• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Hjelp til valp - trenger tips

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Har du noen råd om hvor jeg kan ringe for å få litt veiledning for å "oppdra" min valp på snart 11 uker?

Aner liksom ikke helt hvor jeg skal ringe.. hvor de kan veilede og hjelpe meg litt pr tlf..

Hva med oppdretteren? Jeg skjønner ikke helt. Har du brått måttet overta en valp? Hvis ikke burde du jo visst det før du skaffet den, mener jeg...

Dra på hundekurs, ring en hundeskole :)

Du gir litt lite opplysninger til å kunne forstå hva du vil.

hva trenger du hjelp til med oppdragelsen? det står masse info på nettet og canis er et supert sted og spørre om hjelp.

Nova85 skrev:
Hva med oppdretteren? Jeg skjønner ikke helt. Har du brått måttet overta en valp? Hvis ikke burde du jo visst det før du skaffet den, mener jeg...

Nei. jeg har ikke brått fått en hund.. Jeg ber ikke om tips her inne;) Derfor jeg ikke gidder å legge ut noe her.. men har en valp som er litt krevende.. og lurte på om dere her inne hadde noen gode tips om hvem jeg kan ringe.. for å få litt veiledning..

Har ringt oppdretter.. men hun er det vanskelig å snakket med da det er svært dårlig dekning der henne her

turboquattro skrev:
hva trenger du hjelp til med oppdragelsen? det står masse info på nettet og canis er et supert sted og spørre om hjelp.

Takk;) Kanskje Canis kan være et sted å spørre.. er det flinke folk der inne?

Har fått meg et lite stabeist.. hehe.. han knurrer når han blir irettesatt.. er utspekulert.. og litt full av faen innimellom Og skulle så gjerne ha fått litt råd og tips om hvordan jeg skal gå frem.. og da vil jeg gjerne snakke med noen som kan greiene sine.. redd for å gjøre feil;)

akkurat sånn er min valp å. et skikkelig stabeist. så kan tro vi har det morsomt om dagen her nå. ørene dem funker hvertfall ikke om dagen. drar ting utover. stikker av med ting han ikke får lov til osv.... ute så har jeg gitt opp å ha han uten bånd for da stikker han av og umulig å få tak i igjen (bor i boligfelt så vil ta hensyn til naboene). jeg har hvertfall fått veldig mange gode råd/hjelp inne på canis.

mammatileijente skrev:

Nova85 skrev:

Nei. jeg har ikke brått fått en hund.. Jeg ber ikke om tips her inne;) Derfor jeg ikke gidder å legge ut noe her.. men har en valp som er litt krevende.. og lurte på om dere her inne hadde noen gode tips om hvem jeg kan ringe.. for å få litt veiledning..

Har ringt oppdretter.. men hun er det vanskelig å snakket med da det er svært dårlig dekning der henne her

Herregud, for et svar du får..."har du brått måttet overta en valp?"...Må vel være lov til å spørre her inne om hvor man evt kan henvende seg...Det er mye kunnskap/erfaringer her inne.

Gratulerer med valpen!!! Og lykke til :)

turboquattro skrev:
akkurat sånn er min valp å. et skikkelig stabeist. så kan tro vi har det morsomt om dagen her nå. ørene dem funker hvertfall ikke om dagen. drar ting utover. stikker av med ting han ikke får lov til osv.... ute så har jeg gitt opp å ha han uten bånd for da stikker han av og umulig å få tak i igjen (bor i boligfelt så vil ta hensyn til naboene). jeg har hvertfall fått veldig mange gode råd/hjelp inne på canis.

Huh! Har du samme valp som meg??? hehe

*Akkurat som å høre min!! "Godt" å høre at du også opplever det.. også i og med at det er samme rase... Nevnte det så vidt for oppdretter for en tid tilbake.. og hun sa at rasen kan nok være litt vanskelige i valpestadie.. men jeg hadde ingen anelse om dette.. hehe

Jeg har i alle fall fått en rake motsetning av min forrige valp Og man får jo som regel ikke to like valper..

