Hjelp! Angående å lyge til nav for å få mer penger!

Har så absolutt ikke problemer med at alenemødre får mye penger i støtte altså[;)] Men, trist at de finnes de som urettmessig sitter og tar imot penger, når de faktisk ikke er alenemødre.

ORIGINAL: Lillesnille

Nope, man kan ikke være kjæreste med BF.. Da får man ikke aleneforsørgerstønader..... altså heller ikke om man ikke bor sammen.... var på møte om det der, ettersom jeg og BF nå har 2 barn sammen, og aldri vært sammen.. [X(]

Jeg kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på akkurat dette.. Lyst til å utdype det litt mer? [8D]

Har vel ikke skrevet noe sted at jeg tror de får så mye penger heller jeg[:)] Men at de får mer enn det vi hadde den gang, det vet jeg[;)] For det var jammen ikke mange kronene vi hadde. Og jeg syns alenemødre skal få så de klarer seg, og vel så det! All ære til dere

selfølgeli må vi si i fra!!!
Hvorfor iallverden skal vi ikke gjøre det??[8|]
Er det mulig..

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: ina1984

Har vel ikke skrevet noe sted at jeg tror de får så mye penger heller jeg[:)] Men at de får mer enn det vi hadde den gang, det vet jeg[;)] For det var jammen ikke mange kronene vi hadde. Og jeg syns alenemødre skal få så de klarer seg, og vel så det! All ære til dere

Tror ikke du skal feie alle under en kam..

Hva mener du med det? Det jeg ville fram til, var jo at det føltes veldig urettferdig for oss som hadde vårt "på det rene", også sitter det folk som mottar penger (som bl.a våre skattepenger går til) når de ikke har rett på de. Nå var det jo ikke hvor mye/lite penger en alenemor får, som jeg er opptatt av, men de som sitter og får penger de IKKE har rett på å få..capish?[:)]

ORIGINAL: heidu

selfølgeli må vi si i fra!!!
Hvorfor iallverden skal vi ikke gjøre det??[8|]
Er det mulig..

jeg synes nå at mennesker kan passe sin egen familie, og ikke leke snusmumrikken i andres.

Dessuten hadde jeg heller nevn for vedkommende.. (om det var uhyre viktig for meg) at det faktisk er ulovelig, og at jeg kan ringe inn annonymt tips om det, som alle andre. Og at de nå vet det.

Har de vett i skallen så rydder de nok opp i seg selv[:)]

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: AnaBanana

ORIGINAL: rosa og blå hva nå?

jeg mener bare at andre kan holde seg for god til å "sladre", selv om jeg skjønner at man har lyst. Det er deres dumhet, og det får de stå til ansvar for selv om nav skulle finne ut av det. Jeg mener bare at det man ikke har noe med trenger man ikke rote seg inn i, spesielt ikke når det går utover barna. Vet av folk som har gjort det selv, og det er irriterende. Men finner det ikke som min oppgav å si fra til nav om det. Det å si at disse foreldrene ikke er skikket til å ha barn er vel å ta det litt langt.. Det er nok mange som gjør dette i desperasjon over sin dårlige økonomi, det tenker hvertfall jeg når jeg hører slikt. Det er vel ikke sånn at disse menneskene befinner seg i en drømmesituasjon når de vet at de lyver..

Da lurer jeg på hvordan du stiller deg til å "sladre" om andre lovbrudd? Holder du deg for god til å sladre om mishandling, ran, pedofili, voldtekt osv også hvis du vet om noe sånt som foregår? Bedre å feie for sin egen dør og ikke bry seg en dritt om hva som skjer rundt seg?

ja, for det kan jo sammenlignes..........[8|]

SKREKKELIG DÅRLIG sammenligning!

man tier ikke om vold! som er SKADE på andre mennesker.

Om noen tøyer reglene til NAV kontoret, så er det ingen som blir fysisk SKADET![>:]

Jeg kan ikke fatte hvilken glede man skal ha av å angi andre.. Kan man ikke være voksen nok til å si det rett ut til dem det gjelder om det plager en sånn?? Vi trenger da ikke gå rundt å leke politi, det er ikke vår oppgave. Passe på seg selv, det er mer en nok for de fleste!

ORIGINAL: JeanShrimpton

ORIGINAL: Tøsa

ORIGINAL: rosa og blå hva nå?

jeg mener bare at andre kan holde seg for god til å "sladre", selv om jeg skjønner at man har lyst. Det er deres dumhet, og det får de stå til ansvar for selv om nav skulle finne ut av det. Jeg mener bare at det man ikke har noe med trenger man ikke rote seg inn i, spesielt ikke når det går utover barna. Vet av folk som har gjort det selv, og det er irriterende. Men finner det ikke som min oppgav å si fra til nav om det. Det å si at disse foreldrene ikke er skikket til å ha barn er vel å ta det litt langt.. Det er nok mange som gjør dette i desperasjon over sin dårlige økonomi, det tenker hvertfall jeg når jeg hører slikt. Det er vel ikke sånn at disse menneskene befinner seg i en drømmesituasjon når de vet at de lyver..

