Hjelp til etablering.

• Trådstarter Trådstarter Iza9
  • Opprettet Opprettet
I

Iza9

Guest
Bor i en liiiiiten by i Nordland akkurat nå, så jeg som har vokst opp i Oslo kjenner at jeg holder på å bli sprø. "Handlegata" er bare full av tomme butikklokaler, blir faktisk deprimert av å bo her...
Hverken jeg eller sambo har jobb, men vi lever på AAP, så vi har jo rundt 20.000 tilsammen i mnd.
Planen er jo å komme seg sørover, vi vil til Porsgrunn, men har ingen som kan hjelpe med tips eller råd rundt oss.

Vi bare vet ikke hvordan vi skal komme oss dit. Vi trenger jo bolig (som ikke er så lett siden vi har en stor rottweiler/dobermann) og jobb. Det beste hadde vært å kunne kjøpt et hus, vi har endel penger i egenkapital, men lån er jo også et fremmedord.

Syns bare alt er vanskelig og kjipt for tiden, vi har ikke nettverk her, ingen av oss trives, og vi står nærmest på bar bakke. Føler vi må starte helt på nytt med alt.

Håper noen har noen råd, kanskje noen har vært i samme situasjon eller noe lignende før?

Det hørtes ikke ut som en kjekk situasjon nei :( har desverre ikke noen råd å komme med men håper det er noen som kan hjelpe :)

Jobb er en nettverksbygger. Jeg ville begynt med å søke jobber. :)
Stor hund er et problem ja. Der har jeg nok ingen råd.
Men med fast inntekt og egenkapital kan dere kanskje ha mulighet til å kjøpe noe.

Man må bare begynne en plass liksom, er vel mitt råd. :)

Har ikke så mange råd når det gjelder flytting, men ang trivsel der du er nå. Det høres ut som du bor på Fauske. Der bruker det i alle fall å være oppegående barn i magen-klubber. Kanskje du kan bli kjent med noen der etter hvert?

Min erfaring er at jobb og barn gjør at det er lettere å bli kjent. Flyttet selv et stykke unna for ca ett år siden, men pga kollegaer på jobben og barn (ut på lekeplassen og hilse på ++) så ble vi fort kjent. Anbefaler dere å ta initiativ til å bli med på ting som skjer i nærområdet + søke jobb.
Hvis dere ønsker å flytte på dere ville jeg startet med å søke jobb, og om dere klarer å skaffe fast inntekt så vil jo muligheten for å få kjøpt egen bolig bli veldig realistisk siden dere også har egenkapital.

Lykke til ;)

Har ikke så mange råd når det gjelder flytting, men ang trivsel der du er nå. Det høres ut som du bor på Fauske. Der bruker det i alle fall å være oppegående barn i magen-klubber. Kanskje du kan bli kjent med noen der etter hvert?
Jepp er nok der jeg holder til akkurat nå. :p
Problemet er bare at det føles veldig meningsløst å skulle bli kjent med folk og bli med i barselsgruppe o.l når vi prøver å komme oss så fort som mulig vekk herfra igjen. Har vel bare bodd her en mnd nå som en nødløsning da vi ikke hadde noe annet sted å dra.

For 5 mnd siden pakket jeg alle tingene mine og flyttet til sverige, jeg kjente ingen og aldri hadde jeg vært der før!!
Har bare ett råd: gjør det!! ;)
Lag en plan, gå på finn eller gå å snakk med banken hvis dere ville kjøpe :)
Får man seg jobb så ordner den sosiale biten seg uten problem.. Masse lykke til :)

Problemet er bare at det føles veldig meningsløst å skulle bli kjent med folk og bli med i barselsgruppe o.l når vi prøver å komme oss så fort som mulig vekk herfra igjen. Har vel bare bodd her en mnd nå som en nødløsning da vi ikke hadde noe annet sted å dra.
Ser den. Håper dere finner en løsning snart da.

Fauske er nok ikke akkurat verdens navle nei. Du kan jo prøve å få deg en vikarstilling en plass? Da blir du kjent med folk i tillegg til at du bare kan flytte når det passer dere.

Fauske er nok ikke akkurat verdens navle nei. Du kan jo prøve å få deg en vikarstilling en plass? Da blir du kjent med folk i tillegg til at du bare kan flytte når det passer dere.
Nei jobber ikke, går på AAP akkurat nå, frem til september. :)
Kunne nok det, men nav er ikke helt med på den :/ Har jo en aktivitetsplan, men.
Prøver jo også å komme oss herfra så fort vi kan. :p

Nei jobber ikke, går på AAP akkurat nå, frem til september. :)
Kunne nok det, men nav er ikke helt med på den :/ Har jo en aktivitetsplan, men.
Prøver jo også å komme oss herfra så fort vi kan. :p

Er mange fine turområder i nærheten hvis det er noe dere liker :-) Anbefaler og ta en tur til Steigen, verdens nydeligste plass! Ellers har jeg ikke så mange tips. Er i fra Bodø selv så har måtte etablert meg her i en miniiiimal bygd(900 innbyggere) i Finnmark ettersom typen er herifra. Før jeg og han ble kjent måtte jeg bare få meg jobb, ta iniativ til og prate med folk osv, så ble jeg fort kjent med folk :-) Men hvis dere har innstilling om å flytte ASAP så er det vel ikke så mye vits og etablere seg heller. Da blir alt halvhjertet på en måte :p

For 5 mnd siden pakket jeg alle tingene mine og flyttet til sverige, jeg kjente ingen og aldri hadde jeg vært der før!!
Har bare ett råd: gjør det!! ;)
Lag en plan, gå på finn eller gå å snakk med banken hvis dere ville kjøpe :)
Får man seg jobb så ordner den sosiale biten seg uten problem.. Masse lykke til :)
Ja er det jeg også tenker, bare sette seg på et fly og dra. :p
Nei, men vi må bare sette oss ned som du sier og lage en bra plan. Virker bare så langt unna akkurat nå. :)
Takk :Heartpink

Er mange fine turområder i nærheten hvis det er noe dere liker :) Anbefaler og ta en tur til Steigen, verdens nydeligste plass! Ellers har jeg ikke så mange tips. Er i fra Bodø selv så har måtte etablert meg her i en miniiiimal bygd(900 innbyggere) i Finnmark ettersom typen er herifra. Før jeg og han ble kjent måtte jeg bare få meg jobb, ta iniativ til og prate med folk osv, så ble jeg fort kjent med folk :) Men hvis dere har innstilling om å flytte ASAP så er det vel ikke så mye vits og etablere seg heller. Da blir alt halvhjertet på en måte :p
Ja, er mye turer det går i for å komme seg ut av huset. :) Skal absolutt sjekke ut Steigen. :D
Huff det hørtes liiiite ut. :p sambo er også fra Finnmark, men er Kautokeino/Alta da. :)

Nei, kjenner det er ikke engang halvhjerta å prøve å etablere seg her, hehe, vil prøve å få etablert oss i Telemark, da snakker vi mer helhjerta iallefall. :D heheh

Hehe, jeg reiste ca 8 ganger til sverige før jeg flytta! Søke jobb, intervju, se på leilighet :) og det tar 12 timer t/r så ikke bare en liten svipptur :p
Med litt god planlegging trenger du ikke reise såå mange ganger :joyful:
Men det order seg alltid !!

Back
Topp