
kan jeg spørre hvilken klippemaskin du skal bruke på hunden? jeg er enda ikke sikker om jeg skal ha lang pels på han her eller om jeg skal klippe han ned etterhvert.

Jeg klipper ned min, og anbefaler Oster Golden A5 på det sterkeste :)

Nova85 skrev:

mammatileijente skrev:

For liten nei? Det er jo DU som skal på skole ;)
Altså, du kan godt ta ham med på valpekurs, men på en hundeskole :) Det er viktig at det er lagt opp for teori også, slik at eieren også lærer noe og ikke bare valpen :)

Da jeg gikk på fredrikstad hundeskole så var det 50/50. Halve kurset gikk ut på å lære opp MEG, for hvis hunden blir uoppdragen og umulig er det jo JEG som har sviktet og gjort noe galt.  Den andre halvparten var sosialisering og litt trening av valpen min :) Begge deler er like viktig :)

På kurset jeg gikk var det utrolig mange eiere som fikk seg mange aha-opplevelser hvor de trodde at valpen deres var helt umulig og sta, men så viste det seg bare at de hadde brukt helt feil teknikker og når de da lærte seg riktig teknikk, fikk de nesten en "ny" valp. Men hvem var det som trengte å gå skole? ;) Hehe.

Ja, det er jo jeg som eier som trenger mest læring;) Da får jeg ringe Din beste venn igjen da.. for ringte de her for et par uker siden.. og da sa hun at valpen var for liten.. at det var valpekurs som startet 1 august jeg skulle gå på.. men det gidder jeg altså ikke..

Jeg trenger veiledning til å gjøre rett med min valp.. sånn at vi kan bli gode sammen;)

Back
Topp