Herpesutbrudd og fødsel

Linkar

Flørter med forumet
Marsboere 2020
Har ofte utbrudd med genital herpes (herpes i underlivet) og har snakket med jordmor om at jeg skal starte på tabletter 10 dager før termin for å forebygge utbrudd.

Jeg vil helst unngå tabletter osv. under svangerskapet (har ikke tatt en eneste Paracet eller brukt nesespray siden jeg ble gravid :rolleyes:), men kommer til å høre på dette rådet da jeg helst vil føde vaginalt.

Jordmor fortalte jeg kunne bruke Valtrex, men når jeg googler så er det Zovirax som blir anbefalt/benyttet ved forebygging under svangerskapet.

Er det andre som har fått resept på Valtrex, eller hva fikk du resept på? Og noen som vet om det er samme virkestoff i Valtrex som Zovirax?

Skal også høre med legen neste gang jeg skal dit, men legen er ung og nyutdannet så vil høre om hva andre leger pleier å anbefale :p
 
Sjekk med tryggmammamedisin, apoteket og ellers lytt til JM høres det ut som.
 
Ingen gode tips, men shit det høres vondt ut! Krysser fingrene for at du slipper utbrudd under fødsel:smiley-angelic001
 
Jeg får zovirax, det ble anbefalt på sykehuset her jeg bor.
 
Hvor ofte er ofte? Har ikke hatt det på en stund, men kan komme så lurte på om jeg burde tenke på det.
 
Hvor ofte er ofte? Har ikke hatt det på en stund, men kan komme så lurte på om jeg burde tenke på det.

Ofte som i ca hver 2 mnd. Nå sist hadde jeg 3 utbrudd på rappen i løpet av 4 uker (mye stress på jobb), og har termin om ca 2 mnd. så redd neste utbrudd skal kræsje med termin.
 
Ingen gode tips, men shit det høres vondt ut! Krysser fingrene for at du slipper utbrudd under fødsel:smiley-angelic001

Nå har jeg hatt dette i snart 10 år, så utbruddene er ikke store og vonde lenger (heldigvis), men skummelt om jeg skulle ha smittet babyen :/
 
For meg kommer det oftest når jeg er forkjølet og nedsatt imunforsvar(forstår kallenavnet) så har det mer en til to lette utbrudd om året så lenge jeg merker det tidlig.(da er det på med løse klær og mye lufting) PS husker du å koke undertøyet etter utbrudd? Og ikke bruke såpe? Hadde endel flere før jeg husket det.
Lykke til og håper du unngår det.
 
For meg kommer det oftest når jeg er forkjølet og nedsatt imunforsvar(forstår kallenavnet) så har det mer en til to lette utbrudd om året så lenge jeg merker det tidlig.(da er det på med løse klær og mye lufting) PS husker du å koke undertøyet etter utbrudd? Og ikke bruke såpe? Hadde endel flere før jeg husket det.
Lykke til og håper du unngår det.

Jeg kjører alt undertøy på 60 graders vask hele året - tenker du høyere grader utover dette?

Og «ikke bruke såpe», mener du Når jeg vasker undertøyet eller når jeg selv dusjer? :p
 
Hvor ofte er ofte? Har ikke hatt det på en stund, men kan komme så lurte på om jeg burde tenke på det.
Her har jeg det relativt ofte, har hittil hatt 4 i svangerskapet. Frykter å få før fødsel så jeg bruker zovirax de siste ukene før termin. Gjorde det samme i forrige svangerskapet
 
Her har jeg det relativt ofte, har hittil hatt 4 i svangerskapet. Frykter å få før fødsel så jeg bruker zovirax de siste ukene før termin. Gjorde det samme i forrige svangerskapet

Bruker du Zovirax også utenom svangerskapet slik at det var naturlig at det var denne du fikk, eller bruker du vanligvis Valtrex?
 
Bruker du Zovirax også utenom svangerskapet slik at det var naturlig at det var denne du fikk, eller bruker du vanligvis Valtrex?
Brukte valtrex før, men etter de første årene med hyppige utbrudd kom jeg til en lege som stilte spørsmål med at jeg fikk så lite lindring av det, så etter det fikk jeg zovirax. Får iblant ganske høye doser også, opptil 800mg tabletter 4-5 om dagen...

Men er redd resistens, uten at jeg vet om det går an, så jeg tar ikke alltid tabletter, det er mest hvis det er noe spesielt, som at vi er på ferie.

Så jeg har ikke tatt noe i svangerskapet før nå når jeg tar det forebyggende. Da tar jeg 200mg 5 ganger daglig
 
Jeg kjører alt undertøy på 60 graders vask hele året - tenker du høyere grader utover dette?

Og «ikke bruke såpe», mener du Når jeg vasker undertøyet eller når jeg selv dusjer? :p

Har noe undertøy jeg vet tåler 90 som jeg bruker når jeg har utbrudd. Ellers går det mye i 60. Ikke såpe på meg selv :) Bruker bare vann. Har ikke brukt medisin siden første utbruddet da jeg var 13.
 