Jeg kjenner mange flinke hundefolk her i Bergen, men du sier ingenting om hvor du bor så jeg vet ikke om det er interessant for deg. Send meg en PM om du vil vite mer. Har forresten jobbet som instruktør på Fjellanger Hundeskole i Bergen, så jeg har litt peiling :-)

Jegogde2guttamine skrev:

mammatileijente skrev:

Nova85 skrev:

Herregud, for et svar du får..."har du brått måttet overta en valp?"...Må vel være lov til å spørre her inne om hvor man evt kan henvende seg...Det er mye kunnskap/erfaringer her inne.

Ja.. skulle tro det.. hehe.. men men.. ikke annet å forvente;)

Takk for gatulasjoner;o) Og takk for lykkeønskninger.. de trenger jeg.. hehe

mammatileijente skrev:

Jegogde2guttamine skrev:

mammatileijente skrev:

Nova85 skrev:

Ja.. skulle tro det.. hehe.. men men.. ikke annet å forvente;)

Takk for gatulasjoner;o) Og takk for lykkeønskninger.. de trenger jeg.. hehe

Ikke annet å forvente? Jeg tenkte det kanskje var ei som hadde tatt til seg en valp for å hjelpe den og ikke nødvendigvis hadde så mye erfaring, og derfor henvendte seg her... Jeg bare lurte siden det var et ganske kort hovedinnlegg.

turboquattro skrev:

Er du overrasket over det?
Jeg blir litt oppgitt over folk som tydeligvis tror at valper kommer ferdig oppdratt og kloke? Den lille valpen er 11 uker gammel! Den er ikke sta, den har bare ikke LÆRT det ennå. Det er gjerne eieren som trenger et hundekurs og ikke valpen for å være ærlig.
Hvis den stikker av så har du den løs med langline, da får den ikke mulighet til å mislykkes. Den må trenes på å gå løs, og det gjør man da ikke i et boligfelt??

mammatileijente skrev:

turboquattro skrev:

Huh! Har du samme valp som meg??? hehe

*Akkurat som å høre min!! "Godt" å høre at du også opplever det.. også i og med at det er samme rase... Nevnte det så vidt for oppdretter for en tid tilbake.. og hun sa at rasen kan nok være litt vanskelige i valpestadie.. men jeg hadde ingen anelse om dette.. hehe

Jeg har i alle fall fått en rake motsetning av min forrige valp Og man får jo som regel ikke to like valper..

ja jeg har hatt flere valper men han her han tester de fleste grenser hvertfall 1 gang for å si det sånn. mine border collier har jo vært enkle i forhold til hva han her er. kjøpte nye leker til han i håp om at dem var mere spennende enn alt anna i huset her men dem så han på i 2 min før han gikk og fant noe ann å tygge på igjen. tyggebein og anna snacks det er ikke så populært som å finne noe anna å sette tenna i. så jeg har fått en valp som tester min tålmodighet flere ganger om dagen.

håper dem blir litt roligere når dem blir større. :p

min valp er ikke 11 uker! hvor har jeg skrevet det hen???? jeg har hatt flere valper og de har aldri stukket av men denne gangen så har jeg bekkenløsning så jeg klarer ikke å løpe hele nabolaget rundt etter hunden hver gang han stikker av igjen! så da venter jeg heller til han blir litt større og han er mere inntresert i å høre! så la være å dra konklusjoner om ting jeg ikke har skrevet engang! men så jo hvordan du svarte hi i stad så hadde ikke forventet anna eller! men er jo så supert at du er ekspert på hunder for da slipper jo andre å lure på det hvertfall!

Beklager at jeg trakk den konklusjonen om alderen. Men ekspert har jeg aldri sagt at jeg er. Men jeg vet ikke hvorfor hunden din får sjans til å stikke av? Gir du ham sjansen? Han blir ikke mer interessert i å høre med alderen. Det må masse innkallingstrening til før det sitter, og da er langline et godt hjelpemiddel underveis.

