Hestefolk

Snoflak

Elsker forumet
Idag har vi tatt masse bilder av Carpe Diem..
Han bærer veldig preg av å være enormt høy bak så han beveger seg ikke så bra for tiden. Og uans hvor mye vi prøvde så fikk vi ham absolutt ikke til å "showe off" for oss.. Desverre.. Men kanskje når han blir mer hingst så er det enklere å få de øyeblikkene på bilder :D For han kan MYE bedre enn dette !! :rolleyes:

Carpe Diem er en hingst født 27 Mars 2009 ! Han er pr dags dato 155+ cm mkh og vel over 160 cm bak.. Han er midt i det "se rar ut" punktet i en hests liv heh :D

Bandagene er på fordi han hopper opp på ALT å styrer på rundt i luftegården og hadde idag klart å skrapt seg opp på gjærdet, så han har masse skrubbsår oppover beinet, tok på slike veterinær klebebandager med salve under for å hindre betennelse i sårene  Og ja, på begge forbeina hadde han skrapt seg opp, helt opp  Han har aldri hatt bandager før, og kommer ikke til å bruke bandager før han skal i trening når han er 3 år  Utenom slike tilfeller som dette hvor der ikke skal komme dritt inni sårene

OG han bruker dekken , fordi han fikk skikkelig våteksem og veterinæren sa jeg måtte begynne med høye halsdekken på ham for å hindre at han ble våt for at behandlingen skulle funke.. og straks da han var friskmeldt kom snøen å han løp frem og tilbake i luftegården hele dagen fordi han frøys.

Enjoy :D  Høyt over bakken på noen av bildene hehe..

Han ser veldig unghest ut, ja.. Skjønner hva du mener. Flott hest uansett.. [:)]
Jeg ville også bare kommentere at: jeg tror du har fått et bv-syndrom. Jeg er hestemenneske, men hadde ikke reagert et øyeblikk på hverken bandasjer eller dekken på bildene. Så det er litt moro at du føler for å forklare det så veldig. [8D]

ORIGINAL: Sicily

Han ser veldig unghest ut, ja.. Skjønner hva du mener. Flott hest uansett.. [:)]
Jeg ville også bare kommentere at: jeg tror du har fått et bv-syndrom. Jeg er hestemenneske, men hadde ikke reagert et øyeblikk på hverken bandasjer eller dekken på bildene. Så det er litt moro at du føler for å forklare det så veldig. [8D]

ja fordi han er bare 9 mnd hehe :D

Ja, man forklarer fordi forumfolk er ett eget folk som man virkelig faktisk må forklare ting til så dem ikke går til angrep for disse tingene uten å vite hvorfor ;) hehehe

Han er så skjønn:) Høyden jevner seg sikkert ut etterhvert, de vokser jo gjerne veldig i rykk og napp. Min lille tass begynner å normal ut nå:)

ORIGINAL: Merri24

Han er så skjønn:) Høyden jevner seg sikkert ut etterhvert, de vokser jo gjerne veldig i rykk og napp. Min lille tass begynner å normal ut nå:)

Taakkk :D Hehe ja såklart :D Feel free to post pictures ;) :D

ORIGINAL: bmw_pia

ORIGINAL: Snoflak

Nydelig [:D] hvem er han etter?

Er etter Florencio  http://www.eklunda.com/florencio%20I.htm   
Og morfar er Blue Hors Don Schufro http://www.bluehors.dk/hingste/eng/schufro_eng.htm

Tuusen takk :D

Blue Hors Don Schufro

Er jo ikke rart han er fin da[:D] en kommende stjerne!!

Hehe FAKTISK så er det Florencio av dem to som er best.. Florencio har allerede vunnet VM to ganger før fylte 7 år, han holder verdensrekord i poengsum på gangarter med 9.8 om jeg husker riktig.. Han er etter Florestan som har vanvittig mange godkjente hester av seg.. På kåring i 2002 ble 8 Florestan sønner stilt, og 3 sønnesønner.. Og hele 8 av disse ble kåret avlshingster.... [:D] Men han står i USA og er derfor ett mer ukjent navn her, men han er enda ung, og du vil garantert høre mer av denne hesten fremover ;)

hehe...du må jo stille han på AEG da den tida kjem!![:)]