Da lurer jeg på hvordan du stiller deg til å "sladre" om andre lovbrudd? Holder du deg for god til å sladre om mishandling, ran, pedofili, voldtekt osv også hvis du vet om noe sånt som foregår? Bedre å feie for sin egen dør og ikke bry seg en dritt om hva som skjer rundt seg?

ja, for det kan jo sammenlignes..........[8|]

SKREKKELIG DÅRLIG sammenligning!

man tier ikke om vold! som er SKADE på andre mennesker.

Om noen tøyer reglene til NAV kontoret, så er det ingen som blir fysisk SKADET![>:]

Hvis du leser videre i tråden, så mener jeg at jeg sa at det var satt veeeldig på spissen [:)]

Bare lurer på hvorfor en ting er mer "akseptert" og man skal feie for sin egen dør. Hvis en skal tolke utifra straffene man får, så er økonomisk kriminalitet mye hardere straffa enn f.eks en voldtekt. Synes ikke det er bedre å voldta noen enn å svindle NAV liksom, men jeg synes det er litt skummelt hvis man skal være redd for å si ifra.

På meg så virka det verre å angi noen til NAV enn å svindle, det var vel derfor jeg kom med den veldig ute på landet "sammenligningen". Nettopp fordi jeg synes det ikke burde være opp til oss å sammenligne ulovlige ting og avgjøre om det er greit eller ikke, det burde vi overlate til de vi har satt til å bestemme sånne ting. "Bare" fordi det er barn i bildet, så er det fri bane?

strengere straffer...

nav / staten blir svindlet for penger
voldtekt - kun offeret som lider..

forstå det den som kan.

Og nei, jeg hadde ikke ringt nav om noen jeg trodde svindlet dem for en slump penger. Det kan de vell finne ut av selv.
Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør med sin økonomi[;)]

Hvor i mine innlegg har jeg skrevet at alenemødre får så mye penger?? Jeg vil nok tro at de fleste alenemødre som mottok stønader fra NAV, hadde mer enn de VI hadde den gang da..det sier jo heller om hvor lite vi hadde, enn om at alenemødre får såå mye penger. Les det jeg skriver en gang til, så ser du jo at jeg aldri har laget noen case om at alenemødre får så mye penger,men at de som sitter og mottar penger ( i tillegg til evt en part som har inntekt) har det samme som den som jobber hardt for å få endene til å møtes. Og hvis det er tilfellet at du tolker det på den måten, så beklager jeg det[;)]

Jeg syntes veldig synd på oss jeg og[:D] Fy, det var en vond tid..derfor var det så himla vondt å se de som utnytta systemet, ved å sitte på rævva og motta penger de ikke hadde noe som helst rett på..[&o] føltes veldig urettferdig å slite så jævlig, når systemet liksom var "lagt opp til" at det lønte seg å gå ifra hverandre...men, selv om jeg visste om flere som svindla, så sa jeg aldri ifra til NAV..

Jeg er ganske overrasket over holdningen til enkelte angående det å svindle NAV. Det er jo bare NAV? Så lenge velferdsstaten i stor grad er basert på tillit så må man varsle, NAV har ikke kapasitet til å sjekke alt på egenhånd. Jeg er helt overrasket hvor lett folk tar på det å uberettiget motta penger fra et statlig organ. Hvis man har alt på sitt tørre så blir man jo ikke fratatt støtten, men hvis det kommer veldig mange på ulike stønadsordninger så kommer satsene til å bli mindre? For å gjøre store tall enkle, la oss si at budsjettet sier at er 100 000 kr. Da kan 100 stykker motta 1000 kr eller så kan 1000 stykker motta 100 kr, man kan ikke lage flere penger som ikke eksisterer.. Så da går det jo utover de stakkars 100 som var berettiget støtten. For å få inn mere penger så økes skattene til alle skatteytere i landet, så da går det plutselig ut over alle. Jeg kan jo bare referere til den nye pensjonsordningen, som gjør at vi får dårligere pensjon fra Folketrygden fordi det begynner å bli så mange gamle at de ikke har råd til å ha de gamle satsene lenger, men virker ikke som om samfunnsfag og samfunnsøkonomi er den store interessen her.

