Hjelp! Magevondt etter hvert måltid

romeniK

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg fikk en gutt 28. august, nøyaktig fire uker for tidlig. (Termin 27.sept)Han er altså 9 uker og 3 dager nå.
De første ukene sov og spiste han bare, men rundt 4. uken begynte jeg å merke at han fikk vondt etter ammingen. Dette har bare blitt verre. Han gråter eller hyler etter hvert måltid, og noen ganger får han såvidt starta å spise før det kommer noen smertefulle magetak. Da må jeg ofte gi han lang pause, bysse og bære før jeg kan prøve igjen litt senere. Av og til vil han ha mer, og av og til får han vondt igjen når jeg legger han til og da får han ikke til å ta puppen pga smerten ser det ut som.

Nettene er utrolig nok som regel veldig fine. Tre måltider pr natt, uten noe særlig gråt eller vondt, bare sovner igjen etter skift. Så er det på´n igjen fra første måltid på morgen.

Han er også en del urolig i kroppen når han er våken, gulper en del (litt reflux lignende, men legger veldig godt på seg) og har ikke hatt så mange "gode" øyeblikk i våkentiden sin enda, dessverre. Sover ellers som regel godt, men kan noen ganger bli vekket av disse oppgulpene som han enten setter i halsen, eller bare synes er veldig ubehagelig.

Har vært innom tanken på melkeproteinallergi, men han har ingen andre symptomer. Kan det være kolikk, selv om det kun er etter mat han gråter? Og kan jeg evnt. prøve mme uten kumelk, selv om jeg ikke har resept på det?

Har noen lignende erfaringer eller tips og råd, så mottas ALT med stor takk og en god klem! :)

Mini er nå 7 uker og slet med det samme første mnd. Her var det kun på kveldstid men var her forferdelig når det stod på. Mulig grunnen delvis var fordi han fikk I seg for mye formmelk; tok flere uker før melkeproduksjonen stabiliserte seg og bare han så på puppen den første tiden sprutet det melk og han hadde problemer med å svelge alt når jeg ammet. Og med all formmelken kom magevondt. Prøvde fennikelte men det fungerte ikke. Kjøpte så Minifom dråper på apoteket og det ble en helt ny hverdag!:) ikke bare om dagen, men vi slapp å ligge om natten å høre på at han presset og tydelig hadde vondt. Plutselig begynte han å rape også (minifom fjerner luftboblene i tarmene som ofte lager magevondt til babyer)Brukte minifom før hvert måltid en liten uke før vi trappet ned gradvis.

Bruker minifom noen ganger i uken nå og magevondtene er så og si helt borte. Men om det er dråpene ene og alene vet jeg ikke. I tillegg har melkeproduksjonen stabilisert seg og ikke minst har mini blitt eldre og tarmsystemet utviklet seg. Men verdt å prøve!:) fås på apoteket:)

Du fullammer? Istede for å prøve mme uten melk, kan du selv prøve melkefri kost! At du ikke spiser noen ting med melk i.. Det fikk vi tips om på sykehuset! Ellers måtte jeg håndmelke før jeg ammet en periode fordi han fikk for mye av den tynne, første melka (som nevnt over). Jeg ammer kun på ett bryst av gangen slik at han tømmer brystet så mye han kan!:)

Ta kontakt med lege er mitt beste tips:) storesøster hadde melkeprotein allergi og ble en helt ny unge på melkeproteinfri mme!!!
Men de boksene er svindyre så få på blå resept. Neo cate funket for oss:)
Verdt å prøve ut, eller st du spiser kjøtt og grønnsaker to uker og ser om det har no effekt( melkeprotein fri kost altså )

Du fullammer? Istede for å prøve mme uten melk, kan du selv prøve melkefri kost! At du ikke spiser noen ting med melk i.. Det fikk vi tips om på sykehuset! Ellers måtte jeg håndmelke før jeg ammet en periode fordi han fikk for mye av den tynne, første melka (som nevnt over). Jeg ammer kun på ett bryst av gangen slik at han tømmer brystet så mye han kan!:)
Melkeproteinfri kost innebærer veldig mye mer enn bare Melkefrie ting, fikk en hel liten bok om ting jeg måtte holde meg unna :/

Melkeproteinfri kost innebærer veldig mye mer enn bare Melkefrie ting, fikk en hel liten bok om ting jeg måtte holde meg unna :/
Ja!! Men samtidig er det veldig mye man kan spise!! Finnes masse erstatninger for det! Men er også en del ting som du må kutte helt..

