Hjeeelp :D

sofiee

Blir kjent med forumet
Har en gutt på snart 5 år. Han gleder seg veeeldig til å bli storebror. Og her en dag på veg til barnehagen så spør han hvordan babyen kom i magen og hvor han var når det skjedde. Freeaka helt og visste ikke hva jeg skulle svare. Heldigvis var vi utenfor barnehagen så jeg snakka det bare bort. Men regner med at jeg får spørsmålet igjen. Men va svarer jeg??:)

Jeg tok den derre "når en voksen dame og en voksen mann elsker hverandre kysser hverandre, kan det bli en baby i magen" han ble sykt skuffa når han kysset meg og spurte om jeg hadde baby i magen nå, og måtte fortelle at han ikke var voksen enda og ikke hadde funnet en spesiell jente han vil elske enda :-p

Nå som jeg er preggers spurte han hvordan babyen kom ut, eneste som falt meg logisk inn å spytte ut var, navlen........ :-S

Ville svart ærlig :) barn kan bli ganske sinte om de finner ut at de er blir løyet til.. I tillegg kan det være ganske flaut å få høre fra andre barn at man er blitt fortalt noe som ikke er sant.. Barn takler å høre sannheten om hvordan barn blir lagd ;)
Enig! Jeg har hatt mange slike samtaler med barn i barnehagen :-)

Det er så gøy å snakke med barn om disse tingene! :) Bare vær ærlig og fortell sannheten, barn tåler å høre mer enn man kanskje tror :p Ikke vær flau eller redd for å si noe feil, han vet jo ikke at det er noe å være flau for uansett.

Hvis du synes det er veldig vanskelig kan du spørre de voksne i barnehagen om hvordan de ville forklart det, og eventuelt om de har snakket med barna i barnehagen om det, da får du jo også svar på hvor mye han kan om dette fra før. Øvelse gjør mester! Lykke til! :)

Fortelle det som det er i forenklet tekst ville jeg gjort :-) Mini spurte her hvordan babyer kom ut av magen og da svarte hun selv at de åpnet en luke og klatret ut :-P Jeg bare smilte og spurte "virkelig"? Å da var det glemt :-)

Ville svart ærlig :) barn kan bli ganske sinte om de finner ut at de er blir løyet til.. I tillegg kan det være ganske flaut å få høre fra andre barn at man er blitt fortalt noe som ikke er sant.. Barn takler å høre sannheten om hvordan barn blir lagd ;)
Enig! Synes det er både litt korttenkt og respektløst å lyve til barna. Lån en bok på biblioteket og les om det, hvis dere ikke greier å ta samtalen ut av luften.

Enig i at barn fortjener å få høre sannheten - om enn en forenklet utgave av den.
Mammafrø og pappafrø kan være en grei nok forklaring enn så lenge, ikke alltid de er ute etter detaljer ;)
Men å si at babyer kommer ut av navlen, er jo direkte løgn... :rolleyes:

Haha, jeg syntes det var bare morsomt at hun sa navlen jeg. Har vel tid til å gjøre om på den historien!
Er forøvrig for å være ærlig, men skjønner at det kan være vanskelig å vite hva en skal si når det kommer så plutselig :)

Her har me forklart att mamma og pappa har laga babyen og att babyen kjem ut rompa. Men att han kom via magen. Noko meir spørsmål har me ikkje fått. Guten vår er 5,5 år og då tåler han å høyra ting som da er.

jeg forteller sannheten til min datter på snart 5 :) hu spurte om babyen kommer ut rompen, da fortalte jeg at vi jenter har ett hull, som heter skjeden, mellom tissen og rompen, så der kommer babyen ut x)

også fant jeg frem en bok fra 80-tallet som heter: "vi skal få en baby" , der går de gjennom alt. min lillesøster på 7 år leser den for min datter :)

Her har sønnen min på 4 år fått høre nesten "alt", bortsett fra hva sex er. Men har brukt "mamma og pappa-frø" ;) Han har sett på fødeavdeling med meg, og så har jeg forklart at det gjør litt vondt å få babyen ut av magen, og det har han syns vært greit. Jeg har tatt keisersnitt, så når han spurte for ganske lenge siden, pekte jeg på arret og sa han kom ut der. Er jo sant i hans tilfelle.. Men når han spør igjen, kan han få litt mer detaljer :)

Ja hadde tenkt å fortelle han sannheten, visste bare ikke helt hvordan jeg skulle ordlegge meg :) men takk for tips, litt mer forberedt neste gang spørsmålet kommer :)

Min sønn på 3,5 vet at babyen kommer ut av tissen til dama. Han vet også at babyer kommer inn i magen når pappaen putter babyfrø i magen til mammaen. Han vet at når han blir voksen får han babyfrø i pungen, eller balla som han sier ;-) Jeg har ikke forklart hvordan pappaen putter babyfrø i magen til mamma'n, og det har han heller ikke spurt om. Historien om hvordan han ble til er litt annerledes, så den har han også fått høre. Jeg har forklart at når to damer er kjærester har de ikke sånne pappa-babyfrø, så derfor måtte vi dra til Danmark hvor en snill mann hadde gitt babyfrø til et koselig sykehus. Så hjalp noen snille damer oss med å putte babyfrøene i magen til mamma-L. Han synes det er veldig stas at han også er fra Danmark, og insisterer på at han kan snakke dansk ;)

Hehe noko meir inngåande anatomi får me ta når han blir litt større nestemann skal også ut via keisersnitt, så eg trur eg slepp spørsmålet

Min sønn på 3,5 vet at babyen kommer ut av tissen til dama. Han vet også at babyer kommer inn i magen når pappaen putter babyfrø i magen til mammaen. Han vet at når han blir voksen får han babyfrø i pungen, eller balla som han sier ;-) Jeg har ikke forklart hvordan pappaen putter babyfrø i magen til mamma'n, og det har han heller ikke spurt om. Historien om hvordan han ble til er litt annerledes, så den har han også fått høre. Jeg har forklart at når to damer er kjærester har de ikke sånne pappa-babyfrø, så derfor måtte vi dra til Danmark hvor en snill mann hadde gitt babyfrø til et koselig sykehus. Så hjalp noen snille damer oss med å putte babyfrøene i magen til mamma-L. Han synes det er veldig stas at han også er fra Danmark, og insisterer på at han kan snakke dansk ;)
Ååååh, skjønn unge :)

Da vi fikk dette spørsmålet fra vår eldste datter på 6,5 år tok vi fram boka "Kroppen" skrevet av Trond Viggo Torgersen. Dette syntes vi var en fin måte å fortelle på. Det var ikke så flaut å lese fra en bok som jeg tror det ville vært å komme på etterhvert hvor detaljert jeg skulle være. Jeg tror helt klart at barn tåler sannheten!

Back
Topp