ORIGINAL: Belissima

Jeg er ganske overrasket over holdningen til enkelte angående det å svindle NAV. Det er jo bare NAV? Så lenge velferdsstaten i stor grad er basert på tillit så må man varsle, NAV har ikke kapasitet til å sjekke alt på egenhånd. Jeg er helt overrasket hvor lett folk tar på det å uberettiget motta penger fra et statlig organ. Hvis man har alt på sitt tørre så blir man jo ikke fratatt støtten, men hvis det kommer veldig mange på ulike stønadsordninger så kommer satsene til å bli mindre? For å gjøre store tall enkle, la oss si at budsjettet sier at er 100 000 kr. Da kan 100 stykker motta 1000 kr eller så kan 1000 stykker motta 100 kr, man kan ikke lage flere penger som ikke eksisterer.. Så da går det jo utover de stakkars 100 som var berettiget støtten. For å få inn mere penger så økes skattene til alle skatteytere i landet, så da går det plutselig ut over alle. Jeg kan jo bare referere til den nye pensjonsordningen, som gjør at vi får dårligere pensjon fra Folketrygden fordi det begynner å bli så mange gamle at de ikke har råd til å ha de gamle satsene lenger, men virker ikke som om samfunnsfag og samfunnsøkonomi er den store interessen her.

Takk!!!!

men hva gjør nav da?? Etter min erfaring spør de, de det gjelder og gir faen når de lyver.. Jeg har ikke raportert noen selv, men vet at det er blitt gjort, og INGENTIN skjedde selv om det var helt åpenlyst at de to bodde sammen.. De fortalte at de ikke gjorde det, og pappaen hadde en annen adr, så da var det greit for nav [:@]

ORIGINAL: fruktbar

men hva gjør nav da?? Etter min erfaring spør de, de det gjelder og gir faen når de lyver.. Jeg har ikke raportert noen selv, men vet at det er blitt gjort, og INGENTIN skjedde selv om det var helt åpenlyst at de to bodde sammen.. De fortalte at de ikke gjorde det, og pappaen hadde en annen adr, så da var det greit for nav [:@]

Og det plager meg veldig, for får mindre bidrag fordi pappaen liksom betaler bidrag for ei han bor sammen med..

Fruktbar: Skjønner godt at du blir irritert da, og du er jo et eksempel på det at det går økonomisk ut over noen andre at noen andre snylter på stønader de egentlig ikke har rett på (siden det var noen her som påstod at det ikke gikk ut over noen).

NAV-reformen har jo vært heller mislykket på mange områder, fordi nå skal _alle_ kunne alt, fremfor spesialiserte områder som det var tidligere når arbeidsetaten og trygdekontoret var adskilt, så det er alltid noen som ikke kan eller vil gjøre jobben sin i NAV også, som det er i de fleste bedrifter. Så lenge barnefar har annen adresse i folkeregisteret så er jo eneste muligheten de har hjemmebesøk, og det aner jeg ikke om er lov?

Unnskyld meg, men vet dere meg hva?! Greit, om mor og far bor sammen og far jobber 100% da er det feil å snylte på nav. men når for eksempel far er arbeidsledig, alt mor får i støtte er 10000 i mnd og far ikke får noe, og de er fram og tilbake i forholdet, hvor er svindelen? Selvom man bor sammen, og det kun er den ene som får penger inn i det hele tatt, syns jeg det er helt feil å melde ifra til nav. man får virkelig ikke mye i støtte fra nav. Jeg jobbet 100% og er nå sykemeldt, hadde ikke fast jobb så får ikke noe fra jobben, og alt jeg får i støtte fra nav er 6000 i mnd. åssen skal jeg klare meg når ungen kommer? åssen skal jeg få kjøpt inn alt jeg trenger når jeg har mer i faste utgifter enn i inntekt? far har ingen inntekt, får ikke jobb og bor i en annen by.. så om vi hadde flyttet sammen for å se om vi hadde klart det, hadde jeg faktisk ikke sagt ifra til nav med en gang.. etterhvert ja, men jeg vil sikre meg og min familie før noen andre og den gjerrige staten her. la statsministeren leve på det lille en alenemor eller arbeidsledig gjør i noen mnd, så blir det fort endringer her ja..

ORIGINAL: Mjoda

Om man misstenker at noen lyver om at de er aleineforsørger for å få mer penger.
Er det bare å ta kontakt med nav å melde ifra?
Hva skjer vidre?!
Og er det noen som vet hva straffen er om man blir tatt?!

Straffen er vel at de mister det de "tok" og må evt. tilbakebetale...
Jeg synes at om noen lurer NAV for penger, så skal man melde i fra... For vår skyld som er avhengig av NAV [;)]

Back
Topp