Har noe undertøy jeg vet tåler 90 som jeg bruker når jeg har utbrudd. Ellers går det mye i 60. Ikke såpe på meg selv :) Bruker bare vann. Har ikke brukt medisin siden første utbruddet da jeg var 13.

Skal teste ut kokvask på undertøyet i perioder ved utbrudd - takk for tips!

Når det kommer til såpe prøver jeg å unngå dette ved utbrudd, men når det har gått for lenge uten såpevask (intimsåpe) nedentil må jeg bare kaste inn håndkleet da jeg ikke føler jeg blir ordentlig ren uten :/
 
Jeg har prøvd såpefri, og det ble egentlig bare værre. Jeg bruker nå enn intimsåpe fra helsekost, tror den heter Orcanyc. Etter jeg begynte med den er jeg mindre plaget, den irriterer huden og slimhinnene minst av alt jeg har brukt hittil, og den er så mild at det til og med lindrer å vaske sårene med den. Når jeg har sår så væsker de veldig, og det svir så inni granskauen så jeg må vaske hyppig ved utbrudd for å ikke bli sinnsyk av smertene
 
Jeg har prøvd såpefri, og det ble egentlig bare værre. Jeg bruker nå enn intimsåpe fra helsekost, tror den heter Orcanyc. Etter jeg begynte med den er jeg mindre plaget, den irriterer huden og slimhinnene minst av alt jeg har brukt hittil, og den er så mild at det til og med lindrer å vaske sårene med den. Når jeg har sår så væsker de veldig, og det svir så inni granskauen så jeg må vaske hyppig ved utbrudd for å ikke bli sinnsyk av smertene

Takk for tips - denne må testes :happy:
 
Vi er forskjellige så vi reagerer forskjellige så det er bra å få delt litt erfaring så man kan finne ut hva som fungerer for hver og en.
 
Har noe undertøy jeg vet tåler 90 som jeg bruker når jeg har utbrudd. Ellers går det mye i 60. Ikke såpe på meg selv :) Bruker bare vann. Har ikke brukt medisin siden første utbruddet da jeg var 13.

Jeg mener ikke å være frekk eller ufin eller noe, men 13år ved første utbrudd? Er det et ømfintlig tema, eller går det an å få genital-herpes på andre måter enn den "de fleste" får det på? :bag:

Jeg har utbrudd ca etter hver mens, men de er bare "småtteri" i forhold til det første utbruddet. Glemmer det aldri, jeg kunne ikke en gang sitte. Det var helt grusomt. Bekymrer meg mye for det og håper jeg ikke får utbrudd til fødsel.

Har aldri tatt medisiner, fungerer de virkelig dere som tar de? Eller blir utbruddene kun svakere?
 
He he. Ja, det går ann å få det på flere måter og min var ikke seksuell. Vet ikke hvordan jeg fikk det, men gjetter det er grunnen til at de sier du skal vaske hendene. Visste ikke hva det var heller. Fikk bare vite hvordan jeg skulle behandle det av lege og at det kunne komme igjen. Jeg visste ikke engang det var smittsomt før jeg ble godt voksen og hadde hatt flere små utbrudd opp igjennom årene, så glad jeg ikke hadde noen å smitte før jeg fant ut av det. Ble litt sjokkert da jeg fant ut i hvilken kategori den lå i. Har ikke trengt medisin siden første gangen.
 
Brukte valtrex før, men etter de første årene med hyppige utbrudd kom jeg til en lege som stilte spørsmål med at jeg fikk så lite lindring av det, så etter det fikk jeg zovirax. Får iblant ganske høye doser også, opptil 800mg tabletter 4-5 om dagen...

Men er redd resistens, uten at jeg vet om det går an, så jeg tar ikke alltid tabletter, det er mest hvis det er noe spesielt, som at vi er på ferie.

Så jeg har ikke tatt noe i svangerskapet før nå når jeg tar det forebyggende. Da tar jeg 200mg 5 ganger daglig


Etter mye googling etter å ha vært til legen kom jeg over diskusjonstråden her. Heldigvis!

jeg har nemlig vært til legen, som hadde tatt kontakt med noen på fødeavd. for å vite mer ang forebyggende behandling av herpes før fødsel.

Han fikk beskjed av føden at jeg burde begynne på zovirax 400mg tabletter x 3 per dag. Altså 1200mg i døgnet. Synes det høres veldig mye ut! Samt at jeg skulle begynne ved svangerskapsuke 36 og til fødsel.

jeg tror jeg har hatt et utbrudd i svangerskapet, og før det så hadde jeg sist for litt over et år siden.

har lest andre plasser at forebyggende behandling har startet 10 dager før. Jeg synes det er så skummelt å ta medisiner i svangerskapet, og spesielt høy dose i så mange uker...men, alternativet med å føde og kanskje ha utbrudd man ikke kan merke er jo også skummelt.

Hvor lenge skulle du gå på forebyggende bahandling med zovirax?
 
Back
Topp