Hjelp! Angående å lyge til nav for å få mer penger!

Mjoda

Første møte med forumet
Om man misstenker at noen lyver om at de er aleineforsørger for å få mer penger.
Er det bare å ta kontakt med nav å melde ifra?
Hva skjer vidre?!
Og er det noen som vet hva straffen er om man blir tatt?!

Da vil NAV undersøke saken. Blir man tatt må man betale tilbake alt og kanskje fengsel, kommer litt an på hvor mye det er snakk om. 

Da melder man ifra ja.

IDIOTI å holde på slik[:@]

Finnes det så dumme folk?

ORIGINAL: ~Mummimamma~

Da melder man ifra ja.

IDIOTI å holde på slik[:@]

Sitter og vurderer det samme her faktisk. Ja er dumme folk som gjor det, for aa ha raad til aa ikke jobbe, enkelt at en av dem skifter adresse og vips saa faar en masse penger fra nav, blir forbanna paa slike folk [:@]

Hadde ikke nølt et sekund med å melde i fra hvis jeg visste om noe slik. Vi er heldige som har en så bra velferdstat her i Norge, men det å utnytte godene er som å undergrave den. Jo flere som går på ulike stønader uberettiget, jo dyrere blir det, og på sikt blir det kanskje slik at man ikke har råd til å ha slike ordninger, noe som er urettferdig for de som faktisk trenger det. Svindel kalles det.

kan jeg spørre om en ting her? er man aleneforsørger dersom en ikke bor med barnefaren, men bor (midlertidig?) ilag med typen sin? jeg vet om ei som gjør det

ORIGINAL: Bollemusa

Jepp!

ORIGINAL: Pearls

ORIGINAL: *MamMathea*

kan jeg spørre om en ting her? er man aleneforsørger dersom en ikke bor med barnefaren, men bor (midlertidig?) ilag med typen sin? jeg vet om ei som gjør det

Ja, frem til det har gått ett år. Når de da har bodd sammen ett år skal hun strengt talt miste det hun får som aleneforsørger...

Det finnes mange sniker der ute, og det er bare synd for dem hvis dem blir tatt for det. Sikkert kult å måtte betale tilbake mye mer enn hva man har fått utbetalt, få noe sånt på rullebladet og muligens havne i fengsel! [8D]

takk for svar[:)]

Synes ikke det er riktig å lyve til seg penger, men synes også man skal være forsiktig med å melde fra da det i all hovedsak vil gå utover barnet om foreldrene får seg en smell i økonomien eller havner i fengsel som faktisk er straffen for slikt.. Man får heller passe på seg selv, evnt komme med råd til andre om at de bør slutte å lyve til seg penger. Det med å feie for egen dør er ikke alltid så dumt...

ORIGINAL: Bollemusa

Jepp.. Kan eg love deg at det gjer.... [:'(][:'(][:'(]

ORIGINAL: rosa og blå hva nå?

Synes ikke det er riktig å lyve til seg penger, men synes også man skal være forsiktig med å melde fra da det i all hovedsak vil gå utover barnet om foreldrene får seg en smell i økonomien eller havner i fengsel som faktisk er straffen for slikt.. Man får heller passe på seg selv, evnt komme med råd til andre om at de bør slutte å lyve til seg penger. Det med å feie for egen dør er ikke alltid så dumt...

Det er jeg ikke enig i. Hvis man skal tenke sånn, så er jo alle som har barn fredet både i forhold til politianmeldelser og alt annet. Enhver straff av foreldre vil jo også gå utover barnet uansett hva det gjelder. Det er synd og skam og det høres kanskje kynisk ut å si det, men det burde de rett og slett tenkt på tidligere, de foreldrene som evnt kommer i en sånn situasjon.

ORIGINAL: *MamMathea*

en er aleneforsørger da ja. Men etter 1 år som samboere, så mister en den goden.

Så dumt å holde på sånn, kan ji ødelegge for dem som virkelig trenger det.
Men hvis man er kjæreste med barnefar, men ikke bor sammen, åssen er det da?[&:]

Vel, skal det at man har barn være et frikort for å slippe straff i enhver sammenheng da? Hvor går grensen for når det går utover barnet eller ikke lurer jeg på da? For all straff av foreldre vil gå ut over barna på en eller annen måte, men vi kan jo ikke slutte å straffe folk som har barn, hva slags samfunn får man da? Velferdsstaten vår er i stor grad basert på ærlighet, men jo flere og flere som lyver til seg goder de ikke har krav på, jo mer byråkrati blir det jo og jo vanskeligere blir det å bli trodd på at man virkelig trenger støtten. Hvis trekket ditt er å synes synd på barna, kanskje de som gjør slike ting ikke er skikket til å ha barn i utgangspunktet?

det beste er nok å melde det. det kalles jo svindel. Men hvis det er sånn at personen bor sammen med typen sin midlertidig får den nok ha stønaden litt til før den blir stoppet. hvis det er snakk om svindel må det betales tilbake og personen risikerer fengselstraff.

jeg mener bare at andre kan holde seg for god til å "sladre", selv om jeg skjønner at man har lyst. Det er deres dumhet, og det får de stå til ansvar for selv om nav skulle finne ut av det. Jeg mener bare at det man ikke har noe med trenger man ikke rote seg inn i, spesielt ikke når det går utover barna. Vet av folk som har gjort det selv, og det er irriterende. Men finner det ikke som min oppgav å si fra til nav om det. Det å si at disse foreldrene ikke er skikket til å ha barn er vel å ta det litt langt.. Det er nok mange som gjør dette i desperasjon over sin dårlige økonomi, det tenker hvertfall jeg når jeg hører slikt. Det er vel ikke sånn at disse menneskene befinner seg i en drømmesituasjon når de vet at de lyver..

ORIGINAL: Hønemor92

Så dumt å holde på sånn, kan ji ødelegge for dem som virkelig trenger det.
Men hvis man er kjæreste med barnefar, men ikke bor sammen, åssen er det da?[&:]

Kan vel ikke gjøre annet enn å signere her.

Back
Topp