Og jeg beklager om jeg virket krass i første innlegget, det var iallefall ikke meningen. Jeg tror homonene mine tar overhånd iblant og det er ikke meningen så det beklager jeg!

jeg har brukt langline og godbiter siden jeg hentet han da han var 9 uker gammel. fordi han stikker ut døra så fort noen går inn/ut. jeg binder ikke fast hunden inne eller nekter folk å gå ut/inn. ute så funker hverken godbiter, leker eller ros. jeg har prøvd på øde plasser å med samme resultat.

Nova85 skrev:

turboquattro skrev:

Er du overrasket over det?
Jeg blir litt oppgitt over folk som tydeligvis tror at valper kommer ferdig oppdratt og kloke? Den lille valpen er 11 uker gammel! Den er ikke sta, den har bare ikke LÆRT det ennå. Det er gjerne eieren som trenger et hundekurs og ikke valpen for å være ærlig.
Hvis den stikker av så har du den løs med langline, da får den ikke mulighet til å mislykkes. Den må trenes på å gå løs, og det gjør man da ikke i et boligfelt??

Om man har annen erfaring.. så kan man vel bli litt "overrasket" som du sier.. Jeg ble overhode ikke overrasket.. men alikevel så var det ikke helt forventet at han skulle være så bajas.. Det var ikke mine forventninger..

Jeg kan snakke for meg selv.. og jeg la ut en mld her.. om tips til hvor jeg kan henvende meg.. for å snakke med noen som kan gi meg råd og veiledning for hvordan jeg takler de forskjellige situasjonene.. sånn at jeg ikke gjør feil.. Jeg vil gjøre min valp rett.. og da vil jeg snakke med noen som kan gi meg gode råd;)

Og jeg la ikke inn noen informasjon her.. fordi jeg ikke lurte på noe annet her.. enn å få tips om hvor jeg henvender meg;)

turboquattro skrev:
jeg har brukt langline og godbiter siden jeg hentet han da han var 9 uker gammel. fordi han stikker ut døra så fort noen går inn/ut. jeg binder ikke fast hunden inne eller nekter folk å gå ut/inn. ute så funker hverken godbiter, leker eller ros. jeg har prøvd på øde plasser å med samme resultat.

Å binde fast hunden akkurat idét noen ringer på trenger ikke være så dumt altså :) Hver gang hunden lykkes med å stikke ut døra så lærer den at det funket. Men lett er det ikke alltid.

Har du prøvd å gjemme deg når dere er i skogen, bak et tre eller lignende? Hvis hunden oppdager at du er borte, og du venter til den får litt panikk, og SÅ roper KOM og gir han pølse, vaffel, u name it når han kommer, så kan det være at han blir litt reddere for å slippe deg ut av syne neste gang. Men dette er jo lettest om man starter når den er 8 uker gammel da..
Fint at du har brukt langline og godbiter. Er det ingen godbiter han er gal etter?

mammatileijente skrev:

Om man har annen erfaring.. så kan man vel bli litt "overrasket" som du sier.. Jeg ble overhode ikke overrasket.. men alikevel så var det ikke helt forventet at han skulle være så bajas.. Det var ikke mine forventninger..

Jeg kan snakke for meg selv.. og jeg la ut en mld her.. om tips til hvor jeg kan henvende meg.. for å snakke med noen som kan gi meg råd og veiledning for hvordan jeg takler de forskjellige situasjonene.. sånn at jeg ikke gjør feil.. Jeg vil gjøre min valp rett.. og da vil jeg snakke med noen som kan gi meg gode råd;)

Og jeg la ikke inn noen informasjon her.. fordi jeg ikke lurte på noe annet her.. enn å få tips om hvor jeg henvender meg;)

Ja jeg er lei for at jeg svarte sånn i første innlegg. Det kunne lett misforstås. Når det er sagt vil jeg heller anbefale å starte på en hundeskole enn å ta et "nettkurs" på Canis hvor hvemsomhelst kan svare deg, for det kan lett bli forvirrende med så mange meninger.

Back
Topp