Fikk tips om å prøve det selv men det var absolutt siste utvei! Jeg er elsker meieriprodukter og ville prøve andre mulige løsninger før jeg begynte med livsstilsendring. Virker nesten som løsningen på alt er å kutte melkeprotein og jeg konkluderte med at det kom til å bli verre for mini med deprimert mor ;) men heldigvis var det ikke det her. Vet sannelig ikke om jeg hadde klart å kutte om vi hadde kommet dit...

Tusen takk for alle tips og råd!
Jeg har tenkt på å kutte melkeprodukter, men etter som jeg i utgp. spiser ganske lite melkeprodukter (ost til frokost og lunsj og drikker ikke melk) synes jeg det er så rart om det er det som er problemet, og siden han hyler omtrent etter alle måltider uansett hva jeg har spist/drukket. Men etter det jeg har skjønt er melkeproteinene i kroppen vår over 3-4 uker, så man må prøve dietten i en mnds tid for å se om det funker? Og da er jo lille 3,5 mnd og kanskje bra av seg selv? Synes dette er vanskelig og forvirrende greier. Men alt er selvfølgelig verdt å teste for at han skal slippe å ha vondt .

Vi går også til fysioterapi for litt skjevhet i nakken, så dette kan nok også spille litt inn på fordøyelsessystemet, jeg bare synes det er så rart at smerten kommer akutt etter mat da.. :(

Vi får håpe alt går seg til i løpet av 3-4 mnd, så han slipper å ha så vondt!

Jeg har tenkt på å kutte melkeprodukter, men etter som jeg i utgp. spiser ganske lite melkeprodukter (ost til frokost og lunsj og drikker ikke melk) synes jeg det er så rart om det er det som er problemet, og siden han hyler omtrent etter alle måltider uansett hva jeg har spist/drukket. Men etter det jeg har skjønt er melkeproteinene i kroppen vår over 3-4 uker, så man må prøve dietten i en mnds tid for å se om det funker? Og da er jo lille 3,5 mnd og kanskje bra av seg selv? Synes dette er vanskelig og forvirrende greier. Men alt er selvfølgelig verdt å teste for at han skal slippe å ha vondt .

Vi går også til fysioterapi for litt skjevhet i nakken, så dette kan nok også spille litt inn på fordøyelsessystemet, jeg bare synes det er så rart at smerten kommer akutt etter mat da.. :(

Husk at det er ganske mye det er melkeprotein i, ikke bare det man ofte tenker på som melkeprodukter (ost og melk feks).
Skal du kutte ut alt av melkeprotein, må du lese bakpå det meste du kjøper. Eksempelvis mysepulver er det melkeprotein i. Man kan bli ganske overrasket over hvor mye det faktisk er melk/melkepulver i når en begynner å gå halvfabrikata litt i sømmene..

Jeg har levd med melkeallergi/laktoseintolleranse i over 20 år, og har en god porsjon erfaring på godt og vondt :D

Jeg kuttet ut melkeprodukter da frøkna var 2 uker ca. Hun er litt over 7 nå. Kosten er veldig begrenset, men det fungerer.. (leser bakpå alt av matvarer) Det er ikke den samme hylingen på kvelden lenger. Nå er det mer overtrøtt eller sultenhyling, eller om det blir kjedelig å sitte på fanget :-P

Fikk aldri påvist noe allergi, men kiropraktoren sa at ca 1/3 ble bedre. (Vet jo ikke helt om det er behandlingen eller dietten som har fungert da).

Hun får også Nutrimigen som mme. Koster, men funker det så..

Tenkte å introdusere vanlig mme når hun runder 3 mnd for å se om hun tåler det bedre da.

