Hjelp! Angående å lyge til nav for å få mer penger!

ORIGINAL: rosa og blå hva nå?

jeg mener bare at andre kan holde seg for god til å "sladre", selv om jeg skjønner at man har lyst. Det er deres dumhet, og det får de stå til ansvar for selv om nav skulle finne ut av det. Jeg mener bare at det man ikke har noe med trenger man ikke rote seg inn i, spesielt ikke når det går utover barna. Vet av folk som har gjort det selv, og det er irriterende. Men finner det ikke som min oppgav å si fra til nav om det. Det å si at disse foreldrene ikke er skikket til å ha barn er vel å ta det litt langt.. Det er nok mange som gjør dette i desperasjon over sin dårlige økonomi, det tenker hvertfall jeg når jeg hører slikt. Det er vel ikke sånn at disse menneskene befinner seg i en drømmesituasjon når de vet at de lyver..

Men, er man ikke pliktet til å melde ifra om lovbrudd, ellers kan man bli traffet selv, om de skulle finnet ut om du viste om det hele tida?[8|]

Jeg er dypt uenig i de som mener at man ikke skal melde i fra... Nav har ikke ressurser til å sjekke alle som mottar stønader og systemet er i stor grad basert på tillit. Når denne tilliten brytes har ikke nav gode nok systemer til å fange det opp og er tildels avhengig av at andre melder fra....
Dette er VÅRE penger dere, og velferdssystemet er presset som det er om man ikke skal "fø på" en masse folk som IKKE har rett på stønader i tillegg..

JEG ville ikke nølt et sekund med å melde i fra, selv om det var barn med i bildet.. DE barna er IKKE mitt ansvar, men foreldrenes som er så dumme å prøve seg på noe sånt i utgangspunktet.. De burde med andre ord kanskje tenkt litt på hvilke konsekvenser svindel kan få FØR de velger å lyge til seg stønader.....

Det finnes masse hjelp å få i systemet, så argumentet "vanskelig økonomisk situasjon" kjøper jeg ikke.. Da er det uvilje til å gjøre noe med situasjonen som er problemet.... Som f.eks komme seg i jobb, begynne å studere, ta ansvar for eget liv og familie osv osv....

ORIGINAL: AnaBanana

jeg mener bare at andre kan holde seg for god til å "sladre", selv om jeg skjønner at man har lyst. Det er deres dumhet, og det får de stå til ansvar for selv om nav skulle finne ut av det. Jeg mener bare at det man ikke har noe med trenger man ikke rote seg inn i, spesielt ikke når det går utover barna. Vet av folk som har gjort det selv, og det er irriterende. Men finner det ikke som min oppgav å si fra til nav om det. Det å si at disse foreldrene ikke er skikket til å ha barn er vel å ta det litt langt.. Det er nok mange som gjør dette i desperasjon over sin dårlige økonomi, det tenker hvertfall jeg når jeg hører slikt. Det er vel ikke sånn at disse menneskene befinner seg i en drømmesituasjon når de vet at de lyver..

Da lurer jeg på hvordan du stiller deg til å "sladre" om andre lovbrudd? Holder du deg for god til å sladre om mishandling, ran, pedofili, voldtekt osv også hvis du vet om noe sånt som foregår? Bedre å feie for sin egen dør og ikke bry seg en dritt om hva som skjer rundt seg?

Herregud, nå må jeg le.. Det blir selvfølgelig noe heelt annet å varsle fra om forhold som påfører andre skade, som pedofili, voldteket, mishandling osv.. Fatter ikke hvordan du greide å dra den helt dit.. Det er lov å bruke hodet litt.....

ORIGINAL: Hønemor92

Men, er man ikke pliktet til å melde ifra om lovbrudd, ellers kan man bli traffet selv, om de skulle finnet ut om du viste om det hele tida?[8|]

Ingen kommer noen gang til å sette deg i fengsel fordi du ikke anga noen du mente svindlet til seg noen ekstra kroner på nav.. Her kommer jo skjønn inn.. Når det gjelder psykisk og fysyisk mishandling av andre plikter man jo til å si fra...

ORIGINAL: Lissyjane

Da lurer jeg på hvordan du stiller deg til å "sladre" om andre lovbrudd? Holder du deg for god til å sladre om mishandling, ran, pedofili, voldtekt osv også hvis du vet om noe sånt som foregår? Bedre å feie for sin egen dør og ikke bry seg en dritt om hva som skjer rundt seg?

Svindel går utover deg selv. Mishandling,ran,pedofili og voldtekt går jo fysisk og psykisk utover andre parter. Det er ingen som får fysiske skader om du lurer NAV. Ikke psykiske heller. Dumt er det ja!

Kunne ikke sagt det bedre.. Enkelte her drar jo dette langt ut på vidda....

Svindel går utover deg selv. Mishandling,ran,pedofili og voldtekt går jo fysisk og psykisk utover andre parter. Det er ingen som får fysiske skader om du lurer NAV. Ikke psykiske heller. Dumt er det ja!

Det går jo utover flere enn deg selv? Lever vi ikke et samfunn?

Jeg vil ikke få mindre penger fordi om noen svindler til seg penger fra NAV. Ingen andre heller.