Han skal til Danmark i August 2011 i kåringstrening , før han skal stilles på kåring ja ;) hihi.. gleder meg :D Og han skal nokk stilles i norge også ja, så lenge han ikke vokser og blir for stor eller dårlig eksteriør :)

ORIGINAL: LallePalle

Han er jo allerede pen, så han blir nok en lekkerbisken [:D]
Jeg vil også ha føll [8D]

Hva ble han behandlet med for våteksemen? For vi har bare brukt Lactasyd, og masse luft [:)]

Han ble behandlet med en spray jeg ikke husker navnet på nå, en grønn spray, og antibiotika morgen og kveld i 2 uker.. :) Veterinæren sa vi måtte det , sikkert fordi det var så "agressivt" og spredte seg som ugress å pelsen begynte å slippe.. :) Og at han var tørr til alle tider :)

Her er skjønnheten min:) Bildet er tatt like før han fyllte to år. Litt høy bak han også, men er ikke så ille nå:)

Foresten, er han avlet fram selv (egen hoppe osv.)? Eller kjøpte du han som føll? Pris?

Jaaaada, jeg er nyskjerrig [:D]

Jeg hentet ham fra Danmark i Oktober, da han skilte seg meget ut av alle føllene jeg kikket på . Vedlagt link til film fra da han var 4 mnd : http://www.youtube.com/watch?v=7u4EhwvAbe4  

Han er også på filmen preget av høy bakpart, men den viser hvertfall hva han viste allerede som så utrolig ung gutt :) Gode kneløft i gutten :) Moren hans er Kåret RDH DV hoppe ;)

Her er skjønnheten min:) Bildet er tatt like før han fyllte to år. Litt høy bak han også, men er ikke så ille nå:)

Kul farge da, syntes dem er kulere som litt "grå" i fargen :) Men fjording er jo for spesielt interesserte da, kjempefin hest uans da, fin og sporty type, en av de fineste fjordingene jeg har sett tror jeg. Selv er jeg ikke så enormt fan av fjording [8|] Men smaken er som baken den da, heldigvis, vi kan ikke alle like det samme :D

Kul farge da, syntes dem er kulere som litt "grå" i fargen :) Men fjording er jo for spesielt interesserte da, kjempefin hest uans da, fin og sporty type, en av de fineste fjordingene jeg har sett tror jeg. Selv er jeg ikke så enormt fan av fjording [8|] Men smaken er som baken den da, heldigvis, vi kan ikke alle like det samme :D

Joda, men de "nye" fjordingene begynner å bli ganske lette, er mer sportsponnier enn arbeidshester [:)]
Selv liker jeg best disse fjordtrolla, fordi de har mer vilje enn alle slags andre hester jeg har prøvd [:D]

HAhaha ja DET kan jeg skrive under på frøken !! Om du leier en fjording og den ser mat en plass, så kan du banne rævva di på at den får tak i maten for der er ikke SJANGS å prøve å stoppe dyret.. Man henger som ett flagg i enden av leietauet hahah...

Hehe, ja fjording er for spesielt interesserte.. Kunne egentlig ikke fordra fjordinger før, men så kjøpte jeg likevel en turbotass for 10 år siden. Bedre hest kunne jeg ikke hatt, vi har konkurrert i 12 grener, fått masse plasseringer (vunnet en del sprangklasser forran de store, dyre brune), han har gått vm i mounted games og båret meg over Hardangervidda. Det eneste jeg ikke kan gjøre med han, er å kjøre. Da blir han livredd.. Denne tassen håper jeg kan bli hans arvtager, og håper det er like mye fremdrift og motor her som i gamlefar. Jeg har nå hatt han siden han var føll, og skal ri han inn til sommeren. Gleder meg! Vogn har han hatt på seg et par ganger, og det gikk veldig bra:) Vi har mye skau her, så han får nok prøvd seg litt på den fronten også etterhvert.

Så jeg har blitt positivt overraska over hvor anvennelig fjordingen egentlig er. Da jeg skulle kjøpe føll, var det ikke sånn at jeg MÅTTE ha fjording. Men alt i alt, fant jeg ut at denne rasen passer best for mitt bruk både med tanke på størrelse, at den er litt solid og at den tåler en liten trøkk:) 

Back
Topp