Synes det ligner litt på vår situasjon. Gutten vår gråt mye ifb måltidene. Fant etterhvert ut at han svelget mye luft og overspiste, og fikk derfor veldig vondt i magen. Noen babyer forveksler mageknip med sult, og var nok tilfellet her. Han søkte brystet mens han gråt, og selvfølgelig fikk han da melk.. Men han ble bare mer og mer hysterisk stakkar.

Vår var også mye urolig utenom måltidene tidligere, og slet med mye gulp. Nå som jeg sørger for at han får opp mer luft, og regulerer spisingen slik at han ikke overspiser, er han blitt en veldig fornøyd gutt. Problemet her er natt nå. Han våkner av gulp som kommer opp, eller sure oppstøt kan det virke som. Svelger unna, og det er tydelig ubehagelig. Vår skal utredes for refluks.

Høres akkurat ut som min lille.. og han ble en helt ny gutt etter bare noen dager med kumelkfri kost (jeg delammet bare, og det var melkeprotein i erstatninga hans). Vi har begge levd melkeproteinfritt nå i snart et halvt år, og det går veldig bra.

Dersom du bestemmer deg for å prøve å kutte ut melkeprotein, så husk å ta kalsiumtilskudd, 1 gram om dagen.

Og du... det er ikke riktig at det skal gjøre så vondt for en baby å spise, kolikk eller ei. Jeg hørte på helsesøsters snakk om "kolikk" og "umodent tarmsystem" helt til det gikk så langt at sønnen min nektet å spise og ble innlagt på sykehus fordi han var dehydrert. Det angrer jeg sånn på fortsatt.

"Kolikk" er noe man kan slå seg til ro med bare hvis man vet at barnet er friskt ellers. På sykehuset testet de for både infeksjoner og metabolske problemer. Heldigvis var det bare maten som var problemet. Haha, nå høres jeg ut som en typisk hysterisk mammaforumdame, det var ikke meningen. Rådet mitt er vel egentlig: følg med på trivselen og vekta, og ikke vær redd for å ta kontakt med helsepersonell dersom problemet vedvarer og/eller blir verre.

En siste ting: prøv Semperdråper, de har bedre dokumentert effekt og færre potensielle bivirkninger enn Minifom. De selges også på apoteket.

Last edited:
Jeg kuttet ut melkeprodukter da frøkna var 2 uker ca. Hun er litt over 7 nå. Kosten er veldig begrenset, men det fungerer.. (leser bakpå alt av matvarer) Det er ikke den samme hylingen på kvelden lenger. Nå er det mer overtrøtt eller sultenhyling, eller om det blir kjedelig å sitte på fanget :p

Fikk aldri påvist noe allergi, men kiropraktoren sa at ca 1/3 ble bedre. (Vet jo ikke helt om det er behandlingen eller dietten som har fungert da).

Hun får også Nutrimigen som mme. Koster, men funker det så..
Tenkte å introdusere vanlig mme når hun runder 3 mnd for å se om hun tåler det bedre da.
Har du prøvd å få Nutramigen på blå resept?

Det er egentlig umulig å påvise allergi på så små barn, metoden man har er bare å kutte ut melkeprotein og se om det fungerer. Det var ved hjelp av denne proffe metoden at sønnen min fikk diagnosen kumelkallergi på sykehuset. Med på kjøpet med diagnosen fulgte en blå resept på næringsmidler.

Anbefaler å heller prøve det enn å gi MME med melkeproteiner når hun blir større, ettersom dere har fått så gode resultater med melkefri kost. Veldig mange vokser det av seg i løpet av det første året, men man bør ikke "trigge" allergien underveis.

Har du prøvd å få Nutramigen på blå resept?

Det er egentlig umulig å påvise allergi på så små barn, metoden man har er bare å kutte ut melkeprotein og se om det fungerer. Det var ved hjelp av denne proffe metoden at sønnen min fikk diagnosen kumelkallergi på sykehuset. Med på kjøpet med diagnosen fulgte en blå resept på næringsmidler.

Anbefaler å heller prøve det enn å gi MME med melkeproteiner når hun blir større, ettersom dere har fått så gode resultater med melkefri kost. Veldig mange vokser det av seg i løpet av det første året, men man bør ikke "trigge" allergien underveis.

