Herpesutbrudd og fødsel

Etter mye googling etter å ha vært til legen kom jeg over diskusjonstråden her. Heldigvis!

jeg har nemlig vært til legen, som hadde tatt kontakt med noen på fødeavd. for å vite mer ang forebyggende behandling av herpes før fødsel.

Han fikk beskjed av føden at jeg burde begynne på zovirax 400mg tabletter x 3 per dag. Altså 1200mg i døgnet. Synes det høres veldig mye ut! Samt at jeg skulle begynne ved svangerskapsuke 36 og til fødsel.

jeg tror jeg har hatt et utbrudd i svangerskapet, og før det så hadde jeg sist for litt over et år siden.

har lest andre plasser at forebyggende behandling har startet 10 dager før. Jeg synes det er så skummelt å ta medisiner i svangerskapet, og spesielt høy dose i så mange uker...men, alternativet med å føde og kanskje ha utbrudd man ikke kan merke er jo også skummelt.

Hvor lenge skulle du gå på forebyggende bahandling med zovirax?

Jeg har termin om 9 dager og startet på Valtrex i går (500mg x 2 pr dag) og skal ta dette frem til fødsel. Har fått beskjed fra jordmor som har forhørt seg med fødeavdelingen/gynekolog, samt at jeg har dobbeltsjekke på mammamedisin.

Synes også det er skummelt å ta tabletter i svangerskapet (har ikke tatt så mye som en Paracet), men har falt mer til ro med det nå :happy:
 
Jeg har termin om 9 dager og startet på Valtrex i går (500mg x 2 pr dag) og skal ta dette frem til fødsel. Har fått beskjed fra jordmor som har forhørt seg med fødeavdelingen/gynekolog, samt at jeg har dobbeltsjekke på mammamedisin.

Synes også det er skummelt å ta tabletter i svangerskapet (har ikke tatt så mye som en Paracet), men har falt mer til ro med det nå :happy:

takk for svar:) alt man skal bekymre seg for og tenke på i svangerskap. Jeg bør nok bare stole på legene jeg også, og slå meg til ro med det. Bare synes det er så rart at de sier jeg skal gå på dette fra uke 36.... når jeg leser og hører om mange som starter 10 dager før termin. Hadde jeg hatt masse utbrudd i svangerskapet så hadde jeg forstått det.. er redd for å ta for mye tabletter unødvendig lenge:nailbiting: 10 dager høres liksom mer levelig ut. Sa legen din noe om dette? Eller hva har du lest?:)
 
takk for svar:) alt man skal bekymre seg for og tenke på i svangerskap. Jeg bør nok bare stole på legene jeg også, og slå meg til ro med det. Bare synes det er så rart at de sier jeg skal gå på dette fra uke 36.... når jeg leser og hører om mange som starter 10 dager før termin. Hadde jeg hatt masse utbrudd i svangerskapet så hadde jeg forstått det.. er redd for å ta for mye tabletter unødvendig lenge:nailbiting: 10 dager høres liksom mer levelig ut. Sa legen din noe om dette? Eller hva har du lest?:)

grunnen til at de ønsker at du skal begynne på dem i uke 36 er nok fordi fødsel kan starte tidligere enn selve termindato. Selv fødte jeg 38+0 og hadde da vært for sent ute med tablett kur hvis jeg skulle ventet 10 dager før termin.
 
takk for svar:) alt man skal bekymre seg for og tenke på i svangerskap. Jeg bør nok bare stole på legene jeg også, og slå meg til ro med det. Bare synes det er så rart at de sier jeg skal gå på dette fra uke 36.... når jeg leser og hører om mange som starter 10 dager før termin. Hadde jeg hatt masse utbrudd i svangerskapet så hadde jeg forstått det.. er redd for å ta for mye tabletter unødvendig lenge:nailbiting: 10 dager høres liksom mer levelig ut. Sa legen din noe om dette? Eller hva har du lest?:)

Er nok noe i det Mehd sier, men rart du ikke har fått begrunnelse siden 10 dager før termin virker å være «standard».

De har alle beroliget meg med at tablettene for herpes er helt trygge i svangerskapet, så vi må nesten bare stole på det :) Men spør gjerne hvorfor du får det fra uke 36 og ikke 10 dager før - er i såfall nysgjerrig på svaret :)
 
Back
Topp