Men, hvis ingen melder ifra om de som snylter, så kommer jo lfere til å gjøre det, fordi det blir "trygt" å det ender jo med at alt blir fjernet fra ALLE. Å det blir urettferdig for de som virkelig trenger det. Da kommer flere til å ikke klare å gå ifra ektefelle/samboere fordi de ikke får noe penger hvis de ikke har noe jobb. Å tenk så mange flere som kanskje dør eller blir misshandla da. Dette vet jeg et eksempel på (det endte heldgvis bra, fordi personen fant ut at man fikk støtte, men hvis den blir borte, kunne det endt galt) Å den er ikke til å sette på spissen. Det er fakta.

jeg har en mail addresse , send pm om du vil ha den.

Det høres ut som at det er fritt frem for folk å snylte om ikke vi sier i fra, for å si det sånn. Nav finner stadig vekk ut av slike forhold, det er sjeldent slike løgner går over tid. Om jeg og du ikke sier i fra om tilfelle vi tror snylter, så er det ikke dermed sagt at nav ikke finer ut av det og at det derfor er fritt frem. Nav er veldig på offensiven når det gjelder slike ting. Folk får gjøre som de vil, men jeg kunne aldri tenkt meg å angi noen for noe sånt. Det er Nav sin oppgave å finne ut av. Jeg forstår ikke hvorfor enkelte virker som plages veldig hva andre gjør, har vi ikke mer enn nok med å passe på oss selv???

Misforstå meg rett her, jeg synes ikke det er ok å snylte.. Men jeg synes man skal tenke seg to ganger om før man velger å angi andre... Om det virkelig er verdt det, osv..

Tragisk hvis det i det hele tatt finnes slike mennesker som kan finne på slikt!!![&:]

Synes ikke det er riktig å lyve til seg penger, men synes også man skal være forsiktig med å melde fra da det i all hovedsak vil gå utover barnet om foreldrene får seg en smell i økonomien eller havner i fengsel som faktisk er straffen for slikt.. Man får heller passe på seg selv, evnt komme med råd til andre om at de bør slutte å lyve til seg penger. Det med å feie for egen dør er ikke alltid så dumt...

Enig [:)]

ORIGINAL: Dollysmurfen

ORIGINAL: Drømmeren

Så dumt å holde på sånn, kan ji ødelegge for dem som virkelig trenger det.
Men hvis man er kjæreste med barnefar, men ikke bor sammen, åssen er det da?[&:]

Er økonomien som er vektlagt. Om barnefar eller en eventuell kjæreste (samboer eller ei) hjelper til med husleie, mat osv, så har man ikke rett til penger. Da er man jo ikke alene om økonomien, ergo ikke aleneforsørger.

Så om jeg og bf ikke bor sammen , men prøver å lappe forholdet.. og han ikke betaler leie eller noe slikt for meg ., da har jeg rett på alenemors tillegget eller?

Jeg er enig med deg at de nok ikke finner seg i drømmesituasjonen men jeg synes allikevel at holdningen din om at man skal tie er litt urovekkende. Det er ikke meningen at man skal motta stødnader man ikke har krav på. Da får man ta tak i problemet og skaffe seg hjelp på andre måter som ikke er straffbare!

Det går jo faktisk ut over oss alle om det er mange som snylter på de godene i vi har. Økte skatter, lavere satser osv er eksempler på dette.

Takk for svar! Skal helt ærlig innrømme at nei jeg ville ikke sagt ifra i alle situasjoner!(For enhver pris liksom!) Men denne er litt spesiell :)

Så blir å melde ifra:)

ORIGINAL: Dollysmurfen

Så dumt å holde på sånn, kan ji ødelegge for dem som virkelig trenger det.
Men hvis man er kjæreste med barnefar, men ikke bor sammen, åssen er det da?[&:]

Er økonomien som er vektlagt. Om barnefar eller en eventuell kjæreste (samboer eller ei) hjelper til med husleie, mat osv, så har man ikke rett til penger. Da er man jo ikke alene om økonomien, ergo ikke aleneforsørger.

Så om jeg og bf ikke bor sammen , men prøver å lappe forholdet.. og han ikke betaler leie eller noe slikt for meg ., da har jeg rett på alenemors tillegget eller?

Nope, man kan ikke være kjæreste med BF.. Da får man ikke aleneforsørgerstønader..... altså heller ikke om man ikke bor sammen.... var på møte om det der, ettersom jeg og BF nå har 2 barn sammen, og aldri vært sammen.. [X(]

Sykt provoserende at det finnes folk som utnytter godene som vi har i dette landet..husker selv når vi ble foreldre til eldste jenta vår...sambo var lærling, og jeg var student..Med andre ord, blakke!! Heldigvis har jeg et arbeidsjern av en samboer, som tok alle slags småjobber han kunne få, så vi fikk endene til å møtes. For oss hadde det så absolutt vært "lønnsomt" og gå ifra hverandre, så jeg hadde fått alenemorsstønader. Vanskelig å se på andre som satt på rævva og snylta til seg penger fra NAV, når sambo jobba rævva av seg for de skarve kronene vi hadde..

Jeg mener man bør si ifra, hvis man tørr det..Hvis den aktuelle personen ikke klarer seg uten de stønadene, så finnes det andre måter å få økonomisk støtte, uten å gjøre seg til kriminell...for du stjeler faktisk penger når du mottar disse pengene uten å ha rett på de.

Back
Topp