Takk for tilbakemelding på posten min! Må man innom sykehuset for å få diagnosen? Eller holder det at fastlege kan skrive ut resept? Jeg må uansett til legen, så kunne tatt det opp i samme slengen. Koster jo 230 kr boksen, og med 2 bokser i uka, så blir det jo penger av det. Og hun kommer jo til å spise mer også.

Takk for tilbakemelding på posten min! Må man innom sykehuset for å få diagnosen? Eller holder det at fastlege kan skrive ut resept? Jeg må uansett til legen, så kunne tatt det opp i samme slengen. Koster jo 230 kr boksen, og med 2 bokser i uka, så blir det jo penger av det. Og hun kommer jo til å spise mer også.
Kommer litt an på fastlegen din, men er vel ikke noe i veien for at fastlege kan skrive en søknad om refusjon, eventuelt ta kontakt med spesialist som kan skrive søknad. Vi var allerede inne i systemet, så da vi begynte å mistenke allergi og helsesøster aldri fikk ut fingeren og fikk kontaktet barneavdelingen, så ringte vi bare rett til sykehuset selv. Resepten kom i posten ganske raskt, de hadde lav terskel for å la oss eksperimentere med maten selv.

Gratulerer med at du har fått henne til å spise Nutramigen! Det var absolutt ikke aktuelt her, Pepticate var det eneste som gikk, til nød, utblandet med juice :D

Kommer litt an på fastlegen din, men er vel ikke noe i veien for at fastlege kan skrive en søknad om refusjon, eventuelt ta kontakt med spesialist som kan skrive søknad. Vi var allerede inne i systemet, så da vi begynte å mistenke allergi og helsesøster aldri fikk ut fingeren og fikk kontaktet barneavdelingen, så ringte vi bare rett til sykehuset selv. Resepten kom i posten ganske raskt, de hadde lav terskel for å la oss eksperimentere med maten selv.

Gratulerer med at du har fått henne til å spise Nutramigen! Det var absolutt ikke aktuelt her, Pepticate var det eneste som gikk, til nød, utblandet med juice :D

Hehe..vi prøvde Althera først, og den smakte nok ikke godt, spiste litt dårligere og bæsjebleiene stinket! Så Nutramigen var god i forhold. Nå bruker vi en bitteliten dæsj malt i hver flaske for smakens skyld og da :) Også får hun en flaske eller to med morsmelk, litt avhengig av hvor mye jeg får ut. (Har lite melk).

Da skal jeg ringe fastlegen i morgen, har akkurat byttet kontor, så det kan jo bli spennende å se hvordan hun nye er.

Vi har forresten tatt dette opp med helsesøster flere ganger, men det var liksom bare "ok..så bra det fungerer.. Ikke noe hint om å henvise videre e.l.)

Hehe..vi prøvde Althera først, og den smakte nok ikke godt, spiste litt dårligere og bæsjebleiene stinket! Så Nutramigen var god i forhold. Nå bruker vi en bitteliten dæsj malt i hver flaske for smakens skyld og da :) Også får hun en flaske eller to med morsmelk, litt avhengig av hvor mye jeg får ut. (Har lite melk).

Da skal jeg ringe fastlegen i morgen, har akkurat byttet kontor, så det kan jo bli spennende å se hvordan hun nye er.

Vi har forresten tatt dette opp med helsesøster flere ganger, men det var liksom bare "ok..så bra det fungerer.. Ikke noe hint om å henvise videre e.l.)
Helsesøstre, ass :P
Kjempefint at du har morsmelk å gi også! Nutramigen inneholder jo ikke laktose, men det gjør melka di, og laktose er bra saker for små bebiser :)

Her e vi i gang med melkefri mme, testperiode på 4 uke for å se om d blir bedring. Her i huset e d lite melkeprodukter pga at storesøstra og faren ikke tåle melkeprotein. Men æ spis litt og mye reaksjon på d lille æ spis...
Ost e nokka av d verste på melkeprotein, her får vi oppkast om æ tar med ei skive med ost eller så...